havmarius Startet 3.Mars.2010 Del på Facebook Startet 3.Mars.2010 Hei baatplassen! Jeg leter etter fine brukte og rimelige seiljoller å kjøpe i Oslo-området? Evt. leie? Noe spesielt man bør se etter? Jeg og en kamerat har så lyst til å bruke hele sommeren og høsten på å bli flinke på jolleseiling og seilbrett! Økonomien er ganske dårlig etter 5 år som student i utlandet, så planen om en tredvefots havseiler må vente et år eller to til... Hvor stor jolle bør vi skaffe? Hvilke gode modeller finnes det (Askeladden, Optimist, andre..)? Vi er to unge karer i veldig god form, men vi er hhv 190 og 193 høye. Det fins vel joller for oss? Ideelt sett finner vi en veldig nøktern båt med plass til opp til to som man kan putte på en Shell-tilhenger og sette på vannet hvor som helst. Helst 20 til 30000 kroners-klassen. Kun for læring og moro, ikke for dupping og kos. Fins en slik? Alle tips om å starte med jolleseiling er velkomne! Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Sjekk om du finner ein Hobie Cat 16 for den summen Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
havmarius Svart 3.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Takk for raskt svar! Det fører til neste spørsmål. Fins det skrog som er bedre eller morsommere for læring enn andre? Er det nevneverdige forskjeller mellom enskrogs- og katamaranjoller, eller er det mest et spørsmål om smak? Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Hvis dere ikke har noe erfaring, og skal lære seiling fra start vil jeg foreslå en 2-Krona jolle. Den brukes mye som opplæringsbåt i seilforeninger. Bør være mulig å skaffe brukt for 25-30000. http://www.kronaboats.com/menu,2885,3223,3321,page,3321.html Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Seilaren Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Snipe! Gode båter for voksne, og det er stort miljø for disse båtene..! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Hva er det den heter? Laser II? Laser med forseil. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 askeladden 16 er en god og robust seiljolle har lyst på en slik selv jeg Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Hvis dere ikke har noe erfaring, og skal lære seiling fra start vil jeg foreslå en 2-Krona jolle. Jeg har en slik (ikke for salg!) og kan anbefale denne. Vil tro du må over 30.000 for en brukt, har i allefall ikke sett noen til salgs under 30'. Dette er en båt som passer (også) godt for to voksne, er lett å ha med å gjøre/vedlikeholde og lett å ha på en liten henger og dra med seg rundt. Kan sjøsettes stort sett overalt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
finnarne Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Selv om jeg leser "annonsen" din som om dere er på jakt etter en 2-mannsjolle, så ville jeg vurdert en Laser-jolle. Det er litt trangt å være 2 i den, men desto morsommere å være alene. Det er fullt mulig å få tak i 2 for under 30000. Den første jeg kjøpte ga jeg 6 for, den har jeg enda. Den er den yngste guttungens. Den neste jeg kjøpte ga jeg 7500 for, da med en henger. henger og båt er nå solgt, Nå har jeg selv en som jeg ga noe over 20000 for, men den er da i nyere/bedre stand. Jeg ville tittet på sidene til den norske laserklubben http://idrett.speaker.no/Bulletinboard.asp...lementId=202709 og på den svenske http://www.lasersweden.se/default.asp?ACT=...ins=2&grp=9 Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Odmar Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 (redigert) Her har du ett hav og ta av, kommer ann på hvor du bor og hva dere er ute etter og hvor dere bor. Jeg vil anbefallle dere og tenke litt moderne. RS båtene er gode, Topper har og en gode båter å ta av. Dette er gode båter som er gjennomprøved med internasjonale klasseklubber. Lett og impotere fra England. http://www.rssailing.com/ http://www.toppersailboats.com/ eller hvis en litt eldre båt som er bra til å seile: www.wayfarer.dk Her er en side hvor du får kjøpt det meste av båter http://www.apolloduck.com/ Husk når en kjøper jolle, kjøp med tilhenger. Båtene som impoteres fra England har ofte dette. Det er gjerne en kombi, hvor jollevognen settes oppe på roadtraileren... Redigert 4.Mars.2010 av Odmar (see edit history) Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
havmarius Svart 6.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2010 Takk, setter stor pris på alle disse tipsene. Laser 2 virker spesielt interessant. Og Hobie Cat 16 ser utrolig rask og spennende ut, da! Det er fullt mulig å få tak i 2 for under 30000. Tenkte faktisk ikke på at vi kan anskaffe ei jolle hver... Litt konkurranse er alltid fint. God idé :-) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 6.Mars.2010 Del på Facebook Svart 6.Mars.2010 Finske Therni hadde/har en seiljolle nokså lik Askeladden, men en betydelig bedre seiler. Det var også en ypperlig båt år ro og med påhenger og jeg angrer fremdels på at jeg solgte den. Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 6.Mars.2010 Del på Facebook Svart 6.Mars.2010 RS feva har blitt solgt i bøtter go spann til Norske seilforeninger i 2009. Laser2 seiles kun av noen få i UK. Anbefaller noe mer moderne......Larseren er 40 år i år.... Mye enklere hvis dere går for noe med asymetriske spinnakere.. Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
sodne Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Finske Therni hadde/har en seiljolle nokså lik Askeladden, men en betydelig bedre seiler. Det var også en ypperlig båt år ro og med påhenger og jeg angrer fremdels på at jeg solgte den. mange av de askeladden er og gamle med ditto seil. pass på å få tak i en som du kan bytte ut seilgarderoben på Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Smurph Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Jeg ville sjekket hvilke jolleklasser de lokale seilforeningene satser på. Morsommere og enklere å komme i gang hvis man kan bli en del av et aktivt klassemiljø. Noen seilforeninger har også joller for utleie til medlemmene. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
havmarius Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Jeg ville sjekket hvilke jolleklasser de lokale seilforeningene satser på. Morsommere og enklere å komme i gang hvis man kan bli en del av et aktivt klassemiljø. Noen seilforeninger har også joller for utleie til medlemmene. Smurf1, det var et veldig godt tips! Men problemet er at de jollene er litt dyre og nye. Oslo Seilforening opererer med RS Feva XL (som virker som utrolig flotte joller) og de koster rundt 40000 kroner per stykk. De har også Hobie Cat 16 som man kan finne brukt, men egentlig ønsker vi oss en enskrogsjolle -- eller to. Vi er kun ute etter en seiljolle for å lære oss å seile før vi anskaffer en havseiler i 2011 eller 2012. Ønsker å starte i riktig ende! Regattaer og konkurranser bryr vi oss foreløpig ikke så mye om, men man vet jo aldri hva vi tenker etterhvert som vi kommer i gang... Derfor er Laser 2 veldig interessant. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 skal dere lære å seile større båt ville jeg startet med en liten kjølbåt. Se på Yngling, Lærling, Andunge e.l. jolle er jolle og kjølbåt er kjølbåt. På jolle blir man etterhvert ganske lei av å bli våt er min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Polar 17 Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Anbefaler Snipe ! En god og velprøvet klassebåt, hvor man virkelig lærer å seile. Det er en rekke trimmemuligheter selv om den er relativt enkel å seile. Man vokser med båten. Søk på finn.no om det er sniper til salgs. For 20-30.000 får dere en snipe i god stand. Snarøya Snipeklubb (ikke le av navnet, det er ikke så snobbete som det kan høres ut til) avholder snipekurs i løpet av våren. Fem kvelder med både teori og praktisk seiling i snipe. Undertegnede gikk på snipekurs for over ti år siden, også for å lære å seile, men vi har ikke kommet videre til større båt ! Kan man seile en jolle, så kan man seile en større kjølbåt. Les mere her : snipe.no Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
havmarius Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Fra finn.no: Laser Seiljolle Er ikke 31000 kroner litt mye for en 12 år gammel jolle selvom mye av utstyret er fra 2008? Sitér dette innlegget Link to post
havmarius Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 (redigert) skal dere lære å seile større båt ville jeg startet med en liten kjølbåt. Se på Yngling, Lærling, Andunge e.l. jolle er jolle og kjølbåt er kjølbåt. På jolle blir man etterhvert ganske lei av å bli våt er min erfaring. Kan man seile en jolle, så kan man seile en større kjølbåt. Vi har lest en del bøker og forhørt oss med seilere om hvordan man bør komme i gang, og det virker som en problemstilling som er veldig individuell :-) Så vi har bestemt oss for å starte med det minste, og lære å kjenne 'de små utslagene' av trimming og vindforhold på en jolle, for så og gå rett til en 27-33 fots havseiler etterhvert som midlene er oppspart. Vi regner med at det vil være en læringskurve for å komme igang med havseileren uansett, men da har vi grunnkunnskapene fra jolleseilingen å bygge på. Takk for alle tipsene, alt noteres! Redigert 7.Mars.2010 av havmarius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polar 17 Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Vår erfaring er at man får bedre tilbakemelding i fra båten/jollen, når man gjør feil. Og feil gjør man i starten. Dersom man gjør noe feil stopper båten eller så seiler man saktere. Dette sees spesiellt dersom man seiler sammen med like båter/joller. I værste fall kullseiler man ! Og sist men ikke minst ; når man ødelegger noe koster det ikke skjorta. Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
Bitteliten Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 (redigert) Så vi har bestemt oss for å starte med det minste, og lære å kjenne 'de små utslagene' av trimming og vindforhold på en jolle, for så og gå rett til en 27-33 fots havseiler etterhvert som midlene er oppspart. Jeg har seilt en del jolle (startet da jeg va 6 tror jeg - hadde min første kullseiling da jeg var 7 og det var 1. april). Seilt Optimmist, brett, VO60 og familiens båter og mase annet rart og nå har vi en Yngling. Helt ærlig talt tror jeg dere tar feil. Start med et seilkurs for nybegynnere, få dere en liten kjølbåt, så kan dere vokse dere oppover til en Fenix el. jolle krever så mye kroppsbeherskelse i både lite og mye vind at det blir mer fokus på å mestre jolla som på seilingen. En liten kjølbåt gir også gode tilbakemeldinger - og du slipper de negative elementene som feks at du kullseiler og ikke får båten snudd igjen Også sparer du penger på våtdrakt - som du ellers må ha om høsten. Ynglingen vår kostet noen titusner med henger, stor seilgarderobe og ny påhenger. Om dere ikke har råd til seilkurs så kan jeg ta dere en tur utpå for å vise dere det helt elementære. Det tar noen timer i passe god vind. Jeg har det ufattelig morro når jeg seiler feks HobieCat - men jeg kan det elementære med å seile - utfordringen er mer kropslig i forhold til å beherske båten. Da synes jeg også det er morsomt å utforske båtens egenskaper - feks at jeg må jibbe i stedet for å slå og at jeg må passe på så ikke le skrog graver for da går vi på trynet. Redigert 7.Mars.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
havmarius Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Bitteliten, det er veldig snillt av deg å tilby et privat kurs! Jeg sender en PM, jeg. Og tar til meg det du skriver om at det blir mindre fokus på selve seilingen ombord på en jolle. Det vi er ute etter er jo de grunnleggende seilekunnskapene. Så om du mener man bygger opp dette på en mer hensiktsmessig måte med en kjølbåt, så er det faktisk mer riktig for oss! Yngling virker veldig fin. Synd at den som ble lagt ut på finn.no idag til 11000 er solgt allerede! Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 Men hvor i utlandet er dere - er det noen som seiler rundt dere. Er det en lokal seilklubb der dere er nå? Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
havmarius Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 Jeg bor og studerer i Amsterdam. Mye vind og vann, og veldig aktivt seilemiljø. Situasjonen er slik at jeg har lite tid til annet enn studiene. Men nå er det kun noen måneder igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.