Jump to content

Maxi 84 erfaringer

:båt1

Recommended Posts

Jeg kjenner desverre ikke denne båten personlig. Men er du på seilbåtjakt kan kanskje disse linkene være nyttige.

www.sailguide.com 20 brukererfaringer på Maxi 84.

www.maringuiden.se

forum.hamnen.se Kanskje flere Maxi 84 eiere her?

I tillegg anbefales Curt Gelins "500 segelbåtar i test" Kan kjøpes på f.eks capris.no Jeg ser at det er kommet en ny utgave som er utvidet med 200 nye båter.

Redigert av Nonsense (see edit history)

:wflag: Dessverre er diskusjonsidene til Maxiklubben ganske døde etter min erfaring, men sjekk www.sailguide.com som Nonsense henviser til. Svenske Maxiklubben har også litt mer stoff en vår norske versjon: www.maxisidorna.com. Jeg har ingen erfaring, men stor tillit til Maxibåtene. Solide og velprøvde, hvis en ikke kjøper de første utgavene av de enkelte modeller.

Lykke til! :wink:

Jeg bare igjen nevne sunwind 27 som et alternativ. Båten ser ganske lik ut som maxi 84, men riggen er mer som maxi fenix med større storseil og mindre selvslående fokk. En lettere båt å krysse med i trange sund. Den er marginalt trangere enn maxi 84 nede, men med høyere kvalitet på treverket i innredningen.

Du burde forresten skaffe deg Curt Celins bok "500 segelbåtar i test". Der finner du flere alternativer i dette segmentet.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Nå har jeg bladd litt i boken. Her er alternativene rund 28-29 fot:

Albin Alpha

Albin Cumulus

Bellona 29

Compis 28

First 28 og 305

Granada 27 og 28

Grinde

Mamba 29

Maxi 84

Maxi 87

Omega 28

Sunwind 27&29

Tur 84

Linjett 29/30

Naver 29

Albin Ballad

Comfort 30

Joker 30

Murena 30

Scampi

Johnson 26

Dixie 27

Sikkert flere også...

Jeg bare igjen nevne sunwind 27 som et alternativ. Båten ser ganske lik ut som maxi 84, men riggen er mer som maxi fenix med større storseil og mindre selvslående fokk. En lettere båt å krysse med i trange sund. Den er marginalt trangere enn maxi 84 nede, men med høyere kvalitet på treverket i innredningen.

Du burde forresten skaffe deg Curt Celins bok "500 segelbåtar i test". Der finner du flere alternativer i dette segmentet.

Jeg hadde den, men har dessverre "forlånt" den.

Dette er mest eldre båttyper. Skulle jeg trekke fram noen er er det A Alpha, Cumulus. Granada 27, First, Grinde og Linjett. Alle disse er konstruert av kjente konstruktører og seiler godt. De andre er riktig gamle saker, mest fra 70-tallet, kan være brukbare, men også somså. Jeg har personlig sett to Sundwind 27 med knekt mast..tilfeldig?

og alle disse er i denne prisklassen??? :fishing:

Jeg har ihvertfall prøvd å plukke de båtene som jeg tror du kan finne rimelig. Men den prisgrensen din er knallhard.. :wink:

Jeg har personlig sett to Sundwind 27 med knekt mast..tilfeldig?

det vil ikke jeg ende opp med

da blir det noe annet :smiley:

Hvis man avskriver sunwind 27 på grunn av at Petter har sett 2 med knekt mast, må man også avskrive de andre alternativene med samme riggkonsept. Da ryker albin a, albin Cumulus, maxi fenix m.fl..

Jeg har forresten vært med å berge en maxi 95 med knekt mast. Med en sunwind 29... :-) Så det er jo ikke alltid 7/8 delsriggene ryker først.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...