Petterøe Startet 2.Mars.2010 Del på Facebook Startet 2.Mars.2010 Prøver igjen: Har søkt på forumet, men klarer ikke å finne tips som løser mitt problem med D4`n. Dette er en 2003 modell som fungerte prikkfritt frem til sist sommer, hvor voldsom plutselig røyklegging (gråhvit) oppsto under drift, hvorpå varmeren stanset. Dette gjentok seg flere ganger, inntil varmeren ble helt død. Dette skjedde selvfølgelig i 1. uka i ferien, og gode råd var (les: ble) dyre, vi trives best i uthavn.... Jeg fikk fra Termomarin pr ilpost tilsendt en slik minikontroller for avlesing av feilkoder, og monterte denne. Denne fikk intet viselig ut av varmeren. Lysdioden på minicontrolleren oppfører seg heller ikke i henhold til anvisning, - den blinker under drift. Servicemann hos termomarin mener at dette ikke skal ha noen betydning. Jeg fikk etter mye telefonering (og lokking med cognac!) klemt meg inn hos en overarbeidet eber-serviceverksted 23 mil unna oss, og kjerringa var gem på en ferie-shopping tur, så vi demonterte varmeren og dro på mini ferie-biltur (gud forby..). Men hva gjør man ikke for å berge kveldsvarme i to ukers båtferie?! Verkstedet fant ut at det hadde svartna helt for hjernen i varmeren, og vi fikk på mirakuløst vis tak i ny hjerne opp fra Gjøvik til trøndelag, og satt inn denne, dette var iflg serviceverkstedet av en nyere og bedre type. Verkstedet finner at varmeren forøvrig er ok. Godt kjempa, og alt vel tenkte jeg, tanken på produksjonsfeil på den originale hjernen var helt ukjent for meg da. Monterte stasen på nytt i båten, båtsommeren var berget! Så starter jeg varmeren på nytt, og den går! - en stund.... Samme røykproblemet oppstår på nytt, og varmeren stanser. Etter lufting av dieseltilførsel, og div. omstarter med lange mellomrom tikker pumpa i gang i rasende fart, men varmeren vil ikke gå. Jeg har via koblingsskjema, og anvisninger fra papir og servicemann målt strømopplegg til å være ok, og batterispenningen har hele tiden vært på topp. Vi lar varmer være varmer, og ignorerer den i ferien, stort sett med havner med landstrøm som feriemål. Høsten 09: Går løs på dieseltilførselen. Kobler slangen fra stigerøret til dieseltanken, og følger tips her fra forumet om å prøve lampeolje. Det funker! Varmeren går helt prikkfritt i de stundene jeg "tør" å kjøre lampeolje. ( max ca 20 min). Den fortsetter å gå normalt etter omstarter. Lager opplegg med egen 10 L. dieseltank like ved pumpa til varmeren, i håp om at dette skal løse dieselgåten, men- nei det funker kun en liten stund (5 min), så er problemet tilbake.... cryin.gif Er nå såpass fed up av hele ebern, så båten settes opp for vinteren, og varmeren får fryse i ****. Når sommerns utgifter på Eberspächer telles opp, så ville det faktisk lønt seg å kjøpt ny varmer lipseal.gif Etter å ha trålet forumet ser jeg nå at det faktisk er en produksjonsfeil på hjernene fra Eberspächer i denne tidsperioden. Dette ble aldri opplyst meg i denne prosessen, hverken fra Termomarin eller "lokalt" verksted. Spørsmålet er om jeg kommer noen veg med dette nå..... Men kamplysten stiger med vårsola, så problemet må løses, har noen der ute gode råd om hva dette kan være?? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 2.Mars.2010 Del på Facebook Svart 2.Mars.2010 (redigert) Har du sjekket innsatsen i brennkammeret, dette er "slite del" og det første som vi sjekker/skifter Redigert 2.Mars.2010 av Moyja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.