Jump to content

Trenger en link til Oljefilter tabeller.


TB2855

Recommended Posts

Er det noen som har en link til en tabel hvor de forskjellige filter typer sammenlignes.

Tenker på en tabell som viser hvilken filter som kan erstatte hverandre.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Når man bruker penger på slike søkesystem er vel det for å selge flere av sine egne filtere.

Denne synes jeg er fin. Her kan man til og med søke ved hjelp av dimensjoner.

(Det var med denne jeg fant ut at jeg kunne kjøpe BMW 720 filtere på biltema for 70 kroner til min BMW636)

 

Trykk på "cross reference" når du har funnet riktig ALCO filter, og du vil finne delenummer på like filtere fra andre leverandører.

Redigert av snod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

må bare opplyse om att mange pirat filter ikke har samme filtrering som orginalfilter.

så sjekk dette nøye.

vertfall om du har en ny comonrailmotor.

VIKTIG

Injektorhavarier koster fort 10.000kr for en innjektor

som veldig lett kan forekomme med for grove dieselfilter.

Link to post
Share on other sites

ytterligare en variant........

 

 

 

jag går in her

 

http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_eur...ktlg_01_fzkat=5

 

leter opp vilket filter som gäller för min MD31A

 

sen använder jag filternumret för att kolla vilka andra motorer dette oljefilter sitter på

 

finner ut att det er samme oljefilter till Volvo 240 B20 motor.......sen blir det Mekonomen eller noe annen

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Fram sin katalog gir faktisk overgang til konkurrerende filter fra andre produsenter, og til hvilke andre motorer som bruker samme filter.

Det som Cathrine skriver er jo typisk skremselspropaganda for å få oss til å kjøpe originalvare. Men det er viktig å kjøpe rett, noe som er omtrent umulig å vite. Filtreringsfinhet er normalt ikke oppgitt. Og noen filter har bypass, andre ikke.

Redigert av dvil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hallo!

 

Husk!

 

Livsfarlig å finne filter kun ut fra crosslister!

I mange tilfeller kan et filter crosses til 2 - 3 andre nummer i et annet filtermerke.

Brått tar noen å crosser et av disse 2 - 3 nummerne videre i et tredje merke og ender opp helt på vidda...

 

Husk at ved eventuelt motorhavari kommer du ingen vei med hva du har funner på kryss og tvers. Kun filterprodusentens anbefalinger de kan forholde seg til..

 

Bra med mange linker og kataloger, men bruk "vognlistene"!

 

Mvh

Shalom.

Redigert av Shalom (see edit history)
Link to post
Share on other sites

må bare opplyse om att mange pirat filter ikke har samme filtrering som orginalfilter.

så sjekk dette nøye.

vertfall om du har en ny comonrailmotor.

VIKTIG

Injektorhavarier koster fort 10.000kr for en innjektor

som veldig lett kan forekomme med for grove dieselfilter.

 

Denne er grei, men det er smøroljefilter jeg er på jakt etter.

 

sen använder jag filternumret för att kolla vilka andra motorer dette oljefilter sitter på

 

finner ut att det er samme oljefilter till Volvo 240 B20 motor.......sen blir det Mekonomen eller noe annen

Og finner du ut dette da? :rolleyes:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Det som Cathrine skriver er jo typisk skremselspropaganda for å få oss til å kjøpe originalvare. Men det er viktig å kjøpe rett, noe som er omtrent umulig å vite. Filtreringsfinhet er normalt ikke oppgitt. Og noen filter har bypass, andre ikke.

så denne tråden gjelder oljefilter noe som flere fabrikanter har som er rimelige like.

jobber selv med motorer til daglig og når det gjelder dieselfilter finnes det ikke noen uorginale som er like fine av vårt merke, vi har undrsøkt alle uorginale filter. og de som har brukt slike som de har fått av fleetguard og andre merker, har vi hatt mye havarier med ijektorer.

syntes det er greit å opplyse folk om dette. alle kan jo velge selv. og anleggsdiesel i norge har NAS klasse 7(samme som brukes på båtmotorer) og anbefalt NAS klasse på commonrail er NAS klasse 4.

er jo egentlig litt uten om spårsmålet, men viktig att folk får med seg dette når de leser en slik tråd.

og det er faktisk ikke altid uorginalt er rimligere heller.

:wink:

Link to post
Share on other sites

Enig med Shalom, det hender nesten aldri en kommer tilbake til utgangspunktet etter en rundtur i "crossover" lister. Tar en et mann filter nr. over til fram katalogen og det fram nr. en får opp da tilbake til mann katalogen, er en skjelden ved utgangspunktet.

 

F.eks. ta motoren som "snod" nevner, BMW D636, den har samme delenr. i BMW katalogen som D530 (nr. 17221763296). Men i mann-hummel katalogen er det to ulike filtere, D636 har mann nr. W719 og D530 har mann nr. W962. Ser en enda litt videre på Mercriuser 219 som skal være samme som BMW D636 blir det enda verre.

 

Forøvrig "snod" hvilket filternr. bruker du?

 

Link til framkatalog for marine motorer: http://www.frameurope.se/default.asp?itemid=732

Link to post
Share on other sites

Luftfilteret som sto i når jeg kjøpte båten var Bosch 1 457 429 928. Filteret skal ha BMW nr: 13721271254.

Jeg kjøpte fra biltema til å passe BMW720 fra slutten av 80-tallet. (Disse har Biltema sluttet å produsere)

Dette filteret passet perfekt til en fjerdedel av prisen. :smiley:

 

edit: Vet forøvrig at Mercruiser oppgraderte(?) til en type sirkulært filter atter at de overtok.

 

Et spørsmål:

Dersom det er så farlig å bruke "uorginalt" filter. Hvorfar kommer de f.eks Maritim med anbefaling av hva man kan bruke istedetfor VP/Yanmar filtere?

Jeg er enig at man skal være forsiktig og ikke anta at et Biltema oljefilter holder like lenge som et VP filter, men hva med anerkjente leverandører som f eks. Bosch?

Redigert av snod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva slags motor er det du skal ha filter til?

 

Det er en FNM 250. Orginalfilteret er eit Purflux LS919 men hvem selger Purflux??

 

Enig med Shalom, det hender nesten aldri en kommer tilbake til utgangspunktet etter en rundtur i "crossover" lister. Tar en et mann filter nr. over til fram katalogen og det fram nr. en får opp da tilbake til mann katalogen, er en skjelden ved utgangspunktet.

Oppdaget dette jeg også. :sad:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er noe dårligere filtere de som ikke er merket med motorprodusentens eller bilmerkets navn, de blir som regel levert av Proculator, Mann, Fram osv.. Proculator leverte til BMW før, hva de har nå vet jeg ikke.

 

Ser du på side 78/134 på vedlagte link står det at del nr. til BMW oljefilter d530 og d636 er 17221763296.

 

http://www.bmwmarine.net/manuals/BMWD150D190D530D636.PDF

 

hvor har du finni del nr. du oppgir?

 

På samme motor du har brukte jeg Fram filter PH 2801, det satt et sånt på da jeg kjøpte båten, helt til i høst. Da jeg skulle kjøpe nytt Framfilter på Torshov rekv. sa de at det ikke var å skaffe mer, fikk da et Mann filter som erstatning. Husker ikke hvilke del nr. det sto på det, men gikk inn på Mann-hummel bare for å "sjekke", det var da jeg oppdaget at det var to ulike filtere til D530 og D636 og ingen av de var det jeg hadde fått. Så da ble det å ta utskrifter av Mann katalogen, tilbake til Torshov og bytett til W719.

 

Bruker forøvrig luftfilter fra Biltema.

Link to post
Share on other sites

Ser du på side 78/134 på vedlagte link står det at del nr. til BMW oljefilter d530 og d636 er 17221763296.

Jeg snakket om luftfilter.

 

Ellers kan jeg forstå at det kan bli feil dersom disse referansene kun sikter til gjengene og pakninsgflaten for filteret. Det kan tenkes at de ikke nødvendigvis tar hensyn til maskestørrelse på filteret når de sier at "disse filterene passer det du har"

Link to post
Share on other sites

Det er mange ting å ta hensyn til her. Filtreringsgrad, flow (liter pr minutt), om filteret har tilbakeslagsventil eller ei osv. Selv om et filter kan erstatte et annet i ett tilfelle, vil ikke nødvendigvis dette stemme motsatt vei. Hvis du for eksempel monterer et filter uten tilbakeslagsventil i vannrett eller stående i oppover posisjon, vil du for eksempel hver gang starte med tomt filter og det vil ta lengre tid å få opp oljetrykk. Dette vil gjøre at du kanskje kjører motoren opptil ett minutt uten smøring hver gang du starter, og slitasjen blir deretter. Det samme filteret brukt på en annen motor med hengende filter vil alltid stå fullt av olje, både med og uten ventil. Om du har et filter med for liten flow, kan du i verste tilfelle risikere å sprenge filteret. I beste fall utløses filterets overtrykksventil, slik at oljen passerer urenset. Så jeg velger å bruke filter beregnet til min motor, ikke et som er "nesten likt" og som selges veldig billig på Biltema!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Beklager snod, tankene var hele tiden på oljefilter.

 

Men kan noen forklare at Mann W 962 har oppgitt 1-12 UNF på D530 og W 719/15 har 3/4-16 UNF på D636 (hva er den praktiske forskjellen). Utenom det er yttre- og inndredia. på gummiringen lik, åpningstrykket på bypass ventilen er lik 2,5 bar, tilbakeslagsventil lik. Yttre dia. og høyde på filter er større på W 962. Ok, mindre olje - større filter, det forstår jeg, men ikke gjengetappen (UNF).

 

I henhold til BMW skal det være samme filter. WonderBoy og index ++++ har hatt meninger om BMW motorer, har dere noen tanker om dette?

 

Redigert: Luftfilter har det vært flere tråder om her på BP. Bytter luftfilter hver høst i forbindelse med olje/filter skift. Ser på luftfilteret jeg tar ut at det har hatt en misjon. Bruker Biltema sitt filter 51-721.

Redigert av AlfArie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men kan noen forklare at Mann W 962 har oppgitt 1-12 UNF på D530 og W 719/15 har 3/4-16 UNF på D636 (hva er den praktiske forskjellen).

Alle filterene jeg veit passer til 636 er 1-12 UNF...

Bruker Biltema sitt filter 51-721.

I så fall bør du kontakte din lokale BT sjappe og spørre hvor mange de har igjen. Jeg kjøpte de 5 siste i Drammen da jeg fikk beskjed de gikk ut av produksjon...

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...