Petimo Startet 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Mars.2010 Har en Ford Sabb 2704ET 180hk. den kan justeres opp til ca.210hk.hvordan gjøres det og er det å annbefale? det jeg har hørt er at den da vil være rimeligere i drift p.g.a. med mer Hk.og fart så løftes båten høyere og får da mindre motstand. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Må gi den mere diesel tenker jeg. Mulig du må ha en større etterkjøler eller turbo også Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
TMe Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Motoren må også få ettermontert stempelkjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 (redigert) Det er veldig viktig. Må vel ha ny bunnpanne også for dette, for den ekstra oljepumpen trekker vel olje rett fra bunnpanna Trakk vel ut 250 hester på topp for kortere perioder med stor etterkjøler, turbo, cromesylindere og stempelspylepumpe. Redigert 3.Mars.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Gudrun Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 (redigert) evt. aksling og gear må og sjekkes om det er dimensjonert for mer power enn det som er tatt ut.... Muligens propellskift......eksosslange... Redigert 3.Mars.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Kan dra med seg mye annet både utstyrsmessig og pengemessig det å ta ut mere hester av motoren. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
nordan family 27 Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 (redigert) For å komme fra 180 til 212 trenger du vel strengt tatt nytt og mer effektiv turbo - og ikke så mye mer. Det er vel ikke noen underspyling for å komme dit. Og så trenger du antagelig nytt gear. Undersøkte litt rundt dette i den perioden jeg hadde sånn motor. Jeg hadde 150 og trengte også etterkjøleren. Det ble aldri til at jeg gjorde dette. Haugen Maskin på Langshus og KD Trading er greie å ringe til. Litt forskjellig innfallsvinkel til svaret - men i sum blir du i alle fall ganske godt opplyst om problemstillingen. Redigert 4.Mars.2010 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 (redigert) Uansett hva du gjør så blir du sittende igjen med en gammel Ford. Skal du øke effekten må motoren være i veldig god stand mhp. slitasje. Du er selvsagt innforstått med at enhver effektøkning reduserer motorens levetid. En av karene i havna her lempa ut Forden og satte inn en Steyr. Han fikk større fart og vesentlig mindre forbruk. Dette på en Halco 29. Forden er en tung jernklump og vekt betyr mye i en planende båt. Redigert 4.Mars.2010 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EivindT Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 Den motoren kan justeres opp til ca 212hk,kun ved å gi mer diesel. Vi hadde en Wiking 28 med likedan motor,og der ga vi bare mer diesel. Det ble ikke skiftet turbo på den motoren,men vi rengjorde turbo og ladeluftkjøler. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 Trenger ikke underspyling for å komme opp på 212 Hk, men det er en viktig ingrediens for at motoren holder rundt neste holme Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Hansi Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 Du er selvsagt innforstått med at enhver effektøkning reduserer motorens levetid. Levetiden blir muligens redusert fra 50000 timer til 45000 timer eller noe slikt. Neppe noe du trenger å bekymre deg for de neste 20 åra. Sitér dette innlegget Link to post
omh1 Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 hvordan stiller man på mere diesel? hvor står stillskruen? Sitér dette innlegget Link to post
Petimo Svart 6.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Hmmm.takk for alle råd og tips,kansje jeg bare skal ha den gammle sliteren som den er uten å røre noe justeringer.Den starter jo like fint om det er sommer eller vinter og for tre år siden fikk den ny dieselpumpe og turbo. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Høres ut til å være et fornuftig valg. Skal du bygge om for høyere effekt så ruller kronene fort. Bedre da å kjøpe en annen båt. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 hvordan stiller man på mere diesel? hvor står stillskruen? Hei, tar opp denne tråden igjen. Er det noen som vet hvordan man stiller på mere Diesel på pumpa, det er en justerskrue bak, og en i framenden av pumpa. dieseln kommer inn bak på pumpa, da er det vel den justerskruen som sitter bak? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 Dersom du tenker på noe mer effekt av motoren er det lurt å ha kontroll på motoren. Det er en enkel sak å montere en måler som som viser turbotrykket. Om turbotrykket er for lavt får du dårlig forbrenning og eksostemperaturen øker. Turboen må ha en rengjøring innimellom og dermed kan du finne ut når det er på tide. I tillegg er det og en sikkerhet for å se hvor hardt du belaster motoren å montere en temperaturmåler for eksos. Wema har begge deler. Da har du mulighet for å regulere belastningen så motoren ikke blir overbelastet og dermed for varm. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 (redigert) Nå kjenner jeg ikke motoren din, så dette er skrevet mer på generelt grunnlag: Årsaken til at mange av de som vil øke ytelsen på motoren har gjerne mistet turtall (og fart). Nå har mange av disse fordene levd et langt liv i båt siden de første dukket opp på 70tallet. Derfor bør det taes en tilstandssjekk på motoren før man bygger om. Har tidligere fortalt her på baatplassen om en god venn som kjøpte en båt som endte opp med helsikes stoooore problemer og utgifter pga. oppskruing utført av en av de tidligere eierne. Forrige uke fikk jeg en telefon fra en annen bekjent. Han har brukt båten hyppig de siste årene etter han kjøpte den... Har alltid manglet litt omdr. på forden siden han kjøpte båten... I fjor høst begynte oljetrykket å falle på tomgang og han mente fv.tempen var steget noe på marsj...Men ikke faretruende.. Vel for å la en lang historie bli kort: Motoren hadde en revet sylinder og 2 andre som var begynt... Dieselpumpen var skrudd på... Dette var ikke en av de skikkelig gamle fordene, men fra de som ble levert fra midten av 80tallet... Problemet var med andre ord bare forflyttet til neste eier av båten... Endte med å bytte motor og null båtferie i år.... Redigert 10.Juli.2011 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.