Jump to content

Båtførerprøven! Ta den på "sjøen for alle"?


Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Jeg mener fremdeles at for de som ferdes innaskjærs i små åpne båter og daycruisere så er det andre ting som er langt viktigere hvis målet er å få ned antall ulykker.

 

Hva tenker du på da?

Jeg har selv blitt spurt av en som stod på grunn.

" Hva betyr pilene på toppen av de jern stakene som stikker opp av sjøen"

 

Så selv om jeg mener magnetkompass ikke må fjernes fra pensum (båtførerprøven) så er det andre ting som også er viktig.

 

Har du andre forslag, enn hva staker, lateralmerker betyr?

Link to post
....... Men jeg gir meg ikke på påstanden min om at det er viktig å kjenne til kompassets virkemåte, får å unngå å bruke det feil.

 

Jeg har postet den før, men gjør det med glede igjen.

 

Her er Retningslinjer for båtførerprøven.

 

Det er selvfølgelig ikke alt som er like viktig og sentralt stoff i det som listes opp, men vi må huske på at båtførerprøven er en teoretisk prøve og det er veldig greit å ha dette som en "teoretisk ballast" når man er ute og farter på sjøen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

 

Hei Poseidon

 

Ser du henviser til "Retningslinjer for Båtførerprøven" og under kapittel

 

3. Navigasjon og kartlesing

 

Kandidaten skal ha kunnskap om:

f) elektroniske hjelpemidlers muligheter og begrensninger, GPS og kartdatum

 

Virker som om du har god greie på tingenes tilstand.

 

Hører stadig om folk som stoler på GPS og som påstår at de har nøyaktigheter på noen få meter. I pensum for båtføerprøven heter det seg at men også skal ha kunnskap om begrensningene. Kan du si noe om dette?

Link to post
......Hører stadig om folk som stoler på GPS og som påstår at de har nøyaktigheter på noen få meter. I pensum for båtføerprøven heter det seg at men også skal ha kunnskap om begrensningene. Kan du si noe om dette?

 

Jeg kan jo forsøke . . . .

 

Titt og ofte sier jeg, og det er min ærlige og oppriktige mening: GPS'en er den største oppfinnelsen innen navigasjon siden kompasset ble oppfunnet, for kanskje 4.000 år siden!

 

Men når det er sagt så hører jeg stadig vekk folk som omtaler sine GPS'er og plottere på lignende måte som prestene leser trosbekjennelsen i kirken :saint::saint::saint:

 

Det betyr også at jeg får "dobbelsidig fnatt" når jeg overhører diskusjoner som går på om plotterne har en feil på 1 meter, 2 meter eller om det kanskje er 3,20 meter. Men samtidig virker det som om kartdatum er et rent fremmedord.....

 

For meg er denslags diskusjoner skremmende og de får meg umiddelbart til å tenke på det som salige Stortingspresident CJ Hambro en gang uttalte: "En konsulent; det er en som gjør alle detaljene helt riktig - på sin ferd mot de HELT STORE villfarelser!"

 

Med andre ord: disse elektroniske hjelpemidlene er etter min oppfatning helt fantastiske, men vi må ikke glemme at de er HJELPEmidler! Vi må ha den grunnleggende navigasjonskunnskapen i bunnen og hvis vi ikke seiler med ECDIS, så må vi også ha papirkartet lett tilgjengelig.

 

Dette er i kortform den holdningen jeg forsøker å formidle på mine kurs; og jeg sper på med noen selvopplevede skrekkeksempler på hva som kan skje med plottere og GPS - og de får vanligvis folk til å tenke litt etter - og være litt mer skeptiske/kritiske enn hva de var før kurset.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Det betyr også at jeg får "dobbelsidig fnatt" når jeg overhører diskusjoner som går på om plotterne har en feil på 1 meter, 2 meter eller om det kanskje er 3,20 meter. Men samtidig virker det som om kartdatum er et rent fremmedord.....

 

Nettopp derfor synes Mulligan, Pathfinder, jeg og andre at fornunftig GPS bruk bør heller være pensum til båtførerprøven enn å kunne forskjell mellom misvisning og deviasjon av kompass. Jeg synes det er spesiellt viktig å kunne bruke handholdt GPS sammen med papirkart. Det gir bra forståelse samt at det er praktisk nyttig.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Men begge deler må være med (etter min mening da)

 

Jeg hørte for noe år side en som klaget på at disse fartsmålerene som stod langs veien ikke var nøyaktige, fordi han hadde en yaris med "digitalt" spedometer og den viste hastigheten med 1 km/t "nøyaktighet".

 

Jeg tror mange blander sammen begrepene Nøyaktighet og Oppløsnig?

 

Men når det smeller så er det GPS'en feil. (Eller andre satellitt navigasjons systemer)

Redigert av Lett match (see edit history)
Link to post

Klart bør være noe om kompass med, men akkurat den greier med misvisning og deviasjon er av så lite praktisk betydning til vanlig fritidsbåtnavigasjon idag og kilde til så mye frustrasjon at den godt kan sløyfes. Når alt kommer til alt er det for spesiellt interesserte. Hvis det er litt vind og strømning inn i bildet er avdrift generert av dette fort større en hele misvisningen.

 

Akkurat det Poseidon irriterer seg over om at folk snakker om 1 og 2 meters nøyaktighet på GPS gjelder vel også når folk prøver å skille mellom 1 eller 1,5 Graders deviasjon av kompass i båten. Det skal godt gjøres å seile innenfor 5 graders nøyaktighet med ren kompassbruk uansett - spesiellt når det blåser litt.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

... når strømmen går virker også det handholdte backup-GPS som bruker AA batterier, samt mobiltelefonen som også har innebygd GPS...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
...... samt mobiltelefonen som også har innebygd GPS...

 

Ja, spesielt når den har såkalt "kompass" i tillegg.

 

Av og til spør jeg, med 30 - 40 kursdeltagere foran meg, hvor mange som har mobiltelefon med GPS - og det er ganske mange etter hvert.

Men når jeg etterpå ber dem opplyse posisjonene de leser av, da blir det litt av en spredning. Klasserommet må iallefall være 300 x 400 meter for å romme alle på en gang. Men mange desimaler, det har alle :headbang::headbang:

Og når jeg først er igang kommer selvfølgelig oppfordringen til å peke samme vei med mobilen og lese av det såkalte "kompasset" - de ligger oftest innenfor en spredning på 100 grader når alle peker i samme retning :headbang::headbang:

 

Jo, det selges mye flott leketøy i "De luxe klasse", men jeg ville ikke satse livet på denslags en uværsnatt, det er nå helt sikkert!!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Klart bør være noe om kompass med, men akkurat den greier med misvisning og deviasjon er av så lite praktisk betydning til vanlig fritidsbåtnavigasjon idag og kilde til så mye frustrasjon at den godt kan sløyfes.

 

Skjønner til en viss grad poenget ditt, har jobbet som lærer i matte og vet at mange sliter.

Ta et tall og gang det med 2 og del det på en halv ............. Hva får du da?

 

Men båtførerbeviset bør ikke bare gjelde i Oslofjorden, dra andre steder i verden, der misvisningen er på 10 grader eller mer, og si at misvisningen ikke har noen praktisk betydning).

 

Jeg er rimelig sikker på at dersom man blir spurt om man kan regne ut kompass kurs, korrigere for misvisning og deviasjon (strømkobling og avdrift gir sikker strøre feil, men er ikke pensum på båtførerprøven) så er det få som klarer det noen år etter at man har bestått båtførerprøven.

 

Men.... dropper man dette tema i forbindelse med båtførerbeviset så risikerer man at mange ikke får med seg poenget om at: Magnetkompasset er et fanastiskt hjelpemiddel men det har sine svakheter.

 

Mener du da, at fordi mange ikke kan matte, at vi skal droppe dette tema i forbindelse med båtførerprøven?

Link to post

Jeg mener at misvisningen i Norge har lite praktisk betydning. Båtførerprøven skal gi minimalkompetanse og da må man satse på de viktigste tingene. Når man tar utgangspunkt i hva som er viktig for sikker navigering for en fritidsbåt i Norge så er det etter min mening viktigere å kunne bruke informasjon som GPSen gir på en fornunftig måte enn å kunne misvisning og deviasjon.

 

Poseidon nevner mange skrekkeksempler av folk som har GPS og er ikke istand å gjør seg den til nytte på en optimal måte. Derfor mener jeg at GPS opplæring med alt rundt dette burde være del av Båtførerprøvepensum. At man istedenfor dette holder på å regne på misvisning synes jeg er feil prioritering.

 

(PS Satser ikke livet mitt på mobilGPS. Hos meg ombord er det faktisk GPS nr 4 og litt tilfeldig at den er med - Bruker Tiki Navigator med bærbar PC og en Garmin etrex sammen med papirkart som backup til plotter. Dette er 2 uavhengige backupløsninger som skulle gi bra sikkerhet)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Jeg mener at misvisningen i Norge har lite praktisk betydning. Båtførerprøven skal gi minimalkompetanse.

Det er jeg til en viss grad enig i, bare man da også opplyser om at kompassbruk andre steder i verden ikke alltid er like lurt uten mer kunnskap.

Og dersom vi spesialtilpasser båtførerprøvepensum til forhold i Norge, vil det da gi noe status i utlandet? Det er vel noen som tar båtførerprøven fordi de ønsker å leie båt i utlandet, må de da ta en tilleggs eksamen og betale et nytt eksamens gebyr?

 

 

Poseidon nevner mange skrekkeksempler av folk som har GPS og er ikke istand å gjør seg den til nytte på en optimal måte. Derfor mener jeg at GPS opplæring med alt rundt dette burde være del av Båtførerprøvepensum.

Og det er det. se innlegg #53og #56

Link to post
Og det er det. se innlegg #53og #56

 

Jo da, GPS blir nevnt. Men plassen den tar i opplæring i forhold til kompass kunne godt vært omvendt. GPS er ikke med i bulken "Navigasjon" der den hører hjemme. Jeg synes utstrakt navigasjonstrening med GPS og nevne at Kompass kan viser noen grader feil pga misvisning hadde vært mer tilpasset dagens situasjon.

 

Når det gjelder utlandet så kan man godt nevne at misvisning er større andre steder i verden - men ærlig talt, hvorfor skal man bruke en par undervisningstimer for å forberede seg til seilas i Kanada?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
.....Når det gjelder utlandet så kan man godt nevne at misvisning er større andre steder i verden - men ærlig talt, hvorfor skal man bruke en par undervisningstimer for å forberede seg til seilas i Kanada?

 

Ikke heng deg for mye opp i misvisningen. Den er som mange påpeker kun noen få grader i de områdene som er mest aktuelle, ja riktignok opp mot 10-12 grader i deler av Nord-Norge.

 

Problemet er deviasjonen, det er den som fort kommer opp i 20 - 30 - 40 grader ombord i fritidsbåter og det er deviasjonen man bør ha en viss forståelse for, for selv å kunne sjekke hvor mye ens eget kompass viser feil.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Problemet er deviasjonen, det er den som fort kommer opp i 20 - 30 - 40 grader ombord i fritidsbåter og det er deviasjonen man bør ha en viss forståelse for

 

Ikke uenig i dette. Man bør har forståelse for at en kompass kan vise ganske feil, men hvis jeg hadde en Kompass med 20 til 30 grader deviasjon ombord, hadde jeg hevet den ut eller montert den en annen plass. Da må det jo være bedre med et par ekstra Backup-GPS enn et slikt unøyaktig instrument ombord. En god solid vanntett Tur-GPS som gir deg posisjon, SOG og rettvisende kurs, tid til mål, etc får man for under 1000 kr. (f.eks den gule Garmin etrex) Og da er vi tilbake til at folk trenger sikkelig opplæring i GPS.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Da må det jo være bedre med et par ekstra Backup-GPS enn et slikt unøyaktig instrument ombord.

 

Kompasset ombord bør som minimum ha korrigeringsmagneter og for å bruke disse trenger man opplæring i temaet Deviasjon.

 

Opplæring i GPS er selvfølgelig nyttig, men hvor omfattende skal den være?

Min mening er at det begrenser seg til:

Plassering

Systemets nøyaktighet

Hvilken informasjon man kan få

Valg av kart datum

 

Jeg stusser også litt over at pensum ikke omfatter avdrift. Å "home" (f.eks seile mot et waypoint med GPS) kan, med sidestrøm, lett føre til farlige situasjoner.Jeg er fristet til å si meget farlige situasjoner.

Link to post
Men samtidig virker det som om kartdatum er et rent fremmedord.....

 

Forsåvidt. Men datum, ellipsoider, projeksjoner o.l. er et villniss man kan fort gå seg vill i.

Når ED50 o.l. avskrives som gammeldags sett opp mot det "moderne" WGS84 undres jeg litt.

 

Mulligan, Pathfinder, jeg og andre at fornunftig GPS

Nå tror jeg du har misforstått meg en smule.

De fleste småbåtbrukere holder seg innaskjærs.

Og der er kullsviertro på GPS som russisk rulett.

Der er det kartet, og kun det, som gjelder.

Link to post
De fleste småbåtbrukere holder seg innaskjærs.

Og der er kullsviertro på GPS som russisk rulett.

Der er det kartet, og kun det, som gjelder.

 

Det var bra sagt.

Det eneste GPS posisjonen er fin til i slike situasjoner er å stille inn kartplotteren til riktig del av kartet. Men man må ikke alltid stole på at båtens posisjon i det elektoniske kartet er riktig.

Link to post
  • 2 uker senere...

Ikke på den prøven jeg tok ihvertfall.

Men det kommer litt fra hvert eneste kapittel. Rederansvar, lover og regler, lanterneføring, lydsignaler, sleping av båt, vikeplikt for seilbåter og motorbåter, knuter, dykkerflagg, navigasjon, utregning av fart og utseilt distanse, kursberegning fra kart til kompass og motsatt, lateralmerker, lesing av sjøkart osv.osv.

Ikke vanskelig siden det du skal lære er det du skal kunne.

Burde holde å lese til du føler deg trygg, ta en mini test på nettet på de sidene som tilbyr dette og så gå opp til prøve.

 

Eneste jeg synes var SKIKKELIG dumt var at når du først har svart på et spørsmål kan du ikke gå tilbake å rette det. Man kan hoppe over spørsmål og ta de til slutt. Men jeg var så redd for å få noen skikkelig vanskelige til slutt så jeg svarte på alle spørsmålene på 9 minutter og da var løpet kjørt. Men hadde kun 4 feil så det gikk jo bra.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...