Jump to content

Dårlig FM-mottagerfølsomhet på Boss radio/cd-spiller?

Kim BL81

Recommended Posts

Har radio/cd-spiller av merket Boss i båten. Er det noen som har erfaringer med dette?

Jeg opplever dårlig signal/dekning på radioen. Tidligere hadde jeg bare den lille ledningen som følger med som antenne. Nå har jeg installert Glomex Marine Master antenne. Denne har splitter for TV/radiosignal. Det er blitt litt bedre, men langt fra bra. I båthavnen f.eks. får jeg kun inn P1 med litt skurring, mens jeg i bilen rett ved siden av bryggen får inn både P1, P2, P3, P4 og en masse andre kanaler uten problemer.

Er det stor forskjell på radiomottakeren i spillerne? Er det der problemet ligger? For dårlig spiller?

Eller er det antennen som ikke holder mål?

Redigert av Ingar (see edit history)

Viknes 830 m/184 hk Yanmar

Skater 13 ICC m/50 hk Mercury

Bever 470 m/50 hk Mariner

Pioner Maxi m/9,9 hk Johnson

Pioner 8

Radioen stod i båten da vi kjøpte den. Så vet ikke hva den koster. Ser på denne siden at Boss koster fra 1695 kr så det er vel ikke den helt billigste driten? Den jeg har lager de kanskje ikke lenger siden jeg ikke finner den i nettbutikkene.

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?mid=m43...736&katid=8

Følsomheten på radioen sier du? Hvordan finner man ut det? Ser ikke at det står noe i specen...

Pioner 8

Har du prøvd med en FM antenne tilkoblet radioen?

Bil antenner trenger som regel et jordplan for optimal mottak, men siden du får bra forhold i bilen ville jeg prøvd med en FM antenne (er det mye metall i båten sett antenen utendørs)

Den "TV" antennen du har skal dekke et frekvensområdet på 40 - 890 Mhz og det spørs hvordan "gainet" er i 100 MHz området.

Har ikke prøvd med en egen FM-antenne annet enn den lille kabelen som fulgte med.

Mener du jeg bør kjøpe og installere en dedikert FM-antenne fremfor å bytte ut radiospilleren?

Noen som kan anbefale en bra radioantenne?

Pioner 8

Sjekk spilleren om den har omstilling mellom amerikansk/europeisk frekvens på FM båndet. Jeg er ikke helt inne i det tekniske, men spillere har gjerne en liten bryter under/på baksiden som man kan stille inn for bruk i US eller Europa. Jeg har akkurat fått en Sony som jeg har kjøpt på E-bay og den har denne instillingen så om den står feil så treffer ikke frekvensen helt. Jeg betalte forøvrig kr. 1300 for den en Sony marinespiller som jeg ser nettbutikkene tar kr. 3800 for.

Jeg har samme erfaring som deg. Har også Boss radio. Byttet fra enkel antenneledning til egen FM båtantenne. Fremdeles elendig mottak.

Da tror jeg kanskje jeg går for ny spiller. Produsenten av Glomex Marine Master antennen sa den skulle fungere utmerket til radio også. Så da velger jeg å tro på det foreløpig. :diving:

Sjekk spilleren om den har omstilling mellom amerikansk/europeisk frekvens på FM båndet.

Men først skal jeg leite spilleren rundt etter en liten bryter :flag:

Pioner 8

Tipper det er som blueline sier.

Jeg også har kjøpt Sony marine spiller på ebay. Den er det en omkobler under som veksler mellom .5

f.eks 89,0-89,50 - 90.00 (USA)

og i andre posisjon .05-.10-.15-.20.

f.eks 89,00 -89,05 - 89,10 - 89,15 osv

Denne stod i USA posisjon når jeg fikk den.

Sjekk hvilken skala du har før du demonterer spilleren. Finnes manualer på nettet også.

Har ikk fått montert den enda.

Kjøpte en liten Boss "hide-away" antenne er vel lik din tenker jeg.

En kamereat har det samme anlegget og funker helt strålende med Boss antennen.

Den er det en omkobler under som veksler mellom .5

f.eks 89,0-89,50 - 90.00 (USA)

og i andre posisjon .05-.10-.15-.20.

f.eks 89,00 -89,05 - 89,10 - 89,15 osv

Radioen søker etter kanaler med .05 intervaller, så da kan jeg vel anta at den står i Europa-posisjon?

Pioner 8

Radioen søker etter kanaler med .05 intervaller, så da kan jeg vel anta at den står i Europa-posisjon?

Vet ikke om dette hjelper, men har er litt mer om radio forskjellene

I Norge sendes FM på hver 100 KHz , mens det i USA sendes på annen hver 100 KHz (200 KHz).

I Norge (tall i MHz) 87,6 - 87,7 - 87,8 osv.

I USA (tall i MHz) 87,6 - 87,8 -88,0 osv. Muligens det er 87,7 - 87,9 - 88,1

Radioer fra USA tuner på frekvenser med 200 KHz "avstand".

Gjør du et manuelt søk ser du fort hvilke frekvenser radioen søker på.

Husk på at dette ikke har noe med følsomhet å gjøre.

Husk på at dette ikke har noe med følsomhet å gjøre.

Der kommer det med følsomhet igjen. Hva betyr det? Ser ingenting om det i spesifikasjonen...

Takk for info om frekvenser. Greit å vite!

Pioner 8

Det gjøres lettest med en transportabel radio. Hos meg støyer batterimonitoren fra Sterling så mye at bare de sterkeste stasjonene kommer inn.

Har hatt med meg en liten bærbar Tivoli-radio og da får jeg samme resultat som i bilen. Utmerket mottak.

Hva er en batterimonitor?

Pioner 8

Der kommer det med følsomhet igjen. Hva betyr det? Ser ingenting om det i spesifikasjonen...

Følsomhet:

Den laveste innspeningen som trengs for at motakeren kan dekode signalet.

Oppgis ofte i dBm og for FM er det store forskjeller på radioer, ikke minst hva som trengs for Stereo kontra Mono.

For lyd blir det: Hvor lavt kan jeg snakke før du ikke skønner hva jeg sier.

Så istedenfor å si "Jeg hørte deg ikke" skal du si "Min følsomhet er ikke god nok til å oppfatte hva du sier"

Sier du dette på dansegulvet kan utfallet at denne uttalelsen bli interesant, men der er det nok heller spørsmål om ikke det er signal/støyforholdet som er problemet.

Og da er vi inne på neste kapitel i radio teori, C/I (carrier to Interference) og verdiene for følsomheten forutsetter at det ikke er noe interferens.

Følsomhet:

Den laveste innspeningen som trengs for at motakeren kan dekode signalet.

Oppgis ofte i dBm og for FM er det store forskjeller på radioer, ikke minst hva som trengs for Stereo kontra Mono.

Takk for forklaring. Nå har jeg vært inne på både Pioneer og Sony sine nettsider for å finne en radio med god følsomhet. Men jeg finner ikke et ord om dette i beskrivelsen. Spesielt Sony sin funksjonsbeskrivelse var ganske omfattende, så vil tro at det burde stått her. Men det gjør det altså ikke.

http://www.sony.no/product/icr-head-units/...=TechnicalSpecs

Flere gode forslag til hvordan vi kan bestemme om radioen er god eller dårlig? Antar at en radio til 4000 kr er god, men det går kanskje an å finne en god en til 2-2500kr?

Pioner 8

Hva tror dere om denne? Den er kanskje billig, men det er den dyreste Sony marinespilleren med "vanlig format". Sony er jo ikke noe tullemerke. Her refereres det også til noe de kaller "Signal-til-lyd-forhold": 120 dB. Kanskje dette er følsomhet? Er 120 dB bra?

http://www.amentio.no/Avdelinger/LydBilde/...EUR-985162.aspx

Pioner 8

Flere gode forslag til hvordan vi kan bestemme om radioen er god eller dårlig? Antar at en radio til 4000 kr er god, men det går kanskje an å finne en god en til 2-2500kr?

Prisen på en radio bestemmes nok mer av hvilke funskjoner den har: CD, antall watt, display osv.

Husk også at en god radio blir dårlig med en dårlig antenne eller sagt på en anne måte en middels god radio kan bli veldig god med god antenne.

Når du først ser på ny radio, har du vurdert en radio med DAB. Der ligger blandt annet en værmelding du kan høre på når du vil.

Hei

Hadde samme problemet selv,

jeg bare kjøpte denne og nå er radiomotaket perfekt.

Ikke noe hokus pokus.

Grunnen til at du hører radio mye bedre i bilen, er som sagt tidligere i tråden et bedre jordplan,

men også pga at de fleste nye biler har antenneforsterker som standard, som f. eks i min Subaru Forester.

Hilsen Nils

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...m436&vn=736

Grunnen til at du hører radio mye bedre i bilen, er som sagt tidligere i tråden et bedre jordplan,

men også pga at de fleste nye biler har antenneforsterker som standard, som f. eks i min Subaru Forester.

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...m436&vn=736

Hmmm.

Jordplan JA, ....men antenneforsterker????

En antenne forsterker hjelper stort sett bare fordi antennen er dårlig eller fordi kablen mellom antenne og mottaker er lang (les dempning i kabel)

Den forsterker signalet og støyen like mye så dersom utganspunktet for signalkvalitet (ved antennen) er ubruklig så blir signalkvaliteten etter en forsterker like dårlig.

Eksempel, Lyden fra en LP plate med mange riper blir ikke bedre med en stor forsterker.

eller

Det mange mobiltelefonprodusenter gjør er å bruke en dårlig antenne (ser bra ut) kombinert med en antenne forsterker for å få til greit mottak.

Og vi tror at dagens mobiltelefoner virker uten antenne!!!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...