nor star 290.. Startet 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2010 hei syssler med tanken om å bytte til større båt , og har funnet en med 2 stk kad 42 97 mod forstår det har vært endel plunder med disse , gjelder det alle årganger? når sluttet de med kad 42? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 kad 42 ble erstattet av kad43. Så om du finner ut når kad 43 kom så har du svaret. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 KAD 42 endret navn til 43 i 97-98.. altså en KAD 42P fra 97 er 99% lik med 43 fra 98. De har de samme oljehusene som er så omtalt (kom ikke før i 99 eller noe med nye oljehus) så en finner 42-43-44 med de samme oljehusene uten filtrering av olja til underkjøling av stemplene (dette er forøvrig intet problem på en motor som har fått stellet sitt jevnlig. Kadene hadde en svakhet på toppakning fram til 2000 ca.. de fleste ble byttet på garanti av VP. Altså vurderer du en båt med 97 mod kad 42 så er det like "god" motor som den "gode" 43 fra 98-99. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Thorlyn Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 (redigert) Er det lov og spørre hvilken båt du kikker på? Jeg hadde KAD 42 fobi før,helt til jeg hadde dem selv.. like gode motorer som noe annet. Men fikk et ufortjent rykte på de første årgangene (92-95). Dette grunnet ofte ut i single inst i alt for tung båt. KAD er en lettløpsmotor og egner seg ikke for "tunge inst" da typisk 5-6tonn båt på en singel kad Det mest "irriterende" man møter på ved KAD 42 vs 43 er at reimoverføringen fra veiv og opp til Vannpumpe (og alle andre komp som dynamo,kompressor.) Har 2 stk V-reimer.. disse blir fortere slakke enn de nyere flatreimer lik de som står på kompressoren og på 43 motorene. Dette er ikke noe problem men de må etterstrammes iløpet av sesongen for og ikke begynne og slure. Ved bytte av reimskiver til 43 spec så eliminerer man "feilen" til en kostnad på kr 8000.- pr motor.. da tar jeg heller med meg 13 mm pipe og skralle og strammer reimene 1 gang iløpet av sesongen.. hele jobben tar hele 5 min. Redigert 27.Februar.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
GEHU Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Det skulle vel være siste generasjon før den ble døpt 43 så hvis historikken er bra ville ikke det bekymret meg! Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 KAD42A 1991 - 1993 KAD42B 1993 - 2001 KAD42P-A 1993 - 1994 KAD43P 1997 - 2004 KAD43P-A 1997 - 2005 Ref. Volvo Penta "gjør det selv" handbok Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 KAD42A 1991 - 1993KAD42B 1993 - 2001 KAD42P-A 1993 - 1994 KAD43P 1997 - 2004 KAD43P-A 1997 - 2005 hvor ble det av 1994-1997.. hehe vp har endel trykkleif.. A= 1991-1993 (nærmest en ren 41 motor med kompressor) høy komp B=1993_1994 (her senket de komp bitte litt) P-A = 1994-1997(på denne har de enda lavere komp og lik spec forøvrig som 43 motoren) 43=1997-? 43P-A 1998- Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
nor star 290.. Svart 27.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 hei det er en fairline 39 jeg lurer på, har lyst å sleppe å re opp hver dag slik som nå, visst noen har erfaring med denne båttypen så fritt frem Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 (redigert) Ligger den i Stavanger og selges av Stavanger Marinesenter kan det hende det er Fjellbonden sin forrige båt. tror det er den her http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20962799 Redigert 27.Februar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Den såg kjent ut, Bitteliten. På grunn av isforholdene ligger den fremdeles utenfor Tønsberg og kan sees der etter avtale. Jeg har den daglige omsorgen for båten og den er tilgjengelig for inspeksjon, men kun mellom fjøsøktene som varer to uker. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 dårlig med snø i dalen i år - eller er det mye takbrøyting i år også? fint båt du hadde - når henter du den nye? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 (redigert) Riktig som Bitteliten skriver .. fjellbonden sin båt ligger for salg hos stavanger ja.. var og besøkte fjellbonden og den nye skuta og den "gamle T39" for 14 dager siden.. (den ligger her på østlandet) Meget pen båt forøvrig Jeg har lik selv.. tvillingen faktisk.. samme mnd produksjon og farger. Meget gode sjøbåter og et hav av plass med stuerom overalt.. Kona vil ikke bytte nedover pga Dusjcabinen på badet.. den er virkelig noe for deg selv på disse båtene.. ungane elsker og leke under dekk og se på film,tegne etc og oppholder seg mye i salongen der nede.. + med det er at mor og far har hele uteområdet for seg selv. Hvis du lurer så må båten oppleves i virkligheten.. den er som et express tog i sjø med meget behaglig gange selv om det står på. se der ja takk for sist Fjellbonden Redigert 27.Februar.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Fjellbonden Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Vi har nok snø, fint vinterføre og etterhvert greie temperaturer her oppe. Hentet den nye båten i Oslo først i desember, og siden har det vært minusgrader. Har omsider montert varme og rigget litt ekstra navigasjonsutstyr, så nå er vi snart klar for våren. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Om det er trykkfeil i håndboka vet jeg ingen ting om, men 1994 - 1997 ligger vel imellom 1993 - 2001? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Blir nok litt forskjell å få seg lukket båt med "blondinnedekk" Fjellbonden Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 "blondinnedekk" Du mener vel takterasse.. dere har jo enorme som sådan Kona sier at jeg ikke er gammel nok enda til slikt blondinedekk Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Finn Erik Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Jeg har også hatt båt med Kad 42 .....blei engstlig da jeg leste en del negativt om Kad 42 her på Baatplassen. Sjekket derfor mye rundt disse motorene og blei etterhvert veldig beroliget. Det er helt riktig som Thorlyn sier, så lenge de ikke lever et hardt liv som enkeltinstalasjon i en halvplanende tung båt er det ingen fare. Disse motorene er friskmeldt, du har derfor ingen spesiell grunn for engstelse når det gjelder kad 42 såfremt motorene har hatt normalt godt ettersyn og fulgt serviceintervallene. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Blir nok litt forskjell å få seg lukket båt med "blondinnedekk" Fjellbonden Merker forskjell allerede, da jeg har bodd og jobbet ombord 3-4 uker siden desember. Det hadde blitt litt hustrig ombord i en kalesjebåt med kuling og 10 minus. Limer inn et innlegg jeg tidligere skrev om motorene i vår forrige båt: Båten veier ca 9 tonn med fulle tanker utstyr og last. Den gjør ca 28 kn på fullt, og marsjer fint mellom 18 og 24. Den er levert ny i Norge i 97, og jeg kjøpte den i 2001. Forrige eier fikk byttet toppakning på begge motorer i 2000, da disse hadde tendens til å miste kjølevæske. Dette ble tatt på garanti. Han byttet også en dynamo. Det er alt jeg vet om før jeg overtok båten. Motorene hadde rundet 400 timer i 2001, og nærmer seg nå 1600. Jeg har hatt båten i 8 år, og kan ramse opp de problemer jeg har hatt i denne tiden: Noen tilfeller av varmgang som kanskje skyldes plast over kjølevannsinntak og/eller kollaps av s-slange fra drev. Dette gikk noen ganger greit ved å stoppe motor og starte igjen. Et par andre ganger havarerte impelleren og måtte byttes. Et strammehjul for indre drivrem ble byttet pga dårlig lager. En simmerring på sjøvannspumpe ble byttet fordii den lakk. Ved kaldstart blir det noe røyk, men det går fort over når de blir varme. På et drev har jeg hatt spor av vann. Dette førte til at det til tider låste seg i bakk. Etter å ha slipt konen i begge drev, og byttet olje hvert år, har dette problemet løst seg. Byttet drivknuter på begge drev i fjor, da noen kryss hadde litt slark. Ellers er jeg meget fornøyd med installasjonene. De har en fin gange og føles rimelig driftssikre. Hadde på et tidspunkt litt lyst på nye D 6 310, men dette har etterhvert gått over fordi de jeg har fungerer så bra. En ulempe kan være at man ikke bør bruke turtallet mellom 1600 og 2600, da kompressorene er inne i dette området. På min båt passer dette ganske fint, da dette representerer en fart på 8 til 14 kn. Hvis jeg skulle få havari, har jeg tenkt å overhale fremfor å bytte. Har hørt at dette koster rundt 60 - 80 lapper pr motor. Skulle jeg valgt motorer i dag som ble produsert i 97, hadde jeg fremdeles gått for VP KAD 42. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 27.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 dette var jo goe ting at du meldte deg som forrige eier av båten, da det føles litt tryggere med tanke på historikk. men lurer hvordan prisen er , det er lite å sammenligne med på finn for tiden men utifra det jeg kan minnes fra i fjord er vel ikke prisen akkurat billig , det som plager meg litt er å gå fra 2007 modell till 1997 modell hva tror dere om det , vil dette medføre betydlig høyere kosnader fremover? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 (redigert) Det gikk en 94 mod T38 for 1,1 i fjor høst på under en uke.. så prisen er vel ikke så gale. Snarere billig i forhold til før. De fleste T39 som har ligget ute, har ligget fra den prisen og opp til 1,6 (da med nye motorer) i fjor. Den prisen er "import pris" da de ligger på normalt fra 1 og oppover down there + avgifter etc. Skroget er forøvrig det samme som den nyere T40 har Redigert 27.Februar.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
nor star 290.. Svart 27.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 var det samme motor som gikk varm hver gang eller forskjellige? vet du cirka dieselforbruk med denne innstallasjonen? ble drevet trykkprøvd etter vann i olje? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 27.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2010 Begge motorer har hatt alarm på temperatur. Forbruk ligger på 2,6-3+ i plan, i 5-6 kn går det ca 1 l pr nm. Fullt turtall og max belastning skal de ha 90 l/t. Drevene ble trykkprøvet og funnet i orden og har gått feilfritt i ca 6 år etter dette. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Boat.no sin søkeliste stemmer vel med det meste? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Thorlyn Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Boat.no sin søkeliste stemmer vel med det meste? Hva sier den?? Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Xlnt Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 KAD 42 endret navn til 43 i 97-98.. altså en KAD 42P fra 97 er 99% lik med 43 fra 98 Men å hevde at at 42 og 43 er 99% like er vel kanskje litt å ta i. Hvis man tar en titt på delenummerne for de 2 motorene og sammenligner så er de ganske forskjellige. Det er nesten bare blokka som er lik. Jeg har selv2 stk KAD42P fra 97 og er veldig fornøyd. Jeg har også opplevd noe småtteri som nevnt tidligere her, varmgang et par ganger, lekkasje på sjøvannspumpe. Jeg har valgt å bytte disse berømte oljefordeler husene som renser oljen før det går til underspylingsdysene slik at disse ikke skal gro igjen. Tror nok jeg ikke hadde vært bekymret for å velge KAD42 igjen om jeg skulle ha byttet båt, får de vedlikeholdet sitt er nok dette helt greie motorer, noe som sikkert kan sies om mange andre også. Vedlikehold er nok det som avgjør om motoren lever lenge eller ei. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.