Jump to content

Er denne VHF'en godkjent for 22 fot's båt?


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Her må nok jeg atter en gang innrømme at jeg er blant nevrotikerne. Jeg har tatt kurset, har gammelt sertifikat, og er i prosessen med oppdatering til det nye som kan benyttes internasjonalt. Har samvittighetfullt både kjøpt boken, og faktisk lest den til jeg forsto innholdet.

 

VHF kurs tok jeg for mange år siden i Stavanger. Kurset var nyttig på flere plan:

- God avkobling fra de tiders funksjon som bleieskiftarbeider

- En fantastisk anledning til å kunne konsentrere meg om min hobby

- Gode forelesninger fra en dyktig lærer

- Bekreftelse på at det ikke var bare meg som trengte en god forklaring på de mer intrikate detaljene

- En god følelse ved at jeg visste at nå kunne jeg i alle fall det basale.

 

I ettertid har dette gitt meg trygghet til faktisk å bruke radioen, i de aller fleste tilfeller ikke i rene nødsituasjonen.

 

Da jeg etter noen år faktisk kom i en reell nødsituasjon, og det attpåtil i vårt naboland Sverige, fikk jeg en og annen aha-opplevelse. I den båten hadde jeg bare bærbar VHF, som selvsagt var halvveis nedladet. Dermed ble mobiltelefonen primærverktøyet. Det fungerte i og for seg bra, men jeg var jo pinlig klar over at det gjorde den fordi jeg var innenfor GSM-dekning. Hadde jeg ikke vært det, ville jeg hatt begrenset taletid (en plage for en bergenser "at the best of times", et reelt problem i en nødsituasjon)

 

På bakgrunn av den opplevelsen har jeg nå fastmontert VHF i båten, i tillegg har jeg bærbar VHF (og rikelig med reservebatterier for den).

 

Fastmontert VHF er hovedkommunikasjonsmidlet, bærbar er til bruk for båt-til-båt, brukes i krisesituasjoner men også mellom jolle og hovedskip.

 

Jeg innrømmer gjerne at jeg bruker VHF-radioen en god del når jeg er ute, med tanke på at jeg i en eventuell nødsituasjon skal ha metodikken "i fingrene".

 

Mitt råd er derfor at man tar de nødvendige sertifikatene, ikke for å glede lovgiverne men for å sikre seg at man har de nødvendige praktiske kunnskapene. Kombinasjonen fastmontert og håndtholdt VHF er en sikkerhetsforanstaltning, og aktiv bruk av radioen er nødvendig for vedlikehold av kunnskaper.

Laholm

Link to post

Jeg er helt enig med Laholms gode konklusjon!

 

Som et apropos nevnes at Kystvakten nå har påtatt seg ansvaret for kontroll av radio ombord i bl.a fritidsbåtene på norskekysten.

 

Det betyr at kystvakten fra kommende sommer vil kunne be om å få se både konsesjon og operatørsertifikat. Når det gjelder sertifikat bør man være oppmerksom på at hvis man har VHF med DSC - da skal man strengt tatt ha det nye SRC/VHF-sertifikatet . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...