Jump to content

Pusse opp pantry "teak", hvordan ?

Trophy

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Jeg sikkler før jeg lakker , da bruker jeg som sagt knivbladet fra en tapetkniv.Drar over der jeg skal lakke gang på gang osv osv, til jeg sytes det er helt plant å fint.Så pusser jeg lett over med fint pappir å vasker med rødsprit,så lakker jeg . Tynner ut lakken nesten 50/50 første gang ,så går jeg nedover .Bruker skummgummi fordriver ,noe som blir et knall resultat syntes jeg.Har vel sagt dette før ,men måtte nevne det igjen da dere skulle sikkle over nylakka .>Det må jo bli feil ,sikkle gjør du for å få en plan å glatt/strøken flate.Fordriver bruker du så du ikke kliner for mye lakk på,jeg legger på godt med lakk jeg.Så drar jeg over et par ganger , om jeg rekker det .Bør jo holde med en gang ,men må som regel klå litt til jeg da :wink:

Kan også om du ikke er helt fornøyd ,sikkle over mellom vært strøk .Etter det er tørst så klart ,da vil du få en 100% lakka flate .Men det er jo noe jeg gjør og mener ,sikkert mange som ikke er enig her.

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

• 3 uker senere...
Du kan beise på den eksisterende lakken, hvis den er hel og fin, så lakke over igjen! Da slipper du å skrape alt helt rent og kanskje risikere å ødelegge finèren.

Da har e prøvd å beise på den eksisterende lakken. Det gikk ikke bra, så ut som den kokte...Brukte Herdins lakkbeis. Tørket så av så der bare ble et tynt lag og da virket det som det var ok og la på et nytt strøk når det første var tørt. Nå kokte det ikke. Gjorde dette kun på et lite test felt, men har tenkt å prøve igjen i morgen og bruke en svamp og legge på tynt. Hva tror dere ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Smart å teste på et ikke så farlig sted først! har aldri vært borte i Herdins lakkbeis, men vet at man kan blande Internationals og hempels beis i lakk, husker ikke blandingforholdet sånn i hodet, men vil tro det står på boksen. Har du prøvd noen fler lag eller? hvordan ble fargen?

Har berre erfaring med Jotun/Penguin mahogneybeis. Den må ein i alle fall vera forsiktig med dersom ein smører direkte på. Det kan fort bli for kraftig/mørkt. Bør testast ut på "ufarlege" område først.

Det kan vera eit godt alternativ å blanda ut beisen i lakken/olja. Då blir også fargen jevnare fordelt. Men blandingsfoholdet kjem vel litt an på kva ein ynskjer og kor mørkt underlaget er i utgangspunktet. Også her er det nok lurt å prøva seg fram.

• 2 uker senere...

Har nå gått over over fra skrape til lakkfjerner. Var uheldig og skrapet igjennom på topp plata, men blei nogenlunde....skal jo stå en TV og noe nips der.... :rolleyes: har også slipt badeplattform og smørt på teak olje. Teaken her er noe dårlig pga frostsprenging, men må slite med den et år til for motor og ny kalesje har førsteprioritet :lipseal:

Her er noen bilder:

Salong

et_par_stroek2.jpg

Badeplattform

slipe_badeplattform.jpg

Badeplattform etter 4 strøk

4stroek.jpg

For å lime de løse delene hadde e tenk å bruke epoxy lim. Brukte tech7 ifjor og det vart dårlig. Noen bedre forslag ?

Kalesjen er tatt av for å brukes som mal til ny....levering før Pinse

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...