Erik Startet 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2010 Hei. Har sålangt vært ombord i ett par Bav 32 og har ett vist inntrykk av plassen ombord i dem. Vurderer nå å dra ett stykke avsted for å kikke på en Bav 30 (2006 modell). Bav 32 er 34 Fot, mens Bav 30 er 30 Fot så vidt jeg har skjønt. Hvor mye vil de manglende 4 fot i praksis utgjøre ombord ? Vil en Bav 30 fungere fint som overnattings båt for 2 voksne par, eller er liggeplassene for knappe til å ligge 2 voksne i begge lugarer ? Hva med Bad / Pentry. Er dette vesentlig trangere ombord i Bav 30 ? Eller er det uteplassen som er ofret ? 30 fot føles egentlig vel så komfortabelt rent håndteringsmessig i havn, spesielt alene, men det hadde vært greit å kunne ha med folk på tur også da. En annen ting som jeg lurer på er seilegenskapene, vil disse være omtrendt jevngode på disse to båtene ? Og sist men ikke minst : Hva bør prisen på en nyere Bav 30 uten spesielt med ekstra utstyr (Mangler f.eks Autopilot, Vhf, Rullestorseil) ligge på ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sun Flyer Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 Jeg holder en knapp på 32-foteren hvis det er bavaria du skal ha. Den seiler bedre og ser bedre ut. De er noe eldre, men det gjør ingenting. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
SuperGnisten Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 En kompis av meg har en Bav 30, har selv hatt bav 32h (98 modell). Det går fint å ligge 2 personer i begge lugarene. Tror kanskje forpiggen er noe kort for de lengste av oss, men ellers bra. Plassen i salong, bysse, kartbord er tilnærmed lik. Forskjellen fra 30 til 32 ligger i cockpit. Benkene er litt kortere på 30 foteren. Bavaria 30 er 9.45. 2006 modellen har ett UTROLIG volum for å være 30 fot. Vi var på tur i båten hans, 5 voksne i høst.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Erik Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 2006 modellen har ett UTROLIG volum for å være 30 fot. Vi var på tur i båten hans, 5 voksne i høst.. Dette høres jo betryggende ut. Var det 5 stk med overnatting ? Mao, er det plass nok i benkene i salongen til å ligge folk der også ? Hvordan opplevde du plassen på Do/Badet ? Hvordan er plassen i Cocpit ? Er det grei plass for 5 voksne der både underveis (for seil) og i havn ? SunFlyer : Hvor markant forskjell er det på seilegenskapene tror du ? Er det helst toppfart, eller også 'handling' og 'feelingen' som er dårligere på 30 foteren ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sun Flyer Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 Er usikker. 32èn har mye høyere lys. Tror ikke det er uten grunn. Men mange 32'fotere har grunnere kjøl (1,5m). Det kan slå ut negativt på skarp kryss. Men med litt stikk i skjøtet vil den være klart raskere uansett. Uansett kjøper man ikke noen av disse båten pga seilegenskaper, så velg den du liker best, du. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Fanafjord Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 Jeg har ikke erfaring fra Bavaria enda men har nettopp kjøpt meg en Bav32 (2003). Litt på grunn av at i testene og generell båtprat kommer det frem at av alle Bavariane som er blitt produsert etter 2000 i denne størrelsesorden er det den som har rykte på seg å seile best - (Med unntak av den helt nye Bavaria 32) Den har faktisk høyere lys en Bavaria 34. Jeg har noen PDF filer av båttester av Bavaria 32 fra 2002/2003 både på engelsk, tysk og norsk. Send meg en IM om du er interessert. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Erik Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 Uansett kjøper man ikke noen av disse båten pga seilegenskaper, så velg den du liker best, du. For å spørre på en annen måte da ; Jeg er nybegynner på Seiling , og er på jakt etter en båt som er trygg å god å lære seg å seile i (også alene), men samtidig gir såpass seilglede at det faktisk er gøy å seile den. Samtidig ønsker jeg at den skal være komfortabel å være på tur i, og hvor det er mulig å ha med noen venner i blandt, på både dags og overnattings tur. Og jeg ønsker i utgangspunktet ikke å bruke dramatisk mye mer enn 600 000,- for å få det til (men kommer litt ann på hva man får for pengene da). Er Bavaria 30 en slik båt ? Er Bavaria 32 en vesentlig mer sånn båt ? Hvor stor prisforskjell bør det være mellom 32 og 30 for at 30 skal være ett bedre kjøp en det en 32 ville vært ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars Hansen Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 (Med unntak av den helt nye Bavaria 32) Den har faktisk høyere lys en Bavaria 34. Noen som har sett noe lys-tall på den nye 32-foteren? Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 (redigert) feil Redigert 1.Mars.2010 av Bavaria.Morten (see edit history) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Fanafjord Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 For 600000 får du veldig mye nybegynnerseilbåt. Men det er litt hva du vil ha og hvor ny det skal vare. Er turseiling viktigere enn regatta og du satser du på rund 32 fot så kan du kjøpe en ganske ny Bavaria eller en Orustbåt fra 80-tallet for dette beløpet. Er sportslige egenskaper viktig, Se på en Elan eller First som er noen år gammel. Se for eksempel denne Elan 310 som ved førsteinntrykk ser ut som å være et greit kjøp. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Fanafjord Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 Noen som har sett noe lys-tall på den nye 32-foteren? Skrev litt klønete. Det jeg mente at den gamle Bav 32 har høyere lystall en Bav 34. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
"Mathilde" Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 (redigert) Hei Erik. Ser at du står ovenfor det samme dilemmaet som meg i 2006. Valget mitt stod da mellom en helt ny B30 og en brukt B32. Valget ble B32, og jeg har ikke angret på det. Hvis jeg hadde tenkt meg enda mer om, kunne det hende at jeg hadde endt opp med en B34, men det blir jo en annen sak. Siden du spør, mener jeg at kabinen foran i B30 er for kort for normalt utrustede voksne personer. Tydeligvis et viktig poeng for deg dette, og jeg syntes likegod man bør kalle en spade for en spade. Har en kompis som har B30 og forpiggen der brukes kun av barna. Imidlertid er akterlugaren romslig og minst like stor som i B32. Jeg er godt fornøyd med min B32, også seilegenskapene. Nå er jeg en turseiler og ingen regattaseiler, derfor prioriteres båtens turegenskaper først og fremst for min del. Seiler også regatta av og til - men da er jeg mannskap på en annen båt Redigert 1.Mars.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 For å spørre på en annen måte da ;Jeg er nybegynner på Seiling , og er på jakt etter en båt som er trygg å god å lære seg å seile i (også alene), men samtidig gir såpass seilglede at det faktisk er gøy å seile den. Samtidig ønsker jeg at den skal være komfortabel å være på tur i, og hvor det er mulig å ha med noen venner i blandt, på både dags og overnattings tur. Er Bavaria 30 en slik båt ? Er Bavaria 32 en vesentlig mer sånn båt ? Joda, både bav 30 og 32 er sikkert en sånn båt. Det er ihvertfall mange nybegynnere som har dem. Holder uansett en knapp på 32'en. Syns ikke 30'en ser bra ut i det hele tatt. Den har veldig lett kjøl og jeg tror ikke den har tilstrekkelig sluttstivhet til at den kan føles trygg i hardt vær ihvertfall. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Erik Svart 2.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Jeg holder en knapp på 32-foteren hvis det er bavaria du skal ha. Den seiler bedre og ser bedre ut. 32èn har mye høyere lys. Tror ikke det er uten grunn. er det den som har rykte på seg å seile best - (Med unntak av den helt nye Bavaria 32) Den har faktisk høyere lys en Bavaria 34. Skrev litt klønete. Det jeg mente at den gamle Bav 32 har høyere lystall en Bav 34. Valget ble B32, og jeg har ikke angret på det. Holder uansett en knapp på 32'en. Føler at det er i ferd med å utkrystalisere seg en konklusjon, og er i ferd med å velge vekk Bav 30 da. Ett par oppfølgingspørsmål : 1. Vil Bav 32 føles vesentlig større og tyngre å manøvrere i havn og ved oppdregging (spesielt alene), eller er størrelsen en terskel man fort kommer over uansett (forrige båten var bare 24 fot) 2. Har en Bav 32 i kikkerten som er endel kjørt (godt over 2000 timer på en 2003 modell). Båten har vistnok gått ett par år i Charter før den ble bruktimportert. Er dette noe som jeg bør styre unna ? Hvis ikke, hvordan bør dette påvirke prisen ? Eller er ikke 2000 timer noe å hefte seg ved ? Min trofaste Nidelv 24 fra 1981 hadde bare gått 1300 timer da jeg solgte den. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
"Mathilde" Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 (redigert) Sp. 1: Forskjell på B30 og B32, når det kommer til manøvrering, er nærmest ikke-eksisterende. Forøvrig vil disse båtene sannsynligvis være enklere å ha med å gjøre enn din gamle 24 fot. Sp. 2: Tror det skal mye til for å slite ut en marine dieselmotor. De står seg helst i stykker. Hvis du sammenligner med en bilmotor så er antall driftstimer i løpet av et år minimale. Likevel er det nok lurt å ha med en motorkyndig mann til å se litt på motoren før du kjøper båten. Ville vel heller vært mer konsentrert om annet utstyr om bord, f.eks. seilene. Hvis de er utslitt koster det noen kroner å kjøpe nye. På en charterbåt byttes imildertid seilene relativt ofte. Redigert 2.Mars.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Vær obs på at ting som tettninger i vannpumpe og seildrev nok kan være utslitt etter 2000 timer på en Volvo. Har selv en ex-charterbåt og det er vel i hovedsak motoren det har vært tull med. Selve båten følger jeg har taklet det livet bra. Kjøper du en båt som nærmer seg 2000-tallet i alder kan vel også elektronikken som er montert ute begynne å skrante. Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Hva med Bav 31 om du har bestemt deg for en Bav? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 2.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Hva med Bav 31 om du har bestemt deg for en Bav? Jeg har ikke bestemt meg for Bavaria, men det er jo unektelig der det er mest å velge mellom, og slik jeg oppfatter det er B32 å foretrekke fremfor de andre Bavariaene da, og det er også det det er mest å velge mellom foreløpig. Men jeg utelukker foreløpig ingenting. Se for eksempel denne Elan 310 som ved førsteinntrykk ser ut som å være et greit kjøp. Denne likte jeg veldig godt, bortsett fra at den ligger litt for langt unna til å seile hjem på en helg. Hvordan er Elan samenlignet med Bav 32. Er det hips om happ, eller er den ene å foretrekke over den andre ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
blueline Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 (redigert) Elan er etter mitt inntrykk mer påkostet og "dyrere" båt enn Bavaria. Denne båten så veldig fin og velholdt ut om ikke bildene lyver. Den virket også godt utstyrt og klar for ferie. Det mangler vel bare ankervinsj bak, men om man er to når man legger til er ikke det noe stor greie. Det koster heller ikke allverden å montere selv. Redigert 2.Mars.2010 av blueline (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Denne elanen ser veldig lovende ut og bør vurderes seriøst. Yanmarmotoren er etter mitt syns et pluss i forhold til volvo. Innredningen var veldig pen. Sjekk ut! Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Fanafjord Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 (redigert) Denne likte jeg veldig godt, bortsett fra at den ligger litt for langt unna til å seile hjem på en helg. Tønsberg - Stavanger er 240 nm Det klarer du på en langhelg... Tre 16 timersdager og du kan til og med overnatte underveis. Slitsomt men det går. Når du skal kjøpe båt så går den noen fridager med. Det er jo gøy. Jeg syns også denne båten ser virkelig fin ut. Litt mindre volum enn Bavaria 32, men denne er nok en ganske "sporty" båt med likevel god komfort og prisen er slett ikke gale for denne båten! Redigert 2.Mars.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Erik Svart 3.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Elan er etter mitt inntrykk mer påkostet og "dyrere" båt enn Bavaria. Denne elanen ser veldig lovende ut og bør vurderes seriøst. Jeg syns også denne båten ser virkelig fin ut. Litt mindre volum enn Bavaria 32, men denne er nok en ganske "sporty" båt med likevel god komfort og prisen er slett ikke gale for denne båten! Hvorfor er det bare denne ene Elan på hele Finn ? (Vanskelig å vurdere prisnivå uten noe å sammenligne med). Hvorfor er det ingen Elan i erfaringsbasen her på BP ? (Hadde vært kjekt å se litt uhildet erfaring på typen) Er dette en 'sjelden' båt som det ikke er så mange av, og som kan bli vanskelig å finne deler/kompetanse på ? Er det noen som har konkret erfaring med båttypen, og kan si noe om seilegenskaper, kvalitet, plassutnytelse, plass i køyene m.m. ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sun Flyer Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Hvorfor er det bare denne ene Elan på hele Finn ? (Vanskelig å vurdere prisnivå uten noe å sammenligne med). Fordi det ikke er solgt mange av dem her. Tror ikke dagens elanimportør fantes i 2002. Noe sier meg at den aktuelle båten er bruktimportert. Hvorfor er det ingen Elan i erfaringsbasen her på BP ?(Hadde vært kjekt å se litt uhildet erfaring på typen) Vel, da er det vel ingen elaneiere på baatplassen.... Jeg seiler mye regatta og i det miljøet er disse båtene veldig populære som kombinasjonsbåter. Men har enda ikke sett en 31`. Er dette en 'sjelden' båt som det ikke er så mange av, og som kan bli vanskelig å finne deler/kompetanse på ? Neppe. Det er mest standarddeler til rigg, motor og comfort. Som man finner der slike ting selges. Spesialdeler til båten (hvis det er noen) kan sikkert imortøren skaffe. Er det noen som har konkret erfaring med båttypen, og kan si noe om seilegenskaper, kvalitet, plassutnytelse, plass i køyene m.m. ? Niks... Står litt her: http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=432 Og i Curt Celins seilbåtbibel. Der står følgende positive ting: - gode seilegenskaper (lys 1,19 i sverige) - den er litt tregere enn first 31,7 i lettvind, men litt raskere i mye vind - flott cockpit med 1,97 lange benker - gode dimensjoner på riggen med gjennomgående mast - flott finish på innredning - god stabilitet i mye vind - rokult, god båt for både nybegynnere og viderkommne seilere - generelt er han veldig positiv til byggkvaliteten Minus: - Noen av køyene er korte - ståhøyde kun 1,80 v pentry Bavaria 32 vs elan 31 Bavaria vinner på volum og pris (?). Elan vinner på cockpit, dekk, byggkvalitet, stabilitet og seilegenskaper. For meg hadde dette vært et enkelt valg... Men det forutsetter at båtene er i like god stand og like godt utstyrt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
blueline Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Elan lages av et verft i Slovenia med lang erfaring. Det er ikke solgt så mange båter i Norge da de har vært relativt dyre i forhold til franske og tyske båter. Om man ikke kjenner Slovenia så tror man kanskje at det er sikrere å kjøpe tysk eller fransk, men kvalitetsmessig ligger nok Elan over og kan nok mer sammenlignes med håndverket i Svenske båter. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 (redigert) Jeg syntes denne Elan-båten så fin ut. Likevel - det er nok et punkt på min liste som har betydning for valg av båt. Nemlig leverandør/serviceapparat. Den dagen du lurer på noe, et eller annet skal ordnes, du skal ha service osv osv - er det ganske ok å vite at du har en oppegående og serviceinnstilt leverandør i ryggen. Men kanskje ikke dette betyr noe for deg? Hvis det gjør det, ville jeg sett litt på hva leverandøren av Bavaria er god for, kontra Elans leverandør. Kjenner lite til sistenvente, men når det gjelder Lundebåt så finnes det mye info om dem her på forumet. Søk opp og les/vurder selv. Lykke til med båtvalget Redigert 3.Mars.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.