Jump to content

Erfaringer med Lee Sails?

magbolme

Recommended Posts

Har fått et meget gunstig pristilbud på nytt storseil fra Lee Sails i Hong Kong. Noen som har erfaringer med seil fra Lee?

Har fått tilbud på Dacron og "USwt cruising laminateS (PC-65/PC-60)". Har også fått tilbud på vanlige spiler samt "Rutgerson #1530-xx-05 Battcars & #1590 Full-batten fittings (for 5 battens)". Noen som har erfaringer med dette systemet?

Båten er en Hunter 340.

M

Redigert av magbolme (see edit history)

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Hei,

Har ingen erfaring med Lee. Men hvis du vil ha noe som er bedre enn det du har fra før bør du opp i cruisinglaminat. Gjennomgående spiler gjør seilet lettere å pakke og vognene gjør det lettere å heise. Er de sikre på at vognene passer perfekt til din mast?

Kan godt hende seilet er bra.

V

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Hei,

Er de sikre på at vognene passer perfekt til din mast?

V

Se http://www.leesails.com/rut.htm. Regner med at en av disse passer? Har Selden mast. Har enda ikke målt. Finnes det andre grunner enn eventuelt sporet i masta til at dette ikke skulle virke. Tenker f.eks. på at riggen er veldig spesiell på Hunteren uten akterstag, og med veldig stor mastebøy.

Magnar

JA !

PEN Fiber (polyethylene naphthalate, Pentex®) med taft ( tafetta ) på begge sider, er etter min mening et mer fornuftig kjøp enn Dacron. :yesnod:

Det jeg har fått pris på er polyester (se http://www.challengesailcloth.com/cloth.htm). Er dette bra nok for aktiv turseiling, eller bør jeg be om tilbud på PEN Scrim og/eller PEN Scrim & Taffeta

?

Magnar

• 3 måneder senere...

For de som er interesserte i hvordan det gikk: Fikk levert nytt fullspilet storseil (5 fulle spiler) i polyester-laminat onsdag kveld, og fikk tatt en liten prøvetur torsdag. Seilet ser helt perfekt ut så langt (og passer perfekt).

Lee sails har vist seg veldig dyktige til å følge opp for å få et best mulig resultat. Jeg trodde, i min enfoldighet, at det var greit nok å måle det gamle seilet, men det var ikke bra nok. Lee sails har hele tiden fulgt meg opp for å sikre at de hadde de rette målene på seil og sleider. Jeg hadde i utgangspunktet bestilt med vogner (batten cars), men det viste seg at sporet i masta mi var for smalt for en slik løsning. Lee sails kom opp med alternativ løsning som fungerer perfekt.

Alt i alt: Supre erfaringer så langt!

Magnar

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...