Jump to content

Max fart og hk på VP 290DP drev?

Windy Boy

Recommended Posts

Hei.

Vurderer å bytte motor i båten min til en som er litt sprekere, og lurer dermed på hva som er max fart på 290DP drevet? Jeg har hørt både 40 og 50 knop......Stemmer noe av dette??

Over til hk... Jeg har hørt at det skal tåle et sted mellom 400 og 420 hk, men er dette riktig?

Hadde vært fint med noen bekreftelser eller avbekreftelser, og eventuelt noe fakta/erfaring hvis noen har :sailing:

Mvh

Tommy

Takker igjen for svar =)

Etter litt googling og litt vurdering så tror jeg det skal gå med en bensinmotor på 600Nm og 400 hk, men det jeg er mest usikker på er om drevet klarer en fart på rundt 50 knop, eller om det vil "stange" ved f.eks. 45 knop???? Kjedelig å legge penger i en motor som ville klart for eksempel 50 knop også stopper det seg med drevet på 45 knop....

Hei Tommy.

Har en lik båt selv, lurer på hvilken fart du oppnår i dag og hvilken fart du mener er potensialet på 22 sport?

Du har ikke noen bilder av båten din etter opppussing?

Hilsen

Lasse

Heisann Lasse

Det er spennende å følge prøsjektet ditt her inne. Er vel egentlig derfor jeg er på båtplassen :lol: Fulgte linken til fortsettelsen av prosjektet ditt fra windyklubben.

Jeg har en VP AQ200D i båten nå som jeg har ordnet en del med. Overhalt toppene med nyslipte ventilseter, høyere innsug, 4-portet forgasser, MSD tenning +++

Hvor mange hester jeg har er jeg ikke sikker på men har litt mer enn før. Motoren går veldig bra og på topp klarer jeg rundt 35 til 36 knop mener jeg å huske. Pratet med en her om dagen som kjente en som hadde hatt en 22 Sport med rundt 330 hk og han mente den gjorde rundt 45 knop.

Jeg vurderer å bytte den ut med en v8 på ca. 400 hk og 600 Nm og tror den vil gjøre rundt 50 knop da, men er ikke sikker. En ting jeg må vite først er om DP drevet klarer en fart på rundt 50.... Har ikke lyst til å bytte drev, for det drevet jeg har er i god stand.

Over til bilder.... Jeg er ikke ferdig med båten enda, har gjort mesteparten, men det er litt kosmetisk som står igjen. Mulig jeg slenger ut noen bilder etterhvert :smiley:

ringvassøy:

Takk for info, da skal jeg kontakte en Volvo Penta forhandler i Sør-Norge og høre hva de mener :wink: Om det er mere bensinmotorer i sør har jeg ikke tenkt på, men når du sier det så har jeg kanskje merket at det er mere diesel det går i oppover i landet...

Vurderer å bytte motor i båten min til en som er litt sprekere, og lurer dermed på hva som er max fart på 290DP drevet? Jeg har hørt både 40 og 50 knop......Stemmer noe av dette??

Det finnest ingen teoretisk max fart på eit drev, det kan godt tåle 100 knop, men då ikkje på ein 40 fots båt vel og merke.

Over til hk... Jeg har hørt at det skal tåle et sted mellom 400 og 420 hk, men er dette riktig?

Einaste begrensingane eit drev har, ligger i dreiemomentet på motoren. Drevet kan godt tåle ein motor på 600HK med dreiemoment på 400Nm, men tåler ikkje for eksempel en motor på 300HK med dreiemoment på 600Nm

Og så kan du som regel ikkje bruke eit drev som er beregnet til for eksempel ein dieselmotor på ein bensinmotor, så her må du tenke på utvekslinga i drevet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...