Jump to content

hjelp til kjøp av båthenger og tilhørende bil.

is_620

Recommended Posts

Ønsker meg båthenger og trenger råd og synspunkt, samt at det drar med seg bytte av bil.

båt L=6,2m B=ca2,5m , vekt - 900kg + motor 200 kg + litt diverse - inkl egenvekt henger => 1800 kg totalt.

ser på bil type Subaru Forester , Nissan X-trail og Honda CRV , ikke noe større da den skal brukes som vanlig familie bil mest.

Av Hengere ser jeg på Tredal og Svela , har fått det for meg at det bør være boggi med tanke på ev punktering-.

Har mye annet og bruke penger på , derfor absolutt max 340.000 for bil og henger. De nyeste Subaru og CRV med diesel

som drar 2000kg blir utenfor budsjettet.

Ser foreløpig ut som at jeg enten må kjøpe bensin Subaru Forester Turbo eller X-trail diesel , da CRV diesel opp til 2006 bare tar 1500 kg.

Har tenkt litt på Mercedes E og BMW 5 serie men slått det fra meg . Vil heller ikke ha Audi eller Volvo.

Noen som har vært gjennom samme sak og har peiling , og kan gi meg noen gode råd ???

samt fordeler og ulemper med mine foreløpig 2 kandidater på bil.

mvh

Et par bilkandidater til: Toyota Rav 4 eller en noen år gammel Toyota Landcruiser. Den siste er en spesielt god bil å dra tung tilhenger med.

Når det gjelder tilhengere så er det mange gode. Du vil finne flere tråder her på båtplassen om dette emnet. Et stikkord her er bruksmåte. Hvordan skal du bruke tilhengeren? Båt ofte opp/ned? Vinsjes eller løftes? Lange/korte turer?

Og så kommer helt sikkert den evige debatten om førerkort klasse BE. Her finner du også mye underholdende ved å søke litt.

Buster X med Yamaha 70

Heisann.

Jeg kjenner en som som brukte nissan x-trail til å dra campingvogn med,og han var ikke fornøyd.

Den var visst alt for høyt giret på første gir.Håpløs å trekke med hvis han skulle opp en bakke eller rygge med vogna på,sa han.

Mvh Joachim

Redigert av JoachimogMalene (see edit history)

Nå med båtførerbevis

Ser foreløpig ut som at jeg enten må kjøpe bensin Subaru Forester Turbo eller X-trail diesel , da CRV diesel opp til 2006 bare tar 1500 kg.

Har tenkt litt på Mercedes E og BMW 5 serie men slått det fra meg . Vil heller ikke ha Audi eller Volvo.

Nå blir dette en bildiskusjon i et båtforum, så tråden blir nok flyttet ganske raskt... Men du ber om råd og skal få det (helt subjektivt altså :smiley: )

Du skriver at det også skal være en familiebil så jeg regner med at du kommer til å kjøre mange flere kilometer uten henger enn med. Da hadde jeg helt klart satset på en BMW eller en Mercedes E. Du sier ikke noe om budsjettet ditt, men legger du rundt 500 000.- på bordet får du en fin E klasse eller en 520 med dieselmotor. Begge disse bilene har bakhjulsdrift og går ned mot en halv liter på mila (uten henger riktignok...). Du får en helt annen komfort opplevelse enn å kjøre en tørst "traktor". Subaru'n har betydelig motorstøy i kupeen som du helt sikkert vil irritere deg over, X-trail er utrolig "dau" og en bil som verken egner seg i terreng eller på vei, men den er ganske god til å bruke drivstoff, CRV'n er grei med har dårlig comfort og mye vindstøy, samt at den kan virke litt stiv og kantete, særlig i svinger. Mitt råd er helt klart: gå for en E klasse med diesel motor, 220 CDI har 170 hk, lavt forbruk, ca 25 000 kilometer mellom hver service (ca 5-6000.-) og i en hel egen klasse når det gjelder komfort. Har krefter i massevis til å trekke tilhenger og kan trekke opp til 1900 kilo. Med automatgir er det en drøm av en bil.

Senior-du er min helt!

Og så kommer helt sikkert den evige debatten om førerkort klasse BE. Her finner du også mye underholdende ved å søke litt.

Det er vel ikke så mye å diskutere rundt dette når han skal trekke en henger på 1800 kilo. Hvis han ikke har BE førerkort er det bare å ta det, koster noen få tusenlapper og man kan til og med risikere å lære noe...

Senior-du er min helt!

Valg av bil er jo vanskelig og foreslå, i og med at du har et hav av muligheter til å velge en grei biltype til dette bruk. Når det gjelder henger vil jeg av egen erfaring absolutt anbefale en Tredalhenger, bedre hengere både til vanlig bruk og båthengere finnes ikke. Har noe erfaring i fra flere typer, men hengerne i fra Tredal syntes jeg stiller i en egen klasse p.g.a. deres kjøreegenskaper med fjæring og støtdempere som på en bil. Noe dyrere enn andre, men du får hva du betaler for. Hvis bruken kun er for opptaging til vinteropplag og utsetting igjen til våren finnes der jo mange rimeligere alternativer, men hvis bruken består av noe mer kjøring på landeveien så vil jeg anbefale en av Tredals hengere. Det var nå min mening, lykke til.

men hvis bruken består av noe mer kjøring på landeveien så vil jeg anbefale en av Tredals hengere. Det var nå min mening, lykke til.

Henger meg på den anbefalingen, har erfaring med Brenderup og Tysse og er ikke veldig imponert over hjuloppheng/kjøreegenskaper på noen av dem. Har nå en Tredal henger for båter opp til 22 fot og 1830 kilo som fungerer utmerket.

Senior-du er min helt!

Jeg har selv Mercedes 220cdiT E-klasse 2005 mod og kan trygt anbefale denne. Kjempegod bil som jeg nå har hatt i snart 4 år. Har ikke brukt denne til å dra henger med, men den har nok av krefter og høy tillatt tilhengervekt så forholdene ligger til rette for at dette skal gå bra

Som båthenger til min IBIZA 20 touring har jeg en tredal boggihenger med tipp. Dette er en solid henger som er grei å dra. Boggi er ikke så enkelt å "buksere" for hånd, men det er vel også den eneste ulempen om en ser bort fra vedlikehold av 4 hjul med bremser i forhold til 2. Min Tredal henger har ikke selvjusterende vugger, men det har jeg egentlig ikke savnet heller da den blir brukt til samme båt hver gang.

Det er vel ikke så mye å diskutere rundt dette når han skal trekke en henger på 1800 kilo. Hvis han ikke har BE førerkort er det bare å ta det, ....

Du har helt rett Spinner. Med henger med totalvekt 1800 kg er det bare å ta førerkort klasse BE om trådstarter ikke allerede har det da. Jeg vil likevel smette inn en kommentar om at de vekter trådstarter oppgir er VELDIG nært vekter der en faktisk ikke trenger E'en i førerkortet. Jeg selv slipper unna med en bil som har tillatt totalvekt på 1995 kg og har lov til å trekke henger på 1500 kg. Båten veier bare 10 kg mindre enn angitt av trådstarter (is_620) og motoren veier også bare 14 kg mindre. Egenvekten på den aktuelle båthengeren min er 320 kg (men er da enakslet og ikke boggi). Dermed har jeg 104 kg til "litt diverse" i is_620 sitt regnestykke:

båt L=6,2m B=ca2,5m , vekt - 900kg + motor 200 kg + litt diverse - inkl egenvekt henger => 1800 kg

Mitt tilsvarende regnestykke er:

båt L=6,55m B=ca2,32m , vekt - 890kg + motor 186 kg + litt diverse inntil 104 kg - inkl egenvekt henger 320 => 1500 kg

Så det er mulig med båter helt opp mot 22 fot (140 Hk motor) å klare seg uten E i førerkortet.

litt innpå mitt eget innlegg ,

først

jeg har alle sertifikater unntatt trailer og stor buss

ser ut til at jeg får mye gode innspill , håper derfor tråden får lov og leve selv om det blir endel om bil.

kommer innspill om Mercedes E-type , denne er vanskelig for meg , ( blir som med damene, - har lyst på den ene dagen , men ikke den neste ...)

er det riktig at rustproblemet var frem til 2004 og sluttet på 2005 modell pga galvanisering ???

dette blir ikke lett - flere innspill mottas med takk.

er det riktig at rustproblemet var frem til 2004 og sluttet på 2005 modell pga galvanisering ???

Solgte en MB e220, 2006 mod i fjor sommer. Bakluka ble pusset og lakket opp på nytt i 2007 og igjen i 2008 pga rust. Alt utført på merkeverksted. Styr unna!

Jeg har ikke hatt noen som helst antydning til rust på min MB220 2005, Trodde disse problemene var borte med galvaniseringa som kom på 2005 mod.

Kjøp den bilen du har lyst på og har best magefølelse for. Jeg er fornøyd med min MB, men det kan godt være jeg hadde vert det med en annen bil også. En god bil å kjøre er det uansett...

Har selv en 2008 CRV Exec. diesel, og den er fin å dra med. Med ryggekamera treffer du alltid rett på kula, og den har har sågar et slags stabilisator program for tilhenger (typ tre-bokstavs forkortelse). Går du for en Executive er det intet å si på comforten, da denne har mye bedre forseter. Jeg skal selge min til sommeren pga ett års seiltur, men tror ikke jeg får mer enn 320 - 350k for den, så det er jo ikke så langt i fra ditt budsjett. Det er jo ett godt stykke lavere enn nevnte 500k for en MB eller BMW, og driftsikkerheten er jo også iflg alle statistikker langt bedre. Oppgitt forbruk på 0,65l/M er realistisk, jeg kan tyne min ned i under 0,6 på langkjøring.

www.leahnis.net

Solgte en MB e220, 2006 mod i fjor sommer. Bakluka ble pusset og lakket opp på nytt i 2007 og igjen i 2008 pga rust. Alt utført på merkeverksted. Styr unna!

Ok, så din bil har hatt et rustproblem på bakluka som merkeverkstedet har utbedret 2 ganger på garanti, derfor bør han styre unna E-klasse? Er det mulig... :rolleyes:

Senior-du er min helt!

, og driftsikkerheten er jo også iflg alle statistikker langt bedre.

Dette er jo bare tøys og gamle myter. Kan du vise meg noen statistikker som underbygger dine påstander?

Her er listen fra ADAC som hjelper over 2 millioner bilførere hvert år:

Listen er fra 2007

Småbiler:

Best: Audi A2 – Mini – Renault Modus

Verst: Kia Picanto – Hyundai Getz – Mazda 2

Kompaktklassen:

Best: BMW 1-serie – Mazda 3 – Audi A3

Verst: Fiat Stilo – Renault Megane – Peugeot 307

Mellomklassen:

Best: Audi A4 – Mercedes C-Klasse – BMW 3

Verst: Renault Laguna – Volvo S40/V50 – Opel Vectra

Store biler:

Best: Audi A6 – Mercedes E-Klasse

Verst: Volvo S60/S70/S80

Kabriolet:

Best: Mercedes CLK

Verst: Peugeot 206CC

Off-roadere:

Best: BMW X3 – Mercedes ML

Verst: Nissan X-Trail

Flerbruksbiler:

Best: Mazda Premacy – Mitsubishi Space Star – VW Touran

Verst: Ford C-Max – Renault Kangoo – Citroen Berlingo

Redigert av Spinner (see edit history)

Senior-du er min helt!

Men det er ikke noe vits å gjøre denne tråden om til noen krig mellom merkene, la oss heller konsentrere oss om å foreslå egnede biltyper som trådstarter spør etter. :smiley:

Det er ingen "krig" mellom merker, men det er for dumt å komme med utsagn som " driftsikkerheten er jo også iflg alle statistikker langt bedre" osv, når det åpenbart er feil.

Forøvrig er statistikken du viser til ganske meningsløs, da den kun refererer seg til biler mellom 3 og 9 år. For en nybileier vil jeg påstå at de første årene er langt mer interessante. Tror ikke så mange Toyota, Nissan og Honda eiere av ganske nye biler setter pris på at bilene må på verksted for å rette alvorlige feil etter bare 1-2 år. Hvis du legger disse tallene inn i statistikken ville den nok sett ganske anderledes ut. Toyota 2,3 millioner biler, Nissan 540 000 biler, Honda 640 000 biler.

Statistikk er hva man gjør det til, men det er lov å gjøre et forsøk på å være etterrettelig...

Senior-du er min helt!

Mitsubishi Pajero eller Nissan Patrol ville vært mine førstevalg. Romslige og driftssikre biler og ikke så overpriset som Toyota Landcruiser. Subaru Forester med bensinmotor er bare å styre unna. Den er dyr nok i vanlig bruk, og ikke egnet til å dra tung henger.

Zuzuki Vitara er en billigere men også grei bil. Hundai Santa Fe har bedre komfor, tåler å trekke henger og har fine kjøreegenskaper til en hyggelig pris.

• 3 uker senere...

Slutt kommentar - startet denne trådeen for 2 uker siden.

Har nå bestemt meg . kommer til å kjøpe ny Tredal boggi 2000kg henger og bilen

blir en noenlunde brukt Kia Sorento pga at den er bygd på ramme, har lavgir

er 5 seter og drar 2800kg.

Finner ingen andre som matcher dette innenfor mitt budsjett.

Regner med og ha bilen i ca 5 år . Etter dette er familieforhold slik at det ev blir LandCruiser

på grønne skilt.

Er mer spent på del 2 av planen - som går på å jobbe mindre .

Jobba mye fjor - fikk skatteoppgjøret i går - overtids lønna mi

skal tydeligvis deles på flere, så nå tar jeg meg snart min første 3 dagers

og reiser på fisketur . Har jobba i 35 år , men ikke brukt denne rettigheten før,

så enten er jeg dum eller så er hele systemet råttent.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...