Jump to content

Båtførerprøven! Ta den på "sjøen for alle"?

Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Guest Kaptein Fredrik

Det er planlagt at jeg skal ta eksamen om ca to uker. Hva kommer? Jeg har lest boka "den store norske båtførerprøven", men jeg klarer ikke vær og kompass(misvisning, deviasjon) Er det noen som vet om en slags demonstrasjon for dette? Er det mulig å ta den på "Sjøen for alle"?Jeg har sett at man kan ta kurs og eksamen, men finner ikke ut om man bare kan ta eksamen.

......Jeg har sett at man kan ta kurs og eksamen, men finner ikke ut om man bare kan ta eksamen.

Til båtførerprøven er det ikke noen forutsetning at man gjennomfører et kurs i forkant. Det er bare å melde seg opp for nærmeste testsenter eller autoriserte sensor / kurssenter.

Men å ta ut kurser og rette disse for misvisning og deviasjon hører med til "barnelærdommen" for en navigatør, så det bør du nok få grepet på først . . . .

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det med kompasskurser og deviasjon MÅ du bare lære. For å lære det må du desverre lære motsatte fortegn. Slik som + og + er lik + og at + 0g - gir minus. Fra gode hjelpemidler mot dårligere hjelpemidler

Fikk ingen feil på dette selv men siden man ikke bruker det til vanlig går det lett i glemmeboken. Ikke så farlig her i Norge men andre steder kan Deviasjonen vær opp mot 20 grader eller mer og da er det en betydlig faktor.

Forøvrig synes jeg dette er litt "Tull" for oss fritidsbåteiere. Fordi missvisningen i små båter ofte er store. I min båt, kan kompasset nesten slå salto om jeg setter på vindusviskerene eller om jeg setter reiseradioen ved siden av kompasset. Så det blir aldri brukt. (kompasset). Men det er jo kuult å ha da.

For meg ser det ut til at du har misforstått forskjellen mellom misvisning og deviasjon eller simpelthen bare skrevet feil. Deviasjon er vinkelen mellom magnetisk kurs og kompasskursen på et magnet- eller fluxgatekompass som skyldes lokal magnetisme om bord i fartøyet. Eller sagt på en litt annen måte, er deviasjonen den vinkelen som en kompassnål danner med den magnetiske meridianen på grunn av magnetisme i selve båten, eller som skyldes magnetisme fra komponenter i båten.

Misvisning er vinkelen mellom geografisk og magnetisk nordpol. Eller for å si det annerledes, er misvisning vinkelen mellom geografisk og magnetisk meridian.

..... Hvis jeg ikke består eksamen, må jeg betale 525 kroner da?

Ja, du betaler for å avlegge prøven.

Om du består eller ikke gjør ingen forskjell på prisen - så det vil absolutt svare seg å bestå første gangen :wink:

Hvis du må gjøre et nytt forsøk så er prisen NOK 290.

når jeg tok båtførerprøven sa min gode lærer at missvisning er viktigere å lære enn deviasjon ....

Du tror jeg at du husker ganske alvorlig feil - eller så har læreren drevet med vranglære!!!

Misvisningen i Sør-Norge er nå veldig nær null, dvs misvisningen er så liten at man omtrent kan se bort fra den.

Deviasjonen ombord hos deg selv derimot, den kan i småbåter ofte komme opp i både 10, 20 og 30 grader - og da blir det fort ganske risikabelt å ferdes på sjøen f.eks i tåke :sweat:

sånn jeg har forstått det er at man legger til misvisningen til styrt kurs.......Devasjon er da trekke i fra?

Det du skriver kan være riktig, men også helt feil. Så - som en grunnregel er det feil.

Det er fortegnet (+ eller -) som bestemmer, samtidig som du må holde rede på om du "går" fra en god kurs (best er rettvisende) til en dårligere kurs (dårligst er kompasskurs) eller omvendt. I det ene tilfelle beholder du fortegnet - i det andre bruker du motsatt.

Det er bare de som forstår missvisning og deviasjon som forstår det jeg har skrevet.

Hvis jeg kjører 180 grader sør.....misvisning 5 grader vest, blir da 180+5=185 grader

Dette er hva jeg tror du spør om:

1. Du ønsker å styre rettvisende 1800

2. Du har ingen deviasjon

3. Missvisningen er -5 (vest)

Hvilken kompasskurs skal du styre?

Svaret ditt er riktig. Kompasskursen skal være 1850

Kan misvisnengen bli til øst?

Ja. Missvisning kan være både øst og vest, men ikke på samme sted. Der du er, er det enten eller.

Deviasjonen ombord kan også være øst eller vest, men det er beroende på hvilken kurs du styrer og ikke hvor du er..

Øst er pluss og vest er minus, så må du kunne forstå om du tar utgangspunkt i rettvisende kurs i kartet eller kompasskursen du har.

Tar du utgangspunkt i kompasset, legger du til østlig misvisning og østlig deviasjon. Er det vestlig misvisning og deviasjon så trekker du det fra.

Det du vanligvis gjør er imidlertid å ta utgangspunkt i en kurs i kartet. Da må du snu fortegnene. Men øst er fortsatt pluss og vest er fortsatt minus.

Regnestykket du gjør er ALLTID

kompasskurs

+/- misvisning

+/- deviasjon

=beholdt kurs/rettvisende kurs.

ALDRI motsatt.

Du må altså forstå hva du tar utgangspunkt i, kompasskurs eller kartkurs.

Sett inn alle tall med riktig fortegn i regnestykket over, og så regner du nedover med riktig fortegn og oppover med motsatt fortegn.

Du kan alltid se at regnestykket nedover blir riktig dersom du ALLTID setter inn riktige fortegn og ikke begynner å"tenke" og så snur fortegnene i regnestykket. Sett ALLTID inn øst som+ og vest som -.

Prøv deg frem med noen eksempler, så ser du, og lærer du, fort hva som er riktig og hvorfor.

Strøm og vindpåvirkning er annerledes, blås i det i første omgang til du kan magnetisk påvirkning godt.

Lykke til.

Redigert av lgboat (see edit history)

Hei. Jeg tok båtførerprøven for ca 1/2 år siden og besto på første forsøk.

Er ikke såå vanskelig, men deviasjon og misvisning var nok det vanskeligste.

Jeg tok kurs og eksamen på Lundebåt i Asker. Jeg anbefaler deg å ta et kurs, det hjelper deg veldig og du kan få noen ekstra tips fra lederen :)

Prisen for kurset er i hvert fall verdt det ;-)

En lett huskeregel jeg fikk fra lederen (Derek), "2 gule, en svart = Vestmerke, 2 svarte 1 gul = østmerke" så var det noe om at solen sto først opp i vest (2 gule) eller noe slikt :)

Alt om misvisning og deviasjon lærer du lett på kurset. Alt forklares flere ganger.

Sjansen for at du stryker på første forsøk er ganske lav, i hvert fall på Lundebåt :)

Redigert av respiant (see edit history)

Strandfjord 430 (2002 mod) m. 40hk Mercury (99 mod).

Takker for hjelp alle sammen:) det eneste jeg ikke skjønner nå er uttrykket rettvisende og kompasskurs.

Rettvisende kurs er den kursen som du tar ut i kartet. Hele kartet er jo tegnet rettvisende, dvs alle kurser du tar ut i kartet vil krysse meridianene med en vinkel som er din rettvisende kurs. Så hvis du planlegger en seilas og lager en rett linje i kartet, da vil denne linjen være din rettvisende kurs dit du skal.

Kompasskursen er den som du leser av på ditt kompass. Dvs siden kompasset påvirkes av misvisning og deviasjon kan det vise ganske mange grader feil i forhold til den rettvisende kurs som du tok ut i kartet. Det er denne feilen du kompenserer for ved å regne om med misvisning og deviasjon slik som du har fått forklart ovenfor.

Det vil si at rettvisende kurs er den virklige, faktiske kurs av båten din gjennom den virklige verden. Går du rettvisende kurs mot nord kommer du etterhvert til nordpolen, selv om kompass kanskje viser noen grader øst eller vest mens du går nord.

Kompasskursen er den kurs som kompass viser og den må da kompenseres for misvisning og deviasjon for at du skal vite hva din rettvisende kurs er. Og du er jo interessert i rettvisende, siden det er den virklige kurs som du må holde for å komme dit du skal.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Er rettvisende kurs ferdig utregnet for misvisning og deviasjon?

Ja det er en måte å se på saken :yesnod:

Kompasskurs -> Korrektur for misvisning/deviasjon -> rettvisende kurs. (Kurs i virkligheten og på kartet)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg vil si det på en annen måte: Kompasskursen er ferdig utregnet for misvisning og deviasjon.

Se på det på denne måten.

Du ønsker å seile til Nordpolen. Det er rett opp på draftet.

Problemet er at den magnetiske nordpolen ligger ved siden av den ordentlige. (Et godt stykke unna faktisk).

Magnet kompasset peker mot den magnetiske nordpolen*, så hvis du seiler rett nord på kompasset - så kommer du ikke til Nordpolen.

Det er dette som heter missvisning. Hvis den er 200 øst så skal kompasset ditt vise 200 for at du skal seile rett mot nord. Det du oftest trenger å regne ut er kompasskursen.

*Det er riktig om det ikke finnes ting ombord som påvirker kompasset. Den feilvisningen heter deviasjon og er forårssaket av forstyrrelser ombord. Den korrigeres med magneter på kompasset, men du blir liksom aldri helt kvitt den.

Det er tre typer kurser.

1. Rettvisende kurs som du bruker i draftet

missvisning "forårsaker"

2. Magnetisk kurs

deviasjon "forårsaker"

3. Kompasskurs

Rettvisende er best - kompass er dårligst. Dette er viktig å huske fordi:

Går du fra en dårlig kurs til en bedre - beholder du fortegnet som det er.

Går du fra en god kurs til en dårligere - bytter du fortegnet.

......Det er dette som heter missvisning. Hvis den er 200 øst så skal kompasset ditt vise 200 for at du skal seile rett mot nord. Det du oftest trenger å regne ut er kompasskursen. ...

Du burde kanskje se en gang til på det eksemplet?

Det gjelder å holde tungen i rett munn når man skal forklare andre noe som man selv ikke er helt trygg på . . . .

:saint::saint::saint:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...