Jump to content

Installasjon av lensepumpe og batteri i åpen båt

rarnfinn

Recommended Posts

Hei,

Har en åpen plastbåt 15 fot som jeg tenkte å installere lensepumpe i. Noen som har erfaringer med dette?

Har tenkt å kjøpe en enkel lensepumpe (feks på Europris, da jeg har hatt gode erfaringer med denne fra ei snekke)med tilkoblet slange. Hva slags type batteri er å anbefale? Trenger noe som tåler litt saltvann da jeg neppe kommer til å få dekket det til slik at det er tett, samt at det må holde omtrent hele sesongen (fra mai til oktober ca)

Noen som har peiling? Må jeg bare gå for et bilbatteri?

Har også vurdert å kjøpe ekkolodd, så planen er at det kan gå på samme batteri da.

Ser ikke så dum ut den der. Bølgepumpe har jeg også god erfaring med, det er ikke store bølgene som skal til. Skal du ha noe basert på 12v batteri må du ha en form for lading, enten landstrøm eller lading fra motor under drift. Et batteri som blir stående halvladet i uker og kanskje måneder vil ikke vare lenge....

Batteribokser får du kjøpt på Biltema m.m., så det å holde batteriet tørt burde ikke være noe stort problem.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Ser ikke så dum ut den der. Bølgepumpe har jeg også god erfaring med, det er ikke store bølgene som skal til. Skal du ha noe basert på 12v batteri må du ha en form for lading, enten landstrøm eller lading fra motor under drift. Et batteri som blir stående halvladet i uker og kanskje måneder vil ikke vare lenge....

Batteribokser får du kjøpt på Biltema m.m., så det å holde batteriet tørt burde ikke være noe stort problem.

Fungerer greit med bilbatteri på lensepumpe i snekka vår, men synes det tar for mye plass i en åpen 15 fot. Mulig jeg må prøve bølgepumpa da.

Hei

Har selv hatt elektrisk pumpe i åpen 15 foter. Strøm er ikke det minste problem. Har brukt 2 stk gamle 60 ah batteri som jeg har skiftet på å bruke. To batteri har jeg bare brukt for å kunne bytte battteri da jeg har langt å kjøre/gå for å skifte.

Mine gamle batteri holder i 3-4måneder mellom hver lading. Har enda ikke vært tom for strøm.

Tross alt det regner i Bergens området:)

Det som er problemet er å finne en mekanisme en kan stole på. Har du båten liggende på en slik måte at du kan sjekke ofte er løsningen OK.

Det er vel kanskje det som er problemet og da vil jeg ikke anbefalle elektriskpumpe.

Nå har vel bølge pumper sin begrensning også.

Jeg har brukt forslkjellige brytere reller osv men jeg har funnet båten nedsunket ett par ganger. Det er ett meget tøft miljø for elektronikk i åpne båter.

Har også prøvd pumper med innebugget bryter med dårlig resultat.

En ting er sikkert er at skal lage til noe elektrisk må det være utført skikkelig.

Småpala

Redigert av Smaapala (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...