Jump to content

Pusse opp pantry "teak", hvordan ?

Trophy

Recommended Posts

Bilde fra lignende pantry

maxum_interioer.jpg

Pantryet mitt ser sånn ut, bare i en lysere farge. E vil endre det til mahogny farge. Problemet er at frontpanelet er et ekstremt tynt teaklaminat el lignende, så e er skeptisk til å slipe på det. Dessuten er det ganske blankt og dermed kanskje lakkert....Er det mulig å bruke mahogny beis ? Tips og fremgangsmåter mottas med takk....

Maxum 4100 scb, Chenette III

Er laminatet tynt som det jo er på de fleste båter, skal du ikke slipe med maskin. Da vil du slipe gjennom, og da er løpet kjørt. Benytt ei god skrape. Gjerne ei slik med utskiftbare hardmetallskjær og skrap av lakklaget i treets lengderetning. Skal du benytte beis er det avgjørende viktig at du blir kvitt all lakken, ellers blir det skjoldete. Håndpuss tilslutt med fint sandpapir, og vask med rødsprit.

Jeg har god erfaring med Leberone beis. Fåes på Holmen byggmarked m.fl. Legg på beisen og la tørke før du begynner å bygge opp lakkskjiktene.

Her er det jo lakket fra før, og da holder det ofte med 3-4 strøk. Benytt helblank Epifanes og avslutt med silkematt. Tine IV kan sikkert supplere meg. Han har holdt på med en tilsvarende jobb i hele vinter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Vær klar over at "Epifanes" lakken må ha litt temperatur i rommet hvor du skal lakke(jeg hadde rundt +20), ellers så kan du få små ujevnheter som sees godt. Jeg pusset ned med sandpapir nr.600 mellom hvert strøk, kjøpte papiret på ett bilopprettings verksted.

Takker for svar...da er det bare å vente på varmere vær. Har senebetennelse i høyre albu så det blir ikke denne helgen og neste helg er det båtmesse på Lillestrøm..... :rolleyes: men da kommer forhåpentlig vårfornemmelsen og arbeidslysten :lipseal:

Epifanes teaklakk er som vanlig Epifanes, men er noe mørkere i fargen. Bruker du beis kan man benytte vanlig klar Epifanes.

Benytter man Epifanes i kaldt vær lakken tynnes, og det er bare Epifanes tynner som kan anvendes. I tillegg kan man lunke litt på lakkboksen på radiatoren for å forbedre flytegenskapene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Har brukt Epifanes lakk i vinter ,ikke lurt å ha det så varmt .Fant ut at rundt 15+ var passe ,ellers tørker den for fort og du får ikke gjort jobben riktig .Tynn ut dem første strøka med Epifanes tynner ca 50/50 ,dem 2 første strøka .Så går du nedover ettervært.Har ikke så mange strøk enda jeg ,tar resten etter påsken.Men etter 3 strøk er det knall resultat , der det er teaklaminat har jeg teak beis i lakken.Slipper du å beise først , å husk å slip mellom strøka.Men det må skrapes /slipes reint ,all gammel lakk MÅ bort .Men bruk skrape å varmepistol ,da detter lakken av uten for mye annstrengelser .Da har du også bedre kontroll ,så du ikke skraper igjennom .

Bruk en skikklig pensel med dobbelbust og skummgummifordriver,da syntes jeg det blir flott.

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Dere som lakkerer for hånd på disse flotte i utganspunktet sprøytede flatene..

Blir ikke resultatet etter hånd lakkering fort "bulkete" i finish??

Har prøvd meg på dette mange ganger og får ikke "speilflate" som er tilfredstillende.. Jeg har også sett mye innredning som på avstand ser bra ut men i motlys er "bulkete" i finishen..

Jeg bruker kun sprøyte når jeg lakker.. perfekt resultat hver gang.. Men litt jobb med maskering ja. (men totalt sett i forhold til Slip.lakk.slip.lakk etc så er det MYE mindre jobb). men heller det enn "bulkete" finish.

Ser med mareritt på den dagen en må lakkere American Cherry wood treverket ombord.. dette er speilblankt og sef sprøytet.. En meget tidkrevende jobb som ikke kan ha "hobby" utførelse.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Har lakka uten sprøte noen ganger opp igjennom åra,hakke noe bulkete finish enda jeg men. Må jo sikkle flatene først,så blir da det blankt å glatt nok. Men selvsagt lettere med sprøyte,men må jo dekke til alt som er ombord først da men.Om det ikke kan tas ut da,skapdører/skuffer kan jo ta med i verksted.Men med fint pappir å sikkling ,så blir det bra nok .hakke fått klager enda men.

Tine IV

Skal du ha speilblank finish må du nok sprøyte for å få det bra. Ett siste strøk med silkematt skjuler dog det meste. Penere er det også synes jeg hvis du ikke vil bo som på et bad da.

ad. planlegging:

Hva er sikkling ?

Da bruker du et knivblad fra en tapetkniv , eller andre ting som er skarpe¨å drar over med.Du skraper på en måte,bare når du sikkler med en blad så blir det klin flatt/plant.Du får bort alle ujevnheter ,å et knall resultat. Sikkler du over først så du ser den tar med alt etter noen runder,da blir også lakkinga deretter .

Tine IV

Skal du ha speilblank finish må du nok sprøyte for å få det bra. Ett siste strøk med silkematt skjuler dog det meste. .

Vet ikke om innredningen min er et siste strøk med silke eller hva.. men blankt er det.. Driver og sysler med og laminere overskapa til bla pentry ser du .. de er Elfenbenlakka idag.. men kunne godt tenkt meg overflate som resterede innredning.

Her ser dere bilde av hva jeg mener.. ser jo rimlig speilbalankt ut. :smiley: meget lekkert spør du meg da.. så det nytter ikke med "bulkete finish" da :wink:

99_2107698197.jpg

targa.jpg

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Du kan beise på den eksisterende lakken, hvis den er hel og fin, så lakke over igjen! Da slipper du å skrape alt helt rent og kanskje risikere å ødelegge finèren. Har sett mange som har gjort dette med veldig godt resultat! Her er et eksempel Trebåttråden Man kan også blande noen prosent beis i lakken. Ellers funker det veldig bra med rulle og fordriver til Epifanes lakken om man vil ha en speilblank finnish!

Så langt har jeg 3-4 strøk på bare på innreding ombord,som jeg sa så tar jeg resten etter påske .Holdt litt lenge nå,så tar en kosepause :cheers: Men skal se om jeg kan legge ut noen bilder av jobben jeg har gjort,så ser du a det ikke er helt på tryne med dyr dobbelbusta kost og skummgummifordriver.Men så klart vil dette bli bedre jo flere lag,så planen var å vente med en tråd av prosjektet til jeg er ferdig.

Skal du ha det så pianoblankt/strøkent,tipper jeg du må inn i en lakkbox.Støv er det ombord uannsett mye du vasker,men sikkler du mellom strøka så :wink:

Tine IV

Dere som lakkerer for hånd på disse flotte i utganspunktet sprøytede flatene..

Blir ikke resultatet etter hånd lakkering fort "bulkete" i finish??

For best mulig resultat så tynnes lakken littegranne, bruker god lakkpensel og en enda bedre fordriver! Til opplysning; Epifanes tynner er 100% whitespirit!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Epifanes tynner er 100% whitespirit!

koster jo 170 kroner literen ,men trur ikke det er rein whitesprit .Om ikke du er lakkerer å kan dette,men tviler ikke en pøkk .Sitter ombord med begge sorter nå,innholder nafta begge to og YL gruppe 3 på Epifanes boxen.Den 4 l fra Biltema står det ikke YL gruppe på ?Trudde det var påbudt jeg men,lukter samma av begge to.Epifanes koster da ca 170- pr liter og 4 liter whitesprit koster 70- for ei kanne.Sinnsykt om det er samma guffa,men sånn er det jo bare .Men hørte av en lakkerer i havna ,at tynner nr 10 var samma som Epifanes tynner'n . Sklei litt ut av tråden kansje ,men dette er jo meget kjekt å vite.Slipper vi å kaste 100 lapper hele tia,om dette stemmer.

Tine IV

Men skal se om jeg kan legge ut noen bilder av jobben jeg har gjort,så ser du a det ikke er helt på tryne med dyr dobbelbusta kost og skummgummifordriver.

Tine IV

Hadde vært fint med et bilde

Sammenligner du med teakbeis er all mahognybeis rødere. Rødfargen er vel det som kjærtegner denne tresorten.

ad. planlegging:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...