Jump to content

Blytau eller kjetting på ankervinsj

kringeland

Recommended Posts

Det er vel orginalt med kjetting forran og det er selvfølgelig best. Sitter som støpt med 20Kg Bruce.

Jeg valgte blytau akter når jeg kjøpte ny Ilas vinsj. Grunnen var delvis vekt, delvis plass og delvis støy.

Når du har så stor båt må du enten ligge mellom andre for å få le, være 100% sikker på værmelding, ligge i sikker le eller fortøye med sidestøtte via andre tau om du ligger med akter fra land. Det vil etter min mening si at du aldrig vil utsette deg for kraftig sidevind uten ekstra forholdsregler. Med 20kg bruce og Blytau holder mer en nok med de forholdsreglene jeg kort har indikert.

Blåser det opp sidevind får du et problem uansett hva du har om du ikke har tatt forholdregler. Tenk deg kraftig sidevind og fortøyning som kun har noen graders vinkel. Med det vinnpresset blir det utrolige krefter.

Regner med at du har FB.

Litt forenklet teori som du kan regne litt på.

Kan ta et regneeksempel med totalt 40Kg vindpress.

Da fordeler det seg teoretisk 20Kg i front og 20kg akter. Vinkel på tauet/kjettingen Akter = 20grader, Front 45grader fast.

Tau/ kjetting trekket blir da lik = Roten av (((20/Tan20)+(20/tan 45))²+20²) =77,57 Kg ( Håper jeg ikke har tenkt feil, gikk litt fort. Har ikke tatt hensyn til vertikal vinkel på tau,kjetting. Ta blir strekkreftene enda større)

Tau/ kjetting trekket blir da lik = Roten av hele paranteesen(((sidepress bak/Tan til tauvinkel bak)+(Sidepress front/ Tan tauvinkel front))²+ ( Vindpress bak )²)

Det skal ikke mye vind til for å få 40Kg press.

Man ser raskt at vinkelen på Tauet/ kjettingen betyr mye om man endrer vinkelen på tauene.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...