Jump to content

Eksosbend i syrefast stål


Suzuki

Recommended Posts

Skal bytte eksosbend på min gamle Volvomotor i løpet av vinteren.

Ser at MARITIM har SYREFASTE eksosbend til enkelte Volvo og Yanmar motorer.

( nederst s 123i 2002 katalogen )

 

Er det noen her på forumet som har forsøkt disse ?

Hele ideen med å bruke syrefast er jo genial, men så tenker jeg på dette med spenninger ved thermisk utvidelse osv. Vi dette gå bra, eller blir sprekkdannelser og lekkasjer problemet istedet for rust ?

Bendene fra maritim var jo ikke dyre heller, blir vel som et originalbend omtrent....

 

MVH

SUZUKI

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Øser igjen ut av den store kunnskapssekken, selv om jeg har oppfattet at dere ønsker å seile videre uten kart og kompass.... :eek:

 

Helt uproblematisk å bruke syrefast, noe som egentlig sier seg selv etter som det selges til den bruken. Har også hatt det på en av de siste båtene mine.

 

Men uten at jeg har orientert meg i den store prisjungelen, hvis  prisen er vesentlig høyere  enn den vanlige typen ville jeg droppet det ut fra vurderingen at standardutgaven har ganske lang levetid.

 

Så hvis motoren er gammel, kanskje saltvannskjølt, så kjøp det som er billigst.

Link to post
Share on other sites

En liten korrigering, men det er bare sånn det er.....

 

Funker helt utmerket med syrefast. På min siste båt er det syrefast bend, med inntak for iblanding av sjøvann til nedkjøling av eksosen.

 

Kjøpt orginalt fra Yanmar i Skedsmo. Koster skjorta.

 

Noe mer, snart siste sjangse...... :eek:

Link to post
Share on other sites

Vær obs på at det kan ruste hull i de syrefaste bendene også, særlig om de er sveiset i "leddet". Det skjedde i alle fall min vår 15hk Yanmar som hadde byttet bend. Det er da i sveisen det blir lekkasje.

 

Hvis ikke du får ferdig bend til din motor får du alltids en smed til å lage et.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...