Pathfinder Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 . Mitt svar gjelder ankring på svai da det er den type ankring jeg benytter mest og har mest erfaring med. 50m kjetting, frifallvinsj og 15 kg bruce. Har aldri løsna, aldri skapt noen form for problemer heller. Bortsett fra at du legger beslag på 7850 kvm. Om du ligger på grunnt vann da Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Jeg ser ikke problemet ! Vi ligger alltid med baugen inn mot land, uansett hvor mye det blåser. Skulle ankeret gi noe etter, så er det jo bare å trekke seg ut vha ankervinsjen. Jeg legger alltid ut 50 meter kjetting eller mer, og har original Bruce anker. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Nei, men så snakker en vel om generelt om ankring og ikke om en bestemt båt. Og hva skal du dra etter dersom ankret gir etter? Det er vel ikke å legge skjul på at mye av hekkankerutstyr som brukes kan være nokså skralle greier. Jeg har sett skålanker på størrelse av en middagtallerken på store dyre motorbåter. Dregger som kun holder for et godt ord og klumpene Engebo som er like gode som en stein. En tur i båthavna for å se på ankerutstyr på hekken gir sjelden noen ah-opplevelse. Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Spar kjetting og ankervekt. Bruk en daumann eller to på ankerlina. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 (redigert) Vel, tror ikke det gir grunn til å spare på ankergodset. Daumann bør en bruke i alle fall når det er fare for vind mer jeg. Men takk for påminnelsen Redigert 3.Mars.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Spar kjetting og ankervekt. Bruk en daumann eller to på ankerlina. Hvordan enklest feste en daumann på lina som er mulig å få av igjen etterpå? Og...hvor mange kilo anbefaler du at en daumann bør være på en liten båt ca 1tonn? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Jawik Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 (redigert) Hvordan enklest feste en daumann på lina... Her er det mange muligheter ute å går. Daumannen som du får kjøpt er vel på fem kilo og oppover (jernklump). Du kan også anvende bøtte, pose eller nett med noe tungt oppi (man tar hva man har). En romslig sjakkel og ei nokså lang line. Etter at du har lagt ut kjettingen / blytauet. Fest sjakkelen med lina rundt kjettingen og heng på dauingen. Fir dette systemet nedover ca. halveis av kjettingens lengde. Har du henholdsvis kjetting og tau vil systemet stoppe ved skjøten på en stram ankring. Prinsippet er å få en god fjøring på ankringen. Fest lina et sted og ta deg en kopp kaffe / te. Når du skal forlate stedet haler du inn dauingen og fortsetter slik du pleier med ankeret. Hvor stor vekt du skal anvende på dauingen er jo opp til deg selv og helsa. Ta den vekten du tror du kan hanskes med når båten ruller og ikke oppfører seg pent. Dess større vekt på dauingen dess bedre griper ankeret. Og husk på at det svakeste leddet i dette systemet ryker først - slår aldr feil. Redigert 3.Mars.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Et mere avansert opplegg. I stedet for sjakkel kan en anvende ei romslig talje for å unngå for mye slitasje på ankerlina. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Lars H. Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Dersom en sjakkel med daumann som hales inn og ut for hver ankring skulle slite på tauet, er det nok en grunn til å velge kjetting! Et tau som blir slitt av slik behandling ville i hvert fall ikke jeg hatt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Puffen Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Bruce eller Engbo ? Blytau eller kjetting ? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Jeg tror det er lurt å tenke på daumann som en ekstra "ankerhjelp" for særige dårlige forhold. Det kan de være lurt å ha kjetting og anker dimensjoner for vanlige ankerforhold , så slipper en mye plunder og heft med d.mann. Og bruk moderne anker, glem Engebo, dregger, skåler og annet gammelt rask. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 Hva kommer under definisjonen "moderne" anker ? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 Det har vært en betydelig utvikling på ankerfonten, en utvikling som i liten grad har kommet fram til norske båtforettninger, desverre. Kan nevne i fleng..Sarca, Rocna, Bügel/Supreme, Britany, Fortress, Delta , Spade +++ mange flere. Disse er alle betydlig bedre anker enn dregger, plater , engebo o.l. som brukes mye her hjemme, men det handler det også om at vi kan stikke oss inn i lune viker og derfor settes det lite krav til ankerutstyr. Men blåser det over moderat bris får det fleste problemer. Derfor vil det være et løft for sikkerheten om de største båtforettningene begynte å selge mer annerkjente anker. Sitér dette innlegget Link to post
Flammingokid Svart 10.Mai.2013 Del på Facebook Svart 10.Mai.2013 Noen som vet om hvem som selger spade anker her på berget ? Noen som har formening om hva slags vekt en skal på dette på en titonns seilbåt ? Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 10.Mai.2013 Del på Facebook Svart 10.Mai.2013 Her kan du komme med dine tips å triks. Jeg begynner med et tips om hvordan du kan få løs dreggen om den sitter fast. Det er lurt å ha noe ombord som du kan tre over tauet/kjettingen, den må være stor nok til å skli helt inn på ankeret. Så er det bare å løfte opp ankeret. Dette fungerer både på tau og kjetting og på de fleste anker. Med dette ankeret vil jeg påstå at du heller bør feste kjettingen / tauet med en sjakkel i hullet du ser på bildet øverst til høyre. På enden av stokken (der du har festet kjettingen / tauet) skal du kun knyte fast kjettingen / tauet med et tynt tau ala flaggline. Det du oppnår med dette er at når ankeret sitter fast trekker du inn på kjetting / tau til du er rett over ankeret. Når du nå trekker vil flagglinen bli et weak-link som ryker. Kjettingen / tauet ditt drar nå i bakre ende av ankeret og det skal veldig mye til at det ikke løsner! (trekkpunktet blir faktisk bakenfor patentet ditt, og dermed ) De som er redd for at weak-linken skal ryke under vanlig bruk kan jo se på hvordan kjettingen vil ligge langs stokken - dermed vil det ikke bli belastning på denne! Samme triks passer for de fleste dregger og ankere da neste alle har dette hullet bakerst, tilogmed paraplydregger har det. Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Golden Gate 37 Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 OBS OBS Ovennevnte kan selvfølgelig IKKE brukes på et anker som også brukes til å ligge på svai!! Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
avmønstret5 Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Har litt problem med å forstå overstående patent, det kan være meg eller det kan være patenten. Når dette ikke kan brukes når en ligger på svai hva skal det brukes til da? Og den kjettingen så ut som ei klokkelenke og dreggen var en minibruce. Kanskje går det med slikt utstyr, men aldri i verden med 30 meter 8-10 mm kjetting og et 20 kg anker. Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Det er da ikke så mye galt med patentet, vel? Og det står 10 kg på ankeret - så det er vel ikke sååå lite Petter?? Men det er altså enklere å feste kjettingen bakerst på ankeret for de av oss som ankrer "vanlig" Og flertallet av båter ankrer ikke på svai....... Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Flammingokid Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Ingen som kjenner til om hvem som selger spade ankeret ? Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Spade anker i Norge : http://www.finisterra.no/index.php?page=5&pg=9&spg=32 Ser ut som det er 20 kg som gjelder for båt rundt 10 tonn Sitér dette innlegget Link to post
Flammingokid Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Takker bjorngb. Vet du om disse er detaljister på salg ? Sitér dette innlegget Link to post
Flammingokid Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Fant det. Er det et patentert et dette, ser at de skal ha nesten 7 laken for et galvansiert et.... Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 (redigert) Jeg kjøpte mitt a100 hos dem. Dengang hadde vi ikke ankervinsj. I dag hadde jeg vel gått for s80... Redigert 11.Mai.2013 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 mulig dumt Spørsmål: Legge til i uthavn/mot brygge med liten båt og kaste ut ankeret og et par tamper i land er "innafor" for meg, men jeg er veldig usikker nå med 37 fot og flere tonn. scenarioer som ofte gjentar seg rundt forbi er f.eks bauganker ut og tau i land akter. hvordan gjør dere dette? vinsjen er jo relativt treig i forhold til å slippe/kaste anker over rekka. og i mine øyne er det her veldig viktig at man har skikkelig feste . når vi har ligget på svai så "kjører" jeg fast ankeret. det varierer jo litt på bunnforhold i forhold til slepelengde før det tar skikkelig. hvordan beregne dette når man skal bakke mot land? blir det ikke veldig klønete å kjøre vinsjen langt ut for å vente til det er lang nok kjetting til å dra på plass og bakke seg inn? tenker da også på avdrift etc underveis når man i utgangspunktet f.eks skal inn i mellom andre båter. usikkerheten rundt dette har så langt gjort at vi har unngått denne typen fortøyning, og heller funnet en plass i bås eller longside. men sånne plasser er ikke dusinvare i alle havner, ihvertfall ikke midt i sommerferien. tips mottaes med takk. :) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Bauganker og hekk mot land forekommer vel svært skjelden når man ligger i naturhavn? Veldig sjelden ihvertfall jeg ser det. Årsaken er jo at metoden vanskeliggjør ilandstilling fra badeplatting hvis det da ikke skulle være brådypt og en avsats man kunne hoppe inn på. Høy/lavvan vil ytterligere vanskeliggjøre en slik ilandstigningsmetode. Med hekkanker og baug mot land vil baugen stikke innover land (glem trawlere her) og lette ilandstigning. Ellers praktiserer vi som hovedregel: bakke inn til flytebrygger og går med baug inn mot faste bryggeanlegg. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.