index Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 den manglet 2sylindre ja he he,, Det burde jeg ha sett da.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Varmeveksleren kan du sette hvor som helst. Påfyllingslokket bør være høyeste punkt. Om det ikke er mulig å legge rør/slanger med jevn stigning må der arrangeres muligheter for evakuering av luft. Sitér dette innlegget Link to post
frustrert Svart 3.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 så da kan jeg lage et rør med lufteskrue da,, som er høyeste pungt for lufting.. det vil jo hjelpe mye,, bedre med et lite rør enn hele vekselen i veien.. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Riktig oppfattet. Eller en føre en tynn slange med en innsnevring opp til ekspansjonstanken slik at det hele blir selvluftende. Varmeveksleren kan monteres ut i borde eller på et skott. Ingen regel at denne må stå fast på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Men varmeveksleren må vel uansett være høyeste punkt, da denne motoren sikkert ikke har ekspansjonstank. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Hallo Index! Du er innpå ser jeg. Som du sikkert ser av bildene så er varmeveksler og ekspansjonstank en og samme unit. Synest også at jeg ser noen suspekte oljeslanger iforbindelse med oljekjøleren og det er vel noe du vet alt om. Dog nokså uskarpe bilder. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Innpå jeg vet du! Det var det jeg mente ja, siden det ikke er noen separat ekspansjonstank her må varmeveksleren være høyeste punkt. Om den står i motorkassen eller inne på toalettet spiller mindre rolle, så lenge den er høyest. Ikke ripp opp i det med dårlige oljeslanger da, det har jeg prøvd å fortrenge... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bartesam Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Ville skiftet ut de oljeslangene med nye med påkrympede fittings. Ikke ålreit om dette skulle fly av under gange, og du går tom for olje midtfjords Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
index Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Ikke ålreit om dette skulle fly av under gange, og du går tom for olje midtfjords Nei, det var det som skjedde med meg! Full skjæring, og nytt motorbytte under et år etter det forrige . Nesten så man skulle tro at jeg hadde fritidsproblemer . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bartesam Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Det er desverre slike blundere som gjør det kostnadsdrivende. Ville skiftet ut de slangene ASAP jeg når noen presiserte det Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
index Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 (redigert) Mine slanger var helt nye, av type og med tilkoplinger som anbefalt av slangeleverandør. Jeg ville ha pressede koplinger, men slangeleverandøren mente at dobble slangeklemmer og 25 bars slange var "mer enn godt nok". Så nå har jeg lært å gi f... i hva såkalte fagfolk sier, og heller lytte til min indre stemme. Nå har jeg 130 bars slange og presskoplinger på alt som har med olje å gjøre! Redigert 4.Mars.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bartesam Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Skal en bruke slangekuplinger og gjøre det selv, så må en ha en type kupling hvor en skrur ytterdelen av kuplingen på yttersiden av slangen, og skrur inn spindelen etterpå. Den er meget sikker selv på høyttrykksslanger. Velger selv helt ferdig påpressede kuplinger pga et jeg har tilgang til det på jobben Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
frustrert Svart 4.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 velger å bytte ut di slangene jeg da,, men det var en her som mente at det kanskje var den gamle motoren hans,, og det kan det være,, så jeg håper han veit mer om den motoren enn meg,, jeg ble lovet at den gikk.. hmm ..hadde ikke tenkt å bytte motor med en gang liksom.. mener jeg så et innlegg om at det var blitt byttet dyser og sånt på denne motoren pga at den var tungstartet.... ser det ikke er glødeplugger på denne,, jeg har prøvd å snurre denne igang uten hell.. hva jeg gjør/gjorde galt veit jeg ikke .. så da er ?,, hva gjør jeg først,,, veit det med å sjekke diesel og sånt,, det er jo en manuell pumpe på dieselpumpa.. og mens jeg dro den på starteren kom det diesel ut av dyserørene når jeg løsnet disse litt,,.men hva etter det? ville ikke turne den så lenge på starteren heller, starte gjorde den jo ikke,, kanskje det er for kaldt.. ?ikke veit jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 En slik gammel steinknuser som dette er som regel tungstartet, særlig i kaldt vær! En ting som kan hjelpe er en hårføener på full fres inn i innsuget mens du kinner. Den starter mye lettere med varm luft enn kald, det garanterer jeg! Ellers anbefaler jeg deg ikke å starte motoren uten kjølesystemet operativt, punktoppvarmingen kan bli fatal for motoren hvis den ikke får korrekt kjøling.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bartesam Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Er kaldstartknapp oppe på insprøyningspumpa som skal trykkes inn. Må også ha fullt pådrag for at den ikke skal skvette ut igjen med en gang Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
frustrert Svart 4.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 nå tenkte ikke jeg å kjøre motoren i flere timer uten kjøling,, var mest bare for å høre om den ville gå,den blir vel ikke så bråvarm på 2min gange? men den startet jo ikke så da lar jeg det være til jeg får koblet opp alt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 den blir vel ikke så bråvarm på 2min gange? Det skal du ikke være så sikker på! Jeg ville i alle fall ha ventet til alt er koplet opp, en slik punktoppvarming kan komme kjappere enn du tror når du først får start på motoren! At motoren er tungstartet må du nok bare vende deg til, det er bare sånn motorene var på den tiden. Den var nok ikke lettstartet som ny heller... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jorhan Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 hei det kan godt hende,, jeg kjøpte den i greåker,, hmm,, ikke si den ikke går:( jeg ble lovet at den skulle gå Da må det være den gamle motoren min. Det var jeg som bytta dyser på den som det ble henvist til tidligere i tråden. Motoren går helt greit den. Brukte den 1 sesong jeg uten problemer. Fortsatt noe tung og starte men med gode batterier så starter den. Jeg bytta fordi det ble ganske store kostnader og overhale den som jeg hadde tenkt til. Kom over en brukt bytte motor som var et såpass bra kjøp at jeg slo til. En annen grunn til at jeg bytta den ut er størrelse, vekt og at det var en dårlig instalasjon i min gamle båt med propellanlegget. Jeg hadde noe mellomakselgreier som hadde gått istykker flere gangen. Du bør nok gå over den med tanke på at motoren er startet med startgass i 4-5 sesonger før jeg kjøpte den. Det kan ikke ha vært bra for motoren. Dette ble han som kjøpte den opplyst av meg. Jeg fortalte han alt som det var. Både positivt og negativt. Lykke til videre! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Som "Index" helt korrekt nevner så skal du aldri starte opp en motor uten kjølevann. Dog kan du likevel starte opp og kjøre noen få minutter om du tar av drivreima til vannpumpa og blinder innløpet på denne med eks. høvelig tape. Vil du redde impelleren i sjøvannspumpa kan du ta denne ut. Fylle opp motoren med vann (gjerne kokvarmt som vil lette start) Godt batteri, tykke kabler/gode forbindelser så du får godt turtall på "bendixen". Ryker det hvitt uten at den starter må det varme til i form av varmluftpistol. Varme rett i innsuget når du kinner er bra. Dersom ingen røyk må du finne ut hvorfor du ikke får innsprøytning. Tips: Manglende lufting, stopparm i feil stilling. Sitér dette innlegget Link to post
frustrert Svart 4.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 (redigert) takk og lov for at den går da i hvertfall.. he he men med 2stk 110a batteri så skal den vel gå? det er det jeg hadde tenkt å bruke. tenkte 4stk 110a i båten ,, 2 til motor og 2 til forbruk.. det burde vel holde. nå har ikke jeg tenkt å reise ut på det store hav,, men holde meg i drammenselva og rundt der holmestrand osv. men takk takk Jorhan for opplysningene om motor,, tar gjerne fler hvis du veit noe mer om den motoren enn det du har nevnt. Redigert 4.Mars.2010 av frustrert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jorhan Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Ikke så mye mer å komme med. Starter lett når den er varm. Du bør nok slipe/justere ventiler. Virka som det slapp litt igjennom der. Motoren holdt seg jevn og fin på temperatur. Nå var det sjeldent at jeg kjørte noe særlig mer enn 1800 omdr. men den skal tåle mer enn det. 2x 110 amp bør holde. Sørg for god nok kabling som nevnt tidligere. Den ryker en del ved oppstart men sånn er det bare. Sitér dette innlegget Link to post
frustrert Svart 4.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 gikk den greit på tomgang også? når du sier slapp i mellom,,, virket det som om det var dårlig komp i den? eller var det no høy tikking som gjør at du tenkte på justering/sliping.. må være ved varm motor da,, virker som om det er veldig bra komp ved kald motor, men da er jo diesel,n trang også.. og det med startgass,, har ikke hørt om noe skader på motor ved bruk av dette, nå har jeg bare ca 18 års erfaring med bensinmotorer,, eneste jeg har sett er ved overdreven bruk er noe uttørking på ventilstyringer og tetninger. og noe renere stempeltopper.. derimot aldrig hørt om store skader,, regner med at det har vært en dusj når den skulle startes og ikke brukt det som drivstoff,, i verste fall kan jo eksplosjonen bli noe hard og man kan få en flat rådeskål, men da skal vel motor ha en slitasje fra før tror jeg., , mem klart det er vel ikke best å bruke.. rart det ikke er noen gløding på disse motorene. siden den er en lastebilmotor,, må ha vært et h....te å starte når det var vinter . Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Husk at dette er direkteinnsprøytet motor som normalt starter uten gløding. Ville tro du finner rester etter en thermostartunit i innsugningsmanifolden da dette var vanlig både på D-serie lastebil og Cargo. Skader ikke med en ventiljustering, men det er neppe mangel på dette som gjør at du ikke får start. Få start på motoren som første prioritet. Husk å drenere ut igjen kjølevannet om du ikke har på frostvæske umiddelbart. Sitér dette innlegget Link to post
frustrert Svart 4.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 nei det skader jo ikke å se over ventilene,, :) den har sikkert gått sine timer, så det er vel like greit.. de som har disse motorene skryter jo av dem og sier d bare går og går,, eneste jeg har hørt her er at de ryker endel .. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Ryker på tomgang, men ryker ikke under drift Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.