Trond mjøs Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Jeg kjøpte den samme VHF`en på båtmessen i Bergen, da het den Nexus NX 1000. Jeg aner ikke om den er noe brukendes, de gangene jeg har hatt den på har jeg bare hørt statisk støy. Noen som vet noe om denne VHF`en? Trond Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Her må nok jeg atter en gang innrømme at jeg er blant nevrotikerne. Jeg har tatt kurset, har gammelt sertifikat, og er i prosessen med oppdatering til det nye som kan benyttes internasjonalt. Har samvittighetfullt både kjøpt boken, og faktisk lest den til jeg forsto innholdet. VHF kurs tok jeg for mange år siden i Stavanger. Kurset var nyttig på flere plan: - God avkobling fra de tiders funksjon som bleieskiftarbeider - En fantastisk anledning til å kunne konsentrere meg om min hobby - Gode forelesninger fra en dyktig lærer - Bekreftelse på at det ikke var bare meg som trengte en god forklaring på de mer intrikate detaljene - En god følelse ved at jeg visste at nå kunne jeg i alle fall det basale. I ettertid har dette gitt meg trygghet til faktisk å bruke radioen, i de aller fleste tilfeller ikke i rene nødsituasjonen. Da jeg etter noen år faktisk kom i en reell nødsituasjon, og det attpåtil i vårt naboland Sverige, fikk jeg en og annen aha-opplevelse. I den båten hadde jeg bare bærbar VHF, som selvsagt var halvveis nedladet. Dermed ble mobiltelefonen primærverktøyet. Det fungerte i og for seg bra, men jeg var jo pinlig klar over at det gjorde den fordi jeg var innenfor GSM-dekning. Hadde jeg ikke vært det, ville jeg hatt begrenset taletid (en plage for en bergenser "at the best of times", et reelt problem i en nødsituasjon) På bakgrunn av den opplevelsen har jeg nå fastmontert VHF i båten, i tillegg har jeg bærbar VHF (og rikelig med reservebatterier for den). Fastmontert VHF er hovedkommunikasjonsmidlet, bærbar er til bruk for båt-til-båt, brukes i krisesituasjoner men også mellom jolle og hovedskip. Jeg innrømmer gjerne at jeg bruker VHF-radioen en god del når jeg er ute, med tanke på at jeg i en eventuell nødsituasjon skal ha metodikken "i fingrene". Mitt råd er derfor at man tar de nødvendige sertifikatene, ikke for å glede lovgiverne men for å sikre seg at man har de nødvendige praktiske kunnskapene. Kombinasjonen fastmontert og håndtholdt VHF er en sikkerhetsforanstaltning, og aktiv bruk av radioen er nødvendig for vedlikehold av kunnskaper. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Poseidon Svart 1.Mars.2010 Del på Facebook Svart 1.Mars.2010 Jeg er helt enig med Laholms gode konklusjon! Som et apropos nevnes at Kystvakten nå har påtatt seg ansvaret for kontroll av radio ombord i bl.a fritidsbåtene på norskekysten. Det betyr at kystvakten fra kommende sommer vil kunne be om å få se både konsesjon og operatørsertifikat. Når det gjelder sertifikat bør man være oppmerksom på at hvis man har VHF med DSC - da skal man strengt tatt ha det nye SRC/VHF-sertifikatet . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Volvomekanikeren Svart 4.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Men det er vell ikke PÅBUDT med VHF i min båt Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
free Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Det er ikke påbudt med VHF i din båt. Skal du ha VHF må du ta sertifikat og søke om konsesjon. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 4.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Så Bra Då haster ikke dette! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
free Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Haster å haster fru blom, båtsesongen begynner snart , du rekker å ta sertifikatet før sesongen begynner om du ikke somler for mye. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 5.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Skal gi deg fru blom ska eg! Eg sa jo det ikke hastet? du trenger jo ikke gjenta det då Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.