Jump to content

hvor mange watt ca trekker en 20 amp lader


kællen

Recommended Posts

Det er vel kanskje flere som kan bli skremt av utviklingen i denne tråden hvor det tilsynelatende er viktig å vise fingen til hverandre.

 

Dagens Første tips: Ikke kjøp en lader hvor effektfaktoren ikke er oppgitt under ”max load condition” hvis dette har interesse.

 

Dagens andre tips: Det er ikke sikkert dataene i databladet er feil, for det kan like godt være at dataene bevisst er mangelfulle. (Mangelfulle med overlegg for å beskytte seg selv mot reklamasjon).

 

Dagens tredje tips: De beste laderne på markedet (som jeg ikke våger å nevne navnet på) har en effektfaktor på lik eller bedre enn 80 % under full load condition.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Nå så jeg at hifo spurte om noe, men jeg er ferdig med å skrive og har noe annet å gjøre enn å vente.

Derfor mellomtidig det jeg ville lagt ut allerede.

 

De beste laderne på markedet ....har en effektfaktor på lik eller bedre enn 80 % under full load condition.

.....dette her går ikke så pga. ordvalget.

 

Bare effektfaktoren utgjør per definisjon ikke automatisk noe predikat som "best lader",

fordi for å bestemme dette finnes det vanligvis en katalog av testfaktorer men ikke bare "bruk av inngående energi".

 

Og dette bestemmer verken selgere eller produsenter fordi det blir i så fall ikke objektiv.

 

Objektiv må man fordele det hele på alle faktorer, for så å se hvilken lader kommer nærmest.

Og til slutten kommer den menneskelige delen.

 

Ellers måtte man uten unntak ta inn -alle- ladere, kanskje inkl. noen tyske HighTec-ladere som ikke ha noe å gjøre med "vårt realitet på båt".

men som inkluderer alt man teknisk bare kan tenke seg.

 

Bare at også det ble sagt fordi man skal jo ikke forvirre vanlige mennesker? :saint:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
jeg har hørt at Sterling ladere er bra saker.. Hvordan mener du de er Ole Petter? :-)

Jeg har ikke nok oppdatert erfaring med Sterling til at jeg ønsker å uttale meg om kvaliteten og egenskapene i disse produktene. Sist jeg snakket varmt om egenskapene i en lader ble jeg anklaget for å være leverandør, og jeg synes det er veldig greit at leverandøren av denne laderen nå nylig ble medlem på Båtplassen og dermed fjernet den mistanken. :yesnod:

Jeg synes ikke Båtplassen er stueren nok til å få en fruktbar og sannferdig diskusjon på dette området. :wink:

Link to post
Bare effektfaktoren utgjør per definisjon ikke automatisk noe predikat som "best lader",

fordi for å bestemme dette finnes det vanligvis en katalog av testfaktorer men ikke bare "bruk av inngående energi".

 

:seeya:

Jørg

Ja det er vel så, for det er flere egenskaper man kan se bort fra når man bedømmer et produkt. Men i denne tråden var vel effektfaktoren et sentralt tema.

Link to post

Av diskusjonen i denne tråden er det lett å se at mange båter er på land, mens andre er innefrosset. Kanskje burde de som ikke er sikker på svaret ligge litt lavt, slik at trådstarter får et rimelig vettig svar. De enkle tallene i innlegg 3 er et godt nok overslag i dette tilfellet.

Med ønske om snarlig vår!

Link to post

Dreamer: Du mener tydeligvis at kun de som har fasiten skal svare. I så tilfelle er jeg redd for at denne tråden hadde stått med svar (0).

 

 

I stedet for å diskutere Ohms lov, datablader, utdannelsesnivå, lese- og skriveevner, og andre ting som sannsynligvis er totalt uinteressant for trådstarter, forsøkte jeg meg på en praktisk tilnærming til trådstarters spørsmål i mitt forrige innlegg i denne tråden. :saint:

 

Jeg beklager på det dypeste hvis det var mer forvirrende enn forklarende, og benytter samtidig anledningen til å beklage at jeg er så navlebeskuende og muligens fremstår som sår på egne vegne.

 

Mitt inntrykk er at noen få, (med mange innlegg) ofte snakker over hodet på de mange, men alle som ønsker å hjelpe, svarer jo ut fra sine egne forutsetinger og kunnskapsnivå.

 

Ja, ja, jeg ser jo at jeg ikke er et døyt bedre enn noen annen, da dette kun er et innlegg (i rekken av mange) som ikke har noenting med saken å gjøre. Noe må vi jo finne på når vi ikke gidder å se på TV på freddan. :lol:

Link to post
Jeg synes ikke Båtplassen er stueren nok til å få en fruktbar og sannferdig diskusjon på dette området. :wink:

 

Nå måtte jeg spise først, men hva sier du da egentlig?

Eller skulle det være morsomt noe som bare ikke jeg skjønnte?

 

Hvis du eller også noen andre her mener at det er så, ja da visste i hvert fall ikke jeg hvorfor at man skal si noe til folkens her i det hele tatt.

 

Men ellers, hvis det må være spesiellt folk som lytter, behøver man jo bare å opprette en separat tråd som er utelokket for spesialbehandling av spesielle ladesystemer.

Bare en liten varsel forut, som f.eks. "Obs: Bare for riktig interesserte med fagrett utdannelse eller høyskolenivå. Spørsmål sendes per IM.", da blir det garantert rent og pent.

 

Ellers finnes det vel ikke mange som har så avanserte problemer at man ikke kan snakke om det her,

inkl. spørsmålet og variasjonene på svar av hvor mange watt en 20A lader trekker.

 

Det samme med alle andre som er så velutdannet.

Er det så vanskelig å snakke om det, inkl. feil antakelser og rettelser på det?

Dette er et forum, et møteplass faktisk, og på forum gjør man ikke annet enn å prate om ting.

 

Men det gjør man vennlig, høvlig og helst med et smil i ansikten mens man skriver.

 

Så sakte....? :smiley:

 

Og en henvisning igjen, hvis jeg får lov:

En god del av alle dere leter permanent etter helt spesielle problemstillinger.

Derimot har de fleste av alle 27.000 medlemmer helt sikkert ikke større problemer enn å lade "latterlige" 1 til 5 butikkvanlige standardbatterier,

som tilsvarer noe samlet kapasitet mellom 80 og 600Ah.

 

Altså er det eneste som i så fall er interessant å få lading tilpasset etter batteriets behov.

Men dette klarer man uten at man behøver å tenke veldig mye, forutsatt at grunnreglene er klar.

 

Hvis det ikke finnes spesielle problemer enn f.eks. elendige batterier da -er- dette skjelden noe som kan kalles "problem".

I alle fall har jeg i nå 6 år i Norge ikke opplevt mer enn 3 tilfelle der det fantes problemer.

Regner man det opp mot resten av mitt virkeområde da stemmer det helt med min egen statistikk av hele resten.

 

Så da: Think simpel, man kan nemlig også overdrive.

 

Ønsker en trivelig kveld og helg, Ole Petter, og også til alle andre ! :cheers_wine:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Nå viste det seg vel at svaret var 390 watt og at det bare var å ta en titt i databladet for å finne ut det. Når det gjelder effektfaktoren så er vel dette fremdeles ubesvart hvis noen lurer på det, for det sto ikke noe om det i dette databladet.

Det er flere produsenter som ikke liker å snakke om effektfaktorer. :wink:

Link to post

Det er mulig svaret er riktig, men formelen er feil. Jeg har enda tilgode å se en lader med max ladestrøm 20A som gir 20 A ved 15 Volt.

 

Ja, så var det den effektfaktoren, da. Jeg velger å kalle det sunn fornuft eller erfaring. Ingen av delene er korrekt, men bra nok for de fleste.

 

Men som sagt, svaret er sikkert riktig nok. I hvert fall riktig nok for trådstarter. Underholdningsverdien i tråden holder seg fremdeles på et akseptabelt nivå, selv om trådstarters spørsmål var trivielt nok..... :giggle:

Link to post
Ja nettopp. Det er noe feil med effektfaktoren, men det er de som fordrer enkle forklaringer som selv må komme på det for ellers blir det for komplisert. Men vi nærmer oss. :giggle:

 

Ja, du lærer litt etter litt Ole Petter .....

 

Du må huske at her på baatplassen.no holder det ikke med effektfaktor i betydning cos phi, her må man også ta hensyn til hvilken effektfaktor det gir på kverulasjonsskalaen og hvilken engasjementfaktor man får på skalaen for ømme tær.

 

Men den generelle tilstanden akkurat i disse tider minner sterkt om PMS; mange sitter med båtene sine innefrosset eller langt oppe på land innhyllet i en snøkledd burka - da skal det ikke mye til før hormonfaktoren går i taket.

 

Vi må prise oss lykkelige som bor på Vestlandet og kan bruke båten hele året for å holde kverulasjonsfaktoren på et akseptabelt nivå :sailing::sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...