Jump to content

Kan langturseilere få beholde sin båtplass hjemme over tid?

avmønstret5

Recommended Posts

Trenger gjerne litt "finjussråd". Saken er følgende:

Vi startet på langtur april 2008. Etter vedtak i styret skulle båtplassen vår (innskuddsplass, kommunal båtforening som drives av medlemmene) overtaes og disponeres vederlagsfritt av båtforeningen mens vi var borte. I samme møte ble det bestemt hvem som skulle benytte plassen og vedkommen har hatt sin båt på plassen siden da. Ingen tidsbegrensing ble satt.

I vinter fikk vi beskjed om at vi fikk beholde plassen kun et år til basert på følgende regel i regelverk for kommunale båthavner i vår kommune § Etter søknad til båtforeningen kan leietaker fritaes for plikten til å benytte båtplassen inntil 1 år. Når særskilte grunner foreligger kan båtforeningen samtykke i lengre avbrudd i leietiden.

Denne paragrafen er etter det vi kjenner til, brukt for å sikker at båtplassen er i bruk, dvs dersom eier selger båt og venter lenge på å kjøpe ny og lignede tilfeller.

I dette tilfellet blir den brukt i forhold til oss, selv om foreninger fullt ut benytter båtplassen, får vanlig inntekt på den osv. For vår del mener vi at vi trenger en hjemmehavn og båtplass, en kan f.eks bli syk og må ta båten hjem i en fei o.l. og ser ingen ulemper for foreningen, de sliter på vårt utstyr/uteligger gratis og har normal inntekt og utleie på plassen.

En kan selvfølgelig mene det ene og det andre i denne saken, men dersom noen har juridisk kompetanse eller på annen måte er "paragrafkyndige" vil jeg sette pris på å høre deres mening.

Jeg tror at paragrafen er ment å hindre at de som selger sin båt ikke skal ha anledning til å ha rett til båtplassen i over flere år, når de ikke har båt. Jeg vil tro at du får plassen tilbake, når du er hjemme igjen etter endt langtur. Men du må legge fram saken din for styret.

I vår havn slipper en å betale leie om styret får disponere plassen din, når du er fraværende. Ingen restriksjoner på eierskapet av den grunn.

I vinter fikk vi beskjed om at vi fikk beholde plassen kun et år til basert på følgende regel i regelverk for kommunale båthavner i vår kommune § Etter søknad til båtforeningen kan leietaker fritaes for plikten til å benytte båtplassen inntil 1 år. Når særskilte grunner foreligger kan båtforeningen samtykke i lengre avbrudd i leietiden.

Hos oss er setningen med "Særskilte grunner" tolket slik at man greit får lengre avbrudd om man har en grei forklaring på hvorfor man ikke skal benytte plassen utover det ene året. Langtur over flere år, er helt klart en forståelig grunn til at man ikke benytter plassen.

Holder man på men et oppussingsobjekt og sier at man vil bruke tre sesonger for å få skuta ferdig, er dette også godtatt.

"Jeg venter bare på en Lottogevinst, så skal jeg ha båt igjen".... blir ikke godtatt.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg har også tolket regelen slik som dere. Jeg har også hatt både muntlig og skriftlig kontakt med foreningen, og fikk et svar bl.a "at her kan en ikke gjøre forskjell på folk", men fikk utvidet tiden til ut 2010.

Båtplassen er relativt stor og sikkert attraktiv nok. Å kjøpe en båt å legge der er utenfor min økonomi.

Jeg begynner å lure på om det er slik at pensjonister ikke skal reke rundt på havet, men sitte i godstolen å se på sport og såpe til de ramler ned i pinalet, og at noen ergrer seg over vår "tåpelige" oppførsel.

Å kjøpe en båt å legge der er utenfor min økonomi.

Er det regler for hvor stor båten må være? Selv hadde jeg lagt en gammel lurvete jolle av et eller annet slag der om nødvendig for da benytter du jo plassen. En slik kan du vel få gratis om det så skal være.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tja, foreningen forvalter et knapphetsgode, og skal forsøke å gjøre dette på best mulig måte for alle - også for de som står på venteliste. Når du ikke bruker plassen leier foreningen denne ut på årsbasis. Dermed har båteier som leier denne plassen en stadig usikkerhet på om han har plass til neste år eller ikke. Dette er ikke spesielt tilfredstillende i forhold til sikkerheten ved å ha fått tildelt en fast båtplass.

Du skriver ikke noe om du blir borte på ubestemt tid, eller om det f.eks er tre eller fire eller fem år. Dersom det er på ubestemt tid så skjønner jeg godt foreningens standpunkt. Ved inntil tre år, så ville i hvert fall jeg i styret i min forening (som forvalter akkurat det samme regelverket) gått inn for en dispensasjon her. Normalen er jo et år, og to år i spesielle tilfeller, men det åpnes jo også for et lenger tidsrom.

Jeg synes regelverket er ganske romslig på dette punktet, når man tar i betraktning de lange ventelistene som er i de kommunale havnene i Larvik.

Når det gjelder hva pensjonster skal fordrive tiden med (seile i Middelhavet eller se på såpeserier på TV), så tror jeg ikke båtforeningen i Helgeroa har noen agenda.

mvh tuffff

Hos oss er setningen med "Særskilte grunner" tolket slik at man greit får lengre avbrudd om man har en grei forklaring på hvorfor man ikke skal

Samme regel har vi i vår havn.......

Ja, det er også regel om at båtplassen skal være i samsvar med båt størrelse. Det hele virker noe rart fordi det kan ikke medføre ulemper for foreningen så lenge de bruker av båtplassen.

denne regeln burde vi ha.......da hade vi kunnet utnyttja havnen og båtplasserne bedre.....

vi har mangel på store plasser, og der finns någre båteier som har kjøpt seg mindre båt men vill ikke ge fra seg sin store plass (og det skj jeg,

men klubben burde få disponere den større plassen, tils båteiern kjøper seg større båt!)

S/Y Gunga Din

Hei

Juridisk sett er følgande avgjerande:

Kva seier båtlaget sitt regeleverk?

Har du samtykka i dette då du blei medlem?

Her har du eit styrevedtak, utan tidsavgrensing, som du har innretta deg etter?

Styrevedtak kan omgjerast, men ein avtalepart kan normalt ikkje einsidig endra ein privatrettsleg avtale. (Med mindre avtalen gjev rett til det.) Eg har ikkje sett vedtektene til laget og eg var ikkje på nevnte styremøte, men eg meinar at du har ei god sak.

At styret ikkje gjer heimeleksa og inngår avtalar i strid med laget sine vedtekter er ei anna sak.

Dersom styret har inngått ei avtale i strid med gjeldande regelverk så er laget likevel bunden av avtalen.

Ikkje gje deg utan vidare, men det kan vera lurt å ikkje opptre slik at styret lar det gå prestisje i saka.

Lykke til.

Når du ikke bruker plassen leier foreningen denne ut på årsbasis. Dermed har båteier som leier denne plassen en stadig usikkerhet på om han har plass til neste år eller ikke. Dette er ikke spesielt tilfredstillende i forhold til sikkerheten ved å ha fått tildelt en fast båtplass.

Meg bekjent leier vedkommen plassen så lenge vi er borte (ikke på årsbasis) og vil rykker fram på ventelister som alle andre som venter på fast båtplass. Slik sett må det være tilfredsstillende å disponere en båtplass kontra ikke ha noen. Jeg hadde heller ikke noe behov for å utlevere hverken båtforeningen eller kommune, tufff. Tråden var kun ment som fri meningsytring i denne saken.

Regelverket er kommunalt og gjelder for alle båthavner i kommune. Dette er nok ett dilemma som jeg tror ikke bare gjelder meg, som Ask er inne på.

Takk til alle for innspill.

Redigert av pettersand (see edit history)

Men når du kommer tilbake, så har altså vedkommende ikke noe plass lenger. Dersom du imidlertid mister plassen din (etter nesten tre år) så tilfaller den nok vedkommende som nå leier med en usikker fremtid. Det var dette jeg forsøkte å få frem.

Du har så vidt jeg vet tidligere gjort til kjenne at det er Helgeroa som er din hjemmehavn. Ikke noe skummelt med det.

At dette er et dilemma som gjelder mange langturseilere tror jeg nok, men som sagt så er billige kommunale båtplasser et knapphetsgode. Et annet aspekt ved dette er jo at plassene faktisk kan gå i arv i henhold til det samme regelverket. Det kunne jo tenkes at noen spekulerte i dette. Har for øvrig ingen grunn til å tro at det gjelder i ditt tilfelle, men reglene gjelder likt for alle.

mvh tuffff

Jeg vil i grunnen holde meg til regelverket og tolkinger av det, selv om denne saken har flere aspekter , derfor var det ikke nødvendig å flagge ut foreningen og kommunen. Og hva som er farlig eller ikke i et lite lokalmiljø det vet vi ikke så mye om.

Jeg tror på linje med bl.a. Arkmarin at paragrafens mening er at en båtplass ikke kan stå ubenyttet over lengre tid, dvs en båtplass er en ressurs som skal benyttes, men at her også gies en åpning for særlige tilfeller. Om en har tenkt på langturseilere ved utforming av regelen (særlige tilfeller) vet jeg ikke, men det kan jo også være sykdom, reise o.l.

Men dersom en forening på grunnlaget av denne paragrafen gir tre år totalt (etter ca 2 år), uten att en har avtalt noe spesifikt tid før avreise, virker dette helt vanntett? Dvs at en kommunal båtforening kan melde til en langturseiler etter ca to år "nå må du komme deg hjem innen et år eller så tar vi båtplassen fra deg, fordi vi når som helst ensidig kan bestemme hvor lenge du skal få beholde båtplassen". Gir denne regelen en åpning for det?

Jeg vil også sette pris å høre om noe har erfaringer fra sin båtforening med langturseilere og båtplasser.

Redigert av pettersand (see edit history)
Jeg tror på linje med bl.a. Arkmarin at paragrafens mening er at en båtplass ikke kan stå ubenyttet over lengre tid, dvs en båtplass er en ressurs som skal benyttes, men at her også gies en åpning for særlige tilfeller.

Ja, det er ikke tvil om at dette er hovedhensikten med paragrafen.

Men dersom en forening på grunnlaget av denne paragrafen gir tre år totalt (etter ca 2 år), uten att en har avtalt noe spesifikt tid før avreise, virker dette helt vanntett? Dvs at en kommunal båtforening kan melde til en langturseiler etter ca to år "nå må du komme deg hjem innen et år eller så tar vi båtplassen fra deg, fordi vi når som helst ensidig kan bestemme hvor lenge du skal få beholde båtplassen". Gir denne regelen en åpning for det?

Nei, jeg tror ikke regelen som sådan gir åpning for dette, og kan være enig i at det er litt lummert dersom du i utgangspunktet har fått forståelsen av at du kan være borte på ubestemt tid. Styret burde nok gjort deg oppmerksom på denne regelen ved avreise, slik at du kunne forholde deg til det. At styret (nytt styre kan hende?) har snudd og satt ned foten nå er jo ikke særlig heldig.

Representanter for alle båtforeningene skal ha et møte med havnevesenet nå på førstkommende onsdag for øvrig. Der skal bl.a. tolkningen av det nye regelverket være tema. Kanskje det kommer noe avklarende ut av dette. Siden det ikke gjelder min båtforeningen så føler jeg ikke for å ta det opp for "egen maskin" på dette møtet, men dersom andre representanter bringer saken eller tilsvarende på banen, så skal jeg gjøre mitt for en avklaring.

mvh tuffff

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...