Jump to content

Hvordan oppjustere Ford Sabb 2704ET

Petimo

Recommended Posts

For å komme fra 180 til 212 trenger du vel strengt tatt nytt og mer effektiv turbo - og ikke så mye mer. Det er vel ikke noen underspyling for å komme dit. Og så trenger du antagelig nytt gear. Undersøkte litt rundt dette i den perioden jeg hadde sånn motor. Jeg hadde 150 og trengte også etterkjøleren. Det ble aldri til at jeg gjorde dette. Haugen Maskin på Langshus og KD Trading er greie å ringe til. Litt forskjellig innfallsvinkel til svaret - men i sum blir du i alle fall ganske godt opplyst om problemstillingen.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Uansett hva du gjør så blir du sittende igjen med en gammel Ford. Skal du øke effekten må motoren være i veldig god stand mhp. slitasje. Du er selvsagt innforstått med at enhver effektøkning reduserer motorens levetid.

En av karene i havna her lempa ut Forden og satte inn en Steyr. Han fikk større fart og vesentlig mindre forbruk. Dette på en Halco 29. Forden er en tung jernklump og vekt betyr mye i en planende båt.

Redigert av TMe (see edit history)
  • 1 år senere...

Dersom du tenker på noe mer effekt av motoren er det lurt å ha kontroll på motoren. Det er en enkel sak å montere en måler som som viser turbotrykket. Om turbotrykket er for lavt får du dårlig forbrenning og eksostemperaturen øker. Turboen må ha en rengjøring innimellom og dermed kan du finne ut når det er på tide.

I tillegg er det og en sikkerhet for å se hvor hardt du belaster motoren å montere en temperaturmåler for eksos. Wema har begge deler. Da har du mulighet for å regulere belastningen så motoren ikke blir overbelastet og dermed for varm.

Nå kjenner jeg ikke motoren din, så dette er skrevet mer på generelt grunnlag:

Årsaken til at mange av de som vil øke ytelsen på motoren har gjerne mistet turtall (og fart).

Nå har mange av disse fordene levd et langt liv i båt siden de første dukket opp på 70tallet.

Derfor bør det taes en tilstandssjekk på motoren før man bygger om.

Har tidligere fortalt her på baatplassen om en god venn som kjøpte en båt som endte opp med helsikes stoooore problemer og utgifter pga. oppskruing utført av en av de tidligere eierne.

Forrige uke fikk jeg en telefon fra en annen bekjent. Han har brukt båten hyppig de siste årene etter han kjøpte den... Har alltid manglet litt omdr. på forden siden han kjøpte båten... I fjor høst begynte oljetrykket å falle på tomgang og han mente fv.tempen var steget noe på marsj...Men ikke faretruende..

Vel for å la en lang historie bli kort:

Motoren hadde en revet sylinder og 2 andre som var begynt... Dieselpumpen var skrudd på...

Dette var ikke en av de skikkelig gamle fordene, men fra de som ble levert fra midten av 80tallet...

Problemet var med andre ord bare forflyttet til neste eier av båten...

Endte med å bytte motor og null båtferie i år....

Redigert av Gudrun (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...