Jump to content

Lekkasje i rorhylse på Nidelv 26 - erfaringer?


Cruys

Recommended Posts

Jeg oppdaget en lekkasje i rorhylsa i fjor, og nå må jeg se å få kommet igang med arbeidet mens båten står på land. Men før jeg tar alt fra hverandre tenkte jeg å høre her om det var noen som hadde vært borti dette før, for å få noen gode tips på veien. :yesnod:

 

Vannet pipler opp omkring den svarte plastringen midt i bildet. Det er altså ikke lekkasje ved skroggjennomføringen, men i selve hylsa.

 

bilde1.jpg

 

Jeg tolker det dithen at det må være en pakning som er gåen inni der. Er det noen som har erfaring med skifte av pakning på denne typen?

 

Det er ikke noen pakkboks eller smørenippel på denne her, og jeg tenker at det kanskje hadde vært en idé å få satt på det for å forenkle framtidig vedlikehold - hvis det er mulig. Noen som har erfaring med det?

 

Jeg er takknemlig for alle gode råd! :yesnod:

Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet...

Link to post

Hadde det samme "problemet" på min Hanto 24, pipplet opp litt vann der javnt og trutt.

 

Tok av mutteren som sitter over "akselen/hylsa" kjøpte noe som de kalte -STRUL - på den lokale slangebutikken.

 

Banket dette så flatt att de kunne legges inn i hylsen/mutteren (helst to lag, og ikke skjøt på samme sted) når du da trekker til så tetter dette meget effektivt.

Dette er en enklere metode, men fungerer.

 

Nb

Ser helt klart fordelen med de som har byttet til hyles med smørekopp.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
  • 2 uker senere...
I see on the photos of the rudder arm there is a chain attached.I guess its some kind of stop.I am changing over to hydraulic steering. Do i need to mount a chain/wire. What is it for ?

 

The chain controls the maximum position of the rudder both ways (and stops the rudder from turning into the propeller). If the rudder is turned too long in one or the other way, I would guess that the turning effect reduces (depending on the type of boat). :wink:

 

When it comes to hydralic steering, I don't know how this is controlled and if you have to use a chain, sorry. :confused:

Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet...

Link to post

Som sagt av Benji så går det greit å bytte pakning selv. Det han kaller STRUL er talgpaking, ca.4-5mm tykkelse. Jeg gjorde det for et par år siden på min Nidelv 28. - Skru av de 2 stoppeskruene på akslingsarmen og ta av denne (armen kan sitte godt som det gjorde hos meg og jeg måtte bruke lageravtrekker). Skru av den store mutteren- da vil du se hvor det må legges ny talgpaking. Legg ca 4 høyder med talgpakning rundt selve akselen, og pass på at hver høyde ikke har skjøt på samme sted. Skru deretter på mutteren og stram denne til (men ikke for mye -skal være mulig å bevege roret). Sett på akslingsarm igjen og stram til stoppeskruene. :wink:

Link to post

Takk for gode råd! Tenkte jeg skulle legge ut litt info om hva jeg gjorde og erfarte, og som kanskje kan komme andre til nytte. :diving:

 

Løsningen jeg endte opp med var å bytte ut hele hylsa og erstatte den med en ny med smørekopp. Bestilte den fra Nidelv og måtte ut med 1300,- for den (dyr dings, ja...). Snakket med Jan Vidar hos Nidelv, og han bekreftet at dette var et svakt punkt. Det eneste han trengte å vite var dimensjonen på rorstammen som enten kunne være 30mm eller 32mm. Min var 32mm. :rolleyes:

 

Med ny del bestilt gikk jeg igang med å spraye på 5-56 på regelmessig i løpet av en uke for lettere å få ting fra hverandre mens jeg ventet på delen. Første operasjon var å få ut de to skruene som holdt ror-staget fast. Disse var som bildet først i tråden viser noe rustet, men stålbørste og 5-56 hadde gjort susen - så de kom ut hele og fine. :yesnod: Skruene går inn i hvert sitt utfreste hull i rorstammen.

 

Deretter måtte ror-staget av. Denne satt bom fast pga irr og jeg banket forsiktig oppover og sidelengs mens jeg holdt igjen. Etter en del banking ga den etterhvert etter og kom sakte opp. :tongue: Så var det å skru ut stoppskruene på mutteren på selve hylsa og få den av. Det viste seg å være enkelt med en stor rørtang. Inni denne var det en fals som sluttet omkring rorstammen, og det er vel her jeg kunne ha brukt den ovennevnte STRULen/talgpakningene. Jeg fant ingen spor etter noen pakning, så det var vel ikke så rart at det piplet inn vann.

 

Så kom det verste. For å få ut rorstammen måtte jeg ha av rorbladet. Dette er festet oppe og nede med seks skruer. Disse viste seg å sitte bom fast, og selv etter å skrapt og børstet av det som var av bunnstoff og drit og sprayet med 5-56 var de uråd å rikke. :headbang: Jeg fikk til slutt tak i en slagskrutrekker fra Biltema. Denne klarte biffen, men det tok sin tid og glosene som lød utover båthavna var ikke beregnet for sarte sjeler. I ettertid fikk jeg et tips om å bruke en blåselampe med spiss flamme til å varme opp skruene. Siste del av demonteringen var selve skroggjennomføringen. Men en mann ute og en inne gikk det forholdsvis lett å få det fra hverandre. Den gamle Sikaflexen var seig, men ikke uregjerlig. :cheers:

 

Så gjaldt det å få fjernet det som kunne fjernes av gammel Sika. Det viste seg at det rundt gjennomføringen var omtrent 2-3mm Sikafuge. Hullet var med andre ord gjort større enn selve skroggjennomføringen. Det viste seg at den nye rorhylsa var noe større enn den gamle, og jeg gjorde da hullet noe større slik at det skulle bli plass en ny fuge. Den nye hylsa ble prøvemontert for å finne ut hvor mye den kunne stikke ut under. Når dette var gjort gjensto siste rengjøring og rødspritvask. Deretter påførte jeg Tec7 på hylsa og presset den ned i hullet innenfra. Kjørte på mer mer Tec7-guffe fra utsiden for å fylle fugen og skrudde på mutteren under/utsiden. En mann inne holdt hylsa fast mens en skrudde til fra utsiden. Så var det bare å stikke opp rorstammen (som i mellomtiden var rengjort for irr og drit) og montere rorblad. Deretter smatt ror-staget på så lett som bare det og festeskruene fant de utfreste hullene i rorstammen og låste staget.

 

Her er hele gjennomføringen demontert

dscf4544.jpg

 

Rorbladet montert med de 6 #¤%&-skruene

dscf4540.jpg

 

Og til slutt det ferdige resultatet inne!

dscf4534.jpg

 

Da var det på tide med en kald :drink:

Fornøyd nå, ja!

Redigert av Cruys (see edit history)

Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet...

Link to post

Takk for hyggelige skussmål, og lykke til med jobben Sollux 27! :flag:

 

Ja, nå får jeg håpe det er tett. Jeg må imidlertid vente til båtutsettingen 8. mai før jeg får svar på det. I mellomtiden får jeg gjøre unna den ordinære båtpussen og nyte våren! :sailing:

Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet...

Link to post
  • 1 måned senere...

Det hørtes bra ut :-) Altid bra med tette resultater :cool:

 

Kjølevannsgjennomføringa mi var og tett,så det var flott..... Har ikke vi båten liggende i samme havn tru?? Akkerhaugen??

Jeg har en Joda 24 snekke, en seilbåt ved siden av meg på land, og du ved siden av den??????

Båtutsettinga gikk i hvertfall smertefritt i år, verre var det med opptaket i fjor :crazy:

Link to post
  • 2 år senere...

hei hei.Ser på bilde til Cruys ot jeg har samme ror-opplegget. :yesnod:

Båten min liger ute på vannet så jeg lurte på om jeg kunne ordne lekasjen mens båten ligger på vannet??

Er det slik at den kraftige mutteren rett under gummiskiva skal av dersom jeg skal sette i en talgpakning? (se bilde til Cruys)

Tenkte å gjøre det enkelt til jeg tar opp båten i oktober. Og skal talgpakningen settes inn med noe tro?

Seesnake :yesnod:

Link to post

Ja, dette kan du ordne på vannet, men skru forsiktig til med en stor rørtang. Denne mutteren skal strammes litt hvert år. På min Nidelv 26 hadde jeg også lekkasje her og det ble helt fint når jeg trakk litt til. NB! Hvis gjennomføringen er sliten kan den ryke, så vær forsiktig (eller så får du et større problem).

 

Anbefaler forøvrig kontakt med Nilsen båtbyggeri i Arendal for detaljer. De er behjelpelig med det meste og kan disse båtene.

mvh Bergen Dørk

Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...