Yankee Startet 5.Mars.2010 Del på Facebook Startet 5.Mars.2010 Noen her som har erfaring med å fremskaffe nødvendig dokumentasjon for registrering i skipsregisteret når båten er importert? Har snakket med skipsregisteret og de sier de må ha en notarialbekreftelse og påføres apostille. De snakket også om at dokumentnene må Legaliseres. ????????? Trodde jeg var ganske oppegående, men nå ble jeg jaggu litt satt ut. Hvordan skal jeg angripe dette tro? Håper noen her har vært gjennom prosessen og kan gi noen tips. Sitér dette innlegget Link to post
Ben-GT Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Du må fremskaffe Builders Certificate/Bill of Sales- dette må så underskrives av notaris publicus, apostille er enda en underskrift for å bekrefte at notaris publicus sin underskrift er ekte. Forøvrig har hjemmesidene til skipsregistrene god informasjon under lenken skjemaer Sitér dette innlegget Mvh Ben-GT Link to post
Yankee Svart 5.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Yess, er med så langt men hvordan ordner man dette praktisk? fikk forøvrig avklart med skipsregisteret at det ikke er nødvendig med byggeatesten, eller Bill og sale fra tidligere eiere, dersom jeg fremskaffer attesten for sletting i amerikansk skipsregister, og at den inneholder opplysninger om hvem som var siste eier der. Dette dokumentet vil bekrefte at eier jeg har kjøpt av var rettmessige eier før jeg kjøpte båten. Men er her noen som kan hjelpe med hvordan jeg praktisk ordner bekreftelsene på dokumentene? Sitér dette innlegget Link to post
Ben-GT Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Jeg fikk ordnet dette av norsk importør,alternativet er vel kanskje å sjekke ut med et advokatfirma Sitér dette innlegget Mvh Ben-GT Link to post
Yankee Svart 5.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Ok, kan du gi tips om hvilken importør? Du har ikke noe kopi av dokumentene som viser hvem som har ordnet det? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 (redigert) Håper noen her har vært gjennom prosessen og kan gi noen tips. Om vi har Først og fremst, de hyggelige damene (for det var av en eller annen grunn bare damer vi pratet med i telefonen) på skipsregisteret er meget nøye og der overlates ingen ting til tilfeldighetene. Nyttet ikke å komme trekkenede med målebrev fra Veritas eller gamle kvitteringer. Stempel og segl er det som gjelder. Hør bare: Vi kjøpte en custom bygget seilbåt i Tyskland der verftet nå er nedlagt. Vi valgte å ta alt arbeidet med registreringen selv, både fordi advokat eller skipsmegler kostet skjorta og for å lære. Dette er sikkert enklere om man kjøper en serieprodusert båt fra et verft som er i drift. Først måtte vi skaffe Builders certificate utstedt av verftet. Verftet var som sagt nedlagt men vi fikk sporet opp den gjenlevende av de to tidligere innehaverne, nå pensjonist, og fikk takket være at gamlingen hadde Tysk presisjon og orden i papirene, utstedt byggesertificatet. Det måtte så bekreftes at signaturen var gjort av en som har fullmakt til å gjøre dette på vegne av verftet, gjennom påføring av Apostille fra en lokal dommer, med signatur, stempel og segl (!). Builders certificate, nå påført Apostille måtte så videre til tingretten i området slik at Amtmannen (tilsvarende vår Fylkesmann) kunne legalisere med signatur, stempel og segl at Amtmannen var den han ga seg ut for å være. På dette tidspunktet hadde jeg kontakt med den Norske Generalkonsulen i Hamburg som var velvilligheten selv. Masse gode råd og hjelp fra den kanten. Så måtte nærmeste skipsregister, i vårt tilfelle i Emden, kontaktes for utstedelse av Certificate of Non registery (sertifikat på at båten ikke var registrert i noe Tysk skipsregister), selvfølgelig med påfølgende Apostille og legalisering... Når så alle papirene var vel hjemme i postkassen, (alt måtte sendes rekomandert som verdipost fra Tyskland) måtte alt videresendes til en statautorisert translatør for oversettelse av dokumentene fra tysk til norsk (det aksepteres kun norsk, svensk, dansk eller engelskspråklige dokumenter). Når så oversettelsen, også påført signatur, stempel og segl var på plass, ble de nevnte papirer sammen med skipsskjøte, underskrevet av selger og kjøper med to vitner, toll papirer med momskvittering og CE godkjenning sendt NOR for regsitrering. Hele prosessen tok drøyt 3 mnd og kostet ca kr 6000 inkl registreingen i NOR, så det er bare å smøre seg... Lykke til! Redigert 5.Mars.2010 av SY Gyda (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
Yankee Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Uhhhh, det høres jo helt sykt ut, men ja det du sier stemmer jo godt overens med det jeg har fått av info fra skipsregisteret. Jeg får starte med den norske ambassaden i usa tenker jeg, så får vi se hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Uhhhh, det høres jo helt sykt ut, ..... Du skulle vel ikke ha et aldri så lite problem med CE-dokumentasjonen i tillegg - for da blir det virkelig sykt Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Yankee Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Neida, CE har jeg orden på. Og jeg er vel ikke helt enig i at det er så komplisert greie........ Men har ikke registrert i skipsregisteret før, og jeg ser jo nå at det kan være en fordel å ordne disse papirene under kjøpsprosessen. Men jeg skal nok få det til, men det kan jo være det koster mer enn det smaker og derfor blir lagt på is. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Neida, CE har jeg orden på. Og jeg er vel ikke helt enig i at det er så komplisert greie........ Flott! Det er nemlig CE-merkingen som har gitt de største hodepinene når fritidsbåter importeres fra USA; jeg vet opptil flere som har ønsket diverse myndighetspersoner "6 feet under" mens det har gått på det verste. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Yankee Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2010 Ja, det kan være litt å stange i veggen. Men jeg har tatt inn mange båter og vil påstå at det er enkelt under forutsetning av at man følger boka. Går man utforbi boka så er det værre. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Holder på å samle dokumenter for å registrere Escada i Skipsregisteret. I den forbindelse har jeg originaldokumenter som må påføres Apostille. Utstederen av Apostille tar USD10,- pr dokument, og dette skal betales på gammelmåten, enten som sjekk eller som money order. "We accept either checks (drawn on a U.S. Bank) or money orders made payable to the Department of State. We do not accept cash." Sjekk kan jeg vel kjøpe i en norsk bank, men money order? Hva er dette og hvordan skaffer jeg meg en slik på USD30? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fanafjord Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Importerer nå båt til våren fra England og vurderte skipsregisteret. Men etter det jeg har lest her tror jeg at jeg bruker tid og krefter på noe annet. Hva er resonnementet bak at så mange vil registrere i skipsregisteret? Jeg ser poenget at man kan belåne båten, men jeg tenker at hvis jeg hadde allerede belånt boligen så mye at den ikke tåler refinansering med innbakt båt så burde jeg kanskje ikke kjøpe en så dyr båt? Hva andre fordeler har skipsregisteret for en fridtidsbåteier som blir ikke blir ivaretatt av for eksempel RS sitt småbåtregister register? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Kjappfot Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Tja, ved seilas utenlands kreves et identitetsbevis for fartøyet, og der er nok skipsregisterets papirer adskillig mer anerkjent enn RS sitt. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Fanafjord Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Tja, ved seilas utenlands kreves et identitetsbevis for fartøyet, og der er nok skipsregisterets papirer adskillig mer anerkjent enn RS sitt. Ser den. Men har alle langturseilere sine båter i skipsregisteret? Og seiling innenfor Europa bør vel være helt grei - også uten skipsregisteret? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Enzo Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Holder akkurat nå på med å sette meg inn i disse tingene. Har snakket endel med en på skipsregisteret og videresendt litt mailer fram og tilbake til England. Kan jeg klipp lime inn litt her så dere får se. Hei, Nei, mange båter registreres i NOR-registeret uten at de er i Norge. En god del båter med norsk flagg kommer aldri til Norge i det hele tatt, da eierne kun bruker dem i utlandet. Når du skal kjøpe båt fra utlandet er det en stor fordel om båten er registrert i landets skipsregister. Er denne båten registrert i britisk skipsregister? Ved registrering i Norge trenger du kun en slettelsesbekreftelse (Certificate of Deletion) og et skjøte (Bill of Sale) mellom tidligere registrerte eier og deg. Men dersom båten ikke er registrert, må man ha et byggebrev/bilbrev som viser hvem som har bygget båten, samt skjøter mellom tidligere eiere. Disse dokumentene vil vise hvem som har eid båten siden den var ny. Vi må også motta et dokument fra skipsregisteret i byggelandet om at båten ikke er registrert der. Merk at dokumenter ved kjøp i utlandet må bekreftes. Se hvordan det gjøres her: http://www.nis-nor.no/NOR/Notarbekreftelser,-s-,%20legalisering%20og%20Apostiller.aspx Ved registrering må båten være CE-merket, og man må ha en samsvarserklæring ("Certificate of Conformity") for båten og motoren. Dette er dokumentasjon på at båten er CE-merket. Det koster kr. 2.660 å registrere båt i Norsk skipsregister (NOR). Det er ingen fast avgift. Et skjema skal fylles ut av deg ved registrering. Det heter Melding om registrering av ikke-pliktige NOR fartøy. Du finner det her: http://www.signform.no/dss/kundeweb/Blankettarkiv/vis/Download.asp?BlankettFilID=1725&KID=617&C=343219538 Dokumentene (minus CE-dokumentasjonen) bes sendt oss i original. Ta kontakt med undertegnede dersom du har spørsmål. Hei, Helt riktig; Båter bygget før sommeren 1998 trenger ikke være CE-merket. Men merk at for disse båtene så dokumenteres måledata med båtens byggebrev eller tegninger. Dersom dette ikke finnes, så må båten måles opp av Sjøfartsdirektoratet. Dette vil være kostbart dersom båten befinner seg i utlandet. Dette til informasjon. Ta kontakt med undertegnede dersom du har spørsmål. Hei igjen, Merk at kravet for tegning er at den unike båten er identifisert. Dvs. dersom båten er bygg nr. 418 ved verftet, så skal det fremgå av tegningen også. En generell tegning for modellen vil til vanlig ikke godtas (med mindre verftet gjør en påtegning som bekrefter at den gjelder blant annet for bygg 418). Vennlig hilsen / Sincerely SKIPSREGISTRENE / THE NORWEGIAN SHIP REGISTERS Så spurte jeg om han hadde link til dette så jeg kunne sende til England og vips så sendte han en mail jeg bare kunne videresende (jeg skriver like godt svaret på engelsk) In order to register a vessel in Norway we require the following documentation: If the vessel has been registered before: * A Deletion Certificate from the previous register stating that the vessel is deleted free of encumbrances. The document must also contain the name of the last registered owner. The Deletion Certificate must be endorsed with an apostille or confirmed by a Norwegian foreign station (the consul confirms that the notary public is real). See information about notary confirmation/apostille here: http://www.nis-nor.no/NOR/Notarbekreftelser,-s-,%20legalisering%20og%20Apostiller.aspx * A Bill of Sale from the last registered owner to the first Norwegian owner. The Bill of Sale must be confirmed by a notary public. Please note that the notary must witness the signature and state that the person(s) signing is/are authorized to sign on behalf of the seller. Then the document must be endorsed with an apostille or confirmed by a Norwegian foreign station. If the vessel has NOT been registered before: * A standard Builder's Certificate from the yard. The document must be confirmed by a notary (as above) and legalized with apostille/by a foreign station. * Notarized and legalized Bill of Sales between all previous owners. * A confirmation from the local ship register that the vessel has not been registered. This document must be endorsed with an apostille/confirmed by a foreign station. We will also need some technical information about the boat. Boats built before 1998 will require a Builder's certificate where the measurements are listed. Boats built after 1998 will need certificate of conformity for both vessel and engine (last if the engine is from 2005 or later)- stating that both is CE-certified. Kindly note that the register will need all the documents above in original. ---- Siden vår er tilgjengelig på engelsk her: http://www.nis-nor.no/?lang=en Ta kontakt med undertegnede dersom du har spørsmål. bla bla bla så sendte jeg denne videre til UK og fikk følgende svar tilbake. I have noted your Norwegian registration requirements, we have sent boats to Norway previously. The main difference from most of Europe is that your system requires a notary to verify the signatures on the Bill of Sale, this has a small cost as the notary will charge for this service, usually £100 - £200 Sterling. The rest of the required papers are available. Transfer of ownership to Norway should not be a problem but we, at xxxxxx, cannot guarantee the Norwegian process, only supply the papers that you request. We have handled this successfully in the past with Norwegian clients. Det er endel knot men med tunga rett i munnen så skal det la seg gjøre å få dette til ganske greit Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Har nå forhørt meg med min selger i England om han kan skaffe Bill of Sale med Notar og apostille. Ingen problem sa han, det har han vært bort i før. Men jeg forstår ikke helt gebyropplysningene på NIS-NOR sine websider. Fant en kost på 2660 kroner som høres greit ut. Men de linker til noen sider til sjøfartsdirektoratet med en gigantisk gebyrtabell. Noe som skal betales der også? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Thorlyn Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Jeg rettet nylig samme spørsmål til NIS/NOR og fikk følgende svar. Siden båten er registrert i Delstaten Delaware USA så trenger jeg kun slettelses dokumenter fra USA som er påstemplet Apostille og notarius publikus der borte. Båten foretar da kun et flaggbytte og det spiller ingen rolle hvor hen i verden jeg har denne. Jeg får så utdelt et kalletegn/nummer som jeg preger inn i Bunnstokk/fast sted i båten for så og ta bilde av dette og sende det til NOR. og vips 2660.- og båten er under norskt flagg.. smidig og enkelt synes no jeg. (til og med nssr er mer vriene da de ber om hver enda en kvittering for og stå i det tulleregisteret.. samt at båter som ikke ligger i norge heller ikke kan reg der) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
skhauge Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Eg tok prosessen i høst. Aldri gjort det før, og båten min er bygget i USA. Det krever litt orden i papirene, men eg vil ikkje sei det er urimelig det som kreves. Eg fikk liste på det eg måtte skaffe, og en velvillig importør hjelpte meg å skaffe builders certificat/notarius dokumentene. Det tok meg ca 4 uker med alt sammen. Total kostnad kom på gebyr til NIS/NOR. Det var vel 2600 eller 2800 ca. Hugser ikkje helt. Nå har eg iallefall orden på papirene på min båt, og forventer at den dagen eg skal selle båten vil dette slå ut positivt. Papir jobben krever litt tolmodighet. Praktisk kreves det at du freser/merker båten permanent. Eg freset merkingene i motorromet, sendte bilde inn til godkjenning. Det gikk helt fint. Det er som med omregistrering av bil, føles som et helsikkes byråkrati første gangen. Senere ordner man det på et øyeblikk. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Ok høres veldig bra ut. Takk. Båten min er registrert i det engelske skipsregisteret per nå. Regner med det går like smidig derifra enn fra USA. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
REM Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Båten min er registrert i det engelske skipsregisteret per nå. Da må du skasffe deg et sk. Deletion sertificat, ellet et Closed transcript fra British Ships Register som bekrefter at båten er slettet fra rullene i UK. Helt kurrant. Sørg for å få dokumentet stemplet/signert av en Notarius Publicus, og så legalisert/apostillestemplet av norsk utenriksstasjon. Selv benyttet jeg det norske konsulatet på Jersey. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Yankee Svart 24.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Hadde vist glemt å avslutte denne tråden. Fikk registrert båten, men måtte sende originaldokumentene av kjøpekontrakten, til myndighetene i den delstaten båten ble kjøpt, for å påføre apostille(Bekreftelse på at dokumentet er ekte). Måtte også sende fullmakt, som var skrevet til megler, for påføring av apostille. Alt tok litt tid, men ordnet seg til slutt. Saksbehandler i Skipsregisteret var dessuten svært hjelpsom. Eneste jeg hadde å utsette på prosessen var at de etter henvendelse til sjøfartsdirektoratet stilte spørsmål ved CE godkjenningen. HELT meningsløst siden båten har gyldig CE godkjenning. Virker litt meningsløst at man da må sende inn all dokumentasjon til skipsregisteret. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 10.Mai.2012 Del på Facebook Svart 10.Mai.2012 (redigert) Men hvordan i praksis få apostille papirene påført? Jeg kontaktet US Coastguard for å få Letters of Deletion fra de. Sa også at papirene måtte få apostille for å bli godkjent her i Norge. Fikk til svar at de ikke viste om noe apostille, men jeg kunne få BlueRibbon med dokumentet.. Hvordan da klare å få med apostile? Sier en at de bare må sende papirene med BlueRibbon til lokale US Department of State for å få de til å utstede apostille? Må noen fra US Department of State komme til US Coastguard for å se at dokumentene er ekte i utgangspunktet? Eller må de fra US Coastguard fysisk levere papirene hos US Department of State, slik at Department of State ser hvem som kommer med papirene??? Litt rart at US Coastguard ikke vet hvordan de kan få på apostille... Redigert 10.Mai.2012 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Jan E. Svart 11.Mai.2012 Del på Facebook Svart 11.Mai.2012 Ingen? Ut i fra poster på forumet er det ganske mange som her som har fått papirer fra USCoastGuard i forbindelse med registrering av båten... Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
REM Svart 11.Mai.2012 Del på Facebook Svart 11.Mai.2012 Apostille utstedes av godkjent Notarius publicus. Hvis du ikke kjenner den lokale NP vil Norsk ambasade/legasjon være behjelpelig. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.