Jump to content

Montering av rekkenett


Jonny

Recommended Posts

Hei*

 

Noen som har noen gode tips ang. montering av rekkenett?

 

Må nødvendigvis rekkevaieren av, eller er der en annen lur måte å få det til på?

 

Jeg har tenkt å montere rekkenett, først og fremst med tanke på den firbente matrosen vår. Ikke for det, hun har jo ny redningsvest i anledning sesongen da men. (Den hun hadde i fjor tygget hun reimene av!!! :eek:)

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites

Rekkenett kan fint "sys"

DVS at du låser rekkenettet til rekkewiren med et sting for hver "rute".

j**la møkkajobb, og ofte håpløst å få pent. Spesielt de første ggr... :eek:

 

Men med litt øvelse går det bra, problemet er ofte at man er ferdig før man får øvelse.

Hvis man ikke har en 65 foter da..

 

Prøv deg frem med snøretype. Finn et som er "passe" glatt, husk du syr ikke en og en knute.

Surr opp passende mengde snøre ( 5-10m ? ) på en papplate eller trepinne. Denne syr du med, sting for sting. Som når man lapper fiskegarn.

 

 

MVH

Espen

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at du har seilbåt. Istedet for rekkenett som bare er i veien hvis du seiler regatta, vil jeg heller foreslå å lage en sperring av 3-4 mm tråd i sik sak mellom rekkewirw og fotlisten fra masten og forover. lengere akterover blir også dette i veien.

Jeg vil som sikring av små barn og dyr heller bruke sikkerhetsline som hindrer disse i å falle over bord.

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilbåt ja Anton, en Johnson 26. Og ser jo at der er bakdeler med rekkenett og ja. Men jeg har nå en gang bestemt meg for at det skal jeg ha  :eek:. Ellers takker jeg både Deg og Dere andre her for nyttige tips. Når det gjelder syinga, så tror jeg at jeg skal satse på å få tak i en slik "nål" som er en kombinasjon av nål, men som og innehar plass til en del tråd. En slik en som de brukte i gamle dager, ja nå og for det jeg vet, til å bøte garn med. Tror forresten min gamle kjære far har en slik liggendes.

 

Forresten blir jeg aldri å se i en regatta. Jeg er totalt antiregatta. Stress har jeg mer enn nok av på landjorda. På sjøen vil jeg at tiden skal stå stille. Jeg vil leve laaaaangsomt, og nyte det. For meg er det viktigste å være underveis. For meg haster det ikke å komme frem til B. Jeg sier som Odd Børretzen: "Turen tar slutt når man kommer til land". Det er forresten ikke alltid om å gjøre å reise så langt heller. :lol:  :lol:

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites

Synes du bør ha rekkenett ja. Hadde dette den gang jeg hadde seilbåt og ville ikke vært det foruten.

 

Skaffe deg en nål egnet for garnbøting. Du får en slik hos en velutstyrt sjappe for fiskeutstyr hvis du ikke finner faderen sin. Mener å ha vært i en butikk i Haugesund som garantert har dette.

Link to post
Share on other sites


Jonny:

Forresten blir jeg aldri å se i en regatta. Jeg er totalt antiregatta. På sjøen vil jeg at tiden skal stå stille. Jeg vil leve laaaaangsomt, og nyte det. For meg er det viktigste å være underveis  :lol:  :eek:

 

Mvh Jonny


 

Meget fornuftig sagt Jonny! Er så enig, så enig.....

Link to post
Share on other sites


Baat-Guru: Jonny:

Forresten blir jeg aldri å se i en regatta. Jeg er totalt antiregatta. På sjøen vil jeg at tiden skal stå stille. Jeg vil leve laaaaangsomt, og nyte det. For meg er det viktigste å være underveis  :lol:  :lol:

 

Mvh Jonny

 

Meget fornuftig sagt Jonny! Er så enig, så enig.....


Greit nok, kara!

 

Dog: Seilforeningene landet rundt, også Karmøy Seilforening med base i Kopervik så vidt jeg vet, arrangerer treningsregattaer gjennom sommeren. Uansett hvilket nivå man er på finner man noen å måle sine ferdigheter i forhold til.

 

Ved å være med i et gemyttelig regattafelt, kan man lære å bli en bedre seiler. Gleden ved å være underveis - som er svært viktig - blir ikke mindre om man utvikler sine ferdigheter, snarere tvert om. :eek:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Guest elvira


Jonny: Jeg har seilbåt ja Anton, en Johnson 26. Og ser jo at der er bakdeler med rekkenett og ja. Men jeg har nå en gang bestemt meg for at det skal jeg ha  :smiley:. Ellers takker jeg både Deg og Dere andre her for nyttige tips. Når det gjelder syinga, så tror jeg at jeg skal satse på å få tak i en slik "nål" som er en kombinasjon av nål, men som og innehar plass til en del tråd. En slik en som de brukte i gamle dager, ja nå og for det jeg vet, til å bøte garn med. Tror forresten min gamle kjære far har en slik liggendes.

 

Forresten blir jeg aldri å se i en regatta. Jeg er totalt antiregatta. Stress har jeg mer enn nok av på landjorda. På sjøen vil jeg at tiden skal stå stille. Jeg vil leve laaaaangsomt, og nyte det. For meg er det viktigste å være underveis. For meg haster det ikke å komme frem til B. Jeg sier som Odd Børretzen: "Turen tar slutt når man kommer til land". Det er forresten ikke alltid om å gjøre å reise så langt heller. :cool:  :smiley:

 

Mvh Jonny


 

Hei Jonny

 

Hvordan være "anti" mot noe du ikke har vært med på ?  ( Mener da med egen båt)  Har forstått at dette er din første seilbåt, og det du bruker 5 år på å lære på egenhånd  om seiling, vil du sannsynligvis lære på en sesong ved å delta i de lokale (stressede) regattaene som foregår i lokalmiljøet.

I tillegg til kosen med å være på sjøen, er der også en utfordring i å få båten til å gå litt fortere. Vi har  tross alt  alle et medfødt lite konkurannseinstinkt innebygd.  

Forøvrig så det ut til å være en meget romslig båt på 26 fot, og med lys på 1,03 går den også bra i den klassen.

 

MVH

 

Elvira

Link to post
Share on other sites


elvira: Hvordan være "anti" mot noe du ikke har vært med på ?
Det går så fint så.

Er i prinnsippet i mot krig og jeg, selv om jeg aldri har vært i en  :cool:

 

 


elvira: I tillegg til kosen med å være på sjøen, er der også en utfordring i å få båten til å gå litt fortere. Vi har tross alt alle et medfødt lite konkurannseinstinkt innebygd.

Tror jeg mangler det instinktet jeg Elvira, men det er jo klart man skal jo aldri si aldri.

 

 


elvira:Forøvrig så det ut til å være en meget romslig båt på 26 fot, og med lys på 1,03 går den også bra i den klassen.

Takker for det, i forhold til størrelsen (lengden) er den bare helt utrolig romslig og koselig. I tillegg har den et skikkelig høyt og godt fribord, den har en dyp og trygg sittebrønn, har god bæring akter, samt et enormt ror.

 

 

Så bortsett i fra at man jo alltid kan tenkt seg noe "litt" (3-5fot) større, nyere og dyrere, er jeg så langt i hvert fall, kjempefornøyd med båten. Synest jeg har fått utrolig mye båt for pengene jeg.

 

Den har forresten fått mye skryt på Sailguide.com og.

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites


Jonny: ..Er i prinnsippet i mot krig og jeg, selv om jeg aldri har vært i en  :cool:


Ja, du kan få sagt det, Jonny! :cool::smiley: :smiley:

 

Om ikke rent krigslignende ting skjer i regatta, så kan jo frekkaser med vikeplikt nærmest være like farlige som en torpedo! Og på Karmøy kan det skje, eller rettere sagt: Holdt på å skje for en drøye 10-år siden. Var mannskap på en "onsdagsregatta" i Karmøy Seilforenings regi. Det blåste liten kuling, og på kryssen kommer en stribukk (fra Haugesund) med vikeplikt. De som kjenner meg godt vet at jeg har en stemme som kan overdøve det meste. Jeg brølte et "STYRBORD" som et kanonskudd i øret til fjomsen tilrors i den andre båten. Og han slo på nanosekundet omtrent som han plutselig hadde fått et stormkast på seg fra oss!

 

Det hadde ikke gått et silkepapir mellom skutesidene, vi måtte også loffe til vindøyet så fort vi bare kunne. Den skippern fikk seg en overhaling fra en nærmere bestemt person i alles påhør etter regatta'n som han nok husker enda! :blush::seeya::cool:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg husker også noen som kolliderte på regattabanen for 10 år siden. Skader for noen tusenlapper. I mellomtiden har jeg hørt om flere tusen som har kollidert på veien. Slutter vi å kjøre bil av den grunn? Nei!

Personlig synes jeg det er utrolig artig å seile regatta hver tirsdag fra 1. mai til 1. oktober.

Selvsagt drar vi på tur også, både helger og i ferien. Dessverre blir da motoren mye brukt , da avstandene er store og at stort sett er motvind (kryss betyr lang tid).

Jeg vi slutte meg 100% til de som hevder at regattaseiling er saliggjørende for å lære seiling raskt og effektivt.  Den dagen jeg ikke liker regatta, da kjøper jeg heller motorbåt.

Link to post
Share on other sites


anton: .... Jeg vi slutte meg 100% til de som hevder at regattaseiling er saliggjørende for å lære seiling raskt og effektivt.  Den dagen jeg ikke liker regatta, da kjøper jeg heller motorbåt.

Hørt'ikke? "Hva sa den unge mannen"? Ja for det må være ungdommelig lettsinn som sier at "... den dagen jeg ikke liker regatta, da kjøper jeg heller motorbåt."

 

.....hm.... med tiden går det vel med deg som andre: du vet hva du duger til på regatta-banen. Du innser at det egentlig er deg selv du til slutt måler deg mot. Det kan man like gjerne gjøre utenfor regatta'ne... :lol:

 

Hvis du mener det du sa, kan du like gjerne kjøpe motorbåt med en gang! Vi gremmes! Fysjom! :smiley::lol: :lol:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Vedr regatta:

 

Det er nok ikke bare jonny som ikke har sansen for regattaer.  :smiley:

Stiller i samme klasse selv, og her i Oslo er det ikke noe problem å "kappseile". Det er bare å dra ut et vanlig søndag, så treffer man flust av båter å bryne seg på, og det er alltid gøy å seile fra en annen båt, men regatta? Nei takk.

 

Første bud for å seile regatta er at man har lyst. Jeg har ikke lyst, og jeg antar at jonny heller ikke har det. Derfor vil dere ikke se oss i noen regatta.

Link to post
Share on other sites


Lasse: Vedr regatta:Første bud for å seile regatta er at man har lyst. Jeg har ikke lyst, og jeg antar at jonny heller ikke har det. Derfor vil dere ikke se oss i noen regatta.
Helt enig Lasse, jeg har rett og slett ikke lyst.

 

Jeg må jo ofte gjøre ting som jeg ikke har lyst til allikevel. Noen få eksempler på det: Hive inni og ta ut av oppvaskemaskinen, slå plenen, gå på jobb osv, osv,.....Men akkurat her kan jeg bestemme selv, uten at det går ut over noen. Dermed blir det ingen regatta.

 

Jeg kjøpte ikke seilbåt for å bedrive sport. Jeg kjøpte seilbåt bla. pga. båtens sjøegenskaper. Nå slipper jeg f.eks å sitte oppi et nøtteskall og bli hivd i fra side til side med brå bevegelser, jeg slipper motorstøy, og glir i steden av gårde med naturkreftene (vinden) som motor. Noe mer avstressende finnes ikke. Det er virkelig sjelebot.

 

Ja, det er nesten som jeg synest synd på de som ikke får oppleve denne fantastiske følelsen.  :wink:

Link to post
Share on other sites

Tydelig at jeg klarte å provosere noen. Vet dere forresten hva et Hallberg Rassy seil er ?

Det viste ikke jeg heller før en seilmaker fra osloområdet fortalte det. Det er et fullspilet storseil. Poenget var at dette seilet stod så bra når HR skuta gikk for motor.

OK jeg akseptere at vi er forskjellig. Personlig kommer jeg sikkert til å seile regatta i enda noen år til jeg passerer 70. Grunnen er at det er utrolig morsomt og spennende.

Til de som aldri har prøvd, vil jeg si: Prøv!

Link to post
Share on other sites

Det var det ikke! Her jeg seiler regatta, er det litt av hvert som brukes. Grunnen til det er at regatta er bærebjelken i seilmiljøet. Turmiljøet er dessverre meget labert. Derfor er det nok noen som seiler regatta på grunn av det fine miljøet.  På østlandet er seilmiljøene langt større, og det er nok lettere å velge miljø etter interesse. Det viktigste er å gjøre det man trives med.

Link to post
Share on other sites

Guest elvira


anton: Tydelig at jeg klarte å provosere noen. Vet dere forresten hva et Hallberg Rassy seil er ?

Det viste ikke jeg heller før en seilmaker fra osloområdet fortalte det. Det er et fullspilet storseil. Poenget var at dette seilet stod så bra når HR skuta gikk for motor.

OK jeg akseptere at vi er forskjellig. Personlig kommer jeg sikkert til å seile regatta i enda noen år til jeg passerer 70. Grunnen er at det er utrolig morsomt og spennende.

Til de som aldri har prøvd, vil jeg si: Prøv!


 

 

 

Hei Anton

Helt enig med deg, de som ikke forstår poenget med såkallt HR seil trenger tydeligvis å delta på regatta.

Man kan ikke bare "bryne" seg på tilfeldige båter som er ute på tur. Er de ute for å kappseile? Neppe!

Regatta er jo iallfall å starte samtidig, samt å komme tidlig nok i mål. Eller er det middagsbukta som er målet? for de fleste?

 

Elvira

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg, de som ikke forstår poenget med såkallt HR seil trenger tydeligvis å delta på regatta.

 

Hvorfor skulle det medføre noe behov for å delta i regatta?

Man kan ikke bare "bryne" seg på tilfeldige båter som er ute på tur. Er de ute for å kappseile? Neppe!

Spiller det noe rolle da?

Link to post
Share on other sites


anton: Grunnen til det er at regatta er bærebjelken i seilmiljøet. Turmiljøet er dessverre meget labert.

Akkurat det er og grunnen til at jeg vegrer meg i mot å melde meg inn i Karmøy Seilbåtforening.

 

På meg virker det som det er to hovedkategorier seilere.

 

1. Turseilere.

 

2. Regattaseilere.

 

Der er jo mange eksempler, også her på Karmøy, på team som kun har skaffet seg båten til å delta i regatta med. Som oftest styreformenn og ledere i næringslivet. Å seile regatta, er liksom det gjeveste og mest saliggjørende. Og i seilforeninger og klubbmiljø, i hvert fall her på Karmøy, har jeg forstått at man nærmest blir sett rart på om man ikke vil delta i regatta. Det er i hvert fall et fælt mas om det.

 

Akkurat dette, gjør hvert fall ikke meg mer fristet til å delta i noen regatta. Tvertimot. Akkurat som om jeg skulle begynne å mase på de, om å slutte å seile regatta, og heller begynne med turseiling? Men klart, man forfekter jo de meninger man selv har. Men jeg forlanger allikevel respekt for at det ikke er alle som ønsker å delta i noen regatta.

 

Jeg er forresten og stygt redd for at dette regattamaset, virker mot sin hensikt med tanke på å rekruttere nye seilere. Hvor mange ganger har jeg ikke hørt at "Hva skal Du med seilbåt da, henge over rekken etter en tau hele tida?" "Åsså ser det så nifst ut" osv, osv.......Jeg prøver etter fattig evne å forklare både familiemedlemmer og andre, at det er regatta det. Og at seilbåt, nødvendigvis ikke er synonymt med regatta.

 

Der finnes heldigvis turseiling og.

 

Jaja, dette var det siste i fra meg, på en stund. Skal på hyttetur oppi fjellheimen, (uten PC) til neste fredag. Begynner allerede å glede meg til å komme hjem igjen. (For å lese Baatplassen selvsagt).

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...