Ask Startet 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2010 (redigert) Hei I samband med renovering av det eine motorromet i båten så leverte eg startaren og dynamoen til Mathopen start og dynamo. Dei vrakar dynamoen. Det er ein Hitachi 70 amp frå 2001/2002. Dei har tilbode meg ein ny til NOK 2000. Er det ein god pris for meg? Den gamle dynamoen har ein intern regulator. Det var overraskande for meg, då båten har ekstern regulator i batterirommet. Eg har alltid trudd at det ein berre skal ha ein regulator, og at det beste er ein ekstern regulator. Karane på verkstaden er heilt uforståande til at det skal vera ekstern regulator, og seier det er vanleg med intern regulator. Avstanden frå dynamo til batteribanken er ca. 8 meter. Båten har òg eit elektronisk skiljerele. Bør eg be dei om å kopla frå den interne regulatoren? Eg er svært takksam for synspunkt. Til Servicemannen og Joerg Becker. Eg vil vera svært svært takksam for om de har synspunkt her. De kan jo mykje om emnet og har skreve mange bra innlegg om straum opp gjennom åra. Den "svarte boksen" eg er viss på at er ein spenningsregulator er merka med: "Voltage regulator YA 12 HI-Charger system Motorcontrol" Den har tilsaman fem leidningar inn og ut. Den enkelte av desse har maks tverrsnitt på 1,5 kmm Redigert 1.Mars.2010 av Ask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 (redigert) Det er enten intern eller ekstern regulator. Ikke begge deler. Eller er den eksterne en regulator, og den interne deaktivert Hva er feil med den gamle dynamoen da? Slitte børster? Er bare å skifte ut de, så funker den sikkert like godt etterpoå Redigert 1.Mars.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Ask Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 Hei Båten har skiljerele. Det er ikkje det eg tenker på. Båten har to av det eg meinar er eksterne regulatorar. Dei er merka med SB og BB. Årsaka til at dei vil vraka dynamoen er at viklingane syng på det siste og ein diode har tatt kvelden. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 YA-12 er en ekstern regulator. Det er ofte mulig å bruke ekstern og intern tilsammen, men det er avhengig ladeslutspenningen man ønsker. Vanlig er en kombinasjon hvis den interne har alt for lav spenning for rask og effektiv lading. Omvent kan f.eks. en flertrinns regulator ikke ned med vedlikeholdspenningen på noe lavere enn W-regulatoren leverer ved paralellt drift. Så er det i hvert tilfelle avhengig hvilken stuasjon man har. Vi f.eks. bruker gjerne PDAR tilsammen med den interne for å ha en for backup. Men ville nå f.eks. du derimot fortelle meg at du pleier å gå under motor i mer enn 2 timer hver dag, pluss at det finnes daglig landlading, da måtte man mht. ladeslutspenningen vurdere om det er bra med begge to. Jeg liker f.eks. billige Prestolite 65/70A (kr. 1795,-) pluss justerbar W-regulator (kr. 251,-) pluss PDAR (kr. 1900,-) Til sammen blir det veldig effektiv fordi billigdynamoet leverer plutselig "riktig", justerbar W-regulator kan settes på 13,5V mens den likevel blir backup, og PDAR gjør susen i saken power. Likevel. Situasjonen din er ikke helt klart og vi skulle sette en punkt bak det, men ikke etter alle tilfeldigheter. Spørs er altså hva som finnes allerede og hvordan du bruker det. Neste spørs blir hva slags dynamo du skal få av guttene, kr. 2000,- er ikke alt verden for en 70A-dynamo men betyr ikke automatisk at den må være dårlig. "Gamle" dynamoen din koster forresten 2 til 3x så mye, bare at du vet. Så, komm med detaljert input, så svarer sikkert også andre med synspunkter. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Smaapala Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 (redigert) Hei YA 12 er en ektern regulator som er brukt mye på Hitachi dynamoer for å få meg futt ut av dynmoen. I utgangspunktet kan det være både ekstern og intern regulator da den eksterne som har et høyere spennings nivå vil overstyre den interne. På Hitachi dynamo skal det loddes noen ledninger forskjellige steder inne i dynamoen. Om du kan kjøre både ekestern og intern regultor vet jeg ikke. Det som gjør meg betenkt er at Mathopen start og dynamo kondemnerer din dynamo uten å vite hvordan den skal kobles. Dette fordi de aldri har hørt om YA12 regultoren før. Det er en meget kjent regultor som et dynamoverksted helt sikkert vet om. Enten må du snakke med noen som vet hva de snakker om eller du må ta dynamoen til ett annet verksted som vet hva de snakker. Krasse ord, men her er du enten blitt lurt eller snakket med regnskapføreren Hilsen Smaapala Ser Jørg kom før meg :) Redigert 1.Mars.2010 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 Det er spørs om de ville lure. Poenget er jo hva og hvorfor at de anbefaler noe. Som sagt er det interessant å vite hvordan batteriene blir brukt og ladet ellers, noen folk trenger jo ikke noe ekstern regulator i det hele tatt. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ask Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 Hei Mange takk for gode svar å langt. Det er seint, så eg lyt koma attende med meir info om forbruket i morgon. Dynamoen dei har tilbydd meg er òg Hitachi, 70 amp. Pris 2000. Bildøy Båt- og Motor (Yanmarverkstad) tek 3200 for same dynamoen. Dei får denne om nokre dagar. Det skal monterast ein utgang til turteljar i dynamoen. Bør eg be dei kopla ut den interne regulatoren? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 En Hitachi 70A for 2000,- er ikke annet enn grisebillig. Gratulerer i så fall. Hvis det er en Hitachi så lader den alikevel veldig bra allerede, så ville det være spørs hva den eksterne regulator gjør bedre. I så fall skulle det være et interessant krav hvis den eksterne jobber med flere trinn. Men det går bare ved å bruke spenningsfall via skillediode, eller hvis begge to regulatorer jobber vekselvis. Ha en fin natt. Jørg ps: Hitachi skulle ha en W-uttak, vanligvis. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.