Jump to content

Hvorfor har Skjærgårdstjenesten Blålys på sine båter?

Thorlyn

Recommended Posts

Ja som emnetittel sier.. denne artikkel minte meg på dette.. stusset over dette i sommer..

På veg er jo dette strengt regulert med bruk av blålys ved utrykning osv.. og man må innha sertifikat for og føre utrykningskjøretøy.. (noe som er en meget bra innføring da dette høyer kompetansen for personellet)

Tanken er jo sikkert at båten kan bli rekvirert til reddningoppdrag osv siden det er mildt sagt er ressursmangel til sjøs.... Neppe søppeltømming :lol:

Meninger??

http://www.op.no/kultur/article5007688.ece

1267810648000_bat510_3121721778x778r.jpg

Tomt for Diesel nå igjen!!

Man kan vel spørre seg om nytten ved blålys på sjøen.

På veien svinger man til siden og slipper fram 'blålys'. Det er et poeng.

Er det noensinne så trangt på sjøen at man trenger å 'svinge unna' for at 'utrykningsbåt' ikke skal hindres? Skal man unnvike fra sjøveisreglene? I tilfelle hvilke? Og finnes det situasjoner der det er så mye som ett sekund å spare på å 'gjøre om' på sjøveisreglene? Kan vel ikke komme på noe.

På en politibåt som skal stoppe en råkjører er et blålys et signal om å stoppe for den som blir forfulgt. Ser den. Men på skjærgårdstjenestens båt for å assistere i forskjellige situasjoner? Langt fra sikker på noen nytteverdi der gitt.

Jo! en ting: Man vil sikkert irritere seg mindre over hekkbølger dersom de kommer fra en båt med blålyset på.

S/Y Surprise

Jeg klarer ikke helt å få denne blålysbruken til å stemme overens med Sjøveisreglenes "Regel 36":

Regel 36. Signal for å påkalle oppmerksomhet

.......

Ethvert lys som brukes for å påkalle ett annet fartøys oppmerksomhet skal være slik at det ikke kan forveksles med et hvilket som helst hjelpemiddel for navigeringen. For så vidt det gjelder denne regel skal bruken av høyintense lys som blinker eller hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys,1 unngås.

1 Blitzlys: engelsk «strobe lights».

Slik som jeg leser siste del av Regel 36 er slike lys ikke tillatt brukt . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys,1 unngås.

Slik jeg leser det ser det ikke helt ut til at de skjønner hva de helst vil unngå.

Roterende lys og strobelight er to forskjellige ting.

Men du finner det andre steder også. Vaktfartøyene i Nordsjøen bruker jo gult roterende lys for å påkalle oppmerksomhet. Det står kke noe sted det heller, men alle involverte vet hva som skjer.

Bruken av blålys er vurdert flere ganger tidligere, bl.a. opp mot Sjøveisreglenes § 36 ”Signal for å påkalle oppmerksomhet”, og Forskrift om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø, § 5 ”Unntaksbestemmelse”. Her står det bl.a. at fartsbegrensinger gjelder ikke for politiets fartøyer. Det står videre at fartøyene skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget.

Blinkende blått lys ble valgt fordi det ikke skal kunne forveksles med annen lanterneføring. Likeså er det internasjonal praksis. Vi tror at blålys forstås av alle slik at bruken ikke misforstås, og farlige situasjoner oppstår. Vi har hatt kontakt med Sjøfartsdirektoratet for å få deres syn på saken. De mener at Sjøveisreglenes § 52 ”Spesielle fartøy”, kan hjemle bruk av blålys. I utrykket ”sine lanterner” kan blålys falle inn. Likeså mener de at intensjonen med Sjøveisreglenes § 36 ikke er ment å være til hinder for bruk av blålys. De viser også til at bruken er internasjonal praksis, og de er heller ikke kjent med at slik bruk har ført til problemer.

Med vennlig hilsen

Roar Isaksen

Politioverbetjent

Oslo politidistrik

På det siste fartøyet til Losvesenet er det også blå lys. Foruten om en grønt "top" lanterne. Ingen kunne svare hvorfor det var blå lys på båten. De hadde ytterst sjeldent noen som helst utryknings oppdrag.

Den grønne lanternen blir tent når de ligger på landstrøm!

Forøvrig så er det vel ikke så relevant hva Oslo politiet måtte mene om saken siden de også må følge regler og forskrifter.

Forøvrig så er det vel ikke så relevant hva Oslo politiet måtte mene om saken siden de også må følge regler og forskrifter.

Enig i det, men når de støtter seg på en uttalelse fra Sjøfartsdirektoratet så blir det straks litt mer interesant.

PS! Moderne norske lover kan i mange tilfeller dessverre ikke tolkes kun ved å lese teksten, man må også ta hensyn til hva som er sagt og skrevet i lovens forarbeide.

mvh Knut Erik

Man kan vel spørre seg om nytten ved blålys på sjøen.

På veien svinger man til siden og slipper fram 'blålys'. Det er et poeng.

jeg har ligget i vindstilla i Drøbka sammen med minst 800 andre båter når ei redningsskøyte har "brøytet vei" for nyttetrafikk. Det synes ganske godt. Videre skal vel blålys brukes om man må bryte Sjøveisreglene ifm utrykning. Sjelden jeg ser det - eneste gangene jeg har sett det er når redningsskøytene er på utrykning. I Moss har jeg sett det når de har brutt 5 knops fartsgrensen N for kanalen.

Enig i det, men når de støtter seg på en uttalelse fra Sjøfartsdirektoratet så blir det straks litt mer interesant.....

Nå ja, det kan nå variere.

Jeg har for øyeblikket en sak hvor jeg har tatt Sjøfartsdirektoratet i det som i dagligtale kalles "blank løgn"; man skal såvisst ikke ta alt som kommer fra den kanten for god fisk :headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...