Thorlyn Startet 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2010 Ja som emnetittel sier.. denne artikkel minte meg på dette.. stusset over dette i sommer.. På veg er jo dette strengt regulert med bruk av blålys ved utrykning osv.. og man må innha sertifikat for og føre utrykningskjøretøy.. (noe som er en meget bra innføring da dette høyer kompetansen for personellet) Tanken er jo sikkert at båten kan bli rekvirert til reddningoppdrag osv siden det er mildt sagt er ressursmangel til sjøs.... Neppe søppeltømming Meninger?? http://www.op.no/kultur/article5007688.ece Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 I Moss har brannvesenet tilgang til skjærgårdstjenestens båt. Har ikke sett at de har blå lys. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Man kan vel spørre seg om nytten ved blålys på sjøen. På veien svinger man til siden og slipper fram 'blålys'. Det er et poeng. Er det noensinne så trangt på sjøen at man trenger å 'svinge unna' for at 'utrykningsbåt' ikke skal hindres? Skal man unnvike fra sjøveisreglene? I tilfelle hvilke? Og finnes det situasjoner der det er så mye som ett sekund å spare på å 'gjøre om' på sjøveisreglene? Kan vel ikke komme på noe. På en politibåt som skal stoppe en råkjører er et blålys et signal om å stoppe for den som blir forfulgt. Ser den. Men på skjærgårdstjenestens båt for å assistere i forskjellige situasjoner? Langt fra sikker på noen nytteverdi der gitt. Jo! en ting: Man vil sikkert irritere seg mindre over hekkbølger dersom de kommer fra en båt med blålyset på. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Mulligan Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Det er ikke verre enn at Skjærgårdstjenesten er en del av beredskapen i tilfelle brann, ambulanseoppdrag e.l. Grei måte å varsle om at her kommer det en med hastverk. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Jeg klarer ikke helt å få denne blålysbruken til å stemme overens med Sjøveisreglenes "Regel 36": Regel 36. Signal for å påkalle oppmerksomhet ....... Ethvert lys som brukes for å påkalle ett annet fartøys oppmerksomhet skal være slik at det ikke kan forveksles med et hvilket som helst hjelpemiddel for navigeringen. For så vidt det gjelder denne regel skal bruken av høyintense lys som blinker eller hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys,1 unngås. 1 Blitzlys: engelsk «strobe lights». Slik som jeg leser siste del av Regel 36 er slike lys ikke tillatt brukt . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mulligan Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys,1 unngås. Slik jeg leser det ser det ikke helt ut til at de skjønner hva de helst vil unngå. Roterende lys og strobelight er to forskjellige ting. Men du finner det andre steder også. Vaktfartøyene i Nordsjøen bruker jo gult roterende lys for å påkalle oppmerksomhet. Det står kke noe sted det heller, men alle involverte vet hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
riosport Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Jeg jobber i skjærgårdstjenesten her i fredrikstad,vi har ingen blålys på noen av de båtene vi bruker. Er ikke så ofte vi er under utrykning;) Men har assistert brannvesenet noen ganger før,men nå har de fått egen båt. Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Bruken av blålys er vurdert flere ganger tidligere, bl.a. opp mot Sjøveisreglenes § 36 ”Signal for å påkalle oppmerksomhet”, og Forskrift om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø, § 5 ”Unntaksbestemmelse”. Her står det bl.a. at fartsbegrensinger gjelder ikke for politiets fartøyer. Det står videre at fartøyene skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget.Blinkende blått lys ble valgt fordi det ikke skal kunne forveksles med annen lanterneføring. Likeså er det internasjonal praksis. Vi tror at blålys forstås av alle slik at bruken ikke misforstås, og farlige situasjoner oppstår. Vi har hatt kontakt med Sjøfartsdirektoratet for å få deres syn på saken. De mener at Sjøveisreglenes § 52 ”Spesielle fartøy”, kan hjemle bruk av blålys. I utrykket ”sine lanterner” kan blålys falle inn. Likeså mener de at intensjonen med Sjøveisreglenes § 36 ikke er ment å være til hinder for bruk av blålys. De viser også til at bruken er internasjonal praksis, og de er heller ikke kjent med at slik bruk har ført til problemer. Med vennlig hilsen Roar Isaksen Politioverbetjent Oslo politidistrik Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 På det siste fartøyet til Losvesenet er det også blå lys. Foruten om en grønt "top" lanterne. Ingen kunne svare hvorfor det var blå lys på båten. De hadde ytterst sjeldent noen som helst utryknings oppdrag. Den grønne lanternen blir tent når de ligger på landstrøm! Forøvrig så er det vel ikke så relevant hva Oslo politiet måtte mene om saken siden de også må følge regler og forskrifter. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Forøvrig så er det vel ikke så relevant hva Oslo politiet måtte mene om saken siden de også må følge regler og forskrifter. Enig i det, men når de støtter seg på en uttalelse fra Sjøfartsdirektoratet så blir det straks litt mer interesant. PS! Moderne norske lover kan i mange tilfeller dessverre ikke tolkes kun ved å lese teksten, man må også ta hensyn til hva som er sagt og skrevet i lovens forarbeide. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Bitteliten Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Man kan vel spørre seg om nytten ved blålys på sjøen.På veien svinger man til siden og slipper fram 'blålys'. Det er et poeng. jeg har ligget i vindstilla i Drøbka sammen med minst 800 andre båter når ei redningsskøyte har "brøytet vei" for nyttetrafikk. Det synes ganske godt. Videre skal vel blålys brukes om man må bryte Sjøveisreglene ifm utrykning. Sjelden jeg ser det - eneste gangene jeg har sett det er når redningsskøytene er på utrykning. I Moss har jeg sett det når de har brutt 5 knops fartsgrensen N for kanalen. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Enig i det, men når de støtter seg på en uttalelse fra Sjøfartsdirektoratet så blir det straks litt mer interesant..... Nå ja, det kan nå variere. Jeg har for øyeblikket en sak hvor jeg har tatt Sjøfartsdirektoratet i det som i dagligtale kalles "blank løgn"; man skal såvisst ikke ta alt som kommer fra den kanten for god fisk Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
lippert Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Enig i det Posidon. Som styreleder i et selskap med 5 fartøyer som alle har passasjersertifikater så har det hendt at jeg har fått noen ekstra grå hår Men at de kan mer som sjøens regelverk enn politiet tror jeg fortsatt på. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.