blueline Startet 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Mars.2010 Jeg har Triax Ufo antenne i masten og forsterker med to uttak i skapet i båten. Jeg har koblet rikstv dekoder til det ene uttaket. Jeg har nå montert båstereo og vil koble til denne. Det er vanlig skruekobling(som på parabolanlegg) på forsterkeren. Er det bare å koble til fra stereoen? eller må jeg ha noen omformer? Sitér dette innlegget Link to post
Jeppe Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Hei på deg! Bare kort: "Boksen" du har i skapet er ikke en forsterker, men en strømforsyning til forsterkeren som er innebygd i antennen. Denne strømforsyningen har to likeverdige uttak, begge med både UHF (for de digitale TV-signalene) og FM. Du kan derfor koble radioen til det ledige uttaket :-) Lykke til! Jeppe Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 3.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 (redigert) Flott, jeg har skrukoppling og antennekabel hjemme. Fant på hjemmesiden til biltema denne http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/An...Antennekontakt/ så da kan jeg kanskje finne fram loddebolten og lage min egen kabel? Redigert 3.Mars.2010 av blueline (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Du er så absolutt inne på noe her... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 Det er bare det at kabelen fra antenna til bilradioen er ikke en 50/75 ohm coax. Det er en avskjermet nedføring også kalt nedskjermet avføring. Høy impedans. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 4.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 Selv om jeg hadde fysikk på gymnaset er dette langt over mitt nivå. Bør jeg heller satse på denne kabelen i stedet for å lage en selv? http://maritim.no/product.aspx?id=17467&am...upkey=006002130 Det viktigste for meg er at jeg få god mottagning/god lyd. Jeg hadde tidligere kun en kort antenne i den forrige båten og det funket bare sånn passe. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Om jeg har misforstått rett så prøver du å få til ei antenne til en bilradio i båten. Bav har jo tidligere brukt hanefoten til akterstaget til dette i de båter som kommer med radio montert. Noen har vært koblet rett på, og noen kommer med en kobler. Virker helt framifrå. Jeg har selv skamløst kopiert dette i min båt. Ikke nødvendigvis for å få ei god antenne, men fordi jeg var luta lei av å gå og skalle i akterstagstrammeren og for å få bedre utveksling for å kunne bøye mastetoppen. Antenna var en bonus. Kjøpte ei antenne med lang kabel fra BT, kappet kabelen til ønsket lengde, pælmet selve antenna, krympa på et øye på senterlederen og skrudde denne fast i en av boltene til akterstagfestet inni båten. Det forutsetter at trinsa til hanefoten er i plast, men det tror jeg Bav har tenkt på. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 5.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Det er selvfølgelig en mulighet, men boksen med to utganger fra tv-antennen står 30 cm fra stereoen så det blir mindre kabelstrekking av å koble seg inn på denne så om jeg har forstått rett så kjøper jeg kabelen fra maritim og kobler inn via den. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Virker sikkert OK. Men sjekk at Bav ikke allerede har trekt antennekabel som del av standard kabelstokk. Hadde ikke forundret meg. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 5.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Det ligger en kabelstokk til stereo, men jeg tror ikke det er antennekabel der. Fant ingen i min forrige Bavaria heller. Jeg ser på bavariaklubben.se at flere er misfornøyde med mottagningen via akterstaget(originalmontering) og har koblet seg via tv-antenne eller vhf antenne. Ellers takk for gode inspill. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Triax Ufo står ca. 3 m fra fordelerboksen og bilradio ved siden av denne. Koblet rett inn på radio og tv fra de respektive utgangene. Funker bra til vårt formål. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
blueline Svart 26.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Da har jeg kjøpt antenne kabel med kontakter på Maritim og koblet til. Det var 83 ohms kabel, kontakt til stereoen og en vanlig skrukontakt så jeg kunne nok like gjerne ha kjøpt pluggen på Biltema og brukt kabel og kontakt jeg hadde liggende. Meget god mottagning og den nye Sony marine stereoen http://www.sonicelectronix.com/item_20730_...2B+RM-X11M.html fungerer meget godt. Har ikke koblet strøm på fjernkontrollen enda, men felt den inn ved styreplassen sammen med 2 stk. lavmagnetiske Poly Planar høyttalere. Høyttalerne spiller greit men ikke noe mer enn det. Inne skal jeg kjøpe noen gode høyttalere for der behøver jeg ikke tenke på magnetisme. Lurer på å kjøpe noen Bose marine høyttalere om neste lønning strekker til. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Jeg har BOSE sine marinehøyttalere montert innendørs, og jeg kan ikke si meg imponert over lydkvaliteten... Men til utendørshøyttalere å være er de nok gode - ville imidlertid seriøst overveid å montere noen små bokhyllehøyttalere, eventuelt noen BOSE høyttalere for innendørs bruk. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 27.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 Er det noen som har noen forslag til gode små bokhøyttalere. Det er det jeg helst vil ha for jeg vil helst slippe å skjære ut i innredningen inne. Jeg har et Bose anlegg hjemme som jeg synes har fin lyd og når jeg så prisene på E-bay så håpet jeg at lyden skulle stå i forhold til prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.