Jump to content

Montering av komfyr i seilbåt

mingebretsen

Recommended Posts

I posten idag fikk jeg min nye komfyr, Eno Open Sea 2-bluss. Nå står monteringen for tur, det er her jeg klør meg i hodet. Idag står det montert et rødsprit apparat som jo er betraktelig mindre en komfyren, derfor må jeg jo fram med saga for å montere komfyren.

34_1946348864.jpg

Er dette arbeid man kan gjøre selv? Altså sage ned igjennom skuffene som nå er under sprit apparatet. For så å feste alluminium plater på alle sider for å herde mot varmen.

17-18 cm, som SamH nevner, er fint nede.

Går jo ut fra at du skal ha komfyren monter slik at denne kan svinge ut / inn i sinn nedre del, så ta hensyn til at øvre delen med den største dype gryten plassert oppå også får klaring når båten din heller mot styrbord. Komfyrens nedre del stikker da ut i rommet. Komfyren din er nok dypere enn det du har idag så ta hensyn til at ikke denne stikker altfor mye ut i rommet. Er også greit at du kan ha kontroll med det som er oppi gryta. Ellers risikerer du å kun får anvende komfyren når båten heller til babord.

En annen ting du bør ha i bakhode er at låsemuligheten i nedre del av komfyren også skal ha et solid feste i siden får å hindre ukontrollert bevegelse. Likeså at låsemuligheten for å holde komfyren på plass slik at den ikke hopper ut av festene på siden.

Kan også være greit å montere to solide øyer i øvre del av benken slik at du kan feste deg selv fast med sikkerhetsbelte og stå stødig under rulling av båten (uvær) mens du lager mat. Noen har montert komfyren på solide skinner for oppheng slik at denne kan trekkes ut for rengjøring - også på baksiden.

Det vesentligste du må ta hensyn til er at monteringen av gass tilførselen har noe å gå på når komfyren kommer i bevegelse. Vær ekstra varsom ved gjennomføringen av den bevegelige delen av gass slangen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Dette blir litt "Markus gjør ting han ikke kan", men, man lærer av sine feil. Jobber med en møbbelsnekker, han kan nok hjelpe meg om jeg ikke får det til.

Men, altså. 17-18cm klaring under komfyren? Og 2-5cm på sidene kanskje? Hvor langt bak må jeg "hule ut" tror dere? Hvis dere ser på bildet i første post så virker det jo som jeg må ta vekk det skapet bak så komfyren skal kunne lene seg bakover inn der.

Tegn en skisse, sett fra alle sidene, med de målene du har før du begynner å kutte noe bort. Møbelsnekker kommer godt med her så stell pent med han. Tegn inn komfyren i denne skissen - bruk målestokk - så ser du bedre hva som må bort.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Etter litt tenking og diskutering tenker jeg nå på ombygging av kartbordet. Så kan komfyren være "under" kartbordet. Når den skal brukes kan jeg bare vippe opp en del av bordflaten. Dette gjør at jeg får mer plass til skoffer der hvor komfyren egentlig skulle vært, kan også lage en større nedfelt kjølerom også da. Men her blir det nok greit med møbelsnekker ja, skal passe godt på han :yesnod:

Tegner du av ene siden av den nye komfyren på en papp-plate og klipper den ut har du en god mal som du kan vippe frem og tilbake på begge sider av ditt nye høl og se hvordan ting passer.

Jeg målte 17-18 inn til skroget nederst, bak på ovnen.

Sant å si har jeg nok omtrent det og kanskje litt til under, men det trengs nok ikke og er en konsekvens av gammel båt med nytt stæsj.

• 3 uker senere...

Hvis du har ovnen hengende løst og pendlene mens du seiler varer hengslene nesten en halv jordomseiling før metallet i pinnene ut fra ovnen er utslitt og ovnen faller ned. Det skjedde meg to dager etter en 25 dagers seilas. Heldigvis skjedde det i havn uten noe oppå ovnen. Det samme skjedde hos en annen båt også. Tror det står i bruksanvisningen at ovnen skal låses fast når den ikke brukes. Fikk en sveiser til å lage nye og mer solide hengsler.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...