Trond C Startet 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Mars.2010 M/S Sæbø startet etter krigen (altså den siste i Norge) og var et vant syn på Bergen havn. En av de moderne båtene som gikk til strilelandet, raskere enn de gamle båtene, litt bussaktig, men den nye tid var kommet. Disse båtene var i alle fall en del av min barndom. Nå er tidligere Sæbø til salgs på FINN - den har gått i Oslo som M/S Oslofjord og transportert feststemte blåturere (forresten, er ikke det å yte det navnet Oslofjord litt lite .... Bergensfjord var i alle fall en atlanterhavsdamper en gang, jeg vet ikke hva Oslofjord var). Jeg inviterer ikke til aksjon for å få båten tilbake til Bergen, bare artig å se den igjen: Og - den gjør sine gamle passasjerer ære, eller kanskje den baren var litt vel strilete, ikke bare strilete? Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 (redigert) Det er ikke bare den som er Østpå.Den var skikelig fin innvendig En av de gamle Askøy/Bergen fergene er der også. Tror den går fra Rådhuset og ut til Fagerstrand? Redigert 5.Mars.2010 av kokkfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 (redigert) Tror den går fra Rådhuset og ut til Fagerstrand? Vel, den gikk fra Aker brygge til Nesoddtangen, og het "Smørbukk" her. Ikke at noen vestlendinger hadde kjent den igjen (ombygd). Vet ikke hva som skjedde med den når vestlendingene (Tide) tok over sambandet. Redigert 5.Mars.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 .... Bergensfjord var i alle fall en atlanterhavsdamper en gang, jeg vet ikke hva Oslofjord var).... Både Oslofjord, Bergensfjord og Stavangerfjord var blant Den Norske Amerikalinjes passasjerbåter i Atlanterhavsfart. Senere kom Sagafjord og Vistafjord, men da var det mest cruise som var aktuelt. Dette var jo et sidesprang i forhold til tråden egentlige innhold. Forøvrig finnes idag minst tre lignende "Fjordbusser" fra den første etterkrigstiden som er vernet og i drift. Jeg tenker da på Vestgar, Bruvik og Midthordland. Men vernede skip får vi aldri for mange av, så det er bare å gå igang med Sæbø også Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Naurstad Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Husker også tilbake i barndomstider på begynnelsen av 60 tallet når vi tok M/S Sæbø fra Strandkaien. På fine dager satt vi ute fremme på dekk når båten skulle gå til Frekhaug, hvor vi tok bussen videre ut til min bestemors og onkels gård. Den gikk også helt til Landsvik kan jeg huske, men da var jeg ikke store karen. Hadde vært greit å sett denne ved Strandkaien igjen. M/S Sæbø Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.