Jump to content

Båtførerprøven! Ta den på "sjøen for alle"?


Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Går du rettvisende kurs mot nord kommer du etterhvert til nordpolen, selv om kompass kanskje viser noen grader øst eller vest mens du går nord.

 

Hvordan kan du "gå" rettvisende kurs til nordpolen?

 

Det er vel det som er problemet med navigasjon med kart og kompass. Du finner rettvisende kurs i kartet og "overfører" denne til en kompasskurs som du styrer etter. Og så kommer poenget, når du nærmer deg nordpolen vil ikke lenger den misvisningen du benyttet i starten være riktig og du må korigere på nytt. Kommer du fra Canada og går mot nordpolen og passerer den magnetiske pol vil du på slutten av din ferd mot nordpolen gå mer sydover enn nordoverifølge kompasset. (ikke bare noen grader øst eller vest).

 

Men hvorfor ikke bestemme deg for å gå til den magnetiske pol så blir det enklere.

Redigert av Lett match (see edit history)
Link to post
Hvor lenge er det til magnetkompasset er historie?

 

Den blir historie når jorda mister magnetfeltet sitt :lol:

 

Hvordan kan du "gå" rettvisende kurs til nordpolen?

 

Det er jeg sa: Uansett hva kompass sier må du faktisk gå nøyaktig mot nord for å komme til nordpolen. Den kurs som bringer deg dit er den rettvisende kurs på 0 grader. Ikke kompasskurset på 0 grader. Rettvisende kurs er rett. Kompasskursen er litt feil og skal en bruke den må den korrigeres litt for å komme nøyaktig dit du skal.

 

Når det er sagt så leverer er et korrekt installert kompass i våre breddegrader og for tiden godt nok kurs for alle praktiske formål.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Det ser ut for at mange av dere er av den oppfatning at magnetisk nord- og sydpol er faste punkter, iallfall i nær tid.

Det er imidlertid jordmagnetismen totalt som påvirket magnetkompassene, og misvisningen er derfor forskjelig avhengig hvor du er på kloden.

På Østlandet er det nesten ikke misvisning for tiden, men se på 100år gamle kart, så får dere en aha-opplevelse.

I løpet av noenogtredvetusen år vil magnetisk syd-og nordpol nærmest ha skiftet plass.

 

Og når det gjelder båten og dens utstyr, så vil de påvirke det stakkars kompasset enda mer.

 

Misvisning er resultatet av jordmagnetismens påvirkning.

Deviasjon er båten og dens utstyrs påvirkning.

Summen av dette kalles feilvisning.

Og det er de tre betegnelsene dere skal ha klart for dere når dere snakker med andre sjøfarende, om det er yrkesfolk eller fritidsbåtbrukere.

Redigert av lgboat (see edit history)
Link to post
Når det er sagt så leverer er et korrekt installert kompass i våre breddegrader og for tiden godt nok kurs for alle praktiske formål.

 

Det er et poeng, det kompasset jeg har i båten har delstreker på 5 grader og en missvisning på ca 1,5 grader (ved Ferder) er ikke mye å tenke på når en krysser Oslofjoren ved Drøbakk.

Men sjekk ut feilen ved en Skagen til Arendal kryssing med 1 grad feil.

 

Og som andre har vært inne på normalt brukes GPS/kartplotter så det kun når den feiler at denne diskusjonen blir relevant.

Link to post

Gyrokompass orienterer seg jo ikke etter magnetfelt, men etter jordrotasjon, det bryr seg altså katten om misvisning. Det vil komme en liten og midlertidig feil ved akselerasjon eller kursendring, men ved jevn kurs og fart skal det ikke være noe problem. Er man avhengig av enda bedre nøyaktighet kan man bruke ringlasergyro eller den beslektede fiberoptiske lasergyroen, sistnevnte er kjekt å ha for romfartsbruk, hvor pris ikke er noe å bry seg om.

Link to post

Har ikke vært borti en gyro som aldri har gyrofeil. Ikke så mye som oftest, men den er nå der som regel.

 

Magnetkompass i en fritidsbåt er i dag en greie for spesiellt interesserte. Skal man steder hvor man måtte risikere å ha nytte av det er det jo greit. I alle andre tilfeller får man kjøpt reserve GPS for noen hundrelapper.

 

Skulle likt å se statistikk over de fritidsbåter med magnetkompass som er helt riktig justert, i forhold til de som bare er skrudd fast et sted det passet, uten tanke på hva det blir påvirket av. Eller ledninger som blir trukket av hobby-"elektrikere" og "navigatører" som tenker på magnetkompasset, eller hva som helst som blir plassert her og der og som påvirker kompasset.

 

Undres på hvor mange småbåteiere som foretar deviasjonskontroll etter å ha ligget 4 måneder i samme bås (eller på land) om vinteren.

 

Å regne kompasskurser på båtførerprøven i dag, er nesten som å lære sveivstart på kjøreskolen. :cool:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Gyrokompasset ditt leverer vel magnetisk kurs idet det tar hensyn til all deviasjon ombord, men ikke misvisningen på stedet.

Å påstå noe slik viser tydelig at du ikke vet hva et gyrokompass er for noe.

Den kan vel ikke lese kartets kompassrose?
Tullesnakk.
Eller er det et elektronisk kompass du har egentlig?
Nei, det er et gyrokompass.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
.....Og det har ikke du heller skjønner jeg? Stakkars.

 

Nei, problemet mitt er at jeg så lett lar meg irritere over folk som babler om ting de ikke har peiling på og allikevel uttrykker seg med den "skråsikkerhet som bare en total mangel på innsikt kan gi" - det være seg gyrokompass eller lateralmerker :giggle::giggle::giggle:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Du har et problem, ja.

 

Det kan jeg ikke være enig i. Veldig greit å ha hans kunnskap tilgjengelig her. Litt tryggere for f.eks. meg - som ofte fyrer fra hofta og svarer feil i blant.

 

Pedagogisk, er det positivt at en feil rettes opp "offentlig" . Det gir bedre læring.

 

Stå på Poseidon :yesnod:

Link to post
Har ikke vært borti en gyro som aldri har gyrofeil.

 

Ikke jeg heller. Uansett hvor dyre de er har de alltid en liten feil. +/- 1 grad er en grei regel. Tilogmed svindyre GPS-baserte systemer oppnår ikke helt drømmen om sann nord.

Men for de fleste praktiske formål er det greit nok.

 

 

Å regne kompasskurser på båtførerprøven i dag, er nesten som å lære sveivstart på kjøreskolen.

 

Nå kommer sikkert forvalterne av de evige sannheter snart på banen for på sitt vante vis å irettesette og idiotforklare, men det får bære eller briste.

Jeg skjønner heller ikke helt vitsen ved å regne på deviasjon og deklinasjon. Nå er jo dette motorbåtførerbeviset gjort obligatorisk for å få ned antallet ulykker på sjøen. Men det er bare det at 99.5% av de det er gjort obligatorisk for bedriver reinhekla stolpenavigasjon. De er innaskjærs og styrer etter sjømerker og landemerker. Et kompass har de aldri bruk for. Iallefall ikke til navigasjon.

Selv har jeg et relativt dyrt magnetkompass i båten min. I likhet med alle andre seilbåter, det være seg Bav 42 eller 49'er. Men jeg har ingen deviasjonstabell til det. Det står der av helt andre grunner som et komplement til Windex'en.

 

Og for å slippe inn ihvertfall en liten kattunge blant hermelinene.

La oss si at vi har gjort en helt perfekt deviasjonstabell for båten. Hvor langt er den rett?

Og hvor er deklinasjonen vi leser ut av kartet rett? Midt i kartet? Midt i rosa? Isogonene mellom magnetisk nordpol og magnetisk sydpol er jo ikke rette linjer. Og feltet, som også påvirker deviasjonen, er jo heller ikke det samme overalt.

Så hvis man oppholder seg i et hjørne av et kart i i relativt liten skala med perfekt deviasjonstabell og korrekt utregning av deklinasjonen kan dette bli feil i det andre hjørnet av kartet.

Det er selvsagt mulig å kalibrere kompasset i magnetisk døde områder og regne dette ut ved hjelp av IGRF modeller eller annet hele tiden, men det er forferdelig mye arbeid. Og dyrt.

Jeg hadde heller kjøpt et par GPS'er til.

Link to post

Helt enig, Mulligan. Kompasset er greit for å styre etter en kurs under seil, og kanskje som backup når lynet har slått ut GPS nr. 2 og nr 3 også. Jeg synes også at pensumet i båtførerkurs er ikke helt oppdatert. Istendenfor så mye tid på alle kompassets finurligheter hadde det vært bedre å få folk brukt GPSen på en skikkelig måte som viser hva den kan og hvor begrensningene går.

 

Kanskje spesiellt samkjøring av en handholdt GPS, som mange av oss bruker som backup, og papirkart. Det er ofte den mest aktuelle situasjon i en liten båt uten kartplotter, eller når kartplotter slutter å virke.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Å regne kompasskurser på båtførerprøven i dag, er nesten som å lære sveivstart på kjøreskolen. :cool:

Mulig du har rett, men poenget (slik jeg ser det) er å forstå hvilke faktorer som påvirker et magneskompass, slik at man faktisk har grunnlag til å kunne bruke det dersom situasjonen krever det. Vi hører stadig om folk som ikke finner frem i tåken, og må ha hjelp av andre til å finne frem.

 

En liten historie jeg hørte.

 

Et klatrelag skulle bestige en fjelltopp i Canada, og spasere ned til fots. På veien ned gikk var det et bratt stup på den ene siden.

En av deltagerene fikk derfor beskjed om å sjekke misvisningen for området.

Da de nådde toppen kom også tåken drivene innover fjelltoppen, kart og kompass ble tatt frem, man viste hvor man var og hvor man skulle.

Retvisende kurs ble tatt ut i kartet og det ble spurt om missvisningen.

"25 grader" ble det svart

"Ja men er det øst eller vest"

"Betyr det noe da?"

 

Etter 2 dager klarnet det opp, tiden ble brukt til å studere praktisk bruk av kompass.

 

NB I Oslofjorden med en missvisning på 2 grader er det ikke noe problem om du ikke har peiling, men det ville være synd om båtførerbeviset kun var gjyldig i Oslofjorden.

Redigert av Lett match (see edit history)
Link to post
Men for de aller fleste som er pålagt å ta motorbåtførerbevis tror jeg det er andre ting som er nyttigere.

 

Det tror jeg også de har tatt høyde for, mener å ha lest at GPS/kartplotter nå er en del av pensum til båtførerprøven.

 

Men jeg gir meg ikke på påstanden min om at det er viktig å kjenne til kompassets virkemåte, får å unngå å bruke det feil.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...