Jump to content

Er denne VHF'en godkjent for 22 fot's båt?

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Ja ,men det er brukeren som skal være godkjent/sertefisert for bruk av radioutstyr ombord.

Rekkevidden avhenger selvsagt av antennehøyde/utgangsefekkt. Som bærbar og liten antenne er jo ikke rekkevidden av de største. Hva som kan ligge i mellom deg og basestasjonen til kystradioen er også med på å påvirke rekkevidden.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Ville tro at den er godkjent siden den er i salg i norge, det er samme hva slags båt du har den i. Du må ha VHF sertifikat og søke om konsesjon for å bruke denne.

Rekkevidden på dette apparatet er ikke så veldig stor siden den bare er på 2 watt, vanlig fastmontert VHF sender på 5 w minimum og 25W på fullt, i tillegg kommer den store forskjellen på antennen som har veldig mye å si.

Du bør se litt på VHF trådene, det er fler av dem å blitema VHFen er også diskutert der

Hvor kan jeg ta kurs for VHF? hva koster dette? :confused: Tenkte no å ha Vhf for å kunne snakke med venner jeg reiser på tur med, og evt. vist jeg skulle få motorstopp, så eg kan sende ut signal vist det skulle komme større fartøy imot meg i smale sund :sailing:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Hvor kan jeg ta kurs for VHF? hva koster dette? :confused: Tenkte no å ha Vhf for å kunne snakke med venner jeg reiser på tur med, og evt. vist jeg skulle få motorstopp, så eg kan sende ut signal vist det skulle komme større fartøy imot meg i smale sund :sailing:

Ta en tur inn på www.maritimradio.no, der finner du link til de forskjellige godkjente kurssteder/skoler. Prisen varierer sikkert mye, men tipper ett sted mellom 500 og 1000 for kurset + bok med pensum (ca 450), og til slutt eksamemsavgift - 630 om jeg ikke husker feil, men da har du ett SRC/VHF sertifikat som varer evigt.

Kurset er meget nyttig, det er utrolig mye unødig prat på VHF, som til tider kan, og har forstyrett nødtrafikk, ta det og du gjør deg selv og andre en god tjeneste.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Er det påbudt med kurs, så må jeg selvfølgelig ta det.

Det er en flott holdning til sikkerheten ombord, Sjømann!

Det er ikke påbudt med kurs, men det er påbudt med sertifikat og konsesjon.

Dvs du kan godt ta prøven for VHF-sertifikatet uten å avlegge noe kurs først - og deretter kan du søke konsesjon for VHF'en ombord i båten din.

Vi har forresten VHF-kurs som går her på baatplassen.no akkurat nå. Vi nærmer oss ferdig med gjennomgangen av stoffet, men alt ligger fortsatt tilgjengelig for nye deltagere som kommer inn. Kurset her koster NOK 500, i tillegg kommer boken til NOK 328 og gebyret til Telenor som er NOK 695 i år.

Du finner mer info i den limte kurstråden øverst på denne siden - og kom gjerne med spørsmål hvis du lurer på noe mer....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hva :confused: Hvorfor skal Telenor ha noe??? Hva har de med sertifikat og konsesjon å gjøre???? :confused::giggle:

Telenor har ALT med dette å gjøre.

Telenor har en del samfunnspålagte oppgaver. Drift av Kystradiostasjonene og forvaltning av tilhørende lovverk er en en slik samfunnspålagt oppgave.

Telenor Maritim Radio

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Telenor har ALT med dette å gjøre.

Telenor har en del samfunnspålagte oppgaver. Drift av Kystradiostasjonene og forvaltning av tilhørende lovverk er en en slik samfunnspålagt oppgave.

Hmmmmm :cryin: Penga penga penga penga :giggle:

Sjømann

Det er nå "desverre" slik at ting koster, men som en skriver, Telenor har denne oppgaven gjennom Maritim Radio, og det er en samfunspålagt oppgave, og at den koster penger.

Ser at Poseidon skriver 695 kr, det er hva det koster å gå opp til eksamen, er gebyr som må betales før man for ta prøven.

Deretter koster det kr 495 i året for konsesjon.

Har du en konsesjon, kan du godt ha både en fast, og en bærbar på samme lisens. Har du bare bærbar må du selvsagt da he konsesjon på den - ser det er noen som spekulerer litt på det.

Svart (redigert)

Hva koster det tilsammen for å få sertifikatet/lov til å bruke VHF ? Altså nor jeg har tatt eksamen og alt, regn også med lese bok. Hvormye koster det og ha VHF i året? :confused::wink:

Er det lov og ha VHF ombord i båten uten og bruke den? altså at du ikke trenger sertifikat? Bare høre ikke røre :giggle:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

Hva koster det tilsammen for å få sertifikatet/lov til å bruke VHF ? Altså nor jeg har tatt eksamen og alt, regn også med lese bok. Hvormye koster det og ha VHF i året? :confused::wink:

Er det lov og ha VHF ombord i båten uten og bruke den? altså at du ikke trenger sertifikat? Bare høre ikke røre :giggle:

Hva det koster å få kommer jo ann på om du går på kurs på en skole, eller om du kan lese deg opp selv, men minimumm boka - ca 400, og gebyr til eksaminator 695.

Deretter kommer selvsagt VHf en.

Konsesjon koster 495 kr i året.

Om du har VHF ombord, har du IKKE lov til å bruke den, dvs heller ikke lytte uten konsesjon.

Jeg har kurset og konsesjon,men hva skal telenor gjøre hvis noen bruker vhf uten? Politianmelde?

På kurset mitt var dette oppe,og kursleder sa at de ønsket alle skulle ha opplæring,men hvis noen var i nød håpet de selvfølgelig at vhf`en ble brukt! Folk ble ikke avvist.

Finnes muligheter ja, men ikke politianmeldelse.

Men om det er innstillingen til noen så gjerne det, bestandigt noen som snylter - ja ser du har konsesjon, bra.

Så det er altså lov og ha Vhf liggende i nød situasjon? hvordan vet Telenor at akkuratt den og den har sertifikat? vist jeg kaller etter hjelp, hvordan vet de at jeg ikke har det eller ikke? :confused:

I en nødsituasjon er alle midler tillatt for å påkalle hjelp, det er noe av det du lærer om du tar kurs.

Kystradiostasjonen kommer helt sikkert til å be om dit kallesignal når de ev roper på hjelp - det gir nemelig stasjonen en god del opplysninger om deg og båten. Uten kallesignal kan faktisk verdifull informasjon gå tapt og hjelpen kommer kansje senere frem. Nå kommer du kansje til å tenke at jeg kan jo bare bruke en annens kallesignal, ikke gjør det, da setter du kansje både deg og andre i større fare, det har vært gjort.

Vis deg som en ærlig og flink båtmann/gutt, skaff deg sertifikatet, og god trening, og du vil ha glede av det i mange år.

Redigert av Benji (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...