Jump to content

Ny båt med Ford 2703E, noen som har erfaring med denne motoren?


frustrert

Recommended Posts

Innpå jeg vet du! Det var det jeg mente ja, siden det ikke er noen separat ekspansjonstank her må varmeveksleren være høyeste punkt. Om den står i motorkassen eller inne på toalettet spiller mindre rolle, så lenge den er høyest.

 

Ikke ripp opp i det med dårlige oljeslanger da, det har jeg prøvd å fortrenge... :sweat::blush::giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Ikke ålreit om dette skulle fly av under gange, og du går tom for olje midtfjords :nonod:

 

Nei, det var det som skjedde med meg! Full skjæring, og nytt motorbytte under et år etter det forrige :headbang: . Nesten så man skulle tro at jeg hadde fritidsproblemer :crazy::crazy:.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Mine slanger var helt nye, av type og med tilkoplinger som anbefalt av slangeleverandør. Jeg ville ha pressede koplinger, men slangeleverandøren mente at dobble slangeklemmer og 25 bars slange var "mer enn godt nok". Så nå har jeg lært å gi f... i hva såkalte fagfolk sier, og heller lytte til min indre stemme. Nå har jeg 130 bars slange og presskoplinger på alt som har med olje å gjøre!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

velger å bytte ut di slangene jeg da,, men det var en her som mente at det kanskje var den gamle motoren hans,, og det kan det være,, så jeg håper han veit mer om den motoren enn meg,, jeg ble lovet at den gikk.. hmm ..hadde ikke tenkt å bytte motor med en gang liksom.. mener jeg så et innlegg om at det var blitt byttet dyser og sånt på denne motoren pga at den var tungstartet.... ser det ikke er glødeplugger på denne,, jeg har prøvd å snurre denne igang uten hell.. hva jeg gjør/gjorde galt veit jeg ikke .. så da er ?,, hva gjør jeg først,,, veit det med å sjekke diesel og sånt,, det er jo en manuell pumpe på dieselpumpa.. og mens jeg dro den på starteren kom det diesel ut av dyserørene når jeg løsnet disse litt,,.men hva etter det? ville ikke turne den så lenge på starteren heller, starte gjorde den jo ikke,, kanskje det er for kaldt.. ?ikke veit jeg..

Link to post

En slik gammel steinknuser som dette er som regel tungstartet, særlig i kaldt vær! En ting som kan hjelpe er en hårføener på full fres inn i innsuget mens du kinner. Den starter mye lettere med varm luft enn kald, det garanterer jeg!

 

Ellers anbefaler jeg deg ikke å starte motoren uten kjølesystemet operativt, punktoppvarmingen kan bli fatal for motoren hvis den ikke får korrekt kjøling....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
den blir vel ikke så bråvarm på 2min gange?

 

Det skal du ikke være så sikker på! Jeg ville i alle fall ha ventet til alt er koplet opp, en slik punktoppvarming kan komme kjappere enn du tror når du først får start på motoren!

 

At motoren er tungstartet må du nok bare vende deg til, det er bare sånn motorene var på den tiden. Den var nok ikke lettstartet som ny heller...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
hei det kan godt hende,, jeg kjøpte den i greåker,, hmm,, ikke si den ikke går:( jeg ble lovet at den skulle gå

Da må det være den gamle motoren min. Det var jeg som bytta dyser på den som det ble henvist til tidligere i tråden.

Motoren går helt greit den. Brukte den 1 sesong jeg uten problemer. Fortsatt noe tung og starte men med gode batterier så starter den.

Jeg bytta fordi det ble ganske store kostnader og overhale den som jeg hadde tenkt til. Kom over en brukt bytte motor som var et såpass bra kjøp at jeg slo til.

En annen grunn til at jeg bytta den ut er størrelse, vekt og at det var en dårlig instalasjon i min gamle båt med propellanlegget. Jeg hadde noe mellomakselgreier som hadde gått istykker flere gangen.

Du bør nok gå over den med tanke på at motoren er startet med startgass i 4-5 sesonger før jeg kjøpte den. Det kan ikke ha vært bra for motoren.

Dette ble han som kjøpte den opplyst av meg. Jeg fortalte han alt som det var. Både positivt og negativt.

 

Lykke til videre! :smiley:

Link to post

Som "Index" helt korrekt nevner så skal du aldri starte opp en motor uten kjølevann. Dog kan du likevel starte opp og kjøre noen få minutter om du tar av drivreima til vannpumpa og blinder innløpet på denne med eks. høvelig tape. Vil du redde impelleren i sjøvannspumpa kan du ta denne ut. Fylle opp motoren med vann (gjerne kokvarmt som vil lette start) Godt batteri, tykke kabler/gode forbindelser så du får godt turtall på "bendixen". Ryker det hvitt uten at den starter må det varme til i form av varmluftpistol. Varme rett i innsuget når du kinner er bra. Dersom ingen røyk må du finne ut hvorfor du ikke får innsprøytning. Tips: Manglende lufting, stopparm i feil stilling.

Link to post
Svart (redigert)

takk og lov for at den går da i hvertfall.. he he men med 2stk 110a batteri så skal den vel gå? det er det jeg hadde tenkt å bruke. tenkte 4stk 110a i båten ,, 2 til motor og 2 til forbruk.. det burde vel holde. nå har ikke jeg tenkt å reise ut på det store hav,, men holde meg i drammenselva og rundt der holmestrand osv. men takk takk Jorhan for opplysningene om motor,, tar gjerne fler hvis du veit noe mer om den motoren enn det du har nevnt.

Redigert av frustrert (see edit history)
Link to post

Ikke så mye mer å komme med. Starter lett når den er varm. Du bør nok slipe/justere ventiler. Virka som det slapp litt igjennom der.

Motoren holdt seg jevn og fin på temperatur. Nå var det sjeldent at jeg kjørte noe særlig mer enn 1800 omdr. men den skal tåle mer enn det.

2x 110 amp bør holde. Sørg for god nok kabling som nevnt tidligere. Den ryker en del ved oppstart men sånn er det bare. :smiley:

Link to post

gikk den greit på tomgang også? når du sier slapp i mellom,,, virket det som om det var dårlig komp i den? eller var det no høy tikking som gjør at du tenkte på justering/sliping.. må være ved varm motor da,, virker som om det er veldig bra komp ved kald motor, men da er jo diesel,n trang også.. og det med startgass,, har ikke hørt om noe skader på motor ved bruk av dette, nå har jeg bare ca 18 års erfaring med bensinmotorer,, eneste jeg har sett er ved overdreven bruk er noe uttørking på ventilstyringer og tetninger. og noe renere stempeltopper.. derimot aldrig hørt om store skader,, regner med at det har vært en dusj når den skulle startes og ikke brukt det som drivstoff,, i verste fall kan jo eksplosjonen bli noe hard og man kan få en flat rådeskål, men da skal vel motor ha en slitasje fra før tror jeg., , mem klart det er vel ikke best å bruke.. rart det ikke er noen gløding på disse motorene. siden den er en lastebilmotor,, må ha vært et h....te å starte når det var vinter .

Link to post

Husk at dette er direkteinnsprøytet motor som normalt starter uten gløding. Ville tro du finner rester etter en thermostartunit i innsugningsmanifolden da dette var vanlig både på D-serie lastebil og Cargo. Skader ikke med en ventiljustering, men det er neppe mangel på dette som gjør at du ikke får start.

 

Få start på motoren som første prioritet. Husk å drenere ut igjen kjølevannet om du ikke har på frostvæske umiddelbart.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...