bert Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Grattis, med kjempebåt Nimbus er flotte båter . Sitér dette innlegget Link to post
kringleira Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Grattis med griselekker båt! Drømmer om en Nova 35 som neste oppgradering.. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 24.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2010 ja dette er en meget god båt velkommen ombord igjen KOB Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 25.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Tusen takk for alle hyggelige gratulasjoner og hilsener Tenker på at det bare er knapt 5 (eller drøye 4, som jeg ville sagt) uker til nybåten er her og klar til bruk. Har planlagt mye tid i Kragerø i mai og juni for å kunne bruke båten, før jeg trolig tar den opp til Oslo og Son en periode, og så tilbake i Kragerø store deler av juli. Jeg lovte litt detaljer om utstyr: Raymarine elektronikk, dvs C 120W med Platinium+ for mitt fartsområde HD Digital radar Autopilot med SP 70 fargedisplay 218E VHF AIS 500 (apropos noe en kom på etter kontraktsunderskrift) [*]Vinsj foran og bak [*]Baugtruster [*]Baugstige [*]Inverter [*]Landstrøm [*]6x80Ah batterier, hvorav 2 til start [*]Masse stuveplass under dekk Det meste ellers ser dere på bildene. Ellers er Nimbus etter hvert ganske velutstyrt som standard, med med både gardiner, faste og løse puter, servise, gass, bilder på skottene osv. osv. Fint sommervær er bestilt Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Denne tråden har jeg gått glipp av. Men gratulerer så mye KOB Også er det veldig hyggelig at du er tilbake på Baatplassen. Du har vært savnet Jeg viste bildene av båten til ØKH - hun var helt enig med meg. Skikkelig lekker båt! Godt mulig vi sees i sommer. Vi har fått ny båtplass nærmere hjemme, og da blir det mer småturer til Son og omegn. Veldig deilig Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 27.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 Grattis med flott båt Se test av HD Digital radar i siste Båtmagasinet. Du kan glede deg Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
KOB Svart 22.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 (redigert) Gårsdagens dårlige nyhet: Det hadde vært stille så lenge, så jeg tenkte jeg skulle høre med Oslo Båtsenter hva status var, det er tross alt bare en drøy uke til levering. Magefølelsen var rett, og den litt forsiktige tilbakemeldingen at Nimbus har leveringsproblemer.... de mangler vinsjen foran, og sliter med leveranser fra Raymarine. AIS mangler, radar, autopilot.... Heller ikke den norske importøren kan levere AIS. Ryktene forteller at Raymarine har økonomiske problemer - noen som vet noe om dette? Eller er det bare rykter? Forsinkelser er dritt og spolerer alle planer. Håper fortsatt det ordner seg, men å ta hjem båten uten alt dette og ettermontere er jeg lite lysten på. Jeg foretrekker at verftet gjør dette. Dessuten blir båten liggende i Kragerø og det er ikke særlig praktisk for Oslo Båtsenter. En uke kan jeg kanskje leve med, selv om jeg da mister turen til Jomfruland og hvitveisblomstringen der 1. mai (hvis snøen er borte, da ). Men blir det mer er alle langhelgene jeg har avsatt i mai i fare, og da må det bli kompensasjoner...... Gårsdagens lille solskinnshistorie: Jeg har VHF med DSC i gamlebåten og får tilsvarende i nybåten. I tillegg kjøpte jeg på messa en bærbar Icom. Selgeren tipset meg om å få den registrert på standen til Telenor - som sagt så gjort. Forleden dag dukket det opp et konsesjonsdokument og en faktura. Og jeg hadde jo betalt årets avgift tidligere, mente jeg. Så etter omsider å ha funnet tlf.nr. til Telenor Maritim Radio (ikke lett, med de søkene jeg forsøkte meg på) traff jeg en særdeles hyggelig dame. Her måtte det være gjort en feil, mente hun. Det var 2 konsesjoner med ulike kallesignal og MMSI-nr registrert på gamlebåten. Hva gjør vi da, spurte jeg, og forklarte om innbytte av gammelbåten, og 2 VHFer i nybåten. "Da lukker vi bare den gamle konsesjonen, sa hun, og så registrerer vi den nye fastmonterte VHFen på den nye konsesjonen" og jeg oppga modell og merke på den. "Fakturaen sletter jeg, så den kan du bare se bort fra. MMSI-nr på den nye konsesjonen legger du inn på den nye VHFen når du får den. Nytt konsesjonsdokument kommer i posten." Maken til service! Føyer seg inn i rekken av gode opplevelser fra den kanten opptil flere ganger tidligere. Redigert 22.April.2010 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Key Freak Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Ryktene forteller at Raymarine har økonomiske problemer - noen som vet noe om dette? Eller er det bare rykter? De ryktene har jeg hørt også. Både i andre tråder her på BP og fra annet hold. Men hvor man kan få det bekreftet vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 (redigert) Det har lenge vært kjent at Raymarine er i spill. De lider av oppkjøpssyken. Det er holdingselskapet til Raymarine som er notert på London børsen som ikke har midler til å betjene gjelden sin. Forhandlinger med Garmin har vært i gang - men strandet. Sist jeg hørte noe var det snakk om private investorer igjen. Banken får igjen gjelden sin - men aksjonærene mister sine verdier. Aksjen har kurs omtrent på 0 Jeg har forstått det slik at det ikke er fare for driften av Raymarine. Redigert 22.April.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Aksjen har kurs omtrent på 0 Jeg har forstått det slik at det ikke er fare for driften av Raymarine. Kjøpsanbefaling..... ? Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Da er forsinkelsen et faktum. Ny leveringsdato er fredag 7. mai. Så får vi håpe at det holder. Lewmar er forsnket med levering av vinsj foran - den skal etter sigende komme 5. mai. Raymarine klarer heller ikke levere alt, men nå er det kun AIS som mangler, og den er plug & play og kan enkelt ettermonteres. Så jeg krysser fingrene og håper at jeg ikke er skipper skuteløs helgen 7-9. mai. Men det skal Marius hos Oslo Båtsenter ha - han "står på hodet" for å finne løsninger. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
MajorAndy Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Gode nyheder! Det er da til at leve med. Men altid surt med forsinkelser. Jeg er stadig ikke sikker på om jeg skal hente min nye på torsdag eller ikke Andy Sitér dette innlegget Link to post
alleviltilhimmelen Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Hei. Håper du får en fin sommer i ny båt. :-) Vi har vært utrolig fornøyd med din GM som vi har hatt i 3 år nå, og som nå da skal selges. Håper vi finner noen som blir like glad i den, som det vi har vært. Vi sees på sjøen i sommer. Hilsen G&M Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Håper du får en fin sommer i ny båt. :-) Vi har vært utrolig fornøyd med din GM som vi har hatt i 3 år nå, og som nå da skal selges.Håper vi finner noen som blir like glad i den, som det vi har vært. Vi sees på sjøen i sommer. Hilsen G&M Hei begge to. Hyggelig å høre fra dere og at dere har vært fornøyd. Lykke til med nybåten, håper salget av GMen går i boks snart. Vi sees. KO Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 (redigert) Hva slags båt bytter dere GM'en ut i? Vi hadde vår GM i 2,5 sesonger. En fantastisk båt som jeg gjerne har igjen. Forstår at du er utålmodig KOB Vi har båten uten nå - 2 minutter hjemmefra. Rett og slett mye båthygge Redigert 1.Mai.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Hva slags båt bytter dere GM'en ut i? Såvidt jeg vet er det en ny Windy 44 Ser også frem til å ha båten 50m fra hytta i Kragerø. og med 15 min å gå til båtplassen i Bestumkilen (Oslo) er jeg vel blant de heldige Så får vi se om vi kan få gjort noe med brygga til "sistestyrmannen" i Son, slik at skibet også kan ligge trygt der. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
alleviltilhimmelen Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Hei Bitteliten. Det stemmer at vi bytter til en 44 Windy. Blir spennende. Så får vi håpe noen ønsker en velholdt båt, både fra KOB sin side, samt fra vår side. :-) GM er jo en vidunderlig båt, så vi håper at den nye 44 er like bra - selv om den er betraktelig større. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 44'en er en lekker båt. Vi vurderte den nøye da vi byttet til NordWest. Skal dere ha drev eller IPS? Sitér dette innlegget Link to post
alleviltilhimmelen Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Hei. Vi valgte drev, da vi liker å kunne komme inntil holmer og skjær :-) og ha muligheten til å tilte drevene. Samt at jeg fikk høre at service på ips er nesten dobbelt så dyrt som drev. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 (redigert) Samt at jeg fikk høre at service på ips er nesten dobbelt så dyrt som drev. Det er direkte feil. Jeg har IPS. Servicen her består i å skifte hydraulikkolje og oljefilter. Også er det en annode. De må ikke tas av, og det er ingen belger eller annet som må byttes. Tiltmuligheten mister man. Og det er negativt. På den andre siden går eksosen under vann og ikke inn i båten Vi hadde nok valgt drev på samme båt nå - med joystick. Ser ikke helt for meg å ikke ha det lenger. Også synes jeg Windy tar seg sinnsykt godt betalt for å montere IPS i stedet for drev. Det skyldes nok at IPS varianten av 44 krever et annet skrog akter enn drev varianten. Redigert 3.Mai.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alleviltilhimmelen Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Hmm. Jøss det hørtes jo billig ut. Det var et vp service sted som nevnte dette for meg. Men men. Prøvde 48 med IPS i går, og det er jo vanvittig enkelt og behagelig. Windy tar seg jo godt betalt for det meste, men det er klart at når en ser hvor nøye de er, og hvor godt og ryddig alt er i ettertid, så er det kanskje en grunn. Men dyrt nok ja. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Om et VP verksted hevded da så pratet de mot bedre viten. Men oljen til drevene er dyr - det er en hydraulikkolje. 2o liter på hvert drev. Koster ca 100 kroner literen om jeg husker rett. joy stick bør du etter min mening ha det gir ekstra trygghet. Også kan kona og ungene kjøre båt i havn. Jeg trives godt med det. Sirkusnummeret "gå sideveis fra kai i 4 knop, dreie båten rundt og kjøre rolig ut av en trang havn" funker ikke lenger. Det er for mange andre som har innsett fordelen med IPS ol På 48 er jeg ikke sikker på om jeg ville hatt IPS . Egentlig synes jeg den virker undermotorisert. En Windy bør gjøre mer enn 32 knop. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Da er levering bekreftet Skibet ankommer Kragerø fredag kveld (7. mai) eller lørdag, med et lite værforbehold. Men det skal vel mye til for at vi i løpet av lørdag ikke har overtatt Hannah V. Gleder meg som en unge. Samtidig skal Hannah IV hentes hos Sandtangen i Kragerø og kjøres til Oslo. Ny Baatplassen-vimpel er bestilt. Båtsesongen er i gang Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
MajorAndy Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Stort tillykke! Vejret fredag bliver vist ret ubehageligt med en del vind. Så hvis den skal sejles nogen steder fredag tror jeg at det kommer til at blive lidt problematisk. Men alligevel. Jeg ved præcis hvordan du har det og ser frem til at dele oplevelsen gennem beretning og især fotos! God fornøjelse. Andy Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Vejret fredag bliver vist ret ubehageligt med en del vind. Så hvis den skal sejles nogen steder fredag tror jeg at det kommer til at blive lidt problematisk. Har sett at værmeldingen er ganske dårlig, og at det skal bli mye vind. Men jeg er optimist - satser på at været blir bedre enn varslet. Uansett er det forhåpentligvis mulig å få den hjem langs kysten opp Sverige og nedover til Kragerø. Været kan vi ikke gjøre noe med. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.