blueline Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 I og med at båten er så "gammel" at det ikke er noe reklamasjonsrett så ser jeg ikke det som noe problem ang. forhandlersupport. Motor, rigg, utsty etc. er levert av store produsenter som man like gjerne kan handle direkte fra, evt. gjennmom norsk importør. http://sail.elan-yachts.com/pc.asp?xpath=&...d=〈=eng Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Enkelte turbåter som feks. Bavaria 30 gir litt for mye plass under dekk i forhold til antall fot. Hvis målet er mest mulig plass, og kortest mulig båt er B30 midt i blinken. Performance cruisere er ofte motsatte, for å seile godt er de smale i forskipet, og det gir gjerne lite plass i forhold til antall fot. Hva man foretrekker er jo et valg man må ta, men de fleste lander en plass midt i mellom. B32AC er et godt valg midt i mellom etter min mening. Det finnes også andre gode valg midt i mellom. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 (redigert) I og med at båten er så "gammel" at det ikke er noe reklamasjonsrett Det er nok ikke så mye å hente på reklamasjonsretten, men jeg har inntil det helt siste hatt behov for råd/hjelp fra forhandler (nå runder min båt snart 7 år). Det finnes ulike særegenheter ved hver enkelt båttype og jeg fikk god hjelp fra Lundebåt da jeg måtte anskaffe meg ny pullpit like før pinsen i fjor. En forsikringssak selvsagt, men så enkelt er det ikke - en spesieltilpasset pullpit er ingen hyllevare og jeg ville jo gjerne ha med meg pinsen (dere husker vel hvor bra den ble i fjor ). Da jeg etterspurte momentet på kjølboltsmutteren fikk jeg svar på mail etter et par minutter - en lørdags kveld!!! Jeg har også lyst til å fremmheve fordelene ved å eie et kurrant merke ifht muligheten til å etterspørre råd og veilledning hos andre med samme båtttyp. F.eks. har bavaria eget forum både i Norge, Sverige, Danmark og sikkert en rekke andre europeiske land. Syntes det blir feil å helt se helt bort fra disse momentene når man skal velge båttype. Alle er jo happy når ting fungerer greit, men de fleste her på forumet vet at med båt er det ofte "mye greier". Det er vel derfor vi verdsetter nettopp dette forumet også . Redigert 3.Mars.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Elan lages av et verft i Slovenia med lang erfaring. Elan har byggt båter i over 60 år........... http://www.nordicyachts.se/ finns på Tjörn Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ulysses Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Fjord Sail A/S har vært norsk importør av ELAN seil-båter siden 1988, og har en svært entusiastisk importør. Tor Hove som forhandler båtene er en svært ivrig shorthandedseiler som har gjort seg bemerket på regattabanen. Hans erfaring fra shorthandedseiling, har medført at den norske importøren har fått lov til å være med å spesifisere de nye modellene ift dekksutstyr. Årsaken til at det ikke er flere eldre Elaner til salgs, tror jeg både skyldes at det tidligere ikke har vært solgt så mange, samt at det er mange fornøyde eiere som ikke bytter alt for ofte. Norlys har f.eks registrert 28 stk. Elan 37, men det er relativt sjelden at denne modellen legges ut for salg. De har kanskje falt litt mellom to stoler. Litt for dyre ift Jan/Ben/Bav-segmentet og ikke ekslusive eller performance-aktige nok for X-yachts-segmentet. Men Elan har kommet mer i vinden de senere årene, spesielt med de nye modellene. Kvalitetsmessig ligger de nok mellom de europeiske volumverftene og verft som X og Arcona. Personlig synes jeg dette så ut som mye båt for pengene, men det er kun basert på annonsen på finn.no. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 Og så er det jo kult å ha ski og båt av samme merke. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
bavariaeier Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 Hva med Bav 31 om du har bestemt deg for en Bav? I sommer var det 2 stk bavaria 31 for salg. Den ene husker jeg gikk for 675.000,- Jeg mener å huske den hadde det elementere som varmtvann+dusj,varme,sprayhood, bunnbehandling (selvsagt) og i tillegg rattpilot,vhf og foldepropell. Den andre vet jeg ikke om ble solgt. (mener å huske den kostet noenlunde det samme...) Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 Noen som har sett noe lys-tall på den nye 32-foteren? Når kan vi regne med at man finner LYStall på denne? (Den nå utgåtte 33 foteren finner jeg ingen tall på når jeg søker på nettet...) Er det sånn at en regattaseiler må å få registrert sin båt før modellen får et tall i listene? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 Når kan vi regne med at man finner LYStall på denne? Er det sånn at en regattaseiler må å få registrert sin båt før modellen får et tall i listene? Først må du til seilforbundet for å få seilnummer. Så går du på seiling.org og registrerer båten. Hvis noen andre har målt inn din modell før deg, må er det bare å kontakte måler hos din seilforening for å sjekke målene på seilene og riggen. Hvis ingen har gjort det før deg, må du måle båten òg. Da er det mer stress. Men jeg vil tro du ender med omtrent samme tallet som bav 32 ac. Dvs fra 1.09 til 1,15 alt etter utstyr. Her er søkeresultatet for bav 32. Ingen 2010 modell sålangt... http://www.seiling.org/baat/finnBaatNummer...amp;seilnummer= Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
bavariaeier Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 (redigert) Først må du til seilforbundet for å få seilnummer. Så går du på seiling.org og registrerer båten. Hvis noen andre har målt inn din modell før deg, må er det bare å kontakte måler hos din seilforening for å sjekke målene på seilene og riggen. Hvis ingen har gjort det før deg, må du måle båten òg. Da er det mer stress. Men jeg vil tro du ender med omtrent samme tallet som bav 32 ac. Dvs fra 1.09 til 1,15 alt etter utstyr. Her er søkeresultatet for bav 32. Ingen 2010 modell sålangt... http://www.seiling.org/baat/finnBaatNummer...amp;seilnummer= Hva er prosedyren for måling av båt? Kan jeg vise til tallene fra produsent eller kommer det en mann og måler dette fysisk opp? Er det evt dyrt? (Som du ser er dette noe jeg ikke har peiling på... ) Redigert 4.Mars.2010 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 (redigert) Du finner endel svar her. Prisen står ikke men jeg mener det var kr 250 pr seil, prisen på måling av båt vet jeg ikke men ringer du den som er nærmest deg på denne listen så får du helt sikkert svar. Om du søker her på forumet finner du også mye om måling, Bjoris her på forumet gjorde vel tilsvarende førstegangs måling av sin båt i fjor. Redigert 4.Mars.2010 av Bergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Se på en Elan Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bjoris Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Om du søker her på forumet finner du også mye om måling, Bjoris her på forumet gjorde vel tilsvarende førstegangs måling av sin båt i fjor. Ble ikke først med min 350 likevel så vi tok vanlige mål, riggmål og noen mål på båten samt innmålte seil. Jeg vet ikke om den første 350en ble veid, det er vel der største parten av forskjellen mellom 1. båt og de øvrige ligg, det at den må veies... MÅ ellers bare si at skulle det blitt en annen båt enn Hanse så står Elan langt opp på listen. Den nye 350en deres skal bli interessant å følge når den kommer... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.