Padlebåt Startet 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Mars.2010 Rent hypotetisk; hva er straffen hvis f. eks. min sønn på 15 blir stoppet av politiet i en Pioner 15 med 9,9 HK motor som kanskje yter 15-20 knop? Lovverket, slik jeg leser det, angir kun bot, men ikke størrelsen. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Han får bot og du får bot , men husker ikke størrelsen Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 (redigert) 500 kroner i bot for deg og 1500 kroner for dine foreldre eller båteier. Siden du ikke har lov til å føre båten så må den legges igjen der du er eller et trygt sted hvor denne kan ligge. http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...lant*&& Redigert 3.Mars.2010 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Padlebåt Svart 3.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Sjansen for å bli stoppet ved vettug kjøring i indre oslofjord en sommerdag da? Noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Begynner du på en kost/nytteanalyse? Liksom "Sjansen til å bli tatt er ikke større enn en gang i året så det er greit å satse 500 lappen og kjeft fra faren..." Huff o huff. Ungdom idag also. Lovdata:Forenklet forelegg kan ikke utferdiges dersom: ... 4. Det foreligger særdeles formildende omstendigheter som medfører at bøteleggingen vil fremstå som svært urimelig. Det billigste er nok å finne noen "særdeles formildende omstendigheter" for å kjøre båt. Kanskje en liten redningsaksjon med båten din i ny og ne Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bernt Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 For 2 år siden ved mølen i oslofjorden ble 2 gutter stoppet av Politiet : Fint vær flattvann mange båter , guttene kjørte ettstykke ut på nettopp for å holde seg unna folk . Gjett hvem som ble stoppet og bøtlagt. Det var ikke ungdomene som dro vannski langs land og folk! Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Møter nesten aldri på politiet utpå jeg men. Risken for å bli stoppet er relativ lav. Men hvis du kjører i ring med en liten jolle og grisekjører så tar det ikke lang tid. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Lazyjack Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Sjansen for å bli stoppet ved vettug kjøring i indre oslofjord en sommerdag da? Noen erfaringer? Det hører heldigvis til sjeldenhetene at folk stoppes for vettug kjøring Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Her har man på ene siden den straffen som ligger i forskriften - den er neppe så veldig avskrekkende..... Men hvis den unge føreren, som da pr definisjon ikke er kvalifisert til å føre båten, i verste fall skulle forårsake alvorlig skade på en person - da kan "straffen" i verste fall være økonomisk ruin for den snille og velvillige faderen som har vært grovt uansvarlig ved å la poden bruke båten Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lett match Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 (redigert) Rent hypotetisk; hva er straffen hvis f. eks. min sønn på 15 blir stoppet av politiet i en Pioner 15 med 9,9 HK motor som kanskje yter 15-20 knop? Lovverket, slik jeg leser det, angir kun bot, men ikke størrelsen. Noen som vet? Hva mener du med lovverket? Slik du leser det "lovverket" stemmer det nok at reaksjonen fra politiet er 500 kr. til båtfører og 1500,- kr. til deg dersom du har lånt båten til din sønn. Men, dersom han er involvet i en ulykke og har skyld, kan forsikringsselkapet redusere eller avslå erstattningen. Skulle noe slikt inntreffe vil muligens reaksjonen fra "lovverket" ikke virke som noe straff. En pioner 15 med 9,9 hk kan sikker ikke gjøre så stor skade dersom den treffer en annen båt, men om den treffer et menneske. Så selv om sansynligheten for at en slik ulykke skal intreffe ikke er stor, er den ikke lik null. Derfor er jeg ikke helt enig med de svarene du har fått hittil. (redigert:Poseidon var raskere til å svare, så jeg må si meg ening i et svar hittil) Skulle det værste skje og dere sitter igjen med et krav på noen 100.000,- kr blir ikke straffen fra "lovverket" noe å snakke om. Redigert 3.Mars.2010 av Lett match (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 jeg tror trådstarter mener sønnen kjører vettong kjøring altså kjører pent Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 "vettong kjøring" Vettong er et ord jeg aldri har hørt. Vettug betyr "med vett", men "vettong" kjenner jeg ikke. Hvilken dialekt kommer det ordet fra? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 (redigert) I henhold til forskriften gis det forenklet forelegg - ikke bot. Det er en vesentlig forskjell Redigert 4.Mars.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 Men hvis den unge føreren, som da pr definisjon ikke er kvalifisert til å føre båten, i verste fall skulle forårsake alvorlig skade på en person - da kan "straffen" i verste fall være økonomisk ruin for den snille og velvillige faderen som har vært grovt uansvarlig ved å la poden bruke båten Har dette noengang skjedd i Norge, det være seg med båt eller bil eller andre tilsvarende forhold? Jeg har aldri hørt om noe slikt så ville være bra om andre kunne bekrefte at det kan skje, eller har skjedd, for ellers så er det jo egentlig ingen reell "trussel"? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lazyjack Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 Har dette noengang skjedd i Norge, det være seg med båt eller bil eller andre tilsvarende forhold? Jeg har aldri hørt om noe slikt så ville være bra om andre kunne bekrefte at det kan skje, eller har skjedd, for ellers så er det jo egentlig ingen reell "trussel"? Selvsagt kan det skje! Ikke vanskelig å tenke seg følgende grufulle scenario: Ung fører er ute og kjører rask gummibåt og har med en kamerat/venninne som passasjer. Begge kastes i vannet da de treffer en bølge som de ikke var oppmerksomme på. Båten går i ring og ....... Snora var koplet til dødmannsknappen men snora var ikke tredd inn på hånden. Forsikringselskapet dekker skaden men søker regress hos båteier som hadde opptrått lovstrdig og uaktsomt ved å la sønn/datter føre båt uten nødvendig sertifikat/oppnådd alder. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 (redigert) Dette er nok vanskelig å finne saker på da dette ofte blir en sak mellom forsikringselskap og båteier. Det er skjeldent at disse publiseres. Men se på dette utifra et risiko perspektiv: Stoppet av politi, pen kjøring (Sansynighet) 20% * (Omfang) kr. 2.000,- Stor ulykke, der du må betale (Sansynighet) 0,02% * (Omfang) kr. 1.000.000,- Er du villig til å ta sjansen? De som har vært utsatt for dette angrer. Husker han som kastet kake på Kristin Halvorsen. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-p...hp?artid=124813 Tipper han tenkte som deg før han kastet kaken, har noen blitt tatt for dette før. Han risikerte 15 års fengsel og slet med langvarige depresjoner og angrer bittert Redigert 4.Mars.2010 av Lett match (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 Selvsagt kan det skje! Men har det skjedd? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lett match Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 Men har det skjedd? Ja I fjor falt en 12 åring ut av en båt i Drøbakksundet, han hadde ikke benyttet dødmannslenke og båten seilte sin egen sjø. Etter nesten å ha kjørt over en bekjent av meg (i kajakk) stoppet båten i en skøyte. Faren som kom for å hente båten var rimelig taus og ble blek da han fikk høre av en som selv nesten ble nedkjørt (og jobbet i forsikring) sa at dette neppe ville bli dekket av forsikringen. Han ville følge opp denne saken. Utfallet vet jeg riktignok ikke. Sitter fortsatt med litt undring over at noen lurer på om dette egentlig er noe problem? Ulykker kan skje, men har man forsikring og ikke gjør noe ulovlig blir den økonomiske belastingen liten. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 Sitter fortsatt med litt undring over at noen lurer på om dette egentlig er noe problem? Nå vet jeg ikke om du meg du har i tankene, eller kun siterer, men jeg har aldri lurt på om dette er et problem. Tillater meg dog å stille spørsmålet om det som her blir advart mot, rimeligvig og naturlig nok - helt enig i det, faktisk noen gang har skjedd/anvar blitt gjort gjeldende med tap av gård og grunn. Ser faktisk ikke ut som om noen kan komme med et eneste eksempel eller nevne at det har skjedd så derfor fortsetter jeg å lure! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lett match Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 (redigert) Jeg vet om flere som har kjørt bil, moped uten gyldig førerkort og som har blitt nektet erstatning. Jeg har derfor ikke noe problem å tro at det samme skjedde etter hendelsen i Drøbakksundet i fjor. Om de tapte gård og grunn kan jeg ikke gå god for. Selv om det ikke har noe med båt å gjøre minner jeg på historien om kakekasteren. Han mistet kanskje ikke gård og grunn men jobb, studie plass og verden falt i grus. Redigert 4.Mars.2010 av Lett match (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 Det burde vært bot for alle som ikkje lar ungene kjøre gummibåt med 9,9 hehe Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Det burde vært bot for alle som ikkje lar ungene kjøre gummibåt med 9,9 hehe Dette blir for dumt! Dersom du kommer med innlegg bare for å øke antall innlegg, hva med å legge inn noe tomme? (NB! Det var ikke hensiketen med dette inlegget) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 ......Ulykker kan skje, men har man forsikring og ikke gjør noe ulovlig blir den økonomiske belastingen liten. Det er i formulering og ikke gjør noe ulovlig at nøkkelen ligger. Våre forsikringsselskaper er nemlig ikke basert på veldedighet, men på forretningsmessige kriterier. I praksis betyr det at de dekker skaden, men søker regress hos skadeforvolder. Og jeg kan love deg at hvis forsikringsselskapet finner at båteieren har gjort noe ulovlig, som f.eks låne bort båten til en som er for ung til å bruke den - da er veien ikke lang til avkortning og i verste fall direkte avslag. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Audun V Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Innlegget var flåsete med en viss form for alvor. Jeg mener faktisk at det er helt greitt å tøye desse grensene litt i enkelte situasjoner. At du "lett Match" ikke ser poenget er jeg ikke så opptatt av :) Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Litt artig å sammenligne utviklingen i 2 tråder på dette forumet. I tråden om redningselskapet som sender ut 2 blad til samme medlem er ensbetydende med missbruk av middler... og i denne tråden der jeg oppfatter det som om noen synes det er riktig at vi alle skal være med på å dekke en skade på flere 100.000 kr. selv om skadevolderen ikke følger loven og bryter vilkårende for forsikringen. Forsikringselskapene driver en foretningsmessig modell der de skal tjene penger på at mange går sammen om å dekke skader noen blir utsatt for. Det kan virke som om vi er mer opptatt av hvor mye de skal få lov til å tjene, enn om at vi som forsikringstakere ønsker at folk som bevist bryter loven og dermed betingelsene for forsikringen også skal få dekket skaden. Håper ikke det er de samme personene i begge tilfeller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.