Volcom Startet 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Februar.2010 Hei Skal kjøpe meg en liten håndholdt, så tenkte på denne: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=21095580 Vil den fungere greit til maritim bruk? den har jo bra sendestyrke for å være håndholdt. og man kan bruke den til flere ting. Skal sjeldent utaskjærs, så det burde jo holde bra mht. rekkevidde. Noe innspill? Takker Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Hei, har tatt en titt på den anonsen, og stiller meg meget tvilende på om den i det hele tatt er godkjent som maritim radio - VHF. Lov å selge - ja - men å bruke?? Det er også utrolig mange forskjellige ting inne på den som du ikke har bruk for på sjøen - og kansje større sjanse for at ting kan gå i stykker, og hvordan få den reparert? Personelig ville jeg overhode ikke valgt den. Ta en tur inn på nettet, eller din/e lokale båtbutikker, det finnes rene maritime VHF radioer der til rundt samme prisen, og som nok vil gjøre jobben bedre til det du skriver at du vil bruke den til. Pass på at du kjøper en som har 5/6watt på maks utgangsefekkt, og du er sikkret bedre på sjøen allerede (selvom jeg mener fastmontert er best, men båtstørrelse etc) Lykke til Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Tilde Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 VHF er først og fremst sikkerhetsutstyr. Hva skal du i det hele tatt med en VHF som ikke er vanntett? Og med så mange unødige knapper og "feilkilder" at du antagelig må ned i brosjyren for å finne kanal 16 når det først gjelder. Min erfaring er at nettopp "innaskjærs" gir de største utfordringene for vhf`en, ikke ute i åpen sjø. En variert topografi gir mange radioskygger og hindinger, samt begrenser rekkevidden betraktelig. Den beste vhf-dekningen mot kystradio og relestasjoner har du antagelig i åpen sjø, ca 2-5 nm ut fra land, hvor du ofte ligger innen rekkevidde for minst 2 landbaserte anlegg samtidig. Som Benji skriver ville jeg ligge langt unna denne, og heller legge på 4-5 hundrelapper for en kvalitetsradio som både er godkjent, vanntett og som erbygd for oppgaven i saltvannsmiljø. Eller som en nødløsning, heller kjøpe VHF`en med kun 2 watt effekt på Biltema for ca. kr 700,-. Men når en Icom M33 koster ca kr 2200,-, forstår jeg ikke helt hva du skal spare på. Sitér dette innlegget Link to post
Akoya Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Nei. Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36\3 http://www.facebook.com/reqs.php#/group.ph...5453&ref=mf Link to post
kaptein gal Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 enig med benji og tilde.skygg unna har to stykk vhf i båten min en rayton og en sailor. for hobby bruk innaskjærs er rayton virkelig en bra vhf Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Denne er neppe lovlig VHF. Ligg unna. Vil du noe enkel og billig så har Biltema en til 700 kr. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Tine IV Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Høcom selger sin nye nå for 690- ,har jo litt tru på den da .Det er jo en bedrift som er solid innen maritimt utstyr ,så jeg vurderer å kjøpe en slik .Grei å ha med i jolla ,osv ...... http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20157904 Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Poseidon Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Denne er neppe lovlig VHF. Ligg unna. Helt enig! Vil du noe enkel og billig så har Biltema en til 700 kr. Men de fleste vil forhåpentlig anse sitt eget liv for å ha større verdi enn å basere seg på en 700-kroners Biltema-VHF som redningsutstyr Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Kiekhaefer Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Hei Skal kjøpe meg en liten håndholdt, så tenkte på denne: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=21095580 Vil den fungere greit til maritim bruk? den har jo bra sendestyrke for å være håndholdt. og man kan bruke den til flere ting. Skal sjeldent utaskjærs, så det burde jo holde bra mht. rekkevidde. Noe innspill? Takker Denne radioen er en såkalt dualband (VHF-UHF),den kan sende på vhf frekvenser mellom 136-174mhz samt uhf 420-470. Dette er IKKE TILLATT,du kan risikere å komme i konflikt med Politi,ambulanse,brannvesen, sine frekvenser hvis programeringen av det maritime frekvensbåndet ikke er korrekt utført. Denne radioen er neppe CE godkjent og du får den aldri godkjent som Maritim VHF av Post og Teletilsynet. Kvaliteten er sannsynligvis tvilsom. Nei ,kjøp deg heller en ordentlig maritim VHF, prisen for en slik er ikke avskrekkende. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 ....har jo litt tru på den da ....Grei å ha med i jolla ,osv ......http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20157904 Jeg har egentlig ganske liten tru på denne når den kun er sprutsikker. Spesielt til jollebruk Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Denne radioen er neppe CE godkjent og du får den aldri godkjent som Maritim VHF av Post og Teletilsynet. Det er faktisk trykket et CE-merke på den brosjyresida som vises i annonsen. Skal det mer enn det til for å kunne bruke apparatet lovlig i Norge? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Fanafjord Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 CE merke eller ei, jeg hadde ikke giddet å prøvd å programmert en sånn kvasi apparat med VHF simplex og duplex kanaler. Forget it. Hvis du ikke vil investere rundt 2000 kr i en skikkelig Icom eller Standard Horizon apperat så se på hocom.no sine nettsider. Der er det en rimelig handhåldt VHF med 5 W sendestyrke. (Den samme som Tine IV fant på finn.no) Den ser ved første øyekast brukendes ut. Men også den er bare sprutsikker, dvs. ikke vanntett. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Sjøtunga Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 CE merke eller ei, jeg hadde ikke giddet å prøvd å programmert en sånn kvasi apparat med VHF simplex og duplex kanaler. Forget it. Man må vel forutsette at apparatet leveres ferdig programmert, og det står det da også i annonsen. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Tine IV Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 kun er sprutsikker.Spesielt til jollebruk Holder sikkert i bøtter for meg,skal ikke bade med den så da bør jo det gå bra.Har en Tron til bruk i nødstillfeller,den kan jeg bade med å den tåler det meste.Da den er godkjent til bruk i nordsjøen,der er jo kun det beste bra nok vel .Men shit ,samme fa det da. Da han spør om en bærbar vhf til bruk innasjærs ,da tipper jeg den fra Høcom til 698- er mer enn bra nok.Men klart skal du ut å bade med den osv ,da må man nok opp i en til 2.250- som er vanntett. Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Kiekhaefer Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Se her. http://webshop.nettbaat.no/produkter/navig...flytende-1.html Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 (redigert) Dette aparatet tror jeg gjør omtrent samme nyttet som........ Om jeg ikke husker helt feil, så er ett av kravene til VHF i Norge at det er hurtigknapp til ch 16, er ikke det her, og ser at selger gir HELE ett års garanti fra kjøpsdato (kan jo fort ta litt tid å få den levert også), om jeg nå ikke tar helt feil sier vel også Norsk kjøpslov at det er to (2) års garanti i Norge. Han reklamerer med vesentlig billigere enn andre aparater i landet men det er jo heller ikke sant for det er flere - godkjente - aparater å få i denne prisklassen, og som noen sier - hvorfor ta sjansen på sikkerheten. Engelsk manual - skal ikke alle elektroniske apparater i Norge selges med bruksanvisning på ett skandinaviskt språk? Ville heller ha stolt på mobilen enn dette aparatet. Hvor er forhandlerkjeden? Oppfølgingved reklamasjon? For å være helt ærlig, så selger leketøysbutikkene slike sett for en 100 lapp elle r to, og det tror jeg gjør samme nytten. Redigert 28.Februar.2010 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Zach Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Det er faktisk trykket et CE-merke på den brosjyresida som vises i annonsen.Skal det mer enn det til for å kunne bruke apparatet lovlig i Norge? VHF-sertifikat og konsesjon. Hvis apparatet ikke er godkjent som maritim VHF (noe som er svært tvilsomt), vil du ikke få konsesjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.