Lindita Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Hei Kim Det er stor forskjell på mottakere. Den vanligste måten å oppgi følsomhet på er xx uV (les mikrovolt) ved et oppgitt signal/støyforhold. uV-tallet skal være så lavt som mulig, og s/n forholdet så høyt som mulig. (Som regel er dette 10 dB s/n for kommunikasjonsradio.) Det er også stor forskjell på antenner. Hovedregel er at de skal henge så høyt og fritt som mulig. Om "som mulig" er bak instrumentpanel kan en ikke regne med godt mottak over alt. Du kan fint benytte ei bilantenne. Dette er stort sett 1/4 bølgelengde antenner, og disse krever et "jordplan". Jordplan er ikke jording, men en signalmessig motvekt. Som jordplan kan du benytte en ledningstump på 1/4 bølgelengde tilkoblet antennefoten. For vanlig FM-radio blir denne 75 cm lang. Hva som helst av ledning duger. Antenneforsterker kan "oppheve" tap i antennekabelen. Dette er nyttig ved lange nedføringer. Om du har en mottaker med dårlig følsomhet kan denne økes ved bruk av antenneforsterker. Dette betinger at signal/støyforholdet er bedre i antenneforsterkeren enn mottakeren. mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 (redigert) uV-tallet skal være så lavt som mulig, og s/n forholdet så høyt som mulig. (Som regel er dette 10 dB s/n for kommunikasjonsradio.)Antenneforsterker kan "oppheve" tap i antennekabelen. Dette er nyttig ved lange nedføringer. Om du har en mottaker med dårlig følsomhet kan denne økes ved bruk av antenneforsterker. Dette betinger at signal/støyforholdet er bedre i antenneforsterkeren enn mottakeren. S/N sier noe om signalkvaliteten etter demodulering, og det er riktig at den bør være så høyt som mulig. Men jeg tror du blander sammen C/I og S/N i denne sammenheng? C/I = energi i det ønskede signalet (RF) i forhold til interferens fra andre sendere (RF) S/N =lydnivå (LF) på det du ønsker å høre på i fohold til den støyen (LF) som demodulatoren produserer grunnet lav C/I Og har du en mottaker med dårlig følsomhet, kan denne i svært få tilfeller økes ved bruk av antenneforserker, men en antenneforsterker kan muligens redusere effekten av en dårlig antenne. Redigert 6.Mars.2010 av Lett match (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lindita Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Hei Lett match s/n sier noe om forskjellen mellom signal og støy. Dette har ingen ting med blandinger med andre signaler å gjøre. C/I er et nytt begrep for meg. Hvor godt en mottaker kan skille et signal fra et annet skyldes mange faktorer. Her er det som regel stor forskjell på dyre og rimelige mottakere. Inngangskretser må ha et meget stort lineært område de kan arbeide over for ikke og danne blandingsprodukter med andre mottatte signaler. Det er ønskelig med god filtrering i inngangskretser. Her skal en imidlertid motta et helt frekvensbånd, og bredden på dette filteret blir derfor for vanlig FM kringkasting 20 MHz. Først og fremst filtrerer inngangskretser bort speilfrekvens (innstilt frekvens pluss eller minus 2 ganger mellomfrekvens, avhengig av oppbygging mottaker). Uten inngangsfilter ville du fått like stor følsomhet for speilfrekvens som innstilt frekvens. Innstilt frekvens pluss 2xspeilfrekvens er årsaken til at du kan høre flykommunikasjon på FM-radioen. Etter første blandetrinn er signalet regulert av AGC, og lineariteten er ikke den største utfordringen lenger. Selektiviteten (evnen til å skille stasjonene) kommer fra mellomfrekvens. En god mellomfrekvens har filter i samme båndbredde som signalet du skal lytte på, med stor demping rett på siden av dette (høy flankesteilhet). Er denne filtreringen god, er mottakeren god. Antenneforsterker med et bedre s/n forhold enn radioens inngangskrets vil øke følsomheten for radioen. Du vil forsterke opp antennesignalet mer enn støyen, og mottakeren ser et sterkere antennesignal. mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 (redigert) Hei Espen Det er mulig det er jeg som blander sammen begrepee, men her er mine synspunkter. Inngangsfilter Jeg tviler på at noen lager en FM radio med 20 MHz inngangsfilter, inngangskretsene (filteret) er nok ikke på mer enn 200 KHz (for mottakere uten RDS muliges noe mindre) men kan innstilles på frekvenser i 87,5 - 108 MHz området. Det betyr at radioen har en båndbredde på ca. 20MHz ikke at inngangsfilteret har det. Hele hensikten med inngangstrinnet er jo å filtrere ut (slippe gjennom) den ønskede frekvensen til demodulatoren. Og da er vi inne på dette med mellomfrekvens. Forstyrrelser C/I er Carrier to Interferens, altså FM signalet i forhold til interferens (andre radio sendinger i samme frekvensområdet), og måles på antennekablen. S/N er Signal to Noise, altså lydsignalet (etter demodulering) i forhold til støy, og måles på høytalerutgangen. Antenneforsterker Hvordan kan denne forsterke antennesignalet mer enn støyen? Redigert 6.Mars.2010 av Lett match (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lindita Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 (redigert) Hei igjen Inngangsfilter er filteringen som skjer før første blandetrinn. Med mindre du har en preselector må inngangsfilteret dekke hele frekvensområdet du skal lytte på. Det kan også være montert swithing mellom flere brede inngangsfilter. Dette har jeg aldri sett i en "vanlig" FM kringkastingsmottaker. De 200kHz du referer til er bredden på filterne i MF, hvor all (nesten all) filtering ligger. C/I er fremdeles ukjent. Så lenge du setter opp ei antenne vil den ta inn alle signaler som er i lufta. Signalene utenfor resonans av antenna vil ble dempet. Dette vil si at om du lytter på kringkasting og nabobåten sender på VHF vil nabobåten ha et sterkere signal enn kringkasteren. Dette forholdstallet ditt ville da fått motsatt fortegn og mottakeren skulle ikke virket. Kringkastingsmottakeren hører fremdeles kringkasting. Dette gjør du fordi det er filtrering i mottakeren. "Dynamisk område" er målt i dB og sier noe om disse forhold. (f.eks. 3rd-Order Dynamic Range & 3rd-Order Intercept Point (IP3) som skal være så høyt som mulig.) S/N forhold er ganske riktig målt i høytaler, men det reflekterer hvor sterkt antennesignal du må ha for og få det oppgitte s/n forholdet. Ved dårlig følsomhet trengs et sterkt antennesignal. Inngangsforsterkerne i radio har en egenstøy. Dette er på rimelige mottakere ofte høyt. Har antenneforsterkeren lavere egenstøy (noe som er vanlig) vil mottakeren se på dette som økt følsomhet. Nå er vi ute med store betraktninger og snevert interesseområde. Dette passer meg utmerket mvh Espen Redigert 6.Mars.2010 av Lindita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Det er mulig vi snart blir kastet ut av denne linken. Kan du forklare hvordan mottakern skiller ut og dekode ønsket signal f. eks. 100MHz fra sendinger som ligger på f. eks. 100,4 MHz? Sitér dette innlegget Link to post
Lindita Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Hei igjen Jeg vet ikke om jeg oppfattet spørsmålet riktig. Om mottakeren er stilt inn på 100,4 MHz og 1. mellomfrekvens er 50 MHz og du har lokaloscilatorfrekvens som blander ned, da vil følsomheten på 200,4 MHz kun være begrenset av filtrering i inngangskretser. Dette er speilfrekvens. Normalt er MF i FM radio 10,7 MHz. Om vi gjør samme regnestykke nå vil det bli 100,4 MHz pluss 2X10,7 MHz. Resultatet blir 121,8 MHz, og da er du i flybåndet. Fly sender AM, og skal vi diskutere hvorfor en FM-motaker kan høre dette blir vi i hvert fall kastet ut av tråden...... mvh Espen PS Om det ikke har streifet deg; Båt og radio er lastene..... DS Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 La meg spørre på denne måten. Hvilken båndbredde må filteret ha for å kunne demodulere kun 100MHz signalet når du har 100 MHz og 100,4 MHz på antennekablen? Sitér dette innlegget Link to post
Lindita Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Om du mener du har 2 stasjoner ved siden av hverandre og skal høre på kun den ene blir greia: Ingangsfilter er for hele FM-båndet. Dette er kun for å dempe speilfrekvenser. (nesten helt sant, det kommer også inn faktorer for storsignal) Når du vil høre 100 MHz signalet og ikke det andre er det filter i MF som ordner dette. Du skal lytte på 100 MHz, signalet er 200 kHz bredt. Filterbredden er 200 kHz. Mottakeren vil ta høre signaler fra 99,9 til 100,1 MHz. Signalet på 100,4 MHz blir filtrert bort. mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 (redigert) Når du vil høre 100 MHz signalet og ikke det andre er det filter i MF som ordner dette. Du skal lytte på 100 MHz, signalet er 200 kHz bredt. Filterbredden er 200 kHz. Mottakeren vil ta høre signaler fra 99,9 til 100,1 MHz. Signalet på 100,4 MHz blir filtrert bort. mvh Espen Det er definisjonen av "inngangsfilter" som er årsaken til at vi snakker forbi hverandre. Det du kaller filterbredden er det jeg kaller inngangsfilter. For at mottakeren skal kunne skille FM stasjoner med 200KHz båndbredde (deviasjon kun tillatt med +- 75 KHz) fra hverandre må det et filter til på 200 KHz. Med det kan tunes til frekvenser innenfor 20 MHz. Nå dra jeg på skitur. Redigert 6.Mars.2010 av Lett match (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kim BL81 Svart 6.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 hehe! Her tok det av. Takker for forsøk på svar Vet ikke hva jeg skal begynne med jeg nå... Sitér dette innlegget Viknes 830 m/184 hk Yanmar Skater 13 ICC m/50 hk Mercury Bever 470 m/50 hk Mariner Pioner Maxi m/9,9 hk Johnson Pioner 8 Link to post
Beno Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Hei! Jeg har ikke fått med meg om støyen er situasjonsbetinget. Jeg var lenge forundret over at jeg mottok radiosignalene dårlig, med mye støy når jeg lå i havn/gjestehavn, og veldig gode mottak når jeg lå på svai. Svaret viste seg å ligge i batteriladeren om bord. Så lenge jeg er tilkoblet landstrøm, og batteriladeren er i drift, støyer den veldig. Plukker også støyen opp på "reiseradio" med egne batteri. Har forsøkt med antennesplitter for hvor jeg tar FM-signalet fra VHF-antenna, men FM-radioen serverer fortsatt støy så lenge batteriladeren er slått på. Det kan hende at støyen også ligger på 12-volten inn til FM-radioen. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Hei igjen Stort sett så vil nok batteri ladere og andre "lokale støygeneratorer"påvirke lavfrekvens siden, dvs. lage intererens etter at antenne signalet er demodulert, så det er ikke sikkert at det et antenne som det er noe feil på. Nå vet jeg ikke hvilke radio program du hører på, men husk på at de forskjellige kanalene ikke har samme dekningsområdet. Men prøv gjerne med en "reise radio" på dekk i båten (helst hå høyt som mulig), høres det bra ut vet du at det skal være mulig å få til godt mottak også inne i båten. Bruk helst en dedikert FM antenne, og en antenne kabel med god skjerming til radioen antennen bør monteres over dekk. Dersom du plasserer radioen på samme som alt annet, batterilader, VHF radio, GPS, ekkolodd vil forstyrrelser fra disse kunne gi støy. Mulig det kan hjelpe å flytte FM radioen litt vekk fra andre potensielle støy kilder. Trekk helst egene 12 volts kabler direkte til sikringspanel, ikke via andre apparater. Splittere der man bruker VHF antenne er jeg ikke tilhenger av. Riktig installert kan det være greit, men dersom man ønsker å se på VHF radioen som sikkerhets utstyr synes jeg ikke man skal ha "unødvendige" komponenter mellom antenne og radio. Samtidig er VHF antennen ikke optimal for FM. Et lite triks du kan prøve på er å slå av stereo mottak, på steder der FM signalet er lavt vil du redusere støy. Og skal du se på ny radio, se også på radio som har DAB. Håper dette er til hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.