free Startet 27.Februar.2010 Del på Facebook Startet 27.Februar.2010 Her kan du komme med dine tips å triks. Jeg begynner med et tips om hvordan du kan få løs dreggen om den sitter fast. Det er lurt å ha noe ombord som du kan tre over tauet/kjettingen, den må være stor nok til å skli helt inn på ankeret. Så er det bare å løfte opp ankeret. Dette fungerer både på tau og kjetting og på de fleste anker. Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Svivel på ankeret er ikke å foretrekke: http://www.seakin.com/gilana/sy_for_sale/anchors.htm Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 27.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 har mistet et anker på det tema du nevner her, men har svivel fremdeles da... Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Jobber du for Statistisk Sentralbyrå? Jo, interessant poll. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
:båt1 Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 dette var jo gøy jo.... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Bra tiltak, men hva snakker vi om; anker eller dregg, akterfortøyning eller svai ? Beklager, men her var en del uklarheter. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 27.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Vi snakker om erfaringer generelt og da føler jeg at både akterfortøyning og svai er dekket, likeså dregg/anker. Her vil nok andre kunne gjøre en mye bedre poll en meg , en som kan få frem enda fler detaljer. En kunne jo for eksempel laget en egen poll som kun gikk på ankring på svai, men det kommer ikke jeg til å gjøre, Jeg tror at resultatene kan ha en rådgivende rolle for de som skal skaffe eller bytte redskap. Så kan en jo håpe at noen ønsker å dele sine erfaringer mer utdypende med å kommentere i tråden her, det er jo interessant å høre for eksempel deg fortelle litt utdypende om erfaringsforskjellene mellom ankring på svai eller anker som akterfeste. selv har jeg omtrent aldri ligget på svai å har derfor ingen erfaring å dele, noe pollen kansje bærer tydelig preg av Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Hmm, eneste gangen ankeret mitt har sittet DØNN fast, var når det hektet seg fast i overbygget på ei sunket skute. Kunne nok dratt båten ned med det festet, men måtte på med dykkedrakta og ned gitt. Dykke alene er ikke å anbefale, men hadde med meg tau og folk som holdt kontroll oppe. så det løsnet gitt. :D Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
avmønstret5 Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Så kan en jo håpe at noen ønsker å dele sine erfaringer mer utdypende med å kommentere i tråden her, det er jo interessant å høre for eksempel deg fortelle litt utdypende om erfaringsforskjellene mellom ankring på svai eller anker som akterfeste. selv har jeg omtrent aldri ligget på svai å har derfor ingen erfaring å dele, noe pollen kansje bærer tydelig preg av Ankring er en hel liten vitenskap med svært mange variabler, det kan sikkert lages en doktoravhandling om det. Bare noen generelle innspill; -Dregg er en type anker m/klør, mye brukt på ulike fiskeredskap og mindre bra som anker. "Å dregge opp" er derfor ingen god betegnelse for å ankre, men jeg vet at mange sier det. Å fortøye med akterfortøyning og baugen mot land er et nordisk fenomen, kun egnet for relativt små båter i svært skjermet farvann, men i mange tilfeller fungerer det pga vi har så mange skjermede ankerplasser. En bedre måter for litt større båter er å legge ut anker foran med rikelig kjetting og ta et tau i land. Det absolutt beste måten er på svai m/ anker foran, godt anker og rikelig med kjetting. Jeg tror det er lite tvil om at de beste anker er moderne plog- og bøyleanker (Mange tester viser det). Også en del lettvekts anker er gode på sandbunn. Bruce er vel det beste av eldre ankerkonstruksjon. Resten av de ankrer/dregger som er nevnt er ikke så veldig mye bedre enn en stein med samme vekt. Jeg tror her er noen tråder som tar opp anker og ankring på en nokså detaljert måte, vel verd å se på. Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 (redigert) Å fortøye med akterfortøyning og baugen mot land er et nordisk fenomen, kun egnet for relativt små båter i svært skjermet farvann, Det forstår jeg ikke. Hva er forskjellen på små og store båter i denne forbindelsen ? I Norge går havbunnen normalt sett i en skrå oppoverbakke inn mot land. Dette er jo perfekt ankerbunn når man ligger med baugen mot fjellet. Redigert 28.Februar.2010 av sydspissen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 En bedre måter for litt større båter er å legge ut anker foran med rikelig kjetting og ta et tau i land. . Jeg skjønner heller ikke den prinsipielle forskjellen på å ligge med baug eller akterende mot land - forutsatt at du bruker samme ankergods. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Jeg begynner med et tips om hvordan du kan få løs dreggen om den sitter fast. Kjempe triks. Har lurt litt på hva jeg skal gjøre om ankeret sitter fast. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Beklager, men her var en del uklarheter. Synes det var en glimrende poll jeg, sikkert nyttig for mange Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Bra tiltak, men hva snakker vi om; anker eller dregg, akterfortøyning eller svai ? Beklager, men her var en del uklarheter. Enig i at dette var litt uklart, men svarte likevel etter beste evne. Mitt svar gjelder ankring på svai da det er den type ankring jeg benytter mest og har mest erfaring med. 50m kjetting, frifallvinsj og 15 kg bruce. Har aldri løsna, aldri skapt noen form for problemer heller. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Synes det var en glimrende poll jeg, sikkert nyttig for mange Tråden kunne vært enda bedre uten slike unødvendige oppgulp Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Lett match Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 (redigert) Jeg skjønner heller ikke den prinsipielle forskjellen på å ligge med baug eller akterende mot land - forutsatt at du bruker samme ankergods. mvh tuffff For meg er forskjellen slik: Det har lite med ankerfeste å gjøre men med klaring til bunnen: Dybde ved baug 0,2 m Dybde akterende 1,8m (ror) Den prinsippielle forskjellen er 1,6m skjelden jeg finner steder med dybde nok til å bakke inntil land dessuten skade i baugen (lite problem) skade på ror (stort problem). Redigert 28.Februar.2010 av Lett match (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Tråden kunne vært enda bedre uten slike unødvendige oppgulp Det var poenget mitt også, fint at du tok den... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Ja litt sur mage i disse OL tider kan vel forekomme . Noen innspill, bl.a. om å ligge med baug eller akterende mot land med en relativt stor båt; En stor båt har mye vindfang, og kommer det mye vinden på siden vil neppe vanlig norsk hekkankergods holde. Har selv opplevd det mange ganger. Ankrer en med baugen ut har en ofte mer solid ankerutstyr her, kjetting og godt anker og en ligger relativt tryggere (trekkes ut om natten). En liten og lette båt er selvfølgelig også lettere å holde på plass. For litt større båter er det vel i de fleste tilfeller mer praktisk og trygger å fortøye langs berg. Dette er vel litt mye selvfølgeligheter de fleste og det er derfor jeg mener at en finner mer interessante tråder om ankring her på BP Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 - Det skjer aldri meg - Det har ikke skjedd meg enda Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
sydspissen Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 En stor båt har mye vindfang, og kommer det mye vinden på siden vil neppe vanlig norsk hekkankergods holde.Ankrer en med baugen ut har en ofte mer solid ankerutstyr her En liten og lette båt er selvfølgelig også lettere å holde på plass. Alt dette mener jeg er feil ! Det er mindre vindfang i en 49 fots seilbåt i forhold til ankerutstyr enn i en 30 foter. Vekten av en 49 foter vil også føre til roligere bevegelser, fordi det er større treghet i en tung båt. Ankerutstyret i vår båt er akkurat likt i begge ender, og som sagt kan ankeret være av større og tyngre type på en litt større båt, uten at det går utover plass og vektplassering. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Nå har jeg ikke sett din båt, men det er nokså vanlig å ha letter ankerutstyr bak, fordi den tryggeste måten å ankre på er på svai med en såpass stor båt. Derfor ser nokså få båter i den størrelse som du har som ligger med akterfortøyning og baugen mot land. Så en liten erfaringstest; Prøve å skyv ute en 47 foter som ligge med skutesiden å gnager i steinene når det blåser en frisk bris. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Ankrer en med baugen ut har en ofte mer solid ankerutstyr her, kjetting og godt anker og en ligger relativt tryggere (trekkes ut om natten). Dette er vel litt mye selvfølgeligheter de fleste og det er derfor jeg mener at en finner mer interessante tråder om ankring her på BP Jo, det er klart. Dersom du ankrer med mer solid gods på den ene måten enn den andre, så er det en forskjell, men det er jo et eget valg. Ikke noe i veien med å ankre med solig nok gods med baugen mot land. Du kan til og med dra deg litt ut fra land på denne måten også. Visste ikke at dette hadde noe med båtstørrelsen å gjøre. Jeg trodde dette var selvfølgeligheter, men lærer jo noe nytt hele tiden. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Prøve å skyv ute en 47 foter som ligge med skutesiden å gnager i steinene når det blåser en frisk bris. I frisk bris gnagende mot land, håper jeg indelig det er baugen og ikke ror eller propell som steinene gnager på.... RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
avmønstret5 Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Utenom Norden er det nokså vanlig å legge akterenden mot land, noe som sydenfarere sikkert har sett i bl.a. Middelhavet. Denne fortøyningsmåten brukes også i uthavner, særlig når det er trangt om plass. Men en sørger for å ha noen meter til land og drar seg gjerne i land m/jolle etter landtauet eller ror. Fordelen er som nevnt tidligere at de fleste større båter har sitt hovedanker i baugen. En vil da også ha maksimal manøverevne for å komme ut dersom noe skjer. Men i alle fall er den desidert tryggeste å ligge på svai. Selv å ligge langs en kai eller langs berg kan gi stor belastning på skroget dersom det blåser mye (mot kaia). Med mye vind på siden ved inn/ut fortøyning er en nærmest garantert at ankret løsner, her er kun solid moring er brukbart, men ikke optimalt. Dvs inn/ut fortøyning bør kun brukes der en ligger svært godt skjermet i maks lett solgangsbris med det beste ankerutstyrer en har etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Uansett hvordan en ankrer opp så ankre opp for det verst tenkelige situasjonen som kan oppstå. En er prisgitt naturkreftene og disse kan slå til når en minst venter det. Også her til lands midtsommer. Baug eller hekken inn mot land avhenger jo av omgivelsene og hva som er mest praktisk. Selv i Middelhavslandene forkommer det at noen legger seg med baug inn mot kaien. Sannsynligvis nordeuropeere - nordboere. Legger vi oss på svai så vurderer vi også en tamp (opptil 50 meter), med en fender på midten, opp mot land. Denne kan en jo bare flytte forover eller akterover - ja selv midtskips - ettersom situasjonen tilsier dette. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.