Jump to content

Hvordan koble bilstereo til triax antenneforsterker

blueline

Recommended Posts

Hei på deg!

Bare kort: "Boksen" du har i skapet er ikke en forsterker, men en strømforsyning til forsterkeren som er innebygd i antennen.

Denne strømforsyningen har to likeverdige uttak, begge med både UHF (for de digitale TV-signalene) og FM.

Du kan derfor koble radioen til det ledige uttaket :-)

Lykke til!

Jeppe

Om jeg har misforstått rett så prøver du å få til ei antenne til en bilradio i båten.

Bav har jo tidligere brukt hanefoten til akterstaget til dette i de båter som kommer med radio montert. Noen har vært koblet rett på, og noen kommer med en kobler.

Virker helt framifrå.

Jeg har selv skamløst kopiert dette i min båt. Ikke nødvendigvis for å få ei god antenne, men fordi jeg var luta lei av å gå og skalle i akterstagstrammeren og for å få bedre utveksling for å kunne bøye mastetoppen.

Antenna var en bonus.

Kjøpte ei antenne med lang kabel fra BT, kappet kabelen til ønsket lengde, pælmet selve antenna, krympa på et øye på senterlederen og skrudde denne fast i en av boltene til akterstagfestet inni båten.

Det forutsetter at trinsa til hanefoten er i plast, men det tror jeg Bav har tenkt på.

Det ligger en kabelstokk til stereo, men jeg tror ikke det er antennekabel der. Fant ingen i min forrige Bavaria heller. Jeg ser på bavariaklubben.se at flere er misfornøyde med mottagningen via akterstaget(originalmontering) og har koblet seg via tv-antenne eller vhf antenne. Ellers takk for gode inspill.

• 3 uker senere...

Da har jeg kjøpt antenne kabel med kontakter på Maritim og koblet til. Det var 83 ohms kabel, kontakt til stereoen og en vanlig skrukontakt så jeg kunne nok like gjerne ha kjøpt pluggen på Biltema og brukt kabel og kontakt jeg hadde liggende. Meget god mottagning og den nye Sony marine stereoen http://www.sonicelectronix.com/item_20730_...2B+RM-X11M.html fungerer meget godt. Har ikke koblet strøm på fjernkontrollen enda, men felt den inn ved styreplassen sammen med 2 stk. lavmagnetiske Poly Planar høyttalere. Høyttalerne spiller greit men ikke noe mer enn det. Inne skal jeg kjøpe noen gode høyttalere for der behøver jeg ikke tenke på magnetisme. Lurer på å kjøpe noen Bose marine høyttalere om neste lønning strekker til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...