Volvomekanikeren Startet 28.Februar.2010 Del på Facebook Startet 28.Februar.2010 Hei Jeg må ha meg en VHF, og så litt på denne til 699,- fra Biltema. Er denne godkjent for min snekke på 22 fot? Noen som vet sann ca. rekkevidde denne tar inn signaler fra? http://biltema.no/no/Bat/Sikkerhetsutstyr/.../Handholdt-VHF/ Takker for svar Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Benji Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 (redigert) Ja ,men det er brukeren som skal være godkjent/sertefisert for bruk av radioutstyr ombord. Rekkevidden avhenger selvsagt av antennehøyde/utgangsefekkt. Som bærbar og liten antenne er jo ikke rekkevidden av de største. Hva som kan ligge i mellom deg og basestasjonen til kystradioen er også med på å påvirke rekkevidden. Redigert 28.Februar.2010 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Bitteliten Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Rekkevidden på VHF signaler er en rett linje fra antennetuppen til horisonten (egentlig kimingen) håndholdt VHF er etter min mening til bruk fra båt til båt. Som ekstra sikkerhet er den ikke veldig godt egnet, men bedre enn ingenting. Med håndholdt VHF hører ikke jeg Tjøme radio i Moss. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Ville tro at den er godkjent siden den er i salg i norge, det er samme hva slags båt du har den i. Du må ha VHF sertifikat og søke om konsesjon for å bruke denne. Rekkevidden på dette apparatet er ikke så veldig stor siden den bare er på 2 watt, vanlig fastmontert VHF sender på 5 w minimum og 25W på fullt, i tillegg kommer den store forskjellen på antennen som har veldig mye å si. Du bør se litt på VHF trådene, det er fler av dem å blitema VHFen er også diskutert der Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Med håndholdt VHF hører ikke jeg Tjøme radio i Moss. huummmm - om du ligger i sundet, ja - men om du ligger i Værla og sørover bør det gå bra på 79(Horten), ev 07 (Halden) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
GeirFrode Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Jeg synes heller ikke det er noen god løsning med den type batterier som brukes i denne modellen. Løse AA batterier som ikke kan lades mens de sitter i apparatet, synes jeg personlig ikke noe særlig om. Men det kommer sikkert an på hvordan man tenker seg at radioen skal brukes. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Det finnes vel bedre alternativer en den på Biltema også til rundt 1000 lappen.. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 28.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Hvor kan jeg ta kurs for VHF? hva koster dette? Tenkte no å ha Vhf for å kunne snakke med venner jeg reiser på tur med, og evt. vist jeg skulle få motorstopp, så eg kan sende ut signal vist det skulle komme større fartøy imot meg i smale sund Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Benji Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Hvor kan jeg ta kurs for VHF? hva koster dette? Tenkte no å ha Vhf for å kunne snakke med venner jeg reiser på tur med, og evt. vist jeg skulle få motorstopp, så eg kan sende ut signal vist det skulle komme større fartøy imot meg i smale sund Ta en tur inn på www.maritimradio.no, der finner du link til de forskjellige godkjente kurssteder/skoler. Prisen varierer sikkert mye, men tipper ett sted mellom 500 og 1000 for kurset + bok med pensum (ca 450), og til slutt eksamemsavgift - 630 om jeg ikke husker feil, men da har du ett SRC/VHF sertifikat som varer evigt. Kurset er meget nyttig, det er utrolig mye unødig prat på VHF, som til tider kan, og har forstyrett nødtrafikk, ta det og du gjør deg selv og andre en god tjeneste. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Volvomekanikeren Svart 28.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Er det påbudt med kurs, så må jeg selvfølgelig ta det Takk for info Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Poseidon Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Er det påbudt med kurs, så må jeg selvfølgelig ta det. Det er en flott holdning til sikkerheten ombord, Sjømann! Det er ikke påbudt med kurs, men det er påbudt med sertifikat og konsesjon. Dvs du kan godt ta prøven for VHF-sertifikatet uten å avlegge noe kurs først - og deretter kan du søke konsesjon for VHF'en ombord i båten din. Vi har forresten VHF-kurs som går her på baatplassen.no akkurat nå. Vi nærmer oss ferdig med gjennomgangen av stoffet, men alt ligger fortsatt tilgjengelig for nye deltagere som kommer inn. Kurset her koster NOK 500, i tillegg kommer boken til NOK 328 og gebyret til Telenor som er NOK 695 i år. Du finner mer info i den limte kurstråden øverst på denne siden - og kom gjerne med spørsmål hvis du lurer på noe mer.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 og gebyret til Telenor som er NOK 695 i år. Hva Hvorfor skal Telenor ha noe??? Hva har de med sertifikat og konsesjon å gjøre???? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hilmar 2 Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Man får vel ikke godkjent en bærbar VHF radio som hovedstasjon om bord vel? Bare som ekstra bærbar radio etter som jeg mener å huske. Hvis ikke noe er gjort om siden jeg var på kurs og leste i boka Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Sjøtunga Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 (redigert) Hva Hvorfor skal Telenor ha noe??? Hva har de med sertifikat og konsesjon å gjøre???? Telenor har ALT med dette å gjøre. Telenor har en del samfunnspålagte oppgaver. Drift av Kystradiostasjonene og forvaltning av tilhørende lovverk er en en slik samfunnspålagt oppgave. Telenor Maritim Radio Redigert 1.Mars.2010 av hljoen (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Naboen har bare en håndholdt VHF. Men jeg vet ikke om han følger reglene eller hva han gjør Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Telenor har ALT med dette å gjøre. Telenor har en del samfunnspålagte oppgaver. Drift av Kystradiostasjonene og forvaltning av tilhørende lovverk er en en slik samfunnspålagt oppgave. Hmmmmm Penga penga penga penga Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Benji Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Sjømann Det er nå "desverre" slik at ting koster, men som en skriver, Telenor har denne oppgaven gjennom Maritim Radio, og det er en samfunspålagt oppgave, og at den koster penger. Ser at Poseidon skriver 695 kr, det er hva det koster å gå opp til eksamen, er gebyr som må betales før man for ta prøven. Deretter koster det kr 495 i året for konsesjon. Har du en konsesjon, kan du godt ha både en fast, og en bærbar på samme lisens. Har du bare bærbar må du selvsagt da he konsesjon på den - ser det er noen som spekulerer litt på det. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 (redigert) Hva koster det tilsammen for å få sertifikatet/lov til å bruke VHF ? Altså nor jeg har tatt eksamen og alt, regn også med lese bok. Hvormye koster det og ha VHF i året? Er det lov og ha VHF ombord i båten uten og bruke den? altså at du ikke trenger sertifikat? Bare høre ikke røre Redigert 1.Mars.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Benji Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Hva koster det tilsammen for å få sertifikatet/lov til å bruke VHF ? Altså nor jeg har tatt eksamen og alt, regn også med lese bok. Hvormye koster det og ha VHF i året? Er det lov og ha VHF ombord i båten uten og bruke den? altså at du ikke trenger sertifikat? Bare høre ikke røre Hva det koster å få kommer jo ann på om du går på kurs på en skole, eller om du kan lese deg opp selv, men minimumm boka - ca 400, og gebyr til eksaminator 695. Deretter kommer selvsagt VHf en. Konsesjon koster 495 kr i året. Om du har VHF ombord, har du IKKE lov til å bruke den, dvs heller ikke lytte uten konsesjon. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Ok Får ta og vente litt. Må få meg motor i båten først. Men alltid greit og vite dette her Takk skal du ha for hjelpen Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
tkb Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Jeg har kurset og konsesjon,men hva skal telenor gjøre hvis noen bruker vhf uten? Politianmelde? På kurset mitt var dette oppe,og kursleder sa at de ønsket alle skulle ha opplæring,men hvis noen var i nød håpet de selvfølgelig at vhf`en ble brukt! Folk ble ikke avvist. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Jeg har kurset og konsesjon,men hva skal telenor gjøre hvis noen bruker vhf uten? Politianmelde?På kurset mitt var dette oppe,og kursleder sa at de ønsket alle skulle ha opplæring,men hvis noen var i nød håpet de selvfølgelig at vhf`en ble brukt! Folk ble ikke avvist. Finnes muligheter ja, men ikke politianmeldelse. Men om det er innstillingen til noen så gjerne det, bestandigt noen som snylter - ja ser du har konsesjon, bra. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Så det er altså lov og ha Vhf liggende i nød situasjon? hvordan vet Telenor at akkuratt den og den har sertifikat? vist jeg kaller etter hjelp, hvordan vet de at jeg ikke har det eller ikke? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Benji Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 (redigert) Så det er altså lov og ha Vhf liggende i nød situasjon? hvordan vet Telenor at akkuratt den og den har sertifikat? vist jeg kaller etter hjelp, hvordan vet de at jeg ikke har det eller ikke? I en nødsituasjon er alle midler tillatt for å påkalle hjelp, det er noe av det du lærer om du tar kurs. Kystradiostasjonen kommer helt sikkert til å be om dit kallesignal når de ev roper på hjelp - det gir nemelig stasjonen en god del opplysninger om deg og båten. Uten kallesignal kan faktisk verdifull informasjon gå tapt og hjelpen kommer kansje senere frem. Nå kommer du kansje til å tenke at jeg kan jo bare bruke en annens kallesignal, ikke gjør det, da setter du kansje både deg og andre i større fare, det har vært gjort. Vis deg som en ærlig og flink båtmann/gutt, skaff deg sertifikatet, og god trening, og du vil ha glede av det i mange år. Redigert 1.Mars.2010 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Ja.. Jeg kommer no ikke til og bryte noe regler innenfor dette. Ikke ellers heller altså Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.