mateco Startet 5.Mars.2010 Del på Facebook Startet 5.Mars.2010 Heisann! Jeg har installert Clas Ohlson’s GSM alarm modul (den eldre utgaven)! På denne er det to alarminnganger. Den ene NC (Normaly Closed) og den andre NO (Normaly Open). I dag benyttes NC inngangen til innbrudds sikring ved at flere NC signalgivere er seriekoblet. NO inngangen benyttes til nivå overvåkning av tre parallell koblede nivåvakter (Forut, motor rom og akter kabin). GSM modulen gir individuelle SMS’er avhengig av hvilke av de to kretsene som har utløst alarmen. Så til sakens kjerne: Hvis en av nivåvaktene gir signal så vil jeg motta en SMS som sier at der er vann innsig i båten. Men når jeg kommer om bord så vil jeg ikke vite hvilken av de 3 som har utløst alarmen for dermed å kunne reagere hurtig å få stanset innsiget. Når vi er på tur så er selvsagt GSM modulen deaktivert. hvilket igjen betyr at vi ikke har noen alarm på evt. innsig som måtte skje mens vi sover. Skulle en av nivå vaktene begynne å feile, for dermed å gi falske alarmer, så må denne kobles ifra den parallelle NO kretsen. Mitt ønske er derfor å montere et lite uavhengig lokalt alarmpanel som gir en lokal akustisk, og visuell, alarm. Panelet må ha minst 5 uavhengige NO alarminnganger som kan aktiveres/deaktiveres hver for seg. (Ser for meg å knytte opp en brannvarsler med rele samt 220VAC vakt, i tillegg til nevnte nivå vakter) Når en, eller flere, alarmer utløses så skal panelet kunne angi hvilke krets(er) som har forårsaket alarmen. Systemet må være uavhengig av GSM modulen, men må kunne gi et generelt signal til modulen hvis en alarm blir utløst fra alarmpanelet. (Når GSM modulen er aktivert så vil jeg da kunne motta en generell SMS alarm om at noe er galt om bord.) I Stand By modus må panelet trekke minimalt med strøm. Dimensjonene på panelet bør være minst mulig av hensyn til plassering. Jeg har selv kommet frem til en løsning som jeg tror vil oppfylle disse kravene, men før jeg setter i gang vil jeg gjerne høre om det er noen her inne som kan anbefale noe annet til overkommelig pris? Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Jawik Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 (redigert) Er inne på noe tilsvarende opplegg med ett vist antall NO / NC til et lampepanel. Tilkoblet brannalarm og 220VAC vakt med LarsH sinn patent via en batterieliminator. Panelets lamper vil ved alarm lyse opp samt lydbuzzer og aktivere et V900 GSM Remote Camera. Når vi er ombord vil v900 være frakoblet. Redigert 5.Mars.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
mateco Svart 6.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2010 Hmm…. Her var det ikke mye aktivitet!! Så da får jeg fortsette med å konstruere mitt eget panel! Her er et skjema som jeg mener vil oppfylle de ønskene som jeg ramser opp i starten: (Ble en smule utydeligt dette!!) Systemet er basert på N.O. alarmkretser da disse vil trekke minst strøm. Hver alarm ”modul” består av et relé, en indikerings lampe for at kretsen er aktiv, en alarm lampe som indikerer at kretsen gir alarm, en NO utgang til signalgiver (For eksempel en Flottørbryter), en diode for å forhindre at signal fra andre moduler utløser kretsen, samt en AV/PÅ bryter for å resette eller å koble ut den aktuelle kretsen. Modul-releets eneste oppgave er å skape en holdekrets som ”holder” på alarmsignalet inntil kretsen slåes av, eller resettes, med AV/PÅ bryteren. Man kan benytte så mange slike ”moduler” som er ønskelig. Slik er det meningen at systemet skal fungere: Når panelet får 12VDC spenning så vil indikerings lampen H0 tennes. Denne vil lyse svakt eller fullt, avhengig om Dag/Natt bryteren BN er sluttet eller ikke. Når en alarmkrets aktiveres med AV/PÅ bryteren (B1) vil dette bli indikert ved at indikeringslampen (HI1) tennes. Også denne vil lyse svakt eller fullt avhengig av BN bryterens stilling. Panelet er nå i Stand By mode og trekker kun den strømmen som H0 og indikeringslampene HI fra de kretsene som er aktive. En alarm oppstår når en NO-giver slutter kretsen ved at slutter. Modulens relé (K1) vil da få spenning og opprette en vedvarende holdekrets samtidig med at alarm lampen (HA1) tennes. Videre vil strømmen aktivere alarmreleet KA via dioden. Alarmreleet KA slutter og gir dermed strøm til GSM-modulens aktiviserings relé KM som igjen slutter NO alarmkretsen i Clas Ohlsons GSM modul. Samtidig vil Buzzer BU, Panelets felles alarmlampe HF, og den eksterne utgangen bli strømsatt med 12VDC. Hvis GSM modulen er aktivisert så vil den sende en SMS om at alarmen er utløst til dedikert(e) mobiltelefon(er). Hvis ikke så vil alarmen kun oppfattes lokalt. I denne statusen vil panelet vedvare inntil den aktive alarmkretsen slåes av/resettes med alarmmodulens AV/PÅ bryter (B1). I dag har jeg vært hos Biltema/lokale elektrosjappe og handlet diverse komponenter som jeg trenger. Grønne små LED lamper for individuell kretsindikering , Gul LED for å indikere at panelet er strømsatt, Røde LED for individuell og felles alarm, AV/PÅ brytere, Sikringsholder, Buzzer, Releer, terminal strimle, og dioder. Potmeter for lysjustering har jeg enda ikke fått fatt i. Er litt usikker på om jeg skal sette inn en fast motstand (lysstyrken vil variere med hvor mange alarmkretser som er aktivisert) eller en justerbar. Fortsettelse følger! Må bare få tenkt ut en måte på hvordan panelet skal se ut og hvordan jeg skal få kobla riktig slik at saken fungerer slik som tenkt, og at det hele ”bygger” minst mulig!. Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 Denne tråden virker for tjukk til å komme igjennom allmennhetens nåløye, så jeg får forsøke å gjøre den litt tynnere !! Da har jeg jobba litt i helga med tegneprogrammet og funnet en videre plan å forholde meg til! Slik vil jeg koble opp releer, indikering og alarm –lys, buzzer og sikringsholder, etc.: Og her er en del kablinger. Må vel benytte max 0.5 mm2 kabel for å få plass? Komponenter tilgjengelig er lista opp til høyre. (Elendig visning da ”systemet” forminsker bildet) Strømforbruk, målt ved 13 VDC. Lysdiode 16 mA Rele 130 mA Buzzer 28 mA I Stand By mode vil panelet trekke maksimum 16 x 6 = 96 mA. Dvs. Alle alarmkretser aktivert i Stand by og fullt lys i de 6 indikeringslampene. Hvis DAG/NATT bryter er i åpen stilling så vil forbruket avhenge av størrelsen på motstanden som er koblet i serie med lysdiodene. Hvis en motstand er utelatt vil alle indikeringslampene bli mørke og forbruket bli redusert til ingenting, dvs 0 mA. Maksimum belastning når alle alarmer utløses: Alle Lysdioder 12 x 16 = 192 mA Alle releer 7 x 130 = 910 mA Buzzer 28 mA Total 1130 mA (1.13 A) (I tillegg evt. Tilkoblinger påhengt ekstern utgang) Antar at en 2 A sikring (som F1) vil være tilstrekkelig. Belastning ved at en alarm er utløst og resterende 4 kretser i St.by Lysdioder 8 x 16 = 128 mA Releer 3 x 130 = 390 mA Buzzer 28 mA Total 546 mA (0,546 A) (I tillegg evt. Tilkoblinger påhengt ekstern utgang) Må også legge til, at om man ønsker å konvertere ,en eller flere, av alarmkretsene til NC innganger, så kan det enkelt utføres ved å montere ett eller flere eksterne veksel releer. I så fall må disse releene være strømsatt i Stand By mode, og dermed trekker ”systemet” 130 mA ekstra for hver alarmkrets som er konvertert. Som panelplate tenkte jeg å benytte en liten glassfiberplate hvor monteringshuller bores til de forskjellige komponentene. Releene limer jeg direkte bak på platen. Releenes festeplater (Utstikkende plate med hull) klippes/slipes vekk slik at releene kan limes opp-ned, side ved side, slik at terminalene blir stikkende rett ut. Terminalkoblingene (sukkerbit remsene) limes på samme måte. Platens totale mål blir da 160mm x 150mm. De grønne stiplede linjene viser plassering av de 7 releene og terminalrekkene som limes på baksiden. Forsiden av Alarmpanelet slik jeg forestiller meg den ferdig med monterte komponenter. Planen videre er å montere panelet i teak døra til sikringsskapet som er plassert like ved førerstolen. I den forbindelse skulle jeg hatt en lednings koblingskontakt han/hun som skjøt til panelet slik at jeg kan koble det ifra når jeg må fjerne døra. Koblingen må ha plass til totalt 16 kontaktpunkt, og den må ikke være mulig å feilkoble. Hva kan benyttes da tro? Blir en 32 pins gammal nettverkskobling for ”grann”?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
eysteind Svart 9.Mars.2010 Del på Facebook Svart 9.Mars.2010 Hva med koblingsklemme til en CD spiller? Denner har vel iallefalll 16 pinner... Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Da får jeg oppdatere denne lille ”ego-tråden” vedrørende mitt lille mikroprosjekt! Etter å ha leita litt på loft og i kjeller kom jeg over en liten glassfiber-rest fra et tidligere mikroprosjekt. Her er plate behørig merket med målene samt kryss for nødvendige hull. I kryssene benyttet jeg en liten 3mm bor og håndboret starten for hullene slik at de ble mest mulig nøyaktige i forhold til hverandre. Var litt uheldig og skallet av gelcoaten. Løsningen ble å kjøre borene feile veien og trykke den gjennom. På den måten unngikk jeg å flise opp enda mer av overflaten. Her er platen ferdigboret og diverse knapper, sikringsholder, buzzer, og lysdioder montert. På baksiden limte jeg på releene og terminalblokkene ved hjelp av BT’s hurtig epoksylim. Deretter var det bare å begynne koblingene etter skjemaet over. Kan synes noe uoversiktlig, men så lenge man følger planen så gikk det greit. Nå skal denne monteres på en avtagbar dør som utgjør døren til båtens sikrings-rom. Denne døren er ikke hengslet og kan dermed fjernes med et håndgrep for å lette tilgangen. Panelet må derfor monteres med en form for kobling slik at hele panelet kan kobles ifra om døren skal fjernes. Jeg valgte å benytte en 25 pins gammal seriekobling jeg hadde liggende. 3 + 3 ledere til strømforsyning, 2 + 2 ledere til 12V ekstern utgang, samt resterende enkeltvis til alarminngangene. Når en alarminngang trigges så strømforbruket skje internt i selve panelet, og ikke i selve signalkretsen. En oversikt over de benyttede pinnene err selvfølgelig viktig når jeg skal lage ”motstykket” til koblingen. Og slik ble panelet seende ut fra baksiden. Heldigvis skjult bak døra! Betraktelig penere front. Panelet er selvsagt funksjonstestet og fungerer etter hensikt. En liten skjematisk fremstilling. Blir en tur hos Clas Ohlson og handle røykdetektor med rele utgang. Må også få skaffa en 2 polet 220VAC rele/kontaktor med en NC og en NO kontakt. NC for alarmpanelet og NO for å bryte 12V tilførsel til motorvarmernes defa rele slik at det ikke trekker unødig strøm om 220VAC ikke er tilgjengelig. Nå var det meninga å få montert panelet i denne døra, men har dessverre rota vekk stikksaga! (ligger vel i båten en eller anna plass). Mange av skjemaene og tegningene over er svært små og uoversiktlige. Nå er ikke dette noen rakett vitenskap, men skulle noen allikevel være interessert så er hele dokumentasjonen over mitt lille mikroprosjekt lagt inn i dokumentarkivet ! Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Pathfinder Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 (redigert) Hei Bjørn Imponerende arbeid. (Trenger litt ros siden responsen har vært så liten) Min første reaksjon var at dette var veldig omfattende for å lage en alarmløsning som skal virke mens dere er ombord. Men som sagt det er imponerende både i konstruksjon, tegninger etc. Synes også at det er litt "dumt" at systemet trekker støm når ingen alarm er utløst. Strøm ombord er hos meg mer verdt enn blandevann. Jeg stusser litt på hvorfor du vil ha et 220V relè. Er det meningen at systemet settes ut av drift så fort du fjerner 220V? Isåfall hva gjør du når du ligger i uthavn og ikke har 220V? Min tilnærming til strøm i båt er å gjøre ting så enkelt som mulig. Da blir det færre feilkilder. Du sier også at du vil ha røykvarsel med relè utgang. Tror du ikke at brannalarmen er nok til å vekke deg? Tror ikke du har tid til å sjekke panelet dersom skuta tar fyr. Da er det vel slukking eller evakuering som teller. Du kunne vel klart det med rene nivåvakter, summer og indikatorpærer. Altså rent elektromekanisk. Men det ville jo ikke vært så gøy å bygge da, så jeg skjønner hvorfor du gjør det slik. Redigert 21.Mars.2010 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Hei Bjørn Imponerende arbeid. (Trenger litt ros siden responsen har vært så liten) He.. he.. Takker så mye for rosen Skal forsøke å gi deg noen svar på det du skriver: Min første reaksjon var at dette var veldig omfattende for å lage en alarmløsning som skal virke mens dere er ombord. Men som sagt det er imponerende både i konstruksjon, tegninger etc. Hensikten er ikke bare når vi er ombord! Når båten ligger i sin bås, ca.10 km fra hjemmet, så vil alarmkretsene vedrørende lensbrønner og røykvarsler være aktivisert. Vi ligger vanligvis med en ustabil landstrøm tilkobling som vil kunne gi alarmer i tid og utide om, avhengig av stabiliteten. Alarmkretsen vedrørende 220 VAC vil derfor, naturlig nok, være frakoblet i hjemmhavna! Men brann/røykutvikling kan jo forekomme og derfor mener jeg at alarmkretsen for røykvarsleren bør være aktivisert. Ved evt. alarm, røyk eller vannstand, så vil jeg motta en generell SMS fra den installerte Clas Ohlsons GSM modul, men jeg må selvsagt ombord for å se hvilken krets som har utløst alarmen! Når vi er ombord så vil GSM modulen være deaktivert og vi vil da kun få en lokal alarm fra panelet. Når vi er ombord så vil kun alarmkretsene for lensebrønnene være aktivert. De lokale røykvarslerne vil gi oss lokal varsel ombord. Synes også at det er litt "dumt" at systemet trekker støm når ingen alarm er utløst. Strøm ombord er hos meg mer verdt enn blandevann. Hvis du studerer tegningene så vil du se at panelet er utelukkende konstruert med NO alarmkretser. Det betyr at panelet ikke trekker noe strøm i de aktiverte alarmkretsene i St.by posisjon. Panelet er videre utstyrt med en Dag/Natt av/på bryter. Denne bryteren bryter strømmen til indikatorlampenes minus side og dermed slukkes alle indikeringslampene. Nå var det meningen å sette inn en motstand over denne bryteren slik at indikeringslampene (gul og grønne lysdioder) ville bli dempet når bryteren var åpen. Denne motstanden har jeg enda ikke montert hvilket betyr at lampene vil bli helt mørke og dermed ikke trekke noe strøm i det hele tatt. I den form panelet er idag, dvs. uten denne motstanden, så vil panelet trekke null strøm i "natt-modus" med alle alarmkretsene aktivert i St.by. Selve alarmlampene er upåvirket av denne bryteren og vil selvsagt lyse med full styrke på den alarmkretsen som aktiviserer alarmen. Velger man derimot å modifisere til en NC krets ved hjelp av et vekslerele så vil hver av de modifiserte kretsene trekke 130 mA i St.by fordi releet derfor må trekke for å danne en NC krets. Brytes NC kretsen så vil releet miste spenning for deretter å lukke NO alarmkretsen som igjen utløser alarmen. Men dette er et ikke tema for min del da jeg, av strømforbruks hensyn, kun vil benytte NO kretsene slik de er! Jeg stusser litt på hvorfor du vil ha et 220V relè. Er det meningen at systemet settes ut av drift så fort du fjerner 220V? Isåfall hva gjør du når du ligger i uthavn og ikke har 220V? Nei, 220VAC releet/kontaktor skal fylle to funksjoner. Den ene er å gi en alarm til panelet om 220VAC forsvinner. Dette gjelder om det er landstrøm eller om jeg kjører mitt Onan marineaggregat men selv ikke er tilstede ombord. Den andre funksjonen er å bryte 12VDC strømmen til Defa-releet som kobler inn motorvarmerne (også dette for å spare strøm hvis 220VAC ikke er i livet). Hvis 220VAC er tilstede så vil vedlikeholdsladeren kompensere for strømmen som Defa releet forbruker. Desuten, hva er vitsen med å aktivisere motorvarmerne, som trenger 220VAC 2x700W, hvis der ikke er noen slik spenning!! Må legge til at jeg benytter mobiltelefonen for å aktivere motorvarmerne via den nevnte GSM modulen! Du sier også at du vil ha røykvarsel med relè utgang. Tror du ikke at brannalarmen er nok til å vekke deg? Tror ikke du har tid til å sjekke panelet dersom skuta tar fyr. Da er det vel slukking eller evakuering som teller. Som nevnt lengre oppe; Denne røykvarsleren er for å overvåke når vi selv ikke er ombord. En evt. alarm vil bli mottatt som en generell SMS alarm fra GSM modulen! Du kunne vel klart det med rene nivåvakter, summer og indikatorpærer. Altså rent elektromekanisk. Men det ville jo ikke vært så gøy å bygge da, så jeg skjønner hvorfor du gjør det slik. Alarmpanelet er konstruert slik at der opprettes en holdekrets for den aktuelle alarmkretsen. Holdekretsen vil "holde på" alarmen inntil kretsen blir fysisk resatt. På den måten vil jeg, ved første øyekast, kunne se hvilken alarmkrets som har trigget alarmpanelet! Altså ingen alarm som vipper inn og ut ! Håper dette forklarer litt av hensikten !! mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Pathfinder Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Ja da skjønte jeg litt mer av virkemåten du har tenkt deg. Var ikke så lett å se sånn umiddelbart. Forøvrig får jeg håpe du aldri får brukt for det. Synd å si men det er vel det beste. Jan Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Forøvrig får jeg håpe du aldri får brukt for det. Synd å si men det er vel det beste. Jan Så sant som du skriver !!!!!!! Får håper det aldri piper !!! Forøvrig: Det var dette som satte meg i "alarm" beredskap! En dag jeg kom nedi havna så jeg en skjeiv "påle" i nærheten av flytebrygga. Ved nærmere ettersyn viste det seg en sunken 35 fots fiskeskøyte som hadde drukna i løpet av natta! Ikke så greit å ha oppsyn med skuta når man bor såpass langt ifra båthavna!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Jawik Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Meget bra utførelse dette panelet ditt Mateco. Lurer på om jeg ville få v900 kameraet til å trigge på lampene. Kun ved at disse belyses og forandrer tilstanden i rommet. På denne måten vil jeg kunne se hvilken alarm som går av. Muligens montere inn et eller annet som kommer i bevegelse foran kameraet. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
mateco Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 .............. Lurer på om jeg ville få v900 kameraet til å trigge på lampene. Kun ved at disse belyses og forandrer tilstanden i rommet. På denne måten vil jeg kunne se hvilken alarm som går av. Muligens montere inn et eller annet som kommer i bevegelse foran kameraet. Det skulle vel være mulig !!! Om ikke lyset er tilstrekkelig, så er panelet utstyrt med en ekstern utgang som vil gi 12VDC ut når alarmen trigges. Her kan du kanskje koble til en vifte eller et eller annet som beveger seg?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 1.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2010 Ja, da er endelig panelet kommet på sin riktige plass. For å gi alarm ved bortfall av 220VAC landstrøm/aggregat benyttet jeg ”LarsH-patenten” med en gammal 220VAC/12VDC-adaptor samt 2 veksle releer fra Biltema. Rent skjematisk ser det slik ut: Og i praksis: Det ene releet gir alarm til alarmkretsen og den andre bryter 12V spenningen til Defa-rele kretsen, som styrer innslaget til motorvarmerne, når 220VAC ikke er tilgjengelig. Funker helt perfekt! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Pathfinder Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Har du fått testet om det virker mot alarmen ennå? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 1.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2010 Joda!! Alle 3 Nivåvaktene samt bortfall av 220V gir lokal alarm på panelet Når Clas Ohlsons GSM modul er aktivert så får jeg i tillegg 2 minutter Sirene og Strobe Blålys samt en SMS som varsler om en "Felles-Alarm". Nå gjenstår signalgiver fra en røykvarsler ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Pathfinder Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Det er jo skikkelig bra jobba Bjørn. Om du nå klarer å få dette ned på halvlederplan har du en vinner. Ikke bare er dette lærerikt men det beviser også at man kan få til det man ønsker med enkle midler. Kanskje jeg skal vurdere noe tilsvarende. Hadde en skikkelig ekkel opplevelse i fjor sommer. Lessa opp 180 kg med batterier i båten. Utløpet til lensepumpa havnet dermed så vidt under vannlinja. Hadde vært ute en helg og fortøyde på søndag. På mandag fant jeg ut at det var på tide å rydde i båten. Da hadde små vanndråper blitt til en liten men økende strøm gjennom lensepumpeslangen gjort sitt till at båten hadde tatt inn noen hundre liter vann og faktisk var på vei ned. Bare flaks at jeg så dette i tide. (Og med lensepumpeslangen mener jeg den til den mekaniske lensepumpa). Automatisk hadde jeg ikke. Nå har jeg to automatiske og en mannuell. Man lærer hele livet. Flott opplegg du har laget. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 1.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2010 Uffa meg !! Det er slike situasjoner man helst vil være foruten!!! Vår Tulla ligger ca. 10 km ifra heimen og hun har blitt ettersett mer enn normalt pga av ustabil landstrøm (kobler seg ut ved overbelastning). Desverre har jeg hatt et "bitte-lite" innsig av vann fra den ene hylsa som den automatiske lensepumpe fikser når nivået blir for høyt. Nå viser det seg at dette har "trutna", av en eller annen grunn (Saltavleiringer i talgpakninga kanksje ??) Men når saken er slik den er, så er man jo litt skeptisk til denne landstrømmen da!! For den kompenserer jo for det lensepumpen evt. måtte bruke av strøm via vedlikeholdslader !! Alarmsystemet gjør nå at jeg slapper mere av da flottørbryterne vil gi meg en alarm før hele skuta synker !! (Se bilde av båten lengre oppe i tråden!) Systemet tar strømmen fra et uavhengig batterisystem som "fores" av forbruksbanken via en diode. Dermed kan forbruksbanken være helt nedtappet uten at det går utover tilførsel til alarmsystemet!! Når jeg skriver at landstrømmen er så ustabil så sier det seg selv at akkurat denne alarmkretsen er deakttivert på panelet! Å kjøre totalt 20 km for å konstatere at strømmen har forsvunnet i noen sekunder er helt uaktuelt!! God Påske iallefall!! I morgen drar vi på tur (Spørs på kjerringa og været!!) mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.