Jump to content

Sylinder opprensking, her en Mercury men gjelder andre også...


Droll

Recommended Posts

Har nevnt denne prosessen i flere poster her på BP, kom nå tilfeldigvis over en god kandidat til å vise fremgangsmåten ....

Bruker her 30% saltsyre, men kan også bruke avløpsåpner ( sterk type ifra rørlegger ) da denne ofte inneholde en viss mengde saltsyre... tar da litt lengre tid men fungerer greit nok .

 

Utgangs punktet ser ikke helt bra ut, er #3 på en classic Mercury R6 :saint:

 

 

before.jpg

Vil anta at stemplet som hørte til sylinderen ser tilsvarende dårlig ut.... skulle heller ikke forundre meg om det hadde en ned smeltet topp også....

( klassisk tegn på en overbelastet motor, tungt lastet båt/ for stor propell, var også litt skade på #1 = varm/impeller på slutten av livs syklusen . )

 

tools.jpg

Er ikke mye å si om dette, VET hva du jobber med og ta de nødvendige forholdsregler :smash: ....

( IKKE klø deg på unevnelige steder med tilsølte hansker ++ :eek: )

 

working.jpg

Her er syra påført aluminiums restene i sylinderen.... en kan se reaksjonen :yesnod: ( lufte også, men er vist IKKE så lurt å stikke snuteskaftet helt innpå dette ... )

 

Pass på å IKKE søl syre på selve aluminiums blokka, hold god kontroll på hvor du har på syre.

Når du er ferdig må blokka vaskes god, ALLE syre rester MÅ bort !!!

 

hona.jpg

Sylinderen etter en lett honing ( ville bare ha en slett flate å måle ), ville hona litt til hvis formålet var å gi de nye ringene en god start ....

 

Utifra øye mål ser det ikke så verst ut, litt extra honing og sylinderen er ren ...

 

 

maaling.jpg

Måle uret er her justert så 2.875" er null punktet ( STD boring ), hver strek på uret tilsvarer 0.001 tomme .

Får å få noen gode tall og jobbe med senere er sylinderen mål på følgende punkter..

  • Imellom KL 6 og 12
  • Imellom KL 3 og 9
  • + på 4 nivåer i sylinderen
  • Helt nederst i sylinderen ( ca der skjørtene på stemplene snur i bunn )
  • Rett under portene
  • Imellom portene ( kan kun måle imellom KL 6 og 12 her pga portene ... )
  • Rett over portene
  • Ca punktet der ringene snur ved TDC

 

Fikk følgende tall ...

  • Imellom KL 6 og 12 helt nederst............. + 0.000"

  • Imellom KL 3 og 9 helt nederst............... + 0.006"

  • Imellom KL 6 og 12 rett under portene... + 0.001"

  • Imellom KL 3 og 9 rett under portene..... + 0.007"

  • Imellom KL 6 og 12 imellom portene....... + 0.001"

  • Imellom KL 3 og 9 imellom portene, IKKE målbar pga portene .

  • Imellom KL 6 og 12 rett over portene..... + 0.001"

  • Imellom KL 3 og 9 rett over portene....... + 0.004"

  • Imellom KL 6 og 12 TDC......................... + 0.005"

  • Imellom KL 3 og 15 TDC......................... + 0.006"

 

Den store kloke bok sier

  • MAX mål på slitasje/ urundhet/ koniskhet er +0.003 > +0.004", alt over dette krever boring av blokk og overdim stempler .....

Utifra målene så er denne blokka ikke utslitt av bruk men av tidligere honing ( sylinderne har tydelige tegn på tidligere honing ( se ring oppe i toppen ... )).....

 

Resten av sylinderne var ganske jevne, de lå imellom 0.000" og +0.003" .... her kommer dilemmaet.. sylinderne ER innenfor spec, MEN vil antagelig ligge helt i grenseland etter honing ....

 

Husk å smøre inn sylinderne med litt 2-taks olje før en legger bort blokka ....

 

 

HVORFOR dette sølet med syre, er det ikke bare å hone sylinderen ??.... tenk da litt på hva som vil skje med honen og den myke aluminiumen ...

 

 

The end :seeya: .

 

Arne Kjetil

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...