Jump to content

ankertråden, erfaringer, tips, triks


free

Recommended Posts

. Mitt svar gjelder ankring på svai da det er den type ankring jeg benytter mest og har mest erfaring med. 50m kjetting, frifallvinsj og 15 kg bruce. Har aldri løsna, aldri skapt noen form for problemer heller.

Bortsett fra at du legger beslag på 7850 kvm. Om du ligger på grunnt vann da :giggle:

Link to post

Nei, men så snakker en vel om generelt om ankring og ikke om en bestemt båt. Og hva skal du dra etter dersom ankret gir etter?

Det er vel ikke å legge skjul på at mye av hekkankerutstyr som brukes kan være nokså skralle greier.

Jeg har sett skålanker på størrelse av en middagtallerken på store dyre motorbåter. Dregger som kun holder for et godt ord og klumpene Engebo som er like gode som en stein. En tur i båthavna for å se på ankerutstyr på hekken gir sjelden noen ah-opplevelse.

Link to post
Spar kjetting og ankervekt. Bruk en daumann eller to på ankerlina. :flag:

 

Hvordan enklest feste en daumann på lina som er mulig å få av igjen etterpå? Og...hvor mange kilo anbefaler du at en daumann bør være på en liten båt ca 1tonn?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Hvordan enklest feste en daumann på lina...

Her er det mange muligheter ute å går.

 

Daumannen som du får kjøpt er vel på fem kilo og oppover (jernklump). Du kan også anvende bøtte, pose eller nett med noe tungt oppi (man tar hva man har). En romslig sjakkel og ei nokså lang line.

 

Etter at du har lagt ut kjettingen / blytauet. Fest sjakkelen med lina rundt kjettingen og heng på dauingen. Fir dette systemet nedover ca. halveis av kjettingens lengde. Har du henholdsvis kjetting og tau vil systemet stoppe ved skjøten på en stram ankring. Prinsippet er å få en god fjøring på ankringen. Fest lina et sted og ta deg en kopp kaffe / te. Når du skal forlate stedet haler du inn dauingen og fortsetter slik du pleier med ankeret.

 

Hvor stor vekt du skal anvende på dauingen er jo opp til deg selv og helsa. Ta den vekten du tror du kan hanskes med når båten ruller og ikke oppfører seg pent. Dess større vekt på dauingen dess bedre griper ankeret. Og husk på at det svakeste leddet i dette systemet ryker først - slår aldr feil.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Dersom en sjakkel med daumann som hales inn og ut for hver ankring skulle slite på tauet, er det nok en grunn til å velge kjetting! Et tau som blir slitt av slik behandling ville i hvert fall ikke jeg hatt.

 

Lars H. :lol:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 4 uker senere...

Jeg tror det er lurt å tenke på daumann som en ekstra "ankerhjelp" for særige dårlige forhold. Det kan de være lurt å ha kjetting og anker dimensjoner for vanlige ankerforhold , så slipper en mye plunder og heft med d.mann. Og bruk moderne anker, glem Engebo, dregger, skåler og annet gammelt rask.

Link to post

Det har vært en betydelig utvikling på ankerfonten, en utvikling som i liten grad har kommet fram til norske båtforettninger, desverre. Kan nevne i fleng..Sarca, Rocna, Bügel/Supreme, Britany, Fortress, Delta , Spade +++ mange flere.

Disse er alle betydlig bedre anker enn dregger, plater , engebo o.l. som brukes mye her hjemme, men det handler det også om at vi kan stikke oss inn i lune viker og derfor settes det lite krav til ankerutstyr. Men blåser det over moderat bris får det fleste problemer. Derfor vil det være et løft for sikkerheten om de største båtforettningene begynte å selge mer annerkjente anker.

Link to post
  • 3 år senere...

Her kan du komme med dine tips å triks.

 

Jeg begynner med et tips om hvordan du kan få løs dreggen om den sitter fast.

bilde

Det er lurt å ha noe ombord som du kan tre over tauet/kjettingen, den må være stor nok til å skli helt inn på ankeret.

 

Så er det bare å løfte opp ankeret. Dette fungerer både på tau og kjetting og på de fleste anker.

bilde

Med dette ankeret vil jeg påstå at du heller bør feste kjettingen / tauet med en sjakkel i hullet du ser på bildet øverst til høyre. På enden av stokken (der du har festet kjettingen / tauet) skal du kun knyte fast kjettingen / tauet med et tynt tau ala flaggline.

 

Det du oppnår med dette er at når ankeret sitter fast trekker du inn på kjetting / tau til du er rett over ankeret. Når du nå trekker vil flagglinen bli et weak-link som ryker. Kjettingen / tauet ditt drar nå i bakre ende av ankeret og det skal veldig mye til at det ikke løsner! (trekkpunktet blir faktisk bakenfor patentet ditt, og dermed )

 

De som er redd for at weak-linken skal ryke under vanlig bruk kan jo se på hvordan kjettingen vil ligge langs stokken - dermed vil det ikke bli belastning på denne!

 

Samme triks passer for de fleste dregger og ankere da neste alle har dette hullet bakerst, tilogmed paraplydregger har det.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post

Har litt problem med å forstå overstående patent, det kan være meg eller det kan være patenten. Når dette ikke kan brukes når en ligger på svai hva skal det brukes til da? Og den kjettingen så ut som ei klokkelenke og dreggen var en minibruce. Kanskje går det med slikt utstyr, men aldri i verden med 30 meter 8-10 mm kjetting og et 20 kg anker.

Link to post

Det er da ikke så mye galt med patentet, vel?

Og det står 10 kg på ankeret - så det er vel ikke sååå lite Petter??

 

Men det er altså enklere å feste kjettingen bakerst på ankeret for de av oss som ankrer "vanlig"

 

Og flertallet av båter ankrer ikke på svai.......

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
  • 2 år senere...

mulig dumt Spørsmål: Legge til i uthavn/mot brygge med liten båt og kaste ut ankeret og et par tamper i land er "innafor" for meg, men jeg er veldig usikker nå med 37 fot og flere tonn. 

scenarioer som ofte gjentar seg rundt forbi er f.eks bauganker ut og tau i land akter. hvordan gjør dere dette? vinsjen er jo relativt treig i forhold til å slippe/kaste anker over rekka. og i mine øyne er det her veldig viktig at man har skikkelig feste . når vi har ligget på svai så "kjører" jeg fast ankeret. det varierer jo litt på bunnforhold i forhold til slepelengde før det tar skikkelig. hvordan beregne dette når man skal bakke mot land? blir det ikke veldig klønete å kjøre vinsjen langt ut for å vente til det er lang nok kjetting til å dra på plass og bakke seg inn? tenker da også på avdrift etc underveis når man i utgangspunktet f.eks skal inn i mellom andre båter. usikkerheten rundt dette har så langt gjort at vi har unngått denne typen fortøyning, og heller funnet en plass i bås eller longside. men sånne plasser er ikke dusinvare i alle havner, ihvertfall ikke midt i sommerferien. tips mottaes med takk. :)

Link to post

Bauganker og hekk mot land forekommer vel svært skjelden når man ligger i naturhavn? Veldig sjelden ihvertfall jeg ser det. Årsaken er jo at metoden vanskeliggjør ilandstilling fra badeplatting hvis det da ikke skulle være brådypt og en avsats man kunne hoppe inn på. Høy/lavvan vil ytterligere vanskeliggjøre en slik ilandstigningsmetode. Med hekkanker og baug mot land vil baugen stikke innover land (glem trawlere her) og lette ilandstigning.

Ellers praktiserer vi som hovedregel: bakke inn til flytebrygger og går med baug inn mot faste bryggeanlegg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...