Jump to content

hvor mange watt ca trekker en 20 amp lader

kællen

Recommended Posts

DET er det du skal bekymre deg om, ikke watt.

Tror du misforstår en smule her... Spørsmålet er hvor mye laderen trekker på 230v siden, da trådstarter skal bruke et aggregat til å lade batteriene sine! En forferdelig bråkete måte å lade på, forøvrig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Lader du med 20A i en time har du brukt 20 Ah av batteriets kapasitet.

Tror nok du har misforstått litt. Laderen bruker ikke strøm fra batteriet. Den trekker strøm fra aggregatet og fyller strøm på batteribanken.

Viknes 830 m/184 hk Yanmar

Skater 13 ICC m/50 hk Mercury

Bever 470 m/50 hk Mariner

Pioner Maxi m/9,9 hk Johnson

Pioner 8

Tror du misforstår en smule her... Spørsmålet er hvor mye laderen trekker på 230v siden, da trådstarter skal bruke et aggregat til å lade batteriene sine! En forferdelig bråkete måte å lade på, forøvrig...

Bråker vel mindre enn hovedmaskinen, og langt enklere enn en par kilometer lang skjøteledning om du ligger på svai

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Da er du blit kraftig lurt du vil nemelig ikke kunne få ut 30A ladestrømm på et 12V anlegg med 300w tilført.

Her står det svart på hvitt at laderen lader med 15 Ah og trekker 150W. Skulle tilsi at det er mulig med 30 Ah og 300W. Er dette feilinfo fra Ladac sin side det da?

http://www.ladix.no/index.php?page=shop.pr...=35〈=nb

Pioner 8

Her står det svart på hvitt at laderen lader med 15 Ah og trekker 150W. Skulle tilsi at det er mulig med 30 Ah og 300W. Er dette feilinfo fra Ladac sin side det da?

Om du er så kort at du tror det er mulig og lade med 10A på et 12V system med 150W tilført anbefaler jeg deg og ungå og delta i debatter om elektriske ting.

Om du er så kort at du tror det er mulig og lade med 10A på et 12V system med 150W tilført anbefaler jeg deg og ungå og delta i debatter om elektriske ting.

Jeg tror ingenting jeg. Jeg siterer Ladac sine sider og spør høflig om dette er feil.

Sitat ladac:

Power Consume (W) 150

Charging voltage (VDC) 14.4

Float voltage (VDC) 13.3

Charging Current (Amps) 15

Legger meg flat og beklager at jeg har brukt benevnelsen Ah (amperetimer) der det skulle stått A (ampere).

Pioner 8

Her står det svart på hvitt at laderen lader med 15 Ah og trekker 150W. Skulle tilsi at det er mulig med 30 Ah og 300W.

http://www.ladix.no/index.php?page=shop.pr...=35〈=nb

Hei Kim Den ladix laderen du beskriver leverer maks 15 A på 12 volt siden. Siden den lader ved 14.4 v skulle dette bety: 14.4 x 15=216W

Det er altså ikke mulig å trekke 30 A

Det som derfor står i linken din om at den avgir 150W er feil

BMP

Du har jo ikke mye å tilføre du heller så kanskje best å :lipseal:

Det der var en helt UNØDVENDIG kommentar, hold deg til saken

Saken er den at når en stakkar såør om noe elektrisk her på forumet er det enkelte åpenbart uten serlig kunskap om evnet som på død og liv må komme med svar som i beste fall kan karaktriseres som misvisende. Hadde de som ikke har peiling lat vær og komme med bublet sitt hadde det blit mye enklere for den som lurte på noe og få hjelp her på forumet.

Klippet ut fra laderene til Alternativ Energi.

Modell

Power 20A 12V 3trinn

Power 45A 12V 3trinn

Power 90A 12V 3trinn

Spenning

AC 200-240Volt

AC 190-250Volt

AC 190-250Volt

Frekvens

47-63Hz

47-63Hz

47-63Hz

Ladetype

3-trinns automatisk

3-trinns automatisk

3-trinns automatisk

Bulk /Absorb,

14,4-14,7Volt

14,2-14,6Volt

14,2-14,6Volt

Float

13,6Volt

13,8Volt

13,5 – 13,9Volt

Max strøm

Ca 20A

Ca 45A

Ca 90A

Max forbruk

288 Watt

648 Watt

1300 Watt

Effektivitet

Over 87% ved Bulk

80%

80%

Batteritype

Bly / AGM

Bly / AGM over 250Ah

Bly / AGM over 500Ah

Fjernkontroll

Nei

Nei

Nei

Dimensjoner

190x118x58mm

323x231x106mm

480x355x88mm

Vekt

1,2kg

4,0kg

8kg

Kabel 230Volt

Ja

Ja

Ja

Kabel 12Volt

Ja, med batteriklips

Nei, tilkobl, for 16mm2

Nei, tilkobling 25mm2

. Hadde de som ikke har peiling lat vær og komme med bublet sitt hadde det blit mye enklere for den som lurte på noe og få hjelp her på forumet.

Helt enig i det BMP. Men da hadde det vært bedre om du kom med fasit, samt en vennlig oppfordring til alle de som klør etter å hjelpe. Men å be folk å holde kjeft er jo litt i overkant da.

Ser da ut til at Alternativ Energi har et noe mer edruelig forhold til deres laderes energiforbruk dog rimer nå ikke alt helt.

Skal en lade med 14,4V og 20A blir den avgitte efekten 288w de oppgir samtidig en virkningsgrad på 87% men da blir den tilførte effekten 331w.

Sett fra et aggregats er det ikke umidelbart efekten som er intresann den påvirker kun motoren for generatoren er det den tilsynelatende efekten som er inntresann den består da av den aktive efekten pluss den reaktive efekten.

I praksis kan en på en slik 4p last regne en efektfaktor på ca 0,7 da blir må en tilføre 473VA.

De gangene jeg har ladet batteriene med 10 amper lader, har den startet med 4-6 amper(lest av på laderens ampermeter)og ikke 10 som den skal klare hvis batteriene er sultne, og synker naturlig nok gradvis mot 0 etterhvert som batteri fylles. Da synker vel også behovet for strøm fra aggregatet gradvis, eller gjør det ikke det :confused: Tenkte det også kunne være greit for trådstarter og vite, selv om man må gå ut fra full effekt i starten av ladingen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...