Jump to content

Vassutskiljar. Nok ein grunn til å hata Volvo Penta

Ask

Recommended Posts

Hei

I samband med totalrenovering av det eine motorrommet så skiftar eg sjølvsagt filterinnsats i det kombinerte dieselfilter og vassutskiljarhuset frå VP.

Glaset i vassutskiljaren treng å vaskast innvendig. Å skru dette av fordrar eit verkty eg ikkje har.Glaset er festa med fira boltar og plassert slik at det må brukast pipa med skralla. Hovudet på bolten er eitkvart mellom 6 og 7 mm.

Eg spør meg sjølv om VP går inn for å gjera det vanskeleg for folk, eller om dei gjer slikt for å selga eit spesialverkty til ein blodpris.

Ask

slangeklemme mutre er ofte 1/4" - 6,35mm. Kan kanskje være det her også?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har registrert ved flere ganger tidligere at "Ask" hater alt som har med Volvo å gjøre. Kanskje han bør gå over til Yanmar.

Alle som har mekket litt vet at dimensjonen mellom 6 og 7mm nøkkelvidde er 1/4". Og at når 9 er for trang og 10 er for stor så bruker man 3/8". Når 13mm er litt slakk så er det 1/2" som gjelder.

Hadde jeg ikke hatt større problemer enn det med motorane mine,så hadde jeg vært glad å fornøyd.Snakker om en microskopisk baggis av en skrue,nei dette kan da ikke være mye å suttre for.Kansje det er noe annet som rir deg ang VP,eller gjør som andre sier .Bytt til Yanmar,men da kommer du vel å klikker helt når du får høre deleprisane :lol: Ta det med ro Ask , ta deg :drink: så går det nok over :wink:

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Hiv ut dritet og få deg en yanmar.

Ja er det ikke du som har en Yanmar ferdig sprekt ellerno greier,den går vel ikke så klokkeklart den Yanmaren din.Mener jeg å huske da,men kan jo huske feil. Nei Volvo Penta er grønne flotte beist ,også kan du gå i kiosken å kjøpr VG å deler .Om det skulle skje noe i ferien,du får deler omtrent overalt.Eller dagen etter ,det kan vel ikke alle motorleverandører skryte av vil jeg mene.Men som altid ,smak å behag .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

No kjøpte no jeg meg en båt med en Yanmar fra 1970 tallet. Så den har levd i 40 år. Det får no holde.. Du får deler til Volvo Penta overalt, men det er bare pga. de ryker hele tiden, så du må få tak i deler lett :giggle:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Om du ikke har et pipesett med skralle og ei 1/4" pipe er kanskje totalrenovering av et maskinrom noe du bør vurdere å sette bort til andre?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Det var da voldsom til pepper!

Det skyldes nok underleverandører av deler, som kjøpes billig og klistres volvomerke på. Men uansett, at en leverandør som Volvo mixer tommer og millimeter er jo totalt forkastelig. Enkelt og greit.

Hate blir vel sterkt. Men at det er vanskelig å elske disse kortlevde røykbombene er greit :giggle:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

etter 25 år med båt som hobby har jeg hatt mange forskjellige båter og motorer og jeg har hatt mange timer med verktøykista og skrudd motor. Og di motorene jeg har bannet og skrudd mest på er grønne og heter volvo. for 9år siden fikk jeg min første båt med yanmar og har siden holdt meg til dette motormerke på di 9 åra med yanmar har jeg ikke hatt ett eneste problem med dette motormerke for mindel hvil jeg påstå att ett godt båtliv fikk jeg ikke før jeg begynte med yanmar. vurderer nå og bytte båt så jeg følger med på anonsene på Finn men mange anonser jeg leser leser jeg ikke lenger enn til jeg kommer til motoren som er en Volvo. Da er jeg snar som F og blar til neste anonse. dette på grunn av att jeg ikke vil meg så vondt att jeg kjøper meg en båt med Volvomotor flere ganger.

Mye tull her!

Gamle Volvo Penta motorer hadde kun tommeskruer rundt om på hele motoren. Men da dem i de senere år kjøper grunnmotorer fra andre produsenter, vil det være tommer og millimeter i skjønn forening. Grunnmotoren har somregel millimeter bolter/muttre, mens påhengte deler i Volvokonfigurasjon vil være oppsatt med tommer.

Har holdt på med mange prosjekter og mye drit opp igjennom åra, med tildels store problemer...men at Volvo kan levere en vare med tommeskruer?? Erre mulig??

Hvis det er et problem, så tror jeg at jeg ville satt bort all jobb som har med båt å gjøre.

Redigert av Suggen (i sundet) (see edit history)

Strengt tatt er vel ikke forfilteret og vannutskilleren en del av motoren. Selv uten å ha særlig faktagrunnlag å bygge på så tror jeg svært få motorprodusenter lager sine egne forfiltre og vannutskillere. Og i en globalisert verden hvor deler hentes fra både fjern og nær så er det vel ganske forståelig at milimeter og tommer blandes i motorrommet.

mvh Knut Erik

Har registrert ved flere ganger tidligere at "Ask" hater alt som har med Volvo å gjøre. Kanskje han bør gå over til Yanmar.
Hiv ut dritet og få deg en yanmar.

Hei igjen.

Dette er eg heilt samd i. Etter å ha hatt to seglbåtar med VP så var det eit klart kriterie å ikkje ha VP, då me bytta båt i 2004. Båten vår har to Yanmar 2GM20F. Motorane har gått ca. 5000 timar. Båten er frå 1995.

Denne kombinerte vassutskiljaren og filteret er montert på skrogsida i motorrommet og er ikkje ein del av motoren.

Når eg totalrehabiliterar motorrommet så er det for å:

-ta ein grundig vask av motorrommet

-mala skott og skrog

-lima fast lyddemparplater som var delvis løsna.

-skifta slangar

-skifta slangeklemmer

-montera automatisk lensepumpa med akustisk alarm

-montera lys

-montera permanent oljelensepumpa på motoren (for å sleppa slange ned holet til peilepinnen)

-sjekka startmotor

-sjekka dynamo

-flekkmala motoren

-fjerna restar etter ein gamal generator

-ha ein grunn til å forlata frue og barn for å ha litt tid i båten av og til...

Det har vore så lite å gjera med sjølve motoren at eg ikkje eingang har gidda tatt den ut av akterkabinen.

Med unntak av dynamoen så er rehabiliteringa av motorrommet heilt ferdig, så båten blir klar til påsken.

På dei seks åra me har hatt denne båten så er det nesten berre ting "på"motorane som har gått heden. Ikkje sjølve motorane.

Dvs. viftereimer, diodar i dynamoane, saltvasspumper, lyddempar og eksosbend.

I tillegg så skifta eg toppakning på den andre motoren i fjor.

Båten har vore langt dei seks åra me har hatt den.

Eg skal sjølvsagt klara å kjøpa meg det naudsynte verktyet for å skifta desse boltane.

Eg har hatt båt sidan 1986 og har ikkje lengre den store gleda av å mekka korkje på båt, bil eller hus.

Det er greit nok når ting ryk fordi dei er utslitt eller fordi ein er uheldig.

Det som irriterar meg er når ting tek unaudsynt lang tid eller er unaudsynt dyrt å fiksa fordi det er grunnleggande dårleg konstruert. Det er her mitt "hat" til VP kjem inn.

At store motor- "fabrikantar" som VP kjøper mykje frå underleverandørar kjem ein ikkje unna, men at eit stort europeisk firma har både imperiske og metriske mål på skruar og boltar synest eg er uakseptabelt.

Eg kjem nok til å få tak rett verkty til å få laus desse boltane, men det går me ein ekstra ettermiddag for å ta ein tur på CO eller BT. I tillegg så blir det enda meir verkty ombord.

Det er nokre ting på desse motorane som kunne vore betre konstruert. Det er:

-det burde vore fastmontert permanent oljelensepumpa

-oljefilteret burde stått vertikalt og ikkje horisontalt (mindre søl ved skifte)

-impellaren er vanskeleg tilgjegeleg for skifting

-det burde vore mogleg å stramma viftereimene utan å bruka verkty som brekkstang. Å teita ein bolt burde vore nok.

Ask

Det er i mine øyne totalkt unødvendig å ha verktøy i metrisk og tommestørrelse med seg på tur. Det er vel stort sett selvmekkerene som kan tenkes å ha det. Det burde i 2010 kunne monteres motorer og det tilhørende med en fast skruenorm. det ligger også et sikkerhetsaspekt i dette.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...