Cruys Startet 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Mars.2010 Jeg oppdaget en lekkasje i rorhylsa i fjor, og nå må jeg se å få kommet igang med arbeidet mens båten står på land. Men før jeg tar alt fra hverandre tenkte jeg å høre her om det var noen som hadde vært borti dette før, for å få noen gode tips på veien. Vannet pipler opp omkring den svarte plastringen midt i bildet. Det er altså ikke lekkasje ved skroggjennomføringen, men i selve hylsa. Jeg tolker det dithen at det må være en pakning som er gåen inni der. Er det noen som har erfaring med skifte av pakning på denne typen? Det er ikke noen pakkboks eller smørenippel på denne her, og jeg tenker at det kanskje hadde vært en idé å få satt på det for å forenkle framtidig vedlikehold - hvis det er mulig. Noen som har erfaring med det? Jeg er takknemlig for alle gode råd! Sitér dette innlegget Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet... Link to post
Arvid_A Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Jeg har en splittegning av rorstamme med hylse og foringer for Nidelv 28. Problemet er bare at tegningen ligger i båten - ca 5 mil herfra. Tegningen er imidlertid laget av Nidelv Båtbyggeri, så ta kontakt med Kåre Andersen, så tenker jeg han skaffer deg både tegning og informasjon forøvrig! Sitér dette innlegget Link to post
TNS Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Hallo Se på Rorgjennomføring regner med at det er greit for eier av hjemmeside at linken blir lagt ut. Der ser du bytte av gjennomføringen TNS Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Se på Rorgjennomføringregner med at det er greit for eier av hjemmeside at linken blir lagt ut. Jøss, det var en fin båt/hjemmeside! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Cruys Svart 5.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Takker for tips! Det var en flott side, ja! Hva skulle man gjort uten BP og alle dere som villig deler av kunnskap og erfaring, vet ikke jeg! Sitér dette innlegget Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet... Link to post
TNS Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Har fått med meg at du har kjøpt amorøsa ja tom-ass.. fin båt har alltid hatt sansen for N26 jeg og vært innom amorøsas hjemmeside flere ganger. TNS Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Har ikke så mye tips å komme med, men det er et vanlig og vellkjent Nidelvproblem at rorhylså lekker på snekkene. men det vel ting som må byttes uansett med gjevne mellomrom akkurat som gjennomføringer..? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
mag-la Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Jeg har en Nidelv 28 med tilsvarende rorhylse som du viser på bildet, og har byttet til ny for noen år siden.Fikk laget den hos Bosvik mek,verksted i Risør, De hadde levert originalen også til Nidelv. Jeg sendte ned den defekte for å være sikker på mål og type. Den ble tett og fin, og med ny fettkopp. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Hadde det samme "problemet" på min Hanto 24, pipplet opp litt vann der javnt og trutt. Tok av mutteren som sitter over "akselen/hylsa" kjøpte noe som de kalte -STRUL - på den lokale slangebutikken. Banket dette så flatt att de kunne legges inn i hylsen/mutteren (helst to lag, og ikke skjøt på samme sted) når du da trekker til så tetter dette meget effektivt. Dette er en enklere metode, men fungerer. Nb Ser helt klart fordelen med de som har byttet til hyles med smørekopp. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Sparky Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 I see on the photos of the rudder arm there is a chain attached.I guess its some kind of stop.I am changing over to hydraulic steering. Do i need to mount a chain/wire. What is it for ? Sitér dette innlegget Link to post
Cruys Svart 20.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 I see on the photos of the rudder arm there is a chain attached.I guess its some kind of stop.I am changing over to hydraulic steering. Do i need to mount a chain/wire. What is it for ? The chain controls the maximum position of the rudder both ways (and stops the rudder from turning into the propeller). If the rudder is turned too long in one or the other way, I would guess that the turning effect reduces (depending on the type of boat). When it comes to hydralic steering, I don't know how this is controlled and if you have to use a chain, sorry. Sitér dette innlegget Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet... Link to post
hppbåt Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Som sagt av Benji så går det greit å bytte pakning selv. Det han kaller STRUL er talgpaking, ca.4-5mm tykkelse. Jeg gjorde det for et par år siden på min Nidelv 28. - Skru av de 2 stoppeskruene på akslingsarmen og ta av denne (armen kan sitte godt som det gjorde hos meg og jeg måtte bruke lageravtrekker). Skru av den store mutteren- da vil du se hvor det må legges ny talgpaking. Legg ca 4 høyder med talgpakning rundt selve akselen, og pass på at hver høyde ikke har skjøt på samme sted. Skru deretter på mutteren og stram denne til (men ikke for mye -skal være mulig å bevege roret). Sett på akslingsarm igjen og stram til stoppeskruene. Sitér dette innlegget Link to post
Cruys Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 (redigert) Takk for gode råd! Tenkte jeg skulle legge ut litt info om hva jeg gjorde og erfarte, og som kanskje kan komme andre til nytte. Løsningen jeg endte opp med var å bytte ut hele hylsa og erstatte den med en ny med smørekopp. Bestilte den fra Nidelv og måtte ut med 1300,- for den (dyr dings, ja...). Snakket med Jan Vidar hos Nidelv, og han bekreftet at dette var et svakt punkt. Det eneste han trengte å vite var dimensjonen på rorstammen som enten kunne være 30mm eller 32mm. Min var 32mm. Med ny del bestilt gikk jeg igang med å spraye på 5-56 på regelmessig i løpet av en uke for lettere å få ting fra hverandre mens jeg ventet på delen. Første operasjon var å få ut de to skruene som holdt ror-staget fast. Disse var som bildet først i tråden viser noe rustet, men stålbørste og 5-56 hadde gjort susen - så de kom ut hele og fine. Skruene går inn i hvert sitt utfreste hull i rorstammen. Deretter måtte ror-staget av. Denne satt bom fast pga irr og jeg banket forsiktig oppover og sidelengs mens jeg holdt igjen. Etter en del banking ga den etterhvert etter og kom sakte opp. Så var det å skru ut stoppskruene på mutteren på selve hylsa og få den av. Det viste seg å være enkelt med en stor rørtang. Inni denne var det en fals som sluttet omkring rorstammen, og det er vel her jeg kunne ha brukt den ovennevnte STRULen/talgpakningene. Jeg fant ingen spor etter noen pakning, så det var vel ikke så rart at det piplet inn vann. Så kom det verste. For å få ut rorstammen måtte jeg ha av rorbladet. Dette er festet oppe og nede med seks skruer. Disse viste seg å sitte bom fast, og selv etter å skrapt og børstet av det som var av bunnstoff og drit og sprayet med 5-56 var de uråd å rikke. Jeg fikk til slutt tak i en slagskrutrekker fra Biltema. Denne klarte biffen, men det tok sin tid og glosene som lød utover båthavna var ikke beregnet for sarte sjeler. I ettertid fikk jeg et tips om å bruke en blåselampe med spiss flamme til å varme opp skruene. Siste del av demonteringen var selve skroggjennomføringen. Men en mann ute og en inne gikk det forholdsvis lett å få det fra hverandre. Den gamle Sikaflexen var seig, men ikke uregjerlig. Så gjaldt det å få fjernet det som kunne fjernes av gammel Sika. Det viste seg at det rundt gjennomføringen var omtrent 2-3mm Sikafuge. Hullet var med andre ord gjort større enn selve skroggjennomføringen. Det viste seg at den nye rorhylsa var noe større enn den gamle, og jeg gjorde da hullet noe større slik at det skulle bli plass en ny fuge. Den nye hylsa ble prøvemontert for å finne ut hvor mye den kunne stikke ut under. Når dette var gjort gjensto siste rengjøring og rødspritvask. Deretter påførte jeg Tec7 på hylsa og presset den ned i hullet innenfra. Kjørte på mer mer Tec7-guffe fra utsiden for å fylle fugen og skrudde på mutteren under/utsiden. En mann inne holdt hylsa fast mens en skrudde til fra utsiden. Så var det bare å stikke opp rorstammen (som i mellomtiden var rengjort for irr og drit) og montere rorblad. Deretter smatt ror-staget på så lett som bare det og festeskruene fant de utfreste hullene i rorstammen og låste staget. Her er hele gjennomføringen demontert Rorbladet montert med de 6 #¤%&-skruene Og til slutt det ferdige resultatet inne! Da var det på tide med en kald Fornøyd nå, ja! Redigert 29.Mars.2010 av Cruys (see edit history) Sitér dette innlegget Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet... Link to post
Arvid_A Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Gratulerer med vel utført jobb! Da har du fått samme hylsesystem som det som sitter i 28'en vår. Det ble montert som erstatning for det gamle originale for ca 10 år siden, og er fremdeles tett og fint. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Flott Arbeid Får håpe det er tett no då Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Flott Arbeid Får håpe det er tett no då Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Sollux 27 Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Flott jobb det.. Må te med det samme på solluxen min.. Liker ikke når det pipler opp slik.. Sitér dette innlegget Link to post
Sollux 27 Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 (redigert) Nå har jeg og handelet rorgjennomføring på Nidelv.. Utrolig hyggelige folk der... Sollux tok ikke tlf ei gang. Hm Hm. Eneste han måtte vite var diameter på aksel. Så resten likt på de fleste båter. Redigert 30.Mars.2010 av Sollux 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cruys Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Takk for hyggelige skussmål, og lykke til med jobben Sollux 27! Ja, nå får jeg håpe det er tett. Jeg må imidlertid vente til båtutsettingen 8. mai før jeg får svar på det. I mellomtiden får jeg gjøre unna den ordinære båtpussen og nyte våren! Sitér dette innlegget Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet... Link to post
Cruys Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Båten kom på vannet igår. Resultat: Potte tett! Sitér dette innlegget Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet... Link to post
fanntomas Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Det hørtes bra ut :-) Altid bra med tette resultater Kjølevannsgjennomføringa mi var og tett,så det var flott..... Har ikke vi båten liggende i samme havn tru?? Akkerhaugen?? Jeg har en Joda 24 snekke, en seilbåt ved siden av meg på land, og du ved siden av den?????? Båtutsettinga gikk i hvertfall smertefritt i år, verre var det med opptaket i fjor Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 hei hei.Ser på bilde til Cruys ot jeg har samme ror-opplegget. Båten min liger ute på vannet så jeg lurte på om jeg kunne ordne lekasjen mens båten ligger på vannet?? Er det slik at den kraftige mutteren rett under gummiskiva skal av dersom jeg skal sette i en talgpakning? (se bilde til Cruys) Tenkte å gjøre det enkelt til jeg tar opp båten i oktober. Og skal talgpakningen settes inn med noe tro? Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Ja, dette kan du ordne på vannet, men skru forsiktig til med en stor rørtang. Denne mutteren skal strammes litt hvert år. På min Nidelv 26 hadde jeg også lekkasje her og det ble helt fint når jeg trakk litt til. NB! Hvis gjennomføringen er sliten kan den ryke, så vær forsiktig (eller så får du et større problem). Anbefaler forøvrig kontakt med Nilsen båtbyggeri i Arendal for detaljer. De er behjelpelig med det meste og kan disse båtene. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Seesnake Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 ok det hørtes jo fint ut Men sitter det en gammel talgpakning der fra før av tro? eller er det opprinelig en gummihylse? Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Flott jobb det.. Må te med det samme på solluxen min.. Liker ikke når det pipler opp slik.. . Jeg også på min Sollux. Gikk det greit med rorhylse fra Nidelv? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.