fanntomas Startet 27.Februar.2010 Del på Facebook Startet 27.Februar.2010 Hvordan er muligheten for å bruke 12 volts frostvakt i motorrom om vinteren?? Hvis man kan bytte på 2 . "starthjelpere" feks til strømkilder.. Vil disse tømmes rimelig fort på det kaldeste når varmeobjektet er mye i drift?? Noen som har testet ut dette?????? Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Finnes 12 v frostvakt? Sitér dette innlegget Link to post
Lukabella Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Hvis man ligger for landstrøm hele vinteren, så kan det faktisk være veldig smart og ha en 12V frostvakt i motorrommet. Da har man jo en slags sikkerhet de gangene landstrømmen skulle gå. Men hvis landstrømmen derimot skulle være borte i "lengre tid" av gangen, så kan det jo skade batteriene hvis de tømmes helt gang på gang. Hvis man derimot kunne hatt dette kombinert med en sms varsler når 220V går, begynner det og nærme seg en veldig bra løsning. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Da har man jo en slags sikkerhet de gangene landstrømmen skulle gå Den eneste sikkerheten du da får er sikkerhet for at du må kløpe nye batterier når de er nedtappet etter en liten time og fryser istykker. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 ingen god idè nei. Bedre å konservere motor på skikkelig vis. Da sover du godt både med og uten strøm Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ebonita Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Ja om man förlitar sig på detta så är nog risken stor att man till kostnaden av den frusna motorn får lägga en omgång frysna batterier. Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 27.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Hadde ikke brukt de faste batteriene,men starthjelpboosteren som jeg skrev i innlegget... Jeg vinterkonserverer selvfølgelig motoren, båten ligger på land så, men man sparer vel motoren litt alikvel med å holde temperaturen på +siden. Om det er 12V frostvakt å få tak i , vet jeg ikke.. Det sikreste er selvfølgelig med landstrøm/230V. Sitér dette innlegget Link to post
Akoya Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Nei. Bruk 220v. Nå kommer sommeren!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36\3 http://www.facebook.com/reqs.php#/group.ph...5453&ref=mf Link to post
index Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Si om du hadde funnet en frostvakt på 120watt, som egentlig er i minste laget for å holde lunken i motorrommet. Da ville denne trekke 10A fra hjelpestarteren din, slikj at denne ville holde max 1.2 timer pr.lading. Dette kan fort bli travelt, med 12-15 ganger bytte i døgnet... En 500Ah batteribank ville faktisk holdt et helt døgn, så vi snakker om massivt forbruk her! Og det for kun 120 watt, ideelt bør du ha minst det dobbelte... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
softneck Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Skjønner ærlig talt ikke vitsen med å holde + grader i et motorrom når motor er konservert. VAr ute i min båt når det hadde vært under -20 over lengre tid og sjekket at vannet i kjølere faktisk var flytende. Så helt fint ut. Når man har frostvæske alle plassene hvor det er væske så bør vel dette være greit eller??? HAr man frostvakt på bilen når den står på utsiden av huset i tre dager i -15grader? (ja noen har motorvarmere men langt fra alle.....) Dette er min første vinter med båt så jeg er slettes ikke sikker om jeg gjør det rette..... Ligger båten på sjøen og man bruker den med jevne mellomrom forstår jeg absolut at dette må være en nødvendighet. Har selv en liten 300w ovn i forkabin, men dette er for å ungå fukt. Har slengt alle madrasser frem her. Men denne klarer langt ifra og holde +grader her hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Skjønner ærlig talt ikke vitsen med å holde + grader i et motorrom når motor er konservert. Ligger båten på sjøen og man bruker den med jevne mellomrom forstår jeg absolut at dette må være en nødvendighet. Så lenge motoren er konservert greier den seg fint uten varme, så det er ikke noe problem! Jeg har selv båten liggende ute hele året, og har ikke hatt varme i motorrommet før nå i vinter. Det har fungert fint uten varme helt ned til femten minus, men såpass hard som årets vinter har vært valgte jeg likevel å sette inn en 300W frostvakt for å være 100% sikker på å holde temperaturen over null. Sikkert ikke nødvendig nå heller, men det gjør at jeg sover bedre om natten så da er det greit nok. Inne i båten har jeg ikke varme på, men jeg har likevel ikke problemer med fukt. Sengetøyet lå i båten hele fjor vinter, og det var like tørt når våren kom. Så lenge det ikke er lekkasjer slik at regnvann kommer inn er ikke fukt noe problem, varme eller ei! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.