Pathfinder Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Sitat ladac:Power Consume (W) 150 Charging voltage (VDC) 14.4 Float voltage (VDC) 13.3 Charging Current (Amps) 15 Da vil jeg gjerne spørre BMP Kan du forklare de tallene som Ladac AS oppgir for sin lader og som Kim BL81 her reffererer til. Gjerne på en måte som de som kun kan Ohms lov kan forstå? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Om du kan bruke Ohms lov er du vel selv istand til og se at tallene til ladac er helt feil. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 for en ufyslig verdensmester oppførsel av deg da BMPH. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Pathfinder Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Ja, og det var akkurat hva jeg mente. Og da må du ikke rakke ned på folk som faktisk tror det de leser, og som faktisk ikke er i stand til å ressonere seg fram til at det de leser er feil. Derfor mener jeg at du bør holde deg for god til å be folk holde seg unna diskusjonen. Kanskje du nå kan komme med fasit til han som startet tråden. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Pathfiner du kan jo starte med og lere deg og lese så vil du se at jeg har laget et groft estimat til han øverst på denne siden. Deretter kan du jo to fatt på Oms lov. Det pussig er at det første svaret han som spurte fikk var fornuftig go så kom samlingen med selveksaminerte elektroingenører av kvaksalvertypen hylende med alskens slaks tulprat. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Det pussig er at det første svaret han som spurte fikk var fornuftig go så kom samlingen med selveksaminerte elektroingenører av kvaksalvertypen hylende med alskens slaks tulprat. Og da lurer jeg? Hvilken kategori hører du inn under? Først kaller du folk nærmest idiot fordi de ikke kan noe om strøm. Deretter kommer du med en avhandling som til og med går meg hus forbi. Du sier at alle "liksom" ekspertene ødelegger. Men du kommer med teori som selv enkelte lærde vil ha problemer med å svelge. Enten får du fremstå som troverdig og komme med et vettug svar eller så får du svelge i deg alle de du mener ikke burde uttale seg. Du skremmer jo vett av folk som faktisk lurer på noe. Severin suveren. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Vel om avhandlingen går deg hus forbi får du vel bare jobbe videre med Oms lov så løsner det kanse for deg ettervert. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Ser da ut til at Alternativ Energi har et noe mer edruelig forhold til deres laderes energiforbruk dog rimer nå ikke alt helt. Klarer meg godt med ohms lov. Og inntil alternativ energi får større betydning, regner jeg med at jeg skal komme meg helskinnet gjennom både global oppvarming og overgang til alternativ energi. I mellomtiden skal jeg være veldig på vakt mot å godta råd fra noen jeg ikke kjenner. Alternativt, om jeg ikke stoler på aggregatets ytelse, vil jeg vurdere å kjøpe to. Da har jeg litt i reserve. Blir jeg i godt humør kan det til og med hende at jeg deler litt av min kunskap. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Og da lurer jeg? Hvilken kategori hører du inn under? Pathfinder. Kan ikke du være så snill å be BMP som sier at du må lære deg å lese om å lære seg det motsatte. (Kunne gjort det selv, men jeg tør ikke ) mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Ja klarer en ikke og regne ut hvor mye en trenger kan det jo være lurt og gardere seg. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Pathfinder. Kan ikke du være så snill å be BMP som sier at du må lære deg å lese om å lære seg det motsatte. (Kunne gjort det selv, men jeg tør ikke ) Er ikke så lett spilli. Når man kun hører sin egen stemme, så ............... Men til deg Bmp. Du hevder at noen ødelegger enhver tråd om strøm fordi det finnes så mange liksomeksperter. Hadde det ikke vært lettere å kommet med et plausibelt svar med en gang. Slik som situasjonen er nå er det jo ikke lenger noen som husker hva tråden handler om. Og langt mindre forstår hva som er riktig svar. Irriterer det deg at noen prøver å hjelpe får du enten trekke pusten eller lære de fortapte hva du kan. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Og lere opp deg og en del andre i kraftelektronikk tror jeg blir en for stor oppgave for meg. Men er du intresert finnes det jo en del bra ingenørhøgskoler her i landet så i løpet av et ere til fire års studie får en da en vis forståelse for evnet. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Jeg tror det er vanskelig å gi et svar på trådstarters spørsmål som har praktisk verdi. En ting er helt sikkert: Det finnes neppe noen generatorer (såvidt meg bekjent) på markedet som ikke vil greie en 20A /12VDC lader. Bakgrunnen for spørsmålet er vel muligens å beregene hvor mye strøm man har "til overs" til f. eks. v.v. bereder, når laderen har tatt sitt. Erfaringsmessig er belastningen fra batteriladere ofte litt problematisk å beregne når det er en liten, billig generator som er strømkilden. Noen ladere "fucker" opp sinuskurven noe voldsomt, og man får en elendig virkningsgrad med dårligere lading (sammenlignet med hva laderen yter på landstrøm) som resultat. Atter andre ladere kompenserer for både dette og lav AC spenning, med høyere effektbelastning på generatoren som resultat. Noen blir litt overrasket over hvor tungt den lille Hondaen eller Kiporen sliter med "bare" batteriladeren tilkoblet. Det er også forskjell på hvordan forskjellige generatormerker og -teknologier takler "vanskelige" belastninger. Jeg er ikke elektroingeniør (i motsetning til mange andre her på forumet), så jeg kan ikke gjøre rede for årsakene til at det er slik, dette er kun basert på observasjoner. Ohms lov og datablader er etter min mening ikke tilstrekkelig, og for teoretisk, til å gi svar på trådstarters spørsmål. Uansett bør man legge seg på den sikre siden hvis det er snakk om valg av størrelse på generator, hvis man vil ha tilstrekkelig effekt til annen belastning ved siden av batteriladeren, som f.eks. v.v.bereder. Litt dumt kanskje, får det kan jo ende med at man må opp en prisklasse. Ei heller er det vel lurt å legge opp til å ta ut all den effekten som er oppgitt i databladet som max. kontinuerlig effekt. På de mindre generatorene er dette ofte noe som minner sterkt om bløff. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Mix Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Som elektroingeniør med kjennskap til effektfaktor og med et Kipor aggregat kan jeg komme med et godt råd. Kjøp dere en billig energimåler fra CO. Den er kanskje ikke i absolutt spitzenklasse, men gir dere en pekepinn på VA laderen drar fra aggregatet deres. En lader er ingen lineær last, som BMP så korrekt forklarer. Jeg skulle likt å vite hvor mange slike såkalte "billige drittaggregater" som egentlig er knekt av uvettig bruk og overbelastning. Her er en god link for de som vil lære mer. http://en.wikipedia.org/wiki/Power_factor Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Edru i kveld BMP? Når folk spør ærlige spørsmål, fortjener de ærlige svar. Klarer man ikke å uttrykke et minimum av respekt for andre, er det for meg likegyldig hva du vet. "Besserwissere" bragte du selv på banen tidligere i tråden, og du har tydeligvis bred og alsidig innside-erfaring med denne rollen selv. Jeg konstaterer forøvrig at det billige drittaggregatet mitt, et Honda EU20i, utmerket drar både 30A lader, varmvann, kjøleskap, lys og diverse pc, mobiltelefoner og annet samtidig. Så lar jeg heller praksis være praksis og lar teorien din seile sin egen sjø. Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Er det noen av båtblassens eminente strømguruer som vet ca hvor mange watt en 20 ampers lader vill trekke med hensyn og bruke den på ett aggregat.laderen er forøvrig en black and decker BDCBC20A kællen: Kan det være en BDSBC20A? Den er oppgitt til 360 input watt. Virkningsgrad 80% da? ((14,4*20)/360). Høres vel ikke så gærnt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Hvem var det som brakte uttrykket "billige drittaggregater" på banen? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
kællen Svart 5.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Tusen takk for svar da regner jeg 400 watt, så har jeg litt og gå på :) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 kællen, du kan vel ta batteriladinga direkte fra 12V-uttaket på aggregatet, så slipper du tapet i ladeapparatet? (hvis ikke aggregatet står for langt unna, da) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
BMP Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Edru i kveld BMP?Når folk spør ærlige spørsmål, fortjener de ærlige svar. Jo tror ikke promillen er særlig høy. Det er nettopp det at når folk stiller et ærlig spørsmål så fortjener de et korrekt svar og ikke en masse dritprat og feilaktige gjetninger. På spørsmål om hvor mye en lader trekker fra et aggregat kommer det svar som er hårreisende gale og en må da undres er disse svarene gitt mot bedre viten eller av ren uvitenhet. Phathfinder siterer noe som overhode ikke henger på greip, at en 15A lader for et 12V system skulle trekke bare 150w er jo for en vær innlysende feil. Da kan en spørre seg om han gjør det på tros av bedre viten eller fordi han ikke forstår bedre. Vis han gjør det på tross av bedre viten er jo det bevist og spre usannheter og direkte ufint overfor han som spurte. Gjør han det fordi han ikke forstår bedre må han jo ikke eter på komme og hevde at han kan Oms lov og bli fornermet for at hans feilaktige informasjon blir påpekt. Noen faglig argumentasjon og korrekte utregninger er det jo helt fåfengt og komme med her da det sitter et gjeng med selvutnevnte elektroeksperter her som ikke kan annet en og lese bruksanvisninger uten og forstå hva som står der. Og kan de ikke komme med noe faglig kan en jo som gode filologer alltids kritisere rettskrivninga. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Phathfinder siterer noe som overhode ikke henger på greip, at en 15A lader for et 12V system skulle trekke bare 150w er jo for en vær innlysende feil. Da kan en spørre seg om han gjør det på tros av bedre viten eller fordi han ikke forstår bedre. Vis han gjør det på tross av bedre viten er jo det bevist og spre usannheter og direkte ufint overfor han som spurte. BMP, min gode mann. Pathfinder siterer det som står på Ladacs hjemmesider angående en spesifikk lader. Han siterer disse verdiene for å illustrere at når selv produsentene kan skrive slikt vrøvel, ja da er det ikke rart at en novise ikke forstår en dritt. Hvis du tror at en ufaglært skal skjønne noe som du reffererer til som en fire års utdanning på ingeniør nivå, er du enten naiv eller litt vel PR kåt over egen kunnskap. Jeg har selv sett at tråd etter tråd blir ødelagt av velmenende, eller av skrivekåte liksomeksperter. Meg kan du gjerne hakke i filler siden jeg lever av å løse problemer med strøm innen elektromedisinsk utstyr. Men å hakke på noen som stiller et ærlig spørsmål, blir usmakelig. Når du drar frem alle kortene dine men skjuler dem for andre tyder det bare på at du er arrogant, og at du er langt hevet over de som kan mindre enn deg. Så til alle som forsatt ikke forstår en dritt. Det er bare å spørre. De nysgjerrige lærer, om de lærde vil dele med dere. Sitér dette innlegget Link to post
kællen Svart 5.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 (redigert) kællen, du kan vel ta batteriladinga direkte fra 12V-uttaket på aggregatet, så slipper du tapet i ladeapparatet?(hvis ikke aggregatet står for langt unna, da) joda det er en mulighet det, med da får jeg bare 6 amp lading. saken at jeg må bruke aggregat for og toppe batteriene innimellom er at det er ikke strøm i havna. og da er det kjegt og vite hva jeg har igjen til drill og vannkoker, og pussemaskin. Er forøvrig en stund siden jeg var hjemme hos deg nå LA2bba hvis jeg ikke husker feil. Tror det var jota i 93 eller 94 som rover. Det var forøvrig første gangen jeg var borte i det nye greiene som het internett :) Redigert 5.Mars.2010 av kællen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Jeg tror det er vanskelig å få en fruktbar diskusjon innen dette og relaterte emner av to hovedårsaker. For mange svarer på noe de ikke har greie på, - og de som har greie på dette gidder ikke å legge noe ned i svaret lenger. Men min erfaring er at laderne variere i effektfaktor fra 55 til ca 90 %. Nå er det lenge siden jeg har logget slike data, men det var en gjenganger at de fabrikantene som produserte store ladere hadde høyest effektfaktor også for de mindre laderne de produserte. Prisen spilte en vesentlig rolle. Hvem var det som brakte uttrykket "billige drittaggregater" på banen? Det er ikke sikkert noen har brakt dette på banen, men det holder vel at noen mente det var en baktanke med innlegget. Er du leverandør må du ikke bare komme her og komme her. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Les bruksanvisningen. http://service.blackanddecker.no/PDMSDocum...0-%2030a_uk.pdf Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Han siterer disse verdiene for å illustrere at når selv produsentene kan skrive slikt vrøvel Når noen begynner og omtale seg selv med "han" og samtidig omtaler som Vrøvel de det selv har forsvart i atskillige innlegg. Ja da ringer alarmklokkene mine og noe forteller meg at jeg har og gjøre med en pensjon en nokk bør holde seg unna. Så takk for meg i denne debatten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.